Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
5 viikkoa enää äitiysloman alkuun! Koko ajan olen vaan miettinyt, että se alkaa sitten kesäkuun puolivälissä, että siihen nyt on vielä ikuisuus! Mutta eilen se iski, että jäljellä on enää maksimissaan 5 viikkoa töitä!! :eek: Pitää alkaa tekemään niitä vissiin siihen malliin, että saa kaikki valmiiksi ennen kun jää pois.. (ja jos ei pystykään olemaan loppuun asti.)

Meilläkään ei todella mietitty ajoitusta ollenkaan.. Lähinnä oli ajatuksena, että tuskin tapahtuu ihan tosta noin vaan kun tämän ikäisiä jo ollaan ja mäkin olen pillereitä syönyt 14-vuotiaasta asti.. Puoli vuotta selkeästi menikin siihen, että hormonitoiminta tasapainottui ja marraskuussahan mä vasta plussasin, että lähemmäs vuosi siihen meni (tammikuussa jätin pillerit pois). Sen verran mietin, että vuoden voidaan katsella rauhallisin mielin ja sitten jos venyy paljon yli sen, niin mennään tsekkamaan onko kummallakin kaikki kunnossa. Ei onneksi tarvinnut mennä, kun tyyppi ilmoitti tulostaan :)

Ei meilläkään ajoitusta varsinaisesti mietitty.
Aluksi puhuttiin syksyllä 2012 että heti silloisten häiden jälkeen olisin ehkäisykapselin poistattanut, mutta päätettiin että mennään häämatkalle ensin niin mäkin voin huoletta juoda Strawberry coladaa palmun alla Malediiveilla :wink
Joten sitten vasta viime keväänä (2013) otatin ehkäisykapselin pois. Käytettiin kondomia kuitenkin viime kesän loppuun saakka, jotta varmasti ylimääräiset hormoonit olisivat poistuneet kehostani. Ja ei siinä sitten mennyt kuin pari kiertoa, kun jo tärppäsi :)

Enää 21 työpäivää jäljellä (+2-4 vapaaehtoista ekstrapäivää, vajaata, ylitöitä) jäljellä.. En mä mitenkään laske, mutta mulla ehkä jonkin sortin aamukampa töistä löytyy :) Miten niin ei yhtään haittaa tuleva parin vuoden vapaa töistä (kun tietää, että edessä vielä muutama vuosikymmen duuneja..) :)

Meille tuli tänään kutsu perhevalmennukseen (2 tapaamista) ja synnytysvalmennukseen (1 kerta, luentotyyppinen). Tota synnytysvalmennuslappua osasin odottaa, mutta ei ollut yhtään tietoa järkätäänkö täällä mitään perhevalmennusta, eli se oli oikein positiivinen ylläri! Mukava varsinkin tavata muita saman paikkakunnan tulevia äitejä siellä.

Sitten tavaraturhauma; yritin kysellä facekirppiksellä pinnasängyn reunasuojaa ja hoitoalustaa, mutta kaikki muutamat tarjotut kaatui siihen, että ne oli rumia :grin olis varmaan pitäny erikseen mainita, että EI nallekuvioisia!! Tai muita sellaisia ylivauvamaisia..... hyh! Olisin halunnu jotai hienonnäköstä, tähtikuvioista tai jotain, ja sitten sieltä tulee vaan jotai törkeetä nallepuhia mitä en voi sietää :oops: kyllä on taas ongelmat :grin

Sain pinniksen mukana (ostettiin käytettynä) reunasuojat, kaksikin erilaista. Toinen oli sellainen että siitä sai otettua sen päällisen pois (jäi vain sängyn ympäri menevä vanutäyte/-levy). Ostin mieleistä kangasta ja ompelin itse uudet päälliset sen vanhan päällisen mukaisesti. Samoin ostin lakanakankaita, mutta en oo vielä ehtinyt/jaksanut niistä mitään väsäillä, tarkoitus olisi tehdä pari aluslakanaa pinnikseen ja pari pussilakanaa (äitiyspakkauksessa tulleeseeseen peittoon).

Sitten tavaraturhauma; yritin kysellä facekirppiksellä pinnasängyn reunasuojaa ja hoitoalustaa, mutta kaikki muutamat tarjotut kaatui siihen, että ne oli rumia :grin olis varmaan pitäny erikseen mainita, että EI nallekuvioisia!! Tai muita sellaisia ylivauvamaisia..... hyh! Olisin halunnu jotai hienonnäköstä, tähtikuvioista tai jotain, ja sitten sieltä tulee vaan jotai törkeetä nallepuhia mitä en voi sietää :oops: kyllä on taas ongelmat :grin

Mä itseasiassa satuin vahingossa "oikealta" kirppikseltä löytämään Ikean pinnasängyn reunasuojan, jota olin muutenkin ajatellut ostaa. Ehkä vähän tylsä, mutta onpahan myös neutraali :) Voin suositella.

