Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaveri kiusallaan laitto mulle kuvan sen vanhempien ihanan vihreestä nurtsista, niin totesin vaan et ja jumankauta jollei meilläki rupee kohta toi nurtsi vehreytyyn niin hommaan sellasen rullattavan tekonurtsin, minkä voi vaan rullata paikoilleen ja talveks sit ottaa säilöön.. :grin Mä oon sitä kyllä haravoinu mut jos haluisin kaiken kuolleen ja keltasen pois niin saisin repiä helvettiin koko nurmikon.. :grin Mut ehkä siihenkin vois sit jotain lannotetta tosiaan koklata.. :rolleyes:

Huli, toi "kestää, vaikka unohtais hoitaa" kuulostaa erittäin hyvältä! Kesäpäivänhattuja tänne siis penkit täyteen!! :grin

Pommiina, ite tykkäsin avomaalle laittaa yksivuotista Daaliaa (siis kesäkukkana myytävää valmista kukkaa, ei sipuleita), levii hienosti isoksi puskaksi, kukkii isoilla kukilla runsaasti ja viihtyy ihan hoitamatta ;) Välillä vaan saksilla leikkelin kuolleet kukat pois. Avomaalle kun etsii kesäkukkia, niin kannattaa katsoa tarpeeksi tukevia kasveja. esim. perus petuniat ja pelargoniat ei kestä sadetta.

Miu, Kiitti, toi puskakin kuulostaa oikein hyvältä! :) Ja siis just noi perus petuniat on tullu kokeiltua avomaalla erittäin huonolla menestyksellä ja nyt tiedän sitten syyn siihenkin.. :rolleyes:

Kävin vähä googlettamassa noita teitin vihjaamia kukkia niin näyttääkin hyvältä! Mähän alan oleen jo paljon viisaampi kukkien ja pihanhoidon suhteen! :p

Joo, ei se loppuviimeks vaikeeta oo ;) hyvä tietysti sanoo ku on 4v ollu kesäkukkapuutarhassa töissä ja nää jutut on mulle iha itsestäänselvyyksiä..... :grin mut onpa tullu aikaa montaa ihmistä näis asiois neuvottuuki ;)

Yks mikä on meillä viintyny tossa katoksessa on ollu mustasilmäsusanna, mie oon sitä kerran päivään kastellu ja on ihan sillä selvinny, ja on kivan näköinen kun on amppeliin laittanu, niin loppukesästä se on ollu ihan kauhee pusikko!

Miu88 onks toi daalia semmonen et sen pitäs olla enempi auringos kuin varjos?

^ Joo aika aurinkoinen paikka saa olla ja kestää paahdettakin.
Mullakin oli joskus aikoinaan susanna kerrostalossa tosi kuumalla parvekkeella säleikössä, vaati hirveesti vettä mutta vallotti kans koko seinän :D

Niin sillä vaan kyselin kun mulla oli noita daalioita muutama kesä sit ja rytkäsin ne navetan/ autotallin nurkkaan hyvin varjoisaan paikkaan ja ne ei tainnu ees kukkia :rolleyes:

Mustasilmäsusanna mulle uusi tuttavuus, pitääkin sellainen hankkia! Googletin, ja näytti tosi kivalta. Mulla olisikin sellainen kartiokehikko jonka kanssa sen voisi kukkapenkkiin laittaa :)

Meillä on nykyisin saunan terassi sellainen, että on koko ajan varjossa, eikä siinäkään oo oikein mikään kesäkukka menestyny. Kyllä ne kukkivat vaatii sitä valoa aina jonkun verran, täysin varjossa ei jaksa kukkia. Varjoon voi laittaa sitten vaikka murattia tai humalaa.
Kesäkukkamarkkinat ei oikein oo viel kunnolla alkanu, ja kannattaa odottaaki siihen asti ettei varmasti enää tule yöpakkasia ennenkuin lähtee ostoksille. Orvokki ny tietysti on asia erikseen.
Pelottelin jo miestäki, että tänä kesänä ku mulla on pelkkää aikaa enkä pääse/voi mihinkään rientoihin lähteä, niin tulee olemaan melkoset maakunnan laajuset puutarhakierrokset edessä.... :grin Mut kiltisti se on mua kukkakaupoille kuskannu aina muinaki kesinä (ja mä sitten puolestaan joudun välillä lähteen sen kans konemessuille) :wink

^ Joo kukkivista varmaan alppiruusut on ainoita, jotka ihan varjossa viihtyy. Mutta puolivarjossa viihtyviä kukkivia sitten jo jonkin verran onkin.
Tulis jo oikeasti lämpimämmät yöt, niin saisi tuonne terassille laitettua kesäkukkia :rolleyes: Nyt siellä on narsisseja ja orvokkeja, mutta narsissit pikku hiljaa alkavat olemaan vähän turhan räjähtäneitä, ei ne kyllä montaa viikkoa enää näytä näteiltä...

