Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hih, me jakaudutaan täällä selvästi kahteen kastiin kukkasten hoidossa. Itse oon ihan toivoton, oon onnistunut tappamaan kaikki huone- ja parvekekukkaset alta aikayksikön. Toisaalta koko ajan haluaisin laittaa parvekkeelle nätit kukkalaatikot, mutta kun mun viherpeukaloni on laho niin on ehkä parempi etten kauhistuta naapureita "upeilla" istutuksilla.

Aivan ihanaa kun puut alkaa vihertämään. Odottelen innolla että pääsen laittamaan meidän parvekkeesta kesähuonetta, muutettiin viime syksynä tähän asuntoon niin ei ole ollut paljon parvekkeella käyttöä vielä.

Mäkin siis rakastan kukkia ja haluisinkin et niitä olis paljon ihan sisälläkin, mut tälläkin hetkellä ainoot kukat mitä meillä sisällä on niin nekin on tekokukkia, niitä en edes minä saa tapettua.. :rolleyes: Mies osti mulle kerran jukkapalmun kun tykkään sisällä vähän isommista kasveista, mutta ei aikaakaan kun olin jo saanu senkin mätäneen varresta, että näin... :grin Ulos aattelin noita kukkia sitkeesti viel yrittää!! Kun tosiaan noi isommat kasvit mitä himoitsisin sisälle niin on vähän turhan kalliita tapettavaks.. :oops:

Ei ne kaikki osa-alueetkaan kaikilta onnistu, ite en kans saa pidettyä huonekasveja hengissä! Tapan rahapuunkin :oops:
Parveke voi olla vaikea paikka, koska ne on useimmiten niin kuumia, että sinne täytyy valita hyvin paahdetta ja kuivahtamista kestäviä kukkia. Itellä oli kans sillon superkuuma parveke, ja sitä mustasilmäsusannaakin kastelin _ämpärillä_ :wink Vähän sama juttu on nykyisessä omakotitalossakin silti, etupiha/kuisti on lähes koko päivän auringossa ja siinä olevat kukat vaatii kyllä paljon kastelua.

Miu, sitä miekin oon miettinyt että mitenköhän paahtava tuo parvekkeemme on. Siihen ei kyllä paista kuin aamulla aurinko, ollaan sellaisella puolella taloa, että aurinko välttelee meidän parveketta lähes koko päivän :D

Anhe, meillä paistaa myös aamuaurinko. Parveke kyllä lämpenee ihan kiitettävästi, mutta pelargoniat ovat siellä kukkineet kauniisti keväästä syys-lokakuuhun asti. Pääsiäisenä tuli laitettua tämän vuoden kukat.

Ihanaa täällä on viherpiiperöitä enempikin.... mä oon pari vuotta sitten hurahtanut tän omakotitalon myötä puutarhajutskiin... on ollut pikkasen tuskanen kevät kun tän vaikean raskauden takia jäänyt aika vähiin toi puutarhassa myllääminen. No kasvihuoneen käänsin uuteen uskoon ja siellä kasvaa jo nää perusjutut, salaatit tillit persiljat herneet... ja uuten kokeilin pillisipulia... sisälle laitoin paria laatua tommaattia. Ne onkin jo hyvällä mallilla kukkimassa. Lämpiäis ny noi yötkin ni sais noi tomaatit sinne kasvihuoneeseen. Kukkasia on jo pihalla orvokkeja tulppaaneja, narsisseja, krookuksia, erilaisia köynnöksiä. Meidän piha on täyttä aurinkoa silloin kun se paistaa.. ja tuntuu että talon seinustalla ei meinaa kasvaa muut ku aavikkokasvit :D naapurien iloksi rakensin postilaatikoille aidan jossa on kumppareissa orvokkeja. Piti jo viime kesänä tehä mutta sitten se jäi..uudet perennapenkit mies rakensi mulle että saatiin istuttaa sinne pari päivää sitten melkein 50 juurakkoo, sipulii ja taimee, toivottavasti pärjäävät ku nää yöt kylmiä vielä... välillä menee niin hermo kun kivuilta ei pysty kyykkii ja silti tekis hirveesti mieli touhuta ja tehä... mies teki myös perunalle penkit ja kaiveli muutamat kuopat uusille marjapensaille. Nyt niitä onkin sitten toistakymmentä... hirviästi istuttelin alku talvesta( kun oli vähän parempi päivä oksentamisen suhteen ja täällähän ei ollut marraskuun lopussakaan vielä ees yöpakkasia) kukkasten sipuleita mutta jos viimekesän merkit pitää paikkansa niin puput perkuleet tulee syömään ne taas sitä mukaa kun alkavat kasvaa... porkkanaa haluisin myös tuonne laittaa kasvamaan mutta taitaa mennä pupujen suuhun ellei niiden ympärille rakenna jotain aitausta.... yli 2000neliöö pihaa ja syyhyttäs tehä vaikka jos mitä mutta eipä vaan kykene enää... eikä tota miespoloistakaan viiti ihan hirveesti työllistää :D se oli jo ihan helisemässä ku tilasin tuosta nuin vaan 90 aitakuusen taimea ja ilmoitin että aita menee uusiksi että noi pitäs istutella.. :D no olihan se jo tiedossa että tonttien välinen ruusupuskapöheikkö pitää pistää uusiksi ja kaataa rikkinäinen aita...
tota mustasilmäsusannaa mulla oli talon seinustalla viimevuonna mutta oli ihan liian kuuma paikka ja kastelusta huolimatta läkähty... tolla seinustalla ei oikein viihy muuta ku nyt keväällä tulppanit krookukset ja narsissit... kesällä se onkin sitte tomua ja sekalaista perennaa...... en malta oottaa taas kesää ja että näkis tuon pihan kukkaloistossa...
enkä sitä että vaavi syntyy.. :D sille onkin esikoiselta jäänyt niin paljon vaatetta ja rojuu että ei tarvii/saa pähkäillä hankintojakaan.... tuntuu että vaikka tää on ollut piinaavat ajat marraskuusta maaliskuun loppuun nii silti tää raskauson mennyt nopeesti. Hirviät omantunnon tuskat ku töissä en oo saanut olla ku ehkä kuukauden koko aikana.

