Tupakointi raskausaikana -uskaltaako kukaan tunnustaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä, ei sen PITÄISI tehdä ihmisestä täydellistä, mutta niimpä tuo vaan näkyy olevan että äidit, jotka eivät polta/ovat saaneet lopetettua ovat ainakin niin helvetin paljon parempia ihmisiä. Anteeksi nyt vaan, MUTTA MINÄ EN VAAN SAA LOPETETTUA KOKONAAN, olempahan sentään vähentänyt! Veikkaan että monella raskaana olevalla tupakoitsijalla on sama juttu. Ja ihan uskomatonta tässä hommassa on se, että kuvittelette teillä olevan oikeus haukkua muut pataluhaksi, paskaksi äidiksi ja vielä väittää ettei välitä lapsestaan! Kävikö mielessä miten itse reagoisit tuollaisiin syytöksiin?! Aivan käsittämätöntä..
Panda, olet aivan oikeassa sanoessasi että paasaaminen tuskin auttaa asiaa. Eikä haukkuminenkaan yhtään helpota.
Lopettaminen on todellakin yksilöllistä, ja jos se yhdelle onnistuu helposti, se voi toiselle olla täyttä helvettiä.. Paasasin muka nuorempana että jos joskus raskaudun niin tupakointi loppuu siihen, mutta mites kävi.. Ja jos olisi ollut suunniteltu juttu niin totta helkkarissa olisin lopettanut jo ajat sitten, vaan kun aina asiat ei mene niinkuin elokuvissa. Se taas ei tarkoita sitä, etteikö lapsi olisi tervetullut, haluttu ja rakastettu.

Voin myöntää polttavani ja tällä hetkellä 11+0 menossa...
Ennen meni helposti aski tai enemmän päivässä , nykyään maximissaan viisi savuketta /päivä . Koitan vähentää parhaani mukaan, mutta kuin seinään en pysty lopettamaan , vaikka kuinka haluaisinkin !
Ja oma asianihan se oikeastaan on ja siksi ottaa hermoon aika paljonkin ihmiset jotka tietävät raskaudestani ja tulevat valittamaan kuinka voin tehdä jotain niin kamalaa ...
Ja tästä on ollut paljon puhetta, että nuoret tupakoivat odottajat (itse olen 19v) ovat paljon vastuuttomimpia mitä vanhemmat tupakoivat odottajat. Miten se ikä siinä asiassa vaikuttaa ?
Arvostan ihmisiä jotka pystyvät tupakoinnin lopettamaan heti , itse myönnän että iloitsen lapsestani ja lapsi on minulle kaikki kaikessa , mutta en vain pysty sitä lopettamaan.. Pahimmat hetket on kun v:tuttaa uskomattomasti ja silloin on pakko saada se savuke minkä on tottunut silloin saamaan.
Ja minun mielipiteenihän tämä on , en rupea missään asiassa ketään sen enempää tuomitsemaan :)

Kyllä ihan jokainen saa sen röökin lopetettua jos niin haluaa! Ja ei se ole haukkumista tai mitään muutakaan jos ei ymmärrä ja/tai hyväksy sitä, että joku sitä röökiä vetää!

Ja lisään, että jos olisin aikonani valinnut sen tupakoinnin lopettamisen sijaan, niin kyllä mä olisin sen tiennyt että tulee oleen ihmisiä ketkä ei todellakaan ymmärrä sitä valintaa! Eikä sekään yllätyksenä olisi tullut, että sitä valintaa myös arvostellaan! Sehän sit olis vaan kestettävä! Ihan niinkun muissakin elämän valinnoissa!

