Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää talo on rakennettu joskus 57 ja ollut onneksi yhdelläm asukkaalla jolla on ollut apuna puutarhassa asiantuntija. Viimeisinä vuosina mummolla ei enää voimia ollut pihaan joten piha pääs tosi pahasti repsahtamaan... varsinkin just talon seinusta johon tosiaan porottaa aurinko koko päivän ja kellarista tullut lömpöhukka kuivattaa sitä vielä lisää. Meillä ensimmäinen remontti olikin toi melkein 80 neliöinen kellarin remppa. Sinne tuli lattialämmitykset, kodinhoitohuone, iso kylppäri sauna ja vierashuone sekä sellanen oleskeluhuone. Tokihan sieltä edelleen lämpöä puskee niin että talvellakaan seinänvierus ei varmaa routaan mene. Pitäis aukasta seinän vierukset ja laittaa routa yms eristeet maahan..... se on sitten ens kevään projekti joten tota seinänvierustaa ei hirveesti oo intoo ees laitella.

pupuista vielä sen verran että jossain puutarhaliikkeessä oli kanin karkotetta.... en o testanu kun tuntuu jotenkin kurjalta laittaa sitä kun kuitenkin ittelläkin noi kissat on pihalla ja nuorempi kisu on kesät melkein vain ulkokissana....
oon pitäny osan pihaa ihan villinä, heitellyt vaan leikkokukkien siemeniä sinne ja siellä ne onnellisena on kasvaneet. :D enenn tähän taloon muuttamista mulla ei ollut mitäännhajuu mistään kukkasista ja kasveista, ihan kutu tuntumalla oon mennyt ja ooneksi pahoilta pettymyksiltä oo selvinnyt. :D esikasvatukset ja koulimiset yms on menty oikomalla mutta aina niistä on jotain kasvanu pihalla loppu kesästä. :D
Toi kasvihuone on mun ja pikkulikan yhteinen projekti. Innolla oottelee että sais taas tommaatteja ja herneitä sieltä. Viime kesänä monesti yllätin sen syömästä sallaattia.. istua napotti keskikäytävällä ja söi salaatin lehtiä :D syksyllä sitten popsi omenoita ja viinimarjoja, vadelmia ja tyrniä.. varmaan ihania elämyksiä pikkulikalle.
Kohta kurvaan kasvihuoneelle hakemaan luumupuun. Ajattelin istuttaa ihan tän massuasukille sellaisen, esikoiselle laitettiin 3 tammea. Niissä kävi vielä nii hassusti että samana viikonloppuna kun ne terhot istutettiin sai myös esikoinen alakunsa... oli kiva katsoa kun vauva mahassa ja tammi kasvoi melekin käsikädessä (tammi kasvoi siis sisällä kylmäkäsittelyn jälkeen isoissa ruukussa) :D viime kesänä ne istutettiin maahan ja puputhan nekin söi, saa nähä lähteekö enää kasvamaan. Kaikki nuoret pensaat ja puut oinkin siitä viisastuneena lsittanut verkot ympärille.

No nyt pitää lähtee viemään toi neitokainen päiväkotiin leikkimään. Kunta antaa pitääperäti 10pv tässä kuussa neitokaista hoidossa ja ens kuusta sitten jääki kotii ja syksyllä vasta menee uudelleen... se onkin meillä sitten kova pala kun tykkkää hirveesti olla siellä ja kaverit jää nyt kokonaan :( syksylläkään en saa pitää ku 10pv 5h hoidossa lasta kun oo itte äippälomalla.... no oonkin ilmoittanut neidon kaikkiin kerhoihin ja avoimee jne syksyksi että saa tekemistä ja touhuumista.ois ollut kiva jos ois voinut pitää sen 10pv kuussa ja 7h päivässä niin ei ois jääny leikit ihan kesken ja ois päässyt enempi retkeilee ja ohjsttuun toimintaan mukaan. Nyt tuntuu että 5h kun on 10pv kuussa niin eihän se voi ku käyä kääntymässä siellä, eli pitää viedä kukonlaulun aikaan että saa kaiken hyödyn irti. Ei paljoo kannata viedä nunkumaan päikkiksii sinne. Tuokin on ihan tyhmää että pakotetan huilimaan sen pari tuntia :O kotona ei oo nukuttu kohta puoleentoista vuoteen päikkyjä mutta pöiväkodissa pitää hiljentyä 12.30-14 välisen ajan, eilenki likka itki sitä ku joutuu nukkumaan, kuulema ihan tylsää.. no onhan se.....