Nyt oon kesälomalla. Pidän nyt putkeen kesäloman ja rästilomat. Tyttären kanssa piti lähtee espanjaan mun vanhempien luokse nyt ens viikolla mutta en saanut lupaa matkustaa... eipä niitä todistuksia lentokoneessa kyllä kysytty kun neitokaista odotin ja samanlaisen reissun tein viikoilla34-36... että sinänsä ois voinu lähtee mutta on nää kivut sitä luokkaa että e uskalla lähtee. Nää ennakoivat supistukset tekee kans elämästä vähän haasteellista.... no jos sitä sitten syssymmällä lähtee vaavin kaa....

Sisällä mulla menestyy traakkipuut ja huonekumipuu, ei säikähä KUN unohtaa kastella, kuhan valoa riittää ja nyt oon tainnu kastella noin 3 viikon välein aika märäks( saavat siis kuivahtaa välillä, tykkäävät jopa siitä) ja silti nuo näyttävät kasvavan hyvin...

Mie en silleen noista kukista välitä, kivahan niitä on katella, mut mulla menee suurin osa rahoista juurikin noihin hyötykasveihin. Harmi vaan et mein n 30 vuotiaat omenapuut jouduttiin kaataa syksyllä( tai toinen kaatu tuulella) kun niihin tuli muumiotauti ja olivat muutenkin jo aika karseen kuntoset. Nyt joudutaan sit oottelemaan muutama vuosi ilman omenia, kun tuo muumiotauti ei ihan heti häviä....Ja jänikset söi meidän nuoremmat omenapuut, joten ei tänä kesänä tule omenia. Mut jospa sitä panostas tohon kasvimaahan ja kasvihuoneeseen sit( kuhan sen saa pystyyn eka)
Vinkkinä pupun torjuntaan: olin yhessä paikassa töissä missä kasvatettiin juureksia ja siellä jänikset muodostu ongelmaksi juurikin tuolla varsien syönnillä, siellä ei voinu tehä aitoja ympärille, ne ratkas ongelman siten että ne laitto kasteluveteen tabascoa, hävis puput yhen kerran jälkeen syömästä varsia...

Meillä olis kans pihaa vaikka muille jakaa, pihan koko on puolen hehtaarin ja hehtaarin luokkaa, ja välillä vituttaa rankasti, että entiset omistajat on tehneet pihasta noin saakelin ison, ei riitä aika eikä motivaatio aina hoitamaan tuota alaa... Lähinnä kai se aika siinä tekee et ei oo sit sitä motivaatiota ees alottaa, kun jos meinaa oikeesti hoitaa koko pihan kuntoon niin siihen saa varata melkeen koko päivän / 2 kertaa kuukaudessa ja siihen päälle vielä parhaillaan 2 kertaa viikossa nurmikko leikata, joten jostain kumman syystä motivaatio on välillä hukassa kun katsoo pihaa...

Muokattu viimeksi:
..