Joo, SEHÄN ei kyllä ole haukkumista ellei ymmärrä tai hyväksy, mutta silloin olis fiksumpaa pitää ne mölyt maassaan, vai? Lueppas minä uudestaan melkein kaikki sivun 11 viestit, siinä muunmuassa polttavia odottavia sanotaan itsekkäiksi kusipäiksi. En tiedä millälailla sinä käsität haukkumisen, mutta omasta mielestäni tuo on todella inhottavasti sanottu, oli kyseessä ihan mikä asia vain. Ja tottakai olen perillä siitä, että monet eivät päätöstäni hyväksy, mutta en uskonut ikinä että nainen voisi toiselle naiselle olla noin peto. Tässä taas muistan miksei ole kuin muutama nainen kenen seurassa viihdyn...

Kyllä mä itse hyväksyn esim. äidin naputtamisen asiasta ja mummun, mutta tuntemattomat ihmiset voisi tosiaan pitää ne mölyt mahassaan ...
Niinkuin muissakin asioissa... En minäkään mene muita arvostelemaan jos he tekevät mielestäni jotain väärää , silloin se asia ei minulle vain yksinkertaisesti kuulu.
Eikös me jokanen vaan tehä omat päätökset, jopa tupakoinnissa.
Ja onneksi se on se tupakointi eikä mahdollisesti jotain vielä pahempaa, tälläsiäkin odottajia löytyy, ikävä kyllä... Mutta en itse mene heillekkään sanomaan asiasta : Ei vain kuulu minulle!
Ja itse en tosiaan yli viittä päivässä polta , välillä menee montakin päivää ilman tupakkaa , mutta itsekuri on huono ja kun v:tutuskäyrä on tarpeeksi korkea niin tulee poltettua se tupakki sillon.
Mistä se ihminen ketä tulee arvostelemaan tupakoimistani tietää, että olenko polttamassa päivän 15.tupakkia vai kenties koko viikon aikana toista tupakkia ?

Joo, SEHÄN ei kyllä ole haukkumista ellei ymmärrä tai hyväksy, mutta silloin olis fiksumpaa pitää ne mölyt maassaan, vai? Lueppas minä uudestaan melkein kaikki sivun 11 viestit, siinä muunmuassa polttavia odottavia sanotaan itsekkäiksi kusipäiksi. En tiedä millälailla sinä käsität haukkumisen, mutta omasta mielestäni tuo on todella inhottavasti sanottu, oli kyseessä ihan mikä asia vain. Ja tottakai olen perillä siitä, että monet eivät päätöstäni hyväksy, mutta en uskonut ikinä että nainen voisi toiselle naiselle olla noin peto. Tässä taas muistan miksei ole kuin muutama nainen kenen seurassa viihdyn...

No se ei kyllä ole haukkumista jos ei ymmärrä tai hyväksy, sori ;) ja mä kyllä puhun ihan OMASTA puolestani ja siitä mitä MINÄ olen sanonut ;) vai pitääks mun tosiaan ottaa harteilleni kaikki 11 sivua vaikka niitä en ole kirjottanutkaan??? ;) ja mä oon ihan yleisesti sitä mieltä, että tupakointi raskausaikana on perseestä ja väärin, tunsin tai en ihmistä kuka polttaa! Ja vaikka te olette kuinka sitä mieltä, et kannattais pitää mölyt mahassa, niin kyllä siitäkin huolimatta mulla on oikeus olla eri mieltä teidän kanssa ja sanoa jopa ääneen kaikki mitä ajattelen :) ja miten se poltetun röökin määrä tähän vaikuttaa? Et kun polttaa sitä päivän toista röökiä, ni siitä ei sovi ajatella mitään pahaa, mut kun röökejä on jo 15 päivässä takana, ni siitä sit jo saa olla jotain mieltä? Kyllä se päivän toinenkin rööki sitä hapenpuutetta aiheuttaa ja vaikuttaa kehitykseen, ei vasta se 15 tupakka..