Muokattu viimeksi:
lunastar, suosittelen että voisi oikeasti olla järkevää siirtää sitä pihan laittoa ensi vuodelle. Nyt vuoden ajan mietitte, mitkä ovat toimivia ratkaisuja teille. Miettikää mm.

1. Minne tulee ns. leikkipiha (jos tulee joku hiekkalaatikko, trampoliini, keinut, leikkimökki tms...). Sen on hyvä olla vähän varjoisammassa paikassa niin pieni lapsi ei polta itseään, mutta kuitenkin niin että esim. sisältä on sinne näkyvyys jos ei itse jaksa kökkiä hiekkalaatikon reunalla ihan koko aikaa kun lapsi on vähän isompi.
2. Minne pyykinkuivausteline/matontamppausteline, jotta ovat järkevän matkan päässä siltä ovelta josta pyykkikorin kanssa tullaan, mutta josta ei kaikki kuivuvat pikkuhousut näy olohuoneen ikkunasta tai ohikulkijoille.
3. Tuleeko millainen terassi ja minne (yleensä suositaan aurinkoista paikkaa jonne puut eivät varjosta, mutta makuasia).
4. Mistä menee kulkureitit jne.
5. Minne paistaa milloinkin kesän aikana aurinko (kesällä kun se on korkeimmillaan ja paistaa sellaisiinkin paikkoihin, mihin syksyllä ja keväällä ei paista). Osaa sitten miettiä vähän, minne kukkapenkkejä haluaa, ja sitten että millaisia kukkia niihin laittaa (eri kasvit viihtyvät eri olosuhteissa aurinkoisuuden/varjoisuuden suhteen). Kukkapenkkejä ei koskaan kannata tehdä suoraan talon seinänvierustalle niin että se on siis heti sokkelin kyljessä, sillä kukkien kastelu saattaa silloin vaurioittaa talon rakenteita. Terassin kylkeen toki voi tehdä.
6. Minne tulee ns. hyötytarha (eli jos haluaa marjapensaita, luumupuita, omenapuita, mansikkamaan, kasvimaan tms.) jotta ovat suotuisalla kasvupaikalla, mutta myös helposti haettavissa kesken ruuanlaiton.

Sitten kun on hyvin suunnitellut että mitä tulee minnekin, niin kannattaa tehdä ne pihan tasoitukset, levittää mullat pihaan, tehdä kukkapenkkien pohjat valmiiksi ja rajata ne, ja istuttaa kaikki puut ja pensaat, tehdä terassit ja laatoitukset sun muuta. Ja ihan viimeisenä sitten vasta istuttaa se nurmikko!

Niin ja jos tuntuu että ei itse osaa tuollaisia ajatella, niin netistä löytyy kyllä vähän vinkkejä.
Ja sitten on tosiaan pihasuunnittelijoita olemassa, jotka tekevät sen rakenteellisen suunnitelman että minne tulee mitäkin toimintoja, ja sitten vielä siis ihan sen kasvisuunnitelman.

Muokattu viimeksi:
Anoppi hääti jänikset pihalta laittamalla sinne tänne pensaisiin roikkumasn pieniä sukkahousu-pussukoita, jotka oli täyttäny omilla hiuksilla. Siis mitä hiusharjaan oli jääny.. En muista toimiko, joku vanhan ajan konsti.

Onko teillä hani siis kunnan puolesta tuomloset hoitosäädökset? Meän poika meni alle vuoden ikäsenä perhepäivähoitajalle just se minimi 10pv/kk. Ei tarvittu enempää päiviä ja aateltiin just sillai, että saa olla muidenki lasten kans. Eikä me raskita sitä sieltä pois ottaa. Hoitaja on aivan ihana ja poikatykkää kovasti siellä olla. Mutta meille ei oo kylläilmotettu mitään etteikö sais äippälomalla olla siellä. Monesti oon hoitajalta varmistellu, että milelellään pidetään poika hoidossa jos vaan saa olla. Ja se ihana hoitaja oli varannu oman kesälomansaki niin, että miehelläni pian alkaa isyysloma, ettei mun vaan tarvi olla loppuvaiheessa yksin esikoisen kans kotona, "ku eihän sitä saa nostella mitään raskasta..".:)

Mutta tosi harmi, jos teillä tuollai säädetään. Lapsi kuitenki kaipaa oman ikästä seuraa. Itestähän seki ois kiinni, mutta mulla ei millään tavalla kiinnosta mitkään perhekerhot. Siellä sitten olla teennäisesti kiinnostunu kaikkien outojen naisten perheistä ja lapsista ja kuulumisista.. Eikä mulle maksettas kodinhoitotukeakaan, ku äippäraha on niin hyvä, ni mielelläni maksan sit ne hoitomaksut, vaikka neki korkeimman velotuksen mukaan menee. (Eikä saa käsittää, että oltas jotenki varakkaita, kädestä suuhun eletään) Mutta pojalle tekee hyvää olla hoidossa ja äidille tekee hyvää saada muutama "vapaapäivä".

Kiitoksia vinkeistä. Puutarhasuunnittelupalveluita ei olla ajateltu käyttää ihan puhtaasti taloudellisista syistä - rahareikiä kun muutenkin on niin paljon, niin tuohon ei rahat riitä. Toki jos voitan lotossa, niin sitten pistän jonkun puutarhasuunnittelijan suunnittelemaan JA tekemään, kun itsellä taas intressiä asian suhteen ei ole :)

Koska meillä miehen kanssa nyt on se vihreä peukalo keskellä kämmentä, niin käytiin tänä keväänä kansalaisopiston puutarhasuunnittelun kurssilla, jossa sitten pienellä euromäärällä saatiin hyviä vinkkejä ja tehtiin tuota puutarhasuunnitelmaa jo valmiiksi (juuri näitä asioita pohdittiinkin, mitä martuti vinkkasi). Siellä siis oli loistavaa, kun oli ammattilainen vetämässä hommaa, niin käytiin eri kasveja ym. läpi, mitä pihasuunnittelussa pitää huomioida ja aina osa kerrasta käytettiin sen oman pihasuunnitelman tekemiseen + hiomiseen. Meillä onneksi talon yksi kulma on katettu terassi (varjossa), joten varsinaisesti terassia ei tarvitse lähteä tekemään - jonkinlaista laajennusta mahdollisesti siihen eteen, mutta sen näkee sitten. Mutta että se ainakin jo valmiina, niin pihalla pystyy olemaan (ettei tarvitse pihakalusteita asetella soralle ja hiekalle) :)

Ja tuo puutarhan tekeminen. Jos sattuu aika ja rahat riittämään, niin tehdään jo varmaan tänä vuonna varsinkin, jotta saataisiin isompia kasveja ja puita istutettua, mutta jos ei ehdi, niin sitten katsotaan ensi vuoden kesällä uudestaan :) Nyt prioriteettina tänä kesänä on talon maalaus, liiterin sekä autokatos-varaston rakentaminen :)

Tästä foorumista on nähtävästi tullu viherpeukaloiden vinkkien jako paikka :grin Tuli kyllä ihan hyviä vinkkejä, kiitos niistä :p

^Meillä esikoinen 5v on hoidossa vielä kesäkuun puoleen väliin ja sit loppuu päiväkoti. Näillä näkymin menee syksyllä kerhoon 2 x viikossa. Luulen että riittää tytölle tarpeeksi touhua, tahdon ottaa tytön mukaan vauvan hoitoon ja yhteiseen arkeen ettei tunne jäävänsä ulkopuoliseksi. Vuoden päästähän tyttö jo sit aloittaa eskarin. Jos näyttää siltä että likka alkaa hyppimään seinille niin sit täytyy keksiä jtn muuta. o_O

Me saatiin läpi tarjous omakotitalosta. Nyt sit jännäillään et miten kuntotarkastuksen kanssa käy. Tälle mammalle ei tuu sit tylsää loppu odotuksen ajaks jos sinne päästään muuttamaan. Edessä olis nimittäin kylppärin, saunan, kodinhoitohuoneen, keittiön ja vessan remppaus + kaikkien seinä ja lattiapintojen remontoiminen. Niin ja tietysti vanha täytyis myydä myöskin, joten saa olla harjan varressa koko ajan :smiley-chores020 Nooooo meneepähän aika nopeempaa kun on touhuumista, tosin en kyllä hirveesti sais touhuta mutmut...:rolleyes: En osaa vaan maata sohvallakaan, alkaa jo pikku hiljaa tympimään.

