Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vielä onnistuu seinäkiipeily kaheksannella kuullakin :D Käytiin mieheni kanssa geokätköilemässä ja yksi kätkö oli moottoritien meluvallin harjalla, minä pääsin sinne ihan helposti kiipeämään ja hakemaan purkin, mieheni tuumasi että ei olisi ylipainonsa takia päässyt. Mulle ei tuottanut mitään ongelmaa :) Paljon hankalampi oli yksi kätkö, jota piti kivenkolosta etsiä, ei oikein meinannut maha antaa kurkistella niin alas.

^ Hui, kuulostaa aika hurjalta! :eek: Onneksi ei sattunut mitään! Ja pääasia kai, että oli kivaa :)

Hihhhii :laughing001 Ikinä ennen käyny tällä tavalla :laughing021 Yöllä heräsin ku oli kova pissahätä, no en heti jaksanu vessaa raahautua ku katoin kelloaki et mies herää puolen tunnin päästä töihi ni sit viimeistää nousen vessaa, no miepä menin sit torkahtamaa 5-10minuutiks vaik ei enää väsyttäny yhtää ja näinpä unta siinä et olin vessassa pissalla. No varmaa kaikki arvaa kui kävi:laughing014 Säpsähin siihe hereille ku lirahti pissaa housuu :laughing002 Ei muutaku tukka putkella vessaa tuli lähtö :laughing025Ai että oon naureskellu tolle :grin Kuha ei nyt tuu tavaks sentää :help:grin
Miehelle ku sit heti kerroin tottakai ku se heräs ni se vaa oli et voi hyvänen aika, joku aamu ku herään ni tos sängyl on varmaa ruskee pyton käärme ja sie vaa tokaset et näin unta et olin kakalla :laughing025:laughing021

• Tykkään
Reaktiot: tiu
Eipä toi kiipeily ollu sen hankalampaa kuin tikkaiden kiipeäminen muuten kuin siltä osin, että näiden tikkaiden "puolat" oli reilu puolen metrin etäisyydellä toisistaan :) Huomasin muuten, että nyt on lähteny vatsalihakset erkanemaan! Ei siitä varmaan oo edes kahta viikkoa kun viimeksi kokeilin ja oli vielä ihan normaali vajaan sormenleveyden kokoinen kolo ylävatsan lihasten välissä, tänään kokeilin niin upposkin jo kolme sormea!

Mulle ei onneks voi varmaan käydä noin ko Heidille, kun en osaa pissata makuuasennossa edes hereillä ollessani... :rolleyes:

Tänään oli kiva ja tuottoisa päivä, saatiin tehtyä lapsille hiekkalaatikko isovanhempien suosiollisella avustuksella, grillailtiin, sit sain siivottuu kasvimaata odottelemaan uusia istutuksia ja muutenkin siivoiltua pihaa kesäkuntoon, sain koulittuu taas lisää taimia odottamaan lämpenevää keliä ja vielä saunottiin rantasaunassa isännän kanssa. Lisää tälläisia päiviä kiitos!

Nyt kun sais tulevan parin viikon aikana laitettuu loput siemenet kasvamaan, tehtyy kasvihuoneen, kynnettyä perunamaan, laitettuu noi kasvimaan penkit loppuun ja rueta suunnittelee lapsille leikkimökkiä, niin olis kevät hommat aika hyvin hallussa, sit vaan odottelemaan sellaisia ilmoja et voi rueta istuttelee ulos kaikkia kasveja...

Voi kun rupeis kelit lämpee jo, nyt ollu aika kylmiä päiviä taas vaihteeksi, niin ei oo kiva.

Nään kans välillä tollasia unia, että käyn vessas tai yritän etsiä vessaa, ja sit herää siihen että tulee housuun ihan just. Toistaseks aina on sänky kuitenki onneks pysyny kuivana :grin

Mulla on erilaiset salaatit jo itäneet ulkona penkissä (peitettynä), vaikka on ollut aika kylmiä öitä! En jostain syystä osaa kasvattaa mitään sisällä, aina menee joku pieleen, mutta ulkona onnistuu näköjään kyllä vaikka laittaski liian aikasin :p

Meillä on ollu vielä yöllä 8 astetta pakkasta, niin en sillä vielä oo mitään laittanu pihalle ja vielä on muutama lumikasaki tossa sulamata, niin hirvee hätä ei vielä ole...Mulla on ihmeen hyvin nyt onnistunu noi kurkut, tomaatit, chilit ja paprikat kasvamaan, tietysti kun tälleen kotiäitinä on ollu aikaa niihin panostaa. Nyt jännityksellä ootan et saanko vesimelonin kasvamaan :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Heidi, Hahah, ihan loistava!! :grin