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30113939/

Toinen, jos meinaatte ostaa ammetta uutena, niin voin siitäkin Ikean versiota suositella, koska on edullinen :) Muistaakseni maksoi jotain 6,95e, mutten tiedä miksen tuolta Ikean sivuilta sitä löytänyt. Tuosta Vauvat -etusivulta sen kuva kyllä löytyy oik. alareunassa http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categories/departments/childrens_ikea/baby/

Itse tosin muutenkin tykkään Ikeasta, että sen takia noita vauvajuttuja sieltäkin katsellut (jos uusia tarvitsee hankkia)
:grin

-Stardust-in tekstistä pitää kysyä, et voiko kodinhoitotukea saaha jos on äitiyslomalla?? Tai siis yhtäaikaa äippärahoja + kodinhoidontukea.. Kaverilla oli ainaki jääny kotihoidontuet saamatta kun oli halunnu kuitenkin alle 3 veen pitää kotona kun toinen synty... o_O.

Kotihoidontukea voi hakea silloin, kun lapsi on kodin ulkopuolella hoidossa muualla, kuin kunnallisessa hoitopaikassa jos olen oikein käsittänyt (jos molemmat vanhemmat opiskelee/töissä) ja tietty sitten sen saa, jos on hoitovapaalla kotona. Eli jos haluat pitää toisen kotona, niin silloin käsittääkseni ei tukea saa äitiysloman aikana. Tukea varten tosin ei tarvitse olla mikään "laillisettu" lastenhoitaja vaan voi ilmoittaa ihan vain perheen ulkopuolisen hoitajaksi (käsittääkseni) esim. mummon. Mutta jos olen väärässä, niin korjatkaa. Ihan mutua vain :) Ellen sitten sotke jotain termejä noihin tukiin liittyen... o_O

Muoks: Kelan sivuilta googletin, niin tästä löytyi tietoa: http://www.kela.fi/kotihoidon-tuki_maara Lopussa olevat esimerkit aika hyvin avasi tilannetta äitiys- ja vanhempainvapaan kohdalta. Eli mahdollisuus on saada, jos tuet on enemmän kuin äitiysrahan määrä...

Muokattu viimeksi:
En muista tarkemmin miten menee, mutta ku sitä selvittelin jäätyäni eritiysäitiysvapaalle, ni siihen on joku laskukaava, että sitten jos erotus jää pienemmäksi kuin hoitoraha, ni se maksetaan. Mutta, jos se tietty erotus ylittyy, ni sillon hoitorahaa ei makseta enää erikseen. Hoitovapaan aikana tietysti eri asia.

Joo yleensä kotihoidon tukea ei jää maksettavaks äitiysrahan päälle, mutta kotihoidontuen hoitolisää voi saada, koska se on tulosidonnainen, joten jos on pienet tulot niin silloin voi muutaman kympin saada tota hoitolisää... Näin ainakin mulla, muistaakseni eskoisesta sain noin 100€ luokkaa kotihoidotuen hoitolisää, kun olin tosta toisesta vanhempainrahalla. Mutta toikin siis on alle 3v lapsesta saatu, että en tiiä sit miten menee kun lapsi on yli 3?
Ja meinaan kyllä taas hakea tota hoitolisää, kun kyllä se muutama kymppikin pienissä tuloissa plussaa on!

Meillä on vaan yksi auto, farkku avensis.. Käytiin ostamassa/vaihtamassa tossa pari viikkoa sitten meijän aikasempi auto farkkuun, ihan vaan että on sitten tilaa :) Yhdellä autolla (minun) ollaan selvitty nyt reilu neljä vuotta, toisen auton hankinta tulee ajankohtaiseksi sitten kun palaan töihin joskus yli vuoden päästä :)

Kaks autoa, "mun" auto ja miehen työauto. Asutaan tosin täällä korvessa, niin ei täällä pärjäis yhellä autolla millään kun ilman sitä ei pääse mihinkään.

Meillä on periaatteessa omana vain yksi auto. Se on tuollainen Scodan farkku, ollut meillä pari vuotta. Miehellä on lisäksi työauto firmassaan, iso pakettiauto, voisi sitä melkein omaksi sanoa kun sen kanssa mies vallan ajelee, ja mä tuolla meidän farkulla :grin

Meillä kans 2 autoo, pienempi kauppakassi/työssäkulkupeli ja sit isompi 7 hengen tila-auto, ollu jo toisen ootus ajasta lähtiin tälleen. Kun todettiin ettei farkkuun olis menny peräkonttiin tuplarattaat ja rottweiler mitenkään, niin sillä sit hommattiin kerralla auto mihin mahtuu kaikki....
Ja sit kun isäntä harrastaa muutenkiin autoja (vanhoja) niin pihasta löytyy kaikenkaikkiaan 4 muutakin autoa+ yksi kaverin auto.... Ja siis korvessa asutaan, ei mee ees busseja ohi kun vaan koululaiskuljetus 2 kertaa/pv. Joten pakko olla joku kulkupeli, kun pöyrälläkään ei tän lauman kanssa hirveesti viiti lähtee minnekkään..

Kaks autoa, subaru forester ja sit nissan primera. Minä en ala bussilla kulkeen mihinkään, ni mulla on oltava oma auto, jos mies haluaa että hoidan juoksevia asioita päivällä. Ja muutenki tykkään, että pääsen liikkumaan miten haluan.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

meillä on myös kaks autoa miehellä farkku seat ja mulla chrysler 7 hlö tila ihme. Hommattiin ekan muksun kohalla ettei heti tarvii olla vaihtamassa. Ilman autoa en pääsis kotoa mihinkään tai taitaa täältä minbussi kulkea kahdesti päivässä, mutta ois hankalaa kahen pienen lapsen ja tavaroiden kanssa liikkua.

Takaisin