Plaah, mitä kauemmin mä nyt olen ollut kotona, sitä laiskempi musta on tullut... vielä viikko sitten kauheasti laittelin kaikkea vauvaa varten, mutta nyt kun kaikki se on tehty vauvalle, ei mua kiinnostaisi noi muut hommat mitä olin ajatellut tekeväni, kun töistä pois jään. Eli mun vaatehuoneen siivoaminen, hääalbumin tekeminen (mentiin naimisiin v. 2012...), leikkimökin maalaaminen, saunan peseminen yms...

Juu siis kunnalta soitteli tää joks vastaa näistä päiväkodeista että nyt ku jäät äippikselle niin pitäis puottaa hoitotunnit 5h/pv ja hoitopäivätkin vielä max10pv/kk . Olin ihan järkyttynyt kun meillä viivi tykkää hirveesti tuosta ryhmiksestä ja siellä saa iköistäön seuraa jota meillä ei tässä lähistöllä ole. Yritin vängätä vastaan että saisko ees olla sen 7h päivässä nii ei kuulema saa. Kunnallla jotkut uudet säännökset kun oon kerta kotona vaavin kanssa. En ois tietenkään ees halunnut täysiä kuukausia eli jokaiselle arkipäivälle hoitopaikkaa vaan just vaikka 10 ja 7h. Ja nyt sitten kesäksi suosittelivat että ois pois kesä-elokuun ku hoitopiakkoja menee kiinni ja ei ole nii pakottavaa tarvetta ees 10pv kuussa. No oliki takoitus että ois elokuun ainakin pois että sais olla vauva arjessa mukana... ja syksyllä oli tarkoitus jatkaa 15pv kuussa samoin niinku on ollut mun vuorotyön takia siitä asti ku äippis loppui.....
mutta tiedän tuon neidin että jopa nää muutamat vapaapäivät viikolla jotka on kotona on siille hirveen tylsiä kun "yksin"ei oo kiva touhuilla, pitää siis järjestämällä järjestää ohjelmaa melkei joka vapaapäivälle, puistoo, hoploppii, abcn kiipeilypaikkaa, uintii, retkii jne. Kyllähän tuo ittekseenki viihtyy, askarrellan paljon ja pihalla on hommissa mukana... mutta kaipaa leikkikavereita. syksy vaan oikeesti aiheuttaa mulle harmaita hiuksia kun ajatus kaikissa kerhoissa juoksemisesta "pelottaa"....
tietenkin voisin pistää yksityiselle viivin , siellä ainakin varmaan sais syksystä alkaen olla sen 15pv ja 7h hoidossa mutta eihän tässä oo enää pitkästi kun menee eskariin neito..... pitää vaan keksii ohjelmaa hirveesti että ei neito vallan tylsisty.... :/

Onkoha noi kaikki magnesium lisäravinteet sopivia raskaana oleville, meillä on jotain magnesium poretabletteja ja magnesium + B-vitamiini tabletteja ni kummassakaa ei lue et ei sais raskaana ollessa käyttää enkä netistäkää tuoteselosteista löydä mitää mainintaa siitä.. Uskaltaakoha niitä ottaa (oon kyl ottanu tänää :grin) alkanu taas noi ihanat suonenvedot pohkeissa ni jos noista on helpotusta vaivaan. No joha täs on kahen viikon päästä neuvola ni pitää siellä vielä varmistella mut kai noita uskaltaa nyt popsia ku ei kerta kielletä paketeissa raskaana ollessa ottamatta..o_O

Oon kans käyttänyt lähes koko raskauden satunnaisesti magnesiumia (sitraattimuotosta, pillerinä) muiden lisäravinteiden ohella (muita nyt on sitten vaan foolihappo+omega3 ja D-vitamiini). Kivennäisainehan se vaan on mitä ihminen luonnostaan tarvitsee, ei siitä mitään haittaa ole ;)

Kyllä mä olen käsittänyt että magnesiumia voi (ja kannattaa) ottaa. Mulla on kyllä raskauden ja imetyksen ajaksi oleva monivitamiinivalmiste jota otan joka ilta, jossa on vähäsen magnesiumia, mutta mullakin on ne jalkakrampit ja suonenvedot alkaneet vaivata, joten olen vielä lisäksi ottanut iltaisin vain magnesiumia nyt parin viikon ajan.