No nyt meni sinulta loppukin uskottavuus :D Luetkos uudestaan, pyysin sinua LUKEMAAN kaikki s.11 viestit, koska tämä lause; "Ja ei se ole haukkumista tai mitään muutakaan jos ei ymmärrä ja/tai hyväksy sitä, että joku sitä röökiä vetää!". Tokihan se ei ole haukkumista jos argumentin osaa ilmaista asiallisesti, mutta mielestäni suurin osa s.11 kirjoittajista ei ole ollut asiallisia haukkumisineen ja syyttelyineen. Kuten ei sinunkaan syyttelysi ole asiallista, mutta se taas ei liity asiaan mitenkään. Väitinkö jossain vaiheessa sinun olevan syypää kaikkeen haukkumiseen? Kysyin vain että miten itse luulisit reagoivasi jos joku tulisi tällaisia syytöksiä latelemaan (vaikka olivatkin kuinka yleismaailmallisia, ne oli suunnattu JOKAISELLE tupakoitsijalle).
No siinä tapauksessa mullakin on oikeus olla eri mieltä ja vaikka ruveta vouhkaamaan kaikesta muista "virheistä" mitä odottajat tekee? Valitettavasti en osaa pitää tupakointia niin JÄRKYTTÄVÄN isona pahana kun oma äitikin on polttanut ja tietääkseni ihan ihminen minusta on kasvanut.
Ei tuota määrää voi noin ajatella, jos yhtään järki soittaa päässä niin 5 on huomattavasti vähemmän kuin 15--> vähemmän myrkkyjä, happikatoa jne..
...Oman järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa....

Tämä keskustelu on nyt kyllä karannut niin asiattomuuksiin että koko ketjun sais poistaa. Eihän tässä oo mitään järkee tapella täällä asiasta josta kaikilla on omat mielipiteensä. Jos ei kestä eriäviä mielipiteitä niin ehkä tällaseen ketjuun ei sitten kannata ottaa osaa. Tupakoinnista niitä taatusti riittää.

No nyt meni sinulta loppukin uskottavuus :D Luetkos uudestaan, pyysin sinua LUKEMAAN kaikki s.11 viestit, koska tämä lause; "Ja ei se ole haukkumista tai mitään muutakaan jos ei ymmärrä ja/tai hyväksy sitä, että joku sitä röökiä vetää!". Tokihan se ei ole haukkumista jos argumentin osaa ilmaista asiallisesti, mutta mielestäni suurin osa s.11 kirjoittajista ei ole ollut asiallisia haukkumisineen ja syyttelyineen. Kuten ei sinunkaan syyttelysi ole asiallista, mutta se taas ei liity asiaan mitenkään. Väitinkö jossain vaiheessa sinun olevan syypää kaikkeen haukkumiseen? Kysyin vain että miten itse luulisit reagoivasi jos joku tulisi tällaisia syytöksiä latelemaan (vaikka olivatkin kuinka yleismaailmallisia, ne oli suunnattu JOKAISELLE tupakoitsijalle).
No siinä tapauksessa mullakin on oikeus olla eri mieltä ja vaikka ruveta vouhkaamaan kaikesta muista "virheistä" mitä odottajat tekee? Valitettavasti en osaa pitää tupakointia niin JÄRKYTTÄVÄN isona pahana kun oma äitikin on polttanut ja tietääkseni ihan ihminen minusta on kasvanut.
Ei tuota määrää voi noin ajatella, jos yhtään järki soittaa päässä niin 5 on huomattavasti vähemmän kuin 15--> vähemmän myrkkyjä, happikatoa jne..
...Oman järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa....

Hohhoijaa.. olen kyllä seurannut tätä keskustelua sivulta 1 alkaen, ja tiedän kyllä mitä täällä on kirjoitettu! Mutta miksi minun pitäisi noteerata nämä menneet sivut? Mitä sä haluat? Että mä selitän sulle toisten kirjoittamia tekstejä? Minä puhun täällä edelleen vain ja ainoastaan omasta puolestani ja otan kantaa vain ja ainoastaan omiin sanomisiini! Onko vaikea ymmärtää????? MINÄ olen edelleen sitä mieltä että tupakointi paksuna ollessaan on perseestä!!! Se ei ole haukkumista, vaan MINUN MIELIPIDE!!! YMMÄRRÄTKÖ???? Jos minä olisin polttanut raskausaikonani, niin olisin hävennyt itseäni ja pitänyt itseäni niin vitun tyhmänä, että olisin kyllä hyvin nöyränä ottanut kaiken sonnan niskaani ja ollut hyvin hiljaa!!! Ja onhan sulla oikeus olla ihan mitä mieltä haluat tottakai :D Miksi ei olisi? Perusta toki maksamakkaran syönnistä oma keskustelu ja parjaa niin paljon kun sielu sietää ;) Ja voi voi, kyllä minä ymmärrän että 5 on vähemmän kun 15 ja toki parempi, mutta ymmärrä sinäkin että ne viisikin kessua tekee kyllä sitä tuhoa yhtälailla ;) Sinäkin voisit alkaa lukemaan ja ymmärtämään nämä tekstit paremmin ;)

Hetkinen... Nyt menee kyllä vähän överiksi..
Mä olen ainakin tehny selväks että en tykkää polttaa ja lopettamassa oon kyllä :)
Tää lähtee ihan lapasesta tää keskustelu nyt :o
Mielipiteitään täällä toki jokainen jakaa ja saakin jakaa , alkaa lähinnä vaan naurattamaan mimmonen haloo saadaan tupakoinnista nostettua, huhuh!
Ollaan jokanen omalla tavallamme hyviä äitejä ja kunnioitetaan muita äitejä :) !
Annetaan ihmisten tehdä omat päätökset, en usko että ne kenenkään muun mielipiteestä sen enempää muuttuu ..
Itse katsoin , että joku on rohkeana alkanut tupakoinnistaan puhumaan täällä ja aivan täysin varmana siitä että tulee jakamaan mielipiteitä laidasta laitaan. Päätin että itse uskallan myös tunnustaa ja oli kiva lukea muidenkin odottavien kokemuksia tupakoinnista ja siinä kaikki :)

Kuka ei polta raskauden aikana niin ei se siitä äidistä tee "täydellistä äitiä" (sitä lausahdusta kun aika moni tupakoitsija on käyttänyt näistä vastaan olevista äideistä). Varmaan tupakoitsija sen tietää että nämä tupakoimattomat antaa ainakin yhden paremman ja terveemmän kasvun/kehittymisen vauvallensa.

Okei, alottaja ottakoon ja poistakoon, minä tukin viisaampana ennemmin turpani kun ei näköjään osata asioista keskustella ilman järkyttävää reuhaamista ja tahallista väärinymmärrystä. Kyu kiittää ja kuittaa--> :)

ja palaa vielä lisäämään, että myös tupakoitsijan mielipide on eriävä mielipide, you know? Myös meillä on mielipiteitä, ajatuksia ja tunteita, joskin se yllätyksenä näkyy monelle tulevankin tekstien perusteella. Kommentoin alunperin sitä, että tajuaakohan ihmiset että kuinka törkeää on (vaikkakin anonyyminä) haukkua toisia ihmisiä. Käviköhän kenelläkään mielessä miten paljon se voi toista satuttaa?
Oletan että myös minulla on oikeus puolustaa itseäni ihmisenä ja äitinä, mutta näin ei ilmeisesti sitten olekkaan.
Tervetuloa kokeilemaan livenä minun haukkumistani itsekkääksi kusipääksi ja sen jälkeen yrittää piiloutua tuon naurettavan "se on vain minun mielipiteeni"-lauseen taakse :)
Ja jos lapselliseksi vielä heittäydyn niin MINÄ en sentään haukkunut ketään, puolustin omaa kantaani asiaan kuten moni muukin, ja tottakai ymmärrän ettei moni hyväksy sitä, mutta en minäkään hyväksy monen muun kasvatustapaa tai käytöstä raskausaikana, mutten silti ole lähtenyt henk.kohtaista hyökkäystä tekemään netissä tai kasvotusten näille ihmisille.

