Toukokuun tohinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Dangel
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai hyvä jos suun kautta annettava on tehokkaampi. Oisin mutuillu, että toisin päin. Mutta meille ostin tuon syötävän, kun aattelin sen olevan miellyttävämpi vaihtoehto. Ei vielä tarvinnut kuitenkaan onneksi, aika vähällä selvittiin piikeistä. Jonkin verran itkua ja pikkasen lämpimämpi kuin normaalisti, muttei kuumetta kuitenkaan. :) Tuo rota vaan taas pistää vatsaa sekaisin.. o_O

Kevät kuulemma on masentuneille pahin aika, kun muut muuttuu energisemmiksi ja itse tuntee oman olonsa kurjemmaksi. Vaikka keväällä vois vasta nauttiakin ulkoilmasta ja auringosta ja luonnosta ja kaikesta. En tiä, voisko väsymyskin iskeä tällä tyylillä, että jos tuntuu, että muut menee ja itse kokee ettei pääse? Nyt vaan ulos kaikki väsyneet! :cool::p Tekemään jotain mikä itseä rauhoittaa ja energisoi. :) Mulla oli kaikkein väsynein aika tähän mennessä synnytyksen jälkeen, nyt tuntuu, että on senkun parantunut olotila vain kokoajan. Auttaa kyllä toi, että saa nykyään yleensä nukkua yhen 6h pätkän ja on alkanu vähän tottua tähän katkonaiseen unirytmiin..

Onneli Olen siinä superonnellisessa asemassa, että neiti itse päätti jo muutamia viikkoja sitten, että ei syö enää öisin, eikä ole harvinaista nukkua jopa 10 tuntia putkeen, syödä ja nukahtaa vielä kahdeksi tunniksi. Yleensä kuusi tuntia on se pienin pätkä mitä nukkuu, tosi harvoin herää syömään ainakaan! Jos yrittääkin saada syömään niin nukahtaa tissi suussa samantien. Joskus jos herää yöllä, niin nukahtaa iteksiin, kun vaan itse olen rauhassa ja liikkumati (jos siis herään siihen, että neiti herää).

Nyt oli vaan neidin räkäisyyden takia neljä todella huonoa yötä taustalla... Ja täällä oli tosi harmaata ja sateista ja oma olo oli ihan kökkö ja neiti oