Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun tyttö on jo 12 vuotta, esiteini kuukautiset jo akaneet ja pärjää erittäin hyvin koulussa. Terveysongelmia psyykkisiä tai fyysisiä ei ole. Mutta tosiaan en halua puhua sen puolesta että kannattaa tupakoida raskaana ollessa, En tod. Larissa en loukkaantunut :-)

Off topic, huomasin lissufin, että asustellaan molemmat Savossa ja mitä olen sun jutuista lukenut tuolla Raskaaksi 2014- ryhmässä niin molemmat harrastetaan kasvimaa- / kasvihuonehommia :)

Joo täällähän mä, ne on mun intohimoa jollain tavoin, ompeluu myös harrastan. Missä sä Larissa asut?

Heippa! Täällä tuntuu olevan erittäin vahvat mielipiteet kaikilla puolin jos toisin.. itse olen tupakoitsija ja tiedän kaikki haitat ja myrkyt mitä vauvaan siirtyy. Muutama kaverini on vahvasti tupakointia vastaan raskausaikana ja muistavat muistuttaa minua asiasta tietyn väliajoin kyllä. Mutta tasapainoksi on kyllä myös muutama tupakoiva kaveri, ketkä ovat vähentäneet reilusti raskausaikana. Itselläni olisi halu lopettaa kokonaan jossain kohtaa, mutta erittäin hankalaa, koska stressaannun valtavasti. Ja neuvolassa sanottiin; "Olisi hyvä jos pystyisit vähentämään ja vielä parempi jos kokonaan lopettamaan. Moni odottava äiti sanonut ettei pysty; mutta kuitenkin joillakin myöhemmällä käynnillä ylpeänä sanonut lopettaneensa tai vähentäneen paljon.." Oli tosi tsemppaavaa omalla tavallaan, koska ei ns aseella uhaten pakotettu heti siihen kohtaan lopettamaan.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Tuleepas paljon tekstiä :D Ja niin, olen myös miettinyt sähkötupakkaan siirtymistä, koska siinä on tuhansia myrkkyjä vähemmän (tiedän kyllä että silti myrkkyjä..) ja sen avulla saisin vähennettyä nikotiinin mahdollisesti kokonaan nolliin, koska saa tehtyä niitä omia ns miksauksia.. onko muilla kokemusta sähkötupakista raskauden aikana? :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Mulla puhkesi tosi paha atooppinen ihottuma 3 v iässä, siteet vaihdettiin sairaalassa, koska ihottuma märki ja siteet jäivät kiinni ihoon.
Ja oppisvaikeudet tulivat jo 1. luokalla, ensin oli vaikeaa lukea, sitten koko elämäni olen tuskastellut matikan kanssa, äitini poltti koko raskauden.

Ei tulisi mieleenkään ottaa riskiä?
Voihan noi johtua muista syistä, mutta se että kantaisin koko elämäni sitä häpeää, etten olisi edes odottaessa lopettanut.. En kokisi olevani kovinkaan "lapsi ensin, sitten minä".
Äitini on tätä nykyä alkoholisoitunut pahasti, oma perse on vaan niin tärkeä että aine kuin aine, jos sitä on saatava niin sitä on saatava.
Äitini tuskin näkee toista lapsenlastaan koska kohta pettää maksa.

Ovatko nämä yliarvostetut päihteet kaiken tämän arvoisia????
Miettikää, katsokaa koko kuvaa siinä nikotiininhimossa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Vaikkei jälkikäteen mitään ongelmia ilmenisi, niin ettehän te nyt vauvanne ensimmäisiä 9kk joka päivä heitä vähän kuristelisi? Miksi sitten kohdussa olevaa niin kohtelette?

En ole polttanut, paitsi toisesta lapsesta (nyt rv 17 ja jotain) kun tein plussan niin vielä seuraavana päivänä polttelin ehkä kolme röökiä :P en anteeksi vaan ymmärrä äitejä jotka polttaa raskausaikana, ei millään riitä ymmärrys! ja on siinäkin toki aste-eroja, ennemmin polttaa sen 3päivässä ja ns sinnittelee niillä, kun että tekee niinkuin yks ex työkamu, että koko ajan vaan ihan aikansa kuluksi ramppas maha pystyssä röökillä. siinä ei siis ollut edes mitään yritystä tai ajatustakaan uhrattu lapselle. sellainen on tosi uskomatonta. mutta ihminen, joka tosiaan vähentää askista vaikka kolmeen röökiin, niin voi jo ajatella olevansa edes vähän parempi ;) tosin siinäkin on se, että ihminen on aivopesty uskomaan, että hermosavut oikeasti auttaa, koska miettikää, ne jotka ei ole koskaan polttanut, eivät tarvitse hermosavuja, miksi siis sinä tarvitset?