Pyydän anteeksi, oli vain pakko lisätä vielä tämä ja heitellä vielä vähän lisää vettä myllyyn. Jatkakaa.

ja palaa vielä lisäämään, että myös tupakoitsijan mielipide on eriävä mielipide, you know? Myös meillä on mielipiteitä, ajatuksia ja tunteita, joskin se yllätyksenä näkyy monelle tulevankin tekstien perusteella. Kommentoin alunperin sitä, että tajuaakohan ihmiset että kuinka törkeää on (vaikkakin anonyyminä) haukkua toisia ihmisiä. Käviköhän kenelläkään mielessä miten paljon se voi toista satuttaa?
Oletan että myös minulla on oikeus puolustaa itseäni ihmisenä ja äitinä, mutta näin ei ilmeisesti sitten olekkaan.
Tervetuloa kokeilemaan livenä minun haukkumistani itsekkääksi kusipääksi ja sen jälkeen yrittää piiloutua tuon naurettavan "se on vain minun mielipiteeni"-lauseen taakse :)
Ja jos lapselliseksi vielä heittäydyn niin MINÄ en sentään haukkunut ketään, puolustin omaa kantaani asiaan kuten moni muukin, ja tottakai ymmärrän ettei moni hyväksy sitä, mutta en minäkään hyväksy monen muun kasvatustapaa tai käytöstä raskausaikana, mutten silti ole lähtenyt henk.kohtaista hyökkäystä tekemään netissä tai kasvotusten näille ihmisille.

Pyydän anteeksi, oli vain pakko lisätä vielä tämä ja heitellä vielä vähän lisää vettä myllyyn. Jatkakaa.

Heh, rautalangastako täytyy vääntää et sinäkin ymmärrät? :D totta helvetissä joka ikisellä ihmisellä on mielipide! Vai kuvittelitko että tänne on tullut 12 sivua siitä tekstiä kuinka kaikki on ihanasti samaa mieltä? Voi jessus, senhän takia täällä keskustellaan.. Niin sinä alunperin kommentoit sitä, että ajatteleeko kukaan kuinka paha mieli näistä teksteistä voi tulla. Johon minä kommentoin takasin, et on jännä kuinka aikuinen ihminen jaksaa itkustaa moista asiaa, vaikka ihan itse on valintansa tehnyt! Onko sulla luetun ymmärtämisessä siis jotain ongelmia? Minä en ole edelleenkään haukkunut ketään, vaikka sun kanssas olenkin eri mieltä tästä tupakoinnista :D ja nyt, yritä oikein kovasti ymmärtää tämä!!!! :D ja kyllä mä myös alan olemaan sitä mieltä, et kyllä näistä teksteistä huomaa myös sen, että se sinunkin äitis on kessutellut sinua odottaessaan... Sori nyt vaan!

Minulla pistää täällä silmään eniten se, että porukka torjuu kritiikin vetoamalla "ei tämä ole kenenkään muun asia" -korttiin. No, on se. Tietoisku: raskausajan tupakointi vaikuttaa sekä syntymättömään lapseen, että hänen tulevaisuuteensa, ehkä tulevaan puolisoon, johon puolison vanhemman tupakointi vaikuttaa lapsettomuudesta kärsimisen kautta. Plus kaikki tupakoivat jotka sanovat, ettei asia kuulu kenellekään muulle: syöpähoidot ovat KALLIITA - sinä et niitä tule maksamaan yksin vaan yhteiskunta maksaa. Enkä ala edes tupakkatuotteiden valmistuksen eettisyydestä.