Tänään pitäisi lähteä iltapäivällä siskon ja hänen 3 lapsensa kanssa shoppailemaan. Saas nähdä saanko ostettua itselleni mitään, vai onko mulla kädet täynnä pikkulapsia kun sisko haluaa shoppailla (lapset ovat 2-, 4- ja 6 -vuotiaat):rolleyes:
Mun tarttis kyllä ostaa sellaiset capri-leggingsit, äitiysversiot siis. Niin ja jotkut uudet mukavat normi lökärit, vanhat on aika nuhjaantuneet polvista ja niissä on reikiä, niitten kanssa ei kehtaa kotoa liikkua mihinkään o_O Jotkut mukavat, tällä hetkellä jalkaan sopivat ballerinat olisi myös ostoslistalla. Niin olisi sitten edes jotkut fiksummat kengät kesäksi, kun jalat on ihan turpeat ja ei taivu mitään kenkiä solmimaan... Tietty mulla on crocsit ja varvastossuja, mutta ei niillä ihan joka paikkaan voi mennä :grin

^ Joo vähän sama, harmittaa kun tänä keväänä olis kyllä surkeesti kaivanneet nuo kukkapenkit sitä, että sieltä vähän jakaisi ja kaivaisi tiettyjä perennoja ylös, ja vähän siis uudistaisi kukkapenkkejä... mutta nyt tyydyin vain siihen siistimiseen, kun en mä enää siellä kunnolla jaksa möyriä ja kaivella :confused: Harmittaa. Mutta jos syksyllä sitten?

Täälläkin puutarhanhoito jäänyt minimiin, heti supistaa kun lähtee tuonne möyhimään.

Kärsiikö kukaan muu unettomuudesta? Minulla menee yöt ihan lörinäksi valvoessa ja levottomat jalat kiusaa :sad001 2 vkoa enää töitä ja sitten pääsen lomailemaan, mielestäni en hetkeäkään liian aikaisin...:p

Käyppäs selaa tota hankintoja vauvalle, itselle, kotiin sivua 26, siellä on mun viesti missä kerron miten mulle neuvottiin synnärillä sitä rintakumin valintaa ja myöskin linkki rintakumeista yleensäkin...

Hyvä kun vinkkailette täällä noita puutarhan hoito-ohjeita! Ite kanssa ihan kädetön istutuksien ym kanssa. Viime kesänä meillä oli juhlat joihin ostin ruukkuihin joitain kukkia ja sain pidettyä ne hengissä koko kesän, niin jäi pieni polte kokeilla myös tänä kesänä. Katotaan miten energia riittää, kun jää lomille. Esikoisen ois tarkotus sen jäljeen vielä reilu viikko olla hoidossa, että saa itse siinä välissä pienen hengähdystauon. Rupeaa kyllä jo itsekin lomille kaipaamaan, tosi rankka kevät ollut, kun poika sairastanut tosi paljon ja nyt iski itellekin joku flunssa päälle.. onneks kohta on jo kesä! :)

Kiitoksia kukkavinkeistä myös täältä suunnasta!! Ei oo vihreää peukaloa mulla.. Meillä on uusi omakotitalo isolla tontilla ja nurtsi saatiin laitettua kaksi vuotta sitten. Tänä kesänä oli tarkoitus tehdä ekat kukkapenkit, mutta tultiin siihen tulokseen, että se saa vielä vuoden odottaa. Marjapuskia, pari omenapuuta ja pieni kasvimaa löytyy, niillä mennään vielä ainakin tämä vuosi :) Ostin mä muutaman orvokin jo viime viikolla. Ennätysaikaisin mun mittapuulla kun yleensä olen juhannuksen jälkeen havahtunut siihen että tarttis varmaan niitä kukkia ostella :grin

Takaisin