Irski en tiedä mitä tarkoitit, mutta mulla särähti korvaan toi kommentti että ''voi ajatella olevansa edes vähän parempi'', mun mielestä ei todellakaan ole kyse siitä että kuka on paras kun polttaa vähiten :D Vähentämiseen ja lopettamiseen auttaa enemmän tsemppi ja vertaistuki kun mitaleiden jako niille jotka ovat muita parempia.

Lopettamiseen auttaa ajatus: kaikilla omat murheet ja stressit, päihteet eivät niitä poista tai lievennä vaikka kuinka sen tupakan kuvittelisi niin tekevän.
Poltin 16 veenä yli askin päivässä, sitten vähensin, 19 veenä kun luin kirjallisuutta riippuvuuksista ja tajusin hölmönä vasta silloin että tosiaan - olin psyykannut itseni uskomaan että "vain tupakka auttaa stressiin ja murheeseen".
Lopetin heti kun tein esikoisesta positiivisen testin, esikoisen odotuksen aikana koin menetyksiä sillä esikoisen isä sairastui - en langennut siltikään senkään varjolla polttamaan, eihän tupakka olisi parantunut lapsen isää vaan vienyt terveyden omalta lapseltani ja itseltäni! Lisäksi olin tuolloin työtön ja rahaton, jäin tyhjän päälle odotuksen aikana.
1,5 v olin polttamatta koko esikoisen raskaus mukaan lukien, sen jälkeen saatoin välillä muutamia polttaa ja sitten olla taas vuoden polttamatta ja sitten kun tulin uudestaan raskaaksi niin juttu oli taas selvä, ei edes tee mieli tupakkaa.
Toivon, ettei tarvitsisi enää ottaa ikinä savuja tämän raskauden jälkeen ja se onnistuu kyllä jos niin haluan.

Mikä murhe on niiiin iso, että haluat tosiaan tiedostaen antaa vähän tai enemmän myrkkyä lapsellesi?
Nyt joku ajattelee, että "kuinka töykeää syytellä" ---> jos kukaan ei kirjoita asioita suoraan, tulee tupakoitsija/riippuvainen ikuisesti kiertämään faktat valehdellen jopa itselleen.

Muokattu viimeksi:
Irski en tiedä mitä tarkoitit, mutta mulla särähti korvaan toi kommentti että ''voi ajatella olevansa edes vähän parempi'', mun mielestä ei todellakaan ole kyse siitä että kuka on paras kun polttaa vähiten :D Vähentämiseen ja lopettamiseen auttaa enemmän tsemppi ja vertaistuki kun mitaleiden jako niille jotka ovat muita parempia.
joo oli vähä typerästi kirjotettu, en oikeen osannu selittää kunnolla mitä tarkotin. siis että jotakuta voi jollain tavalla helpottaa se ajatus, että no, minä poltan vain kolme, joku muu kymmenen. ihmisellä on tapana silotella omia tekosia, koska jos ei pysty olla polttamatta kolmea päivässä ja tietää että siitäkin on jo lapselle haittaa, niin varmasti voi lohdutella itseään toisten "huonommuudella".. en tiiä, oonko ainoa, joka todennäköisesti ajattelis noin, jos polttelis paksuna :D

Kyllä tunnustan. Poltin kun odotin poikaa. Välissä aika paljonkin. Ja poika on täysin terve, oli syntyessään 51cm ja 3660g. Eli ihan normi lapsi.