Mutta älkää tulko tänne väittämään, etteikö asia kuuluisi muille. Jos jokin vaikuttaa ympärilläsi oleviin ihmisiin tai ympäristöön, se asia KUULUU muillekin.

Vielä haluan korostaa, että edellinen kommenttini oli nimenomaan ihmisille, jotka ajattelevat, että tupakointi on vain oma asia - ei se ole. Eivätkä polttavat äidit ole paskoja ihmisiä, en todellakaan ole sitä mieltä! Ajattelen, että jos raskaana olevan ihmisen mielestä tupakointi ei kuulu kenellekään muulle, niin se on välinpitämättömyyttä. Jos ei ymmärrä tekojensa seurauksia, se on epäkypsää ajattelua.

Ne, jotka tämän sisäistävät, sentään miettivät! Aina ei pysty parhaaseen, mutta siihen voi pyrkiä :)

Kaikille tupakasta eroon pyrkiville kovasti tsemppiä - helppoa se ei ole, tiedän sen kokeneena! Parasta on, kun tietää, että ei ainakaan itse raskausaikana ole aiheuttanut lapselle vahinkoa. Ja jos ei kerrasta pysty lopettamaan niin kuin jotkut pystyvät, niin jos raskauden loppuun mennessä saa tupakoinnin lopetettua ja näkee oman vieroitusoireettoman lapsen ensi kertaa, voi onnitella itseään lämpimästi!

Ja annetaanhan lapsille myös savuton elämä raskauden jälkeenkin :wink

Olisi hienoa, että kaikki tupakoivat odottajat pystyisivät lopettamaan ja myös heidän puolisot. Hirmuisesti tsemppiä heille!

Tupakoinnilla on useita haittatekijöitä mm. syövän mahdollisuus. Halusin kuitenkin muistuttaa, ettei se ole ainut syy syöpään. On kurjaa kun syöpäpotilaita katsotaan pitkään ja tuomitsevasti, koska heti ajatellaan että hän on tupakoinut. Olen saanut huomata tämän molempien vanhempieni kohdalla. :sad001 Toinen hävisi taistelun syöpää vastaan. Kumpikaan ei ollut tupakoinut. Juu syöpähoidot ovat kalliita, mutta jokainen on yhtä tärkeä. Muistetaan siis myös se, ettei vain ja ainoastaan tupakointi syöpää aiheuta, vaikka voikin olla myös osa syyllinen siihen.

Ja onnea vielä kaikille niille jotka ovat onnistuneet lopettamaan. :gen014

Uskaltaiskohan kirjottaa tänne, melko tulinen tunnelma tässä topicissa :)
Itse poltin yli 10 vuotta mutta lopetin, kun aloin nyt pari kk sitten odottaa esikoistani. En halua jeesustella, sillä inhoan sitä itsekin, äitiys tuntuu olevan TODELLA herkkä aihe kaikin puolin ja kaikissa vaiheissa odotuksesta loppuelämään :D Tekee niin tai näin, aina joku tuomitsee, varsinkin netin keskustelupalstoilla.. Itsekin olen sen jo todennut.
Mulle lopetus oli kuitenkin itsestäänselvyys, ajattelin asiaa siltä kantilta, että kuinka paljon mua itseäni nyt v*tuttaisi, jos mun äiti olisi tupakoinut odotusaikanaan ja mahdollisesti sen takia mulla olisi jotain oireita tms.
Toisaalta nykyään ihminen ei mitenkään voi välttyä täysin kemikaaleilta, joita on kaikkialla eikä niiden vaikutuksesta sikiöön tiedetä, toisaalta maalaisjärjellä pärjää pitkälle ja tieto myös lisää tuskaa.
Kannustan kaikkia tupakoinnin lopettamisen kanssa painivia yrityksessään. Lopettamalla säästätte vauvan ainakin yhdeltä myrkyltä.
Aurinkoista kesää kaikille!

Takaisin