Hei kertokaas te viherpeukalot et koska sitä sit vois laittaa ulos kukkia? Mä oon niin onneton kaikkien kasvien kans, ja tehtiin pari väliäaikaista pientä penkkiä pihaan ja niihin ois tarkotus laittaa jotain esim. näitä yks kesäsiä kukkia, mut mitään hajua ei oo et koska ja mitä.. :rolleyes: Ukkokin totes et niin ja nekin kun kestäis edes sen yhden kesän mun hoidossa.. :grin Et jos on jotain vinkkejä mahdollisimman helppohoitoisista kukista, saa olla monivuotisiakin niin antaa palaa vaan.. :rolleyes:

Joo yksivuotisten kukkien kanssa kannattaa odottaa touko-kesäkuun vaihteeseen, varsinkin jos aikoo istuttaa penkkiin niin melkein siihen kesäkuun puolelle. Ruukuissa voi tuoda jo vähän aiemmin ulos, jos vaan muistaa nostella sisälle yöksi. Ei ne oikein kestä viileitä öitä, vaikka ei ihan pakkasen puolelle menisikään. Narsissit ja orvokit on tällä hetkellä niitä, jotka ulkona pystyvät yön yli olemaan (ja mieluiten katoksen alla), ei oikein muut. Niin että orvokkeja toki voit kukkapenkkiin jo laittaa, ja niitä narsisseja, jotka ovat siis jo lähteneet itämään (kaupasta ostaa niitä jotka on ruukussa). Mutta pelkät kukkaispulit istutetaan vasta syksyllä.

Meillä krookukset kukki jo aikoja sitten, tällä hetkellä penkeissä kukkii narsissit ja kevätesikko. Kevätvuohenjuuri on kohta aloittelemassa. Seuraavana onkin kuukauden sisällä vuorossa varmaan arovuokko.

En mä Pommiina osaa nimetä mitään helppoja yksivuotisia kesäkukkia tai monivuotisia perennoja... kyllä niissä kaikissa joku oma juttunsa yleensä on. Monet kesäkukista on sellaisia, että niistä pitää muistaa nyppiä kukintoja, ja lannoittaa hyvin, jotta jaksavat kukkia koko kesän. Ja perennat sitten taas yleensä tarvitsevat parin vuoden välein jakamista, kun leviävät kovin. Ja molemmissa, kesäkukissa ja perennoissa, on tärkeää tosiaan se kastelu ja lannoitus. Ja se, että viihtyvätkö ne varjossa, puolivarjossa, puoliauringossa vai auringossa (ja siitä vielä on se oikein paahteessa viihtyvien kategoria). Niin että sillä on jo itsessään suuri merkitys, että ne sijoitetaan oikein pihalla, se vaikuttaa isoimmaksi osaksi varmaan siihen, selviytyykö kasvi vai ei, ja kuinka hyvin se voi.

Lisäksi itse suosittelen ostamaan kesäkukat suoraan oikealta puutarhalta, en mistään isojen kauppojen kesäpihoista tms. varsinkin jos on aloittelija, niin puutarhoilta saa varmasti oikeat ohjeet ja kestävät, hyvin kasvatetut taimet!
Jos on vähän omaa silmää jo kukille ja osaa erottaa hyvinvoivat taimet, niin kesäpihoiltakin voi tehdä löytöjä, mutta useimmiten ne ovat melko heikkolaatuisia ja eikä niitä osata hoitaa.

Hih, opin tosta kyllä et lähen yöllä heti vessaa jos vähäki siltä tuntuu ettei käy vaa uusiks :grin

Mie en noista kukkahommista mitää ymmärrä ja piha onki sen näkönen että.. Pitäs siihe jonkinmoinen terassi nyt alkuu kehitellä ja aitaus koirille enneku rupee muuta hienoutta siihe väkertämää :grin

Iso kiitos jo tässä vaiheessa kaikille, oon tosiaan niin tumpelo et oisin varmaan jo nyt lykänny kukat penkkiin ja sit ihmetelly et mikä ihme siin ny on ku kuolee heti.. :grin Siis tää meijän piha on kans ihan karsee, nurtsikin on ku mettäpalon jäljiltä!! Oikeen kateeks käy kun tuol jo kattelee ihania vihertäviä nurmikoita ja istutuksia.. Täälläkin ennen asui oikee viherpeukalo ja isot ihanat kukkapenkit olikin kun tänne muutettiin, mut noh voitte vaan kuvitella miltä nuo penkit näyttää nykyään.. :oops: Jos jotain hyvää ni tääl mettäs ei kukaan tota pihaa nää, paitsi itte ja vieraat.. No mut ehkä tää tästä, nyt kun mul on aikaa niin voin lähtee vähän tutkaileen tarjontaa.. huh, ressaa pelkkä ajatuskin kukkakaupasta.. :grin