Yks tuttu kans veteli röökiä paljon, "ihan terve lapsi", kun sitten 3 veenä todettiin tasapainossa vikaa, sekä aivoverenkierronhäiriö, joka lääkärin mukaan on voinut aiheutua siitä röökistä.
Istukkaan ei ole mennyt tarpeeksi hyvin verta ja se voi näkyä vasta myöhemmässä vaiheessa.
Tupakointi supistaa Myös istukan verisuonia.
Hyvällä omalla tunnolla tää äiti kehui vielä jouluaterialla nortti huulessa "pyh, paska puhetta ne tupakoinnin vaarat"...
Niin. Kuka nyt uskoo mitään terveystutkimuksia???
Viinaa, kaljaa, röökiä, rasvaa ja suolaa. Karsinogeenejä suoraan suoneen ja vaikka vielä vähän huumeita päälle, ei ne mitään tee kellekkään! Kaikki vaan puhuu huvikseen terveyshaitoista, ja tässä ketjussakaan ei kellään ole muutakaan tekemistä kuin "ahdistella" teitä röökaavia odottajia.
Paskaahan mekin kerrotaan. Kyllä.
Polttakaa vaan niin paljon kuin keuhkot vetää, salaatistahan se menee kun hermotkin se pahanen tasaa.

Toinen tuttu sai 4500 g:n tytön, "mähän sanoin ettei se rööki mitään vaikuta".. 3 kuukauden kuluttua pääs kasvukontrolliin kun vauva ei enää kasvanut.
Lapsi käytti vielä 4 veenä 80 koon vaatteita ja paino menee alakäyrällä
Vieläkin.
Edelleen tää äiti on sitä mieltä että kun vauva syntyi niiiiiin hyvässä koossa, niin se aski päivässä ei vaikuttanut mihinkään!
Tupakointi vaikuttaa myös hermoston kehitykseen, jos kukaan uskoo lääketieteen tutkimuksiin, niin tosiaan.. Tupakointi voi vaikuttaa myös myöhempään kasvuun ja moneen muuhun asiaan.

Mä poltan 1-5 päivässä. tiedän kyllä kaikki vaarat, ei tarvitse kertoa ja moraalisoida. Lääkärin kanssa olemme sopineet että viimeistään rv 15 loppuu tupakointi. ja sillä tahdilla lopetetaan. Nyt viikkoja rv 12+1

Annan muuten toisen vinkin: ei kannata kertoa sitten niille teidän mussukoille myöhemmin "äiti vähän röökasi ja hyvä susta tuli", oma äitini oli niin pässi että muistutti aina tästä asiasta ennen mun oppimisvaikeuksia..
Ei ole minkäänlaista arvostusta ja ymmärrystä mun omaa äitiäni kohtaan tonkaan asian suhteen.
Fakta on se, että teidän lapset ei ainakaan taputa teitä olalle "kyllä Äiskä ymmärrän, että pistit meihin hiilimonoksidia, lyijyä, häkää, tervaa ja nikotiinia jne.. Olithan sä niiiin stressaantunut että Sun piti saada sitä röökiä vaikka minä siellä mahassa olin ja otin kaiken moninkertaisena vastaan".........

Hmm, mua oikeastaan häiritsee aika paljon kommentit 'älkää moralisoiko'... Voin vannoa, että sanoessani esim. "tupakointi raskausaikana on riski sikiölle ja tulevan lapsen kehitykselle" ei ole moralisointia, ärsyttämistä, viisastelua tai mitään muutakaan vastaavaa. Se on totuus.

Olen itse raskausaikana tupakoineen äidin lapsi. Näyttäisi kuitenkin, että säästyin "vain" verenkiertohäiriöillä ja (lapsena) lievällä alipainoisuudella. En myöskään kasvanut odotettuun pituuteen, mutta se voi toki johtua muistakin syistä. Poltin itse aikanaan 7 vuotta ja siitä n. 5 sen askin päivässä. Eli tiedän kyllä mitä riippuvuus on. Koskaan en kuitenkaan ole polttanut tai polttaisi raskaana ollessani. Se nyt ei yksinkertaisesti ole vaihtoehto.

Eli en puhu moralisoidakseni, vaan osoittaakseni, että kiinnostaa, sekä tupakoijan että lapsen terveys. Tai auttaakseni keräämään niitä faktoja, jos jollain ei vielä ole. Tai tarjotakseni kuuntelevaa korvaa. Tai mikä se syy nyt kulloinkin onkaan, jos siihen tilanteeseen joudun, että asiasta tulee keskustelua. Vaikka puhe (ainakin äitini mielestä, joka muuten myös on nykyään alkoholisti) addiktoituneen korvaan saattaa kuulostaa moralisoinnilta ja ilkeämielisten panettelulta, yleensä kyse on jostain muusta. Näin ainakin omalla kohdallani.

Takaisin