Hmm, mua oikeastaan häiritsee aika paljon kommentit 'älkää moralisoiko'... Voin vannoa, että sanoessani esim. "tupakointi raskausaikana on riski sikiölle ja tulevan lapsen kehitykselle" ei ole moralisointia, ärsyttämistä, viisastelua tai mitään muutakaan vastaavaa. Se on totuus.
Olen itse raskausaikana tupakoineen äidin lapsi. Näyttäisi kuitenkin, että säästyin "vain" verenkiertohäiriöillä ja (lapsena) lievällä alipainoisuudella. En myöskään kasvanut odotettuun pituuteen, mutta se voi toki johtua muistakin syistä. Poltin itse aikanaan 7 vuotta ja siitä n. 5 sen askin päivässä. Eli tiedän kyllä mitä riippuvuus on. Koskaan en kuitenkaan ole polttanut tai polttaisi raskaana ollessani. Se nyt ei yksinkertaisesti ole vaihtoehto.
Eli en puhu moralisoidakseni, vaan osoittaakseni, että kiinnostaa, sekä tupakoijan että lapsen terveys. Tai auttaakseni keräämään niitä faktoja, jos jollain ei vielä ole. Tai tarjotakseni kuuntelevaa korvaa. Tai mikä se syy nyt kulloinkin onkaan, jos siihen tilanteeseen joudun, että asiasta tulee keskustelua. Vaikka puhe (ainakin äitini mielestä, joka muuten myös on nykyään alkoholisti) addiktoituneen korvaan saattaa kuulostaa moralisoinnilta ja ilkeämielisten panettelulta, yleensä kyse on jostain muusta. Näin ainakin omalla kohdallani.