Meillä olis kans pihaa vaikka muille jakaa, pihan koko on puolen hehtaarin ja hehtaarin luokkaa, ja välillä vituttaa rankasti, että entiset omistajat on tehneet pihasta noin saakelin ison, ei riitä aika eikä motivaatio aina hoitamaan tuota alaa... Lähinnä kai se aika siinä tekee et ei oo sit sitä motivaatiota ees alottaa, kun jos meinaa oikeesti hoitaa koko pihan kuntoon niin siihen saa varata melkeen koko päivän / 2 kertaa kuukaudessa ja siihen päälle vielä parhaillaan 2 kertaa viikossa nurmikko leikata, joten jostain kumman syystä motivaatio on välillä hukassa kun katsoo pihaa...

Ootteko miettinyt, että jättäis jonkun pläntin kasvamaan "villinä" eli niittyyntymään? Vanhempien talolla on kanssa hulppean kokoinen tontti eivätkä todellakaan jaksa koko pihasta leikata nurmikkoa (pitää vielä leikata työnnettävällä, kun liian kuoppanen päältäajettavalle) niin tekivät ratkaisuna, että jättivät tietyn alan puhtaasti vain ajamatta ja siitä tuli tosi nätti niittymäinen alue villeine kasveine ja kukkineen. Ja silti siistin näköinen, kun oli tietyn muotoinen, kun ympäriltä tietty leikattiin ruoho.

Muuten ollaan tota harkittu, mutta ei sit oikeen kuitenkaan voi kun tulee kyykäärmeet siihen ja muutenkin pihaan( Ja mie pelkään kyykäärmeitä yli kaiken ja en sit uskalla liikkuu ollenkaan lasten kanssa pihalla :confused:)

Muuten ollaan tota harkittu, mutta ei sit oikeen kuitenkaan voi kun tulee kyykäärmeet siihen ja muutenkin pihaan( Ja mie pelkään kyykäärmeitä yli kaiken ja en sit uskalla liikkuu ollenkaan lasten kanssa pihalla :confused:)

Höh. Harmillista, että tulee sellaista riesaa. Vanhempien pihalla ei onneksi ole kyitä ollut siellä niittyalueella. Toki aina mahdollista, että siellä on esim. punkkeja, mutta se alue on enemmänkin koristeena (ja helpoittamaan hoitoa), niin ei siellä pitkän heinän / kasvillisuuden lomassa tassutella. Mutta kyyt toki aina inhompia, kun ne yleensä sitten luikertelee muuallekin sieltä + onhan ne nyt muutenkin aika inhoi myrkkyineen :(

Kyyt viihtyy ennemmin kivikoissa kuin heinikoissa. Ja jossain paikoissa niitä vain on, ja joissain ei, riippumatta välttämättä ympäristöstä. Meillä ei oo ikinä näkyny, ja löytyy niin kivikkoa/nurtsia/metsää/heinikkoa, kaikkea mahdollista. Miehen veljen pihan ympäristössä niitä taas sitten on joka kesä, ja aika samanlainen pihatyyppi niillä on kuin meilläkin. Itse en osaa olla huolissaan ees koirien puolesta, ihan saavat vapaana mennä pihassa ja lenkillä metsässä. Jos jotain käy, niin lääkäriin sitten vaan. Kyyn purema ei vastaa kuin paria ampiaisen pistoa, ja on vaarallinen lähinnä vain allergisille ihmisille.

Meillä huomas viime kesänä ton, et kyyt tuli heti kun heinikko pääsi pitemmäksi, kun oli lyhyt heinikko/ nurtsi kyitä ei näkyny mailla ei halmeilla ja heti kun heinikko/ nurtsi oli vähänkin pitempi niin heti oli kyyt pihassa....

Ja kun on jo noi olemassa olevat muksut, niin hirveesti en haluis riskiä niiden osalta ottaa et kyy pääsis puree heitä, kun kuitenkin aika pieniäkin ovat vielä, toinen hyvä että osaa puhua...

Tässä muutama fakta kyistä:
Kyyn mieluisimpia olinpaikkoja ovat peltojen ja soiden reuna-alueet, kalliot ja avohakkuiden jälkeiset vesakot ja niityt. Yhteistä näille alueilla on runsas auringonpaiste, ja piilo-, ja talvehtimispaikkojen runsas määrä.
Vaikka kyyn purema terveelle aikuiselle onkin yleensä vaaraton, voi se pienelle lapselle tai lemmikkieläimelle aiheuttaa vakaviakin oireita.

Muokattu viimeksi:
Mä olen tänä keväänä nujakoinut jo kaksi kyytä meidän pihalta.... muina kesinä ei ole näkynyt, en tiedä mitä ne nyt tänne tunki. Joo kyy on rauhoitettu eikä saisi tappaa, ihan vahingossahan mun rautalapio niihin osuikin :smiley-angelic006
Piti sitten päivittää lääkekaappiin voimassa oleva kyypakkauskin. Apteekissa olivat miehelle sanoneet (kun tämä siis kysyi että mites raskaana ollessa), että jos kyy puree raskaana olevaa naista niin kyypakkaus kannattaa ottaa, siitä on vähemmän vahinkoa vauvalle kuin kyyn myrkystä.