Joo näin itekki vähän ajattelin ja tosiaa syön myös noita monivitamiinivalmisteita, mies vaan hätäili saanko niitä syödä et kannattaisko varmistaa aluks enneku rupee niitä ottamaan :grin

Itse olen syönyt nyt parisen kuukautta magnesiumia ja lisäksi monivitamiinia, missä ei ole A:ta. Sehän oikeastaan on ainoa mitä ei saa vitamiineista syödä (ja siitä syöstä kalanmaksaöljyvalmisteet jääneet myös pois, kun niitä ei raskaana ollessa suositella). Lisäksi nyt syön rautaa, kun epäilin rauta-arvojen tipahtaneen (mulla muutenkin ne on heitellyt ja tunnen olosta aika hyvin, kun rauta tippuu liian alas). Tosin nyt rautakuuri on lopussa, joten jätän sen pois ja aloitan uudestaan, jos tuntuu, että tarvitsee.

Olipa hauska tänään Zeppelinissä (paikallinen ostoskeskus), ku oli hirveesti odottavia mammoja liikenteessä. En tiiä oliko jossain lastenvaateliikkeessä joku ale, mutta siellä meitä isomahasia pyöri joka kulmalla:grin
Mutta niinhän se on, että nykyään synnärillä on ruuhkasinta just heinä-elokuu, ku aikasemmin maaliskuussa oli eniten syntyneitä. Niin, että kannattaa varautua siihen, että osastolla joutuu sit käytävälle tai pikasesti kotiin. Vaikka tuskimpa kellään mitään sitä kotiinlähtöä vastaan on..

Ootteko muuten ajottaneet vauvan syntymää kesälomille tietosesti? Meillä tää nyt sattu tärppään tähän ajankohtaan. Ainoa mikä olaan molempia yrittäessä ajotettu on se, ettei joulukuussa synny eli maaliskuu on skipattu hedelmöitys-mielessä.

No voi p..... en kaipais mitää ruuhkia synnärille, muutenki vaikee olla sairaalaympäristössä ja vieraiden ihmisten ympäröimänä :rolleyes: ite kuullut kans että se maalis-huhtikuu olis ruuhkasta, kun juhannusvauvat syntyy :p
Yritin kyllä iteki tähdätä alkukevään vauvaan, ehkäsy jätettiin pois just juhannuksena. Mitään sen erikoisempaa syytä siihen ei ollut, aattelin vaa et olis kiva ku vauva syntyis alkukeväästä nii että olis hyvät ilmat sitte olla pikkuvauvan kanssa. Mut onhan heinäkuun jälkeenki lämmintä viel ainaki pienen hetken :>

Meillä ei mitenkään ajotettu, ajatus oli et saa tulla kun on tullakseen.. Mut jos sais toivoo niin kyl mä ottasin ihan minkä vuodenajan vaan ennemmin niin ettei tarttis kesällä kärvistellä raskaana! Esikon kaa viel jokseenkin meni kun synty kesäkuun puolesvälis, mut toi heinäkuun puoliväli rupee oleen jo tosi paha.. Onneks on ees vähän viel kesää jäljel senkin jälkeen ettei mee ihan koko kesä persiilleen.. Jollei tää junttimaakari sit päätä oikein lähtee venyttään tuloaan.. :cool:

Ei kyllä juuri tähtäilty :) Siis mähän olin varma, etten edes voi tulla raskaaksi. "Edellisessä" elämässä ex-miehen kanssa yritystä pari vuotta ilman tulosta ja tuosta on aikaa jo 10 vuotta. Olin silloin normaalipainoinen ja reilusti alle kolmekymppinen.