Pommiina, jos sulla siellä jo on jonkinmoiset kukkapenkit, niin niiden siistimiselläkin voi saada ihmeitä aikaan :) Alkukeväästä (nyt varmaan on viime hetket kun kevät tuli niin aikaisin) kannattaa leikata ja siistiä kuolleet, vanhat kukinnot ja lehdet kukkapenkin kasveista pois, harata multa tasaiseksi ja laittaa kalkkia ja kevätlannoitetta, sekä lisätä multaa. Kun sen siistimisen on tehnyt, on helpompi ajatella, että minne väleihin sinne jotain uutta törkkäisit. Jos jokin kasvi on levinnyt kamalan paljon ja kasvaa tosi tiheänä, voi sen jakaa. Eli surutta kaivaa osan pois ja antaa vaikka jollekin tutulle, tai istuttaa uuteen paikkaan.

P.S. Nurtsiakin kannattaa hoitaa :wink Se kannattaa kanssa keväällä haravoida niin, että kuolleen, kellertävän osan saa haravoitua pois, tai ainakin nostettua sitä sieltä maan pinnasta. Nurmikko saa näin happea. Myös kalkitseminen joka toinen vuosi olisi hyvä, lannoitus ehkä joka kolmas vuosi. Riippuu toki maaperästä, meillä tämä on riittänyt. Haravoinnilla ja kalkitsemisella estetään nurmikon sammaloitumista. Varsinkin metsän läheisyydessä oleva nurmikko sammaloituu tosi helposti hoitamattomana.

Joo tos on pari tollasta isoo penkkiä edellisten jäljiltä ja sit on ne mun pari omaa pientä väkerrystä, vähän tuomaan "kauneutta" kunnes joskus aletaan terassia rakentaan siihen.. :rolleyes: No tota siistimistä oonkin tehnyt, jostain vaan tuli sellanen kutina et niin pitää tehä, joten en mä ehkä sittenkään ihan toivoton tapaus oo.. :grin Mut tosiaan toi kalkki tai kevätlannote ei kyl käyny edes mielessä, joten kiitos Martuti vinkistä! :)

Me ei olla lannotettu eikä hoidettu tota nurtsii mitenkään ja se kasvaa kuin VIIDAKKO, millä helvetillä sen saa tapettuu? Mie en ihan oikeesti jaksa ( eikä mies) ajaa tota nurmikkoo saakeli 2 kertaa viikkoon min 4h/ kerta ajettavalla leikkurilla, meillä siis ihanan iso piha joka kasvaa kuin hullu!
Joten jos on hyviä vinkkejä siihen miten saa nurmikon tapettua, niin otetaan vastaan kiitollisena o_O

Yks aika helppo hoitoinen yksivuotinen kukka mikä mulla kestää vaikka unohtas hoitaa niin on kesäpäivänhattu...

Mun miehellä oli tälläviikolla kolmekymppiset.koko viikko on mennyt ihan hujauksessa. Olen ravannut kaupassa ja leiponut ihan urakalla käytännössä jokapäivä.
Siinä välissä siivottiin talo,haravoitiin piha,puunattiin grilli ja grillikatos sekä puutarha kalusteet. Kaverikemut pidettiin vappuaattona mökillä.siellä oli kaikki ruuat ja munkit yms.mukavaa oli. Samat valmistelut nekin juhlat vaati,kuin kotona..
Paljuilu ja saunominen,grillailu ja kavereiden kanssa höpöttelyyn rentoutti kivasti kuitenkin siihen väliin.
Sukulaiset tulivat sitten pe ja vielä tänään su.
Oon ihan loppu! Alkaa näköjään tää raskaus verottamaan jaksamista. Muuten jaksan hyvin ja olen voinutkin erinomaisesti,mutta nämä viikon kestäneet juhlat ja niiden järjestely otti oman osuutensa. Vaikka mun mies olikin aktiivisesti apuna ja mukana kokoaika,niin silti on hommia joita hän ei vaan osaa?mm. Leipominen ja järjestelyt jäi täysin mun niskoille.
Onneksi seuraavat kemut mitä järjestetään on ristiäiset ja niihin tulee kyllä pitopalvelulta kakut ja muut suolaiset tarjoilut. Molempien äidit maksavat sen,niin sopii meille hyvin.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Takaisin