Ainiin, unohdin vallan kertoa mitä olin ajatellut... :grin

Mulla oli tänään ne ikkunanpesijät, ihanaa, nyt on puhtaat ikkunat meidän 120 neliöisessä talossa ilman, että mun piti tehdä niille mitään! :grin Nyt pitäisi vielä jaksaa ripustaa nuo verhot takaisin ja siirtää kaikki huonekalut paikoilleen, mutta sen teen kyllä vasta huomenna...

Sillä aikaa kun pesijät huhkivat ikkunoiden kimpussa, mä siivosin viimein leikkimökin kesäkuntoon. Eli harjasin katon ja seinät hämähäkinseiteistä, imuroin ja pesin lattian, pyyhin kaikki hyllyt ja kalusteet, silitin verhot ja pöytäliinan ja laitoin paikoilleen, pesin leikkimökin ikkunat, toin kaikki kankaiset tavarat varastosta, harjasin terassin, järjestelin tavarat paikoilleen, jne... sain mä siihen useamman tunnin menemään, mutta kyllä nyt on siistiä ja puhdasta :) Meidän leikkimökki on sisältä siis 9 neliöinen (+3 neliön terassi), eli vähän isompi kuin "normaali" leikkimökit jotka ovat n. 4-5 neliöisiä sisältä...
Eihän meidän neideistä (siis miehen lapsista) enää kuin nuorempi (11-vuotias) leiki silloin tällöin leikkimökissä, mutta päätinpä nyt sen silti laittaa kuntoon, kun siskon muksut meillä kuitenkin usein ovat (ja he ovat 6-, 4- ja 2 -vuotiaat) niin saavat he sitten siellä leikkiä.

Oltiin tänään miehen kanssa ekassa perhevalmennuksessa, tämän jälkeen on vielä 3 kertaa. Tänään oli psykologi äänessä, puhuttiin eniten parisuhteesta ja tunteista joita sen muuttuminen saattaa herättää. Lopuilla kerroilla puhutaan synnytyksestä ja kivunlievityksestä, imetyksestä yms.

Meillä näitä kuolemantuomion saaneita haittaelukoita on nyt lähinnä kanalan rotat... yks meni loukkuun eilen, neljä on vielä ainakin jäljellä :rolleyes: toivottavasti sais loukulla loputki, mitään myrkkyjä ei viittis alkaa levitteleen.

^ Porukoilla viljasiilon vastaavat tuholaiset on onneksi talon kissat tehokkaasti hävittänyt. Ei tartte ansoja tahi myrkkyjä :)

Kukka-aiheeseen sen verran, ett myö rakennutettiin just Muurametalojen perustalo ja seuraavaksi autokatoksen tekemisen ja talon maalauksen jälkeen olisi pihan laitto. Ja mulla on vihreä peukalo totaalisen keskellä kämmentä. Jaiks! Tosin pihan laitto siirtynee Toukan ansiosta vuodella eteenpäin, mutta siellä se odottaa... Kukat on kivoja, mutta mulla toimii lähinnä vain muoviset ja leikkokukat - jälkimmäiset kun kuolee joka tapauksessa, niin ei tartte niitten kansa huolehtia.. :)

Jos on ihan uus talo/piha, niin kannattaa varmaan käyttää pihasuunnittelijaa apua sen laitossa. Ne on kyllä vissiin aika kalliita palveluita, mutta kunnolla suunniteltu ja toteutettu piha kestää kauniita vuosia, eikä vaadi joka vuosi hirveetä työtä kun kaikki on perustettu ja tehty oikein alussa.
Meillähän on vanha talo ja piha, johon on jokanen asukas tehny vähä sitä sun tätä ja vähän sinne päin, niitä jälkiä saa sitte korjailla joka kevät kun kukkapenkit ei pysy aisoissa ym.

Meillä sama^ Jokainen asukas vuorollaan istuttanu pensaan sinne, toisen tänne.. Ja kukkapenkit vissii alunperäsiä (-87) ja aika huonolla hoidolla olleet, kasvavat mitä sattuu. Tänä kesänä ois tarkotus laittaa pihaa, tehä kunnon istukset, tuhota joitain kukkapenkkejä ( yhen oon jo täyttäny) ja käyttää pihakivet pois ja laittaa kunnon perustukset niille. Kattoremppa tehään kans nyt, ikkunaremppa saa nyt vielä odottaa, ku ei rahat riitä kerralla tehä kaikkea.

Takaisin