Nyt jätimme ehkäisyn pois oikeastaan sen vuoksi, että ehkäisyrengas aiheutti mulla jatkuvaa päänsärkyä/migreeniä. Ehkäisyn poisjättämisestä meni vähän päälle vuosi, kun tulin raskaaksi lähes nelikymppisenä (37v) ylipainoisena. Vuoden aikana noin puolet kuukausista on ollut sellaisia, ettei raskautuminen edes olisi ollut mahdollista väärän ajoituksen vuoksi (oon aina tuntenut ovulaation selvästi).

Näin jälkikäteen ajateltuna olin hieman hölmökin, kun en edes ajatellut olevani raskaana :D Parhaalle ystävälle valittelin, että mahaa on koskenut yli viikon putkeen, normaalia ennen menkkoja tulevaa päänsärkyä ei näy, ei kuulu, kuten ei menkkojakaan. Hän sitten fiksuna ehdotti, että josko olet raskaana. Ensimmäinen kommenttini oli "en mä voi saada lapsia". No tässä sitä nyt kuitenkin ollaan 30. viikolla raskaana :) Näin elämä kuljettaa ja tuo tullessaan iloisia yllätyksiä.

Mie oon ollu edellisten kanssa synnärillä elokuun álussa ja tammikuun puolessa välissä, kummallakin kerralla osasto ihan täysi. Joten ei se oo niin kirkossa kuulutettua et se olis just silloin täys, kyllähän se vähän riippuu miten lasketut ajat menee yms... Tollon tammikuussa oli jännä kun oli sattunu hirveesti kaksosia syntyy, en muista oliko niitä 4 vai 5 kaksoset yhtä aikaa siellä osastolla...

Sama juttu, ettei tähdätty mitenkään erityisesti. Jätettiin ehkäisy pois, kun pillerit loppui ja annettiin olla ns. herran hallussa, että tulkoot kun tulee - tuli vain tosiaan paljon nopeammin, kuin erityisesti itse olin ajatellut :) Ei siis varsinaisesti yritetty lainkaan. Itseasiassa ekalla kerralla ehkäisyn pois jättämisen jälkeen ryntäsin suihkuun pesemään spermat pois, kun iski paniikki (ihan kuin se enää sit auttaisi) :laughing001 Mutta siis edelleen painotan, että suunniteltu ja haluttu lapsukainen kuitenkin on :) Äidillä vain vähän paniikinomaisia oireita asian kohdalla, kun "tietää" kuinka paljon elämä muuttuu (ja lähinnä se vastuu enemmänkin kuin se muuttuminen). Itselle taas tuo heinäkuu on itseasiassa kaikkein paras ja vielä la puolessa kuussa - miehellä on töistä loma aina heinäkuussa, niin tietää sitten, että hän on kotosalla koko kuukauden kun h-hetki on käsillä :) Ettei siis satu olemaan vaikka työmatkalla pohjoismaissa juuri silloin.

Jestas, muutama päivä poissa koneelta niin jo on tullut tekstiä... Perehdyn niihin paremmin vähän myöhemmin.

Nyt ei muuta ku omanapaisuutta. Kärvistelin su-ma reilu 14h vattataudissa, reilu -4kg. Nyt edelleen (ke) ällö, heikko olo. Abaut kaikki närästää, mikään ei maistu. Tää on mitei hirveempää ku alkuraskauden pahoinvointi... Ja huomenna töihin, plaah!
Ja kaiken huipuks sain kelalta päätöksen äippärahoista, ne on laskenu sen 4kk mukaan! Ei siis 6kk niinku luulis. Kiva sit alkaa soitteleen nykystä ja entistä palkkista läpi, ei onneks tarvi tehdä sitä oikaisu/valitus kirjelmää, ainaka vielä.

Minullakin oli suuret suunnitelmat monenmoisista suursiivouksista ja istutuksista. Toistaiseksi olen saanut istutettua muutaman siemenen ja sen lisäksi istuttelen takapuoltani sohvalle aika tiuhaan. Tekisi mieli vain tuijotella kaukaisuuteen ja haaveilla ja suunnitella kaikkea... Siivoushommia olisi vielä tällekin päivälle/yölle. Sairaalakassi pitäisi kanssa pakata. Jos tuleekin ennenaikainen äkkilähtö.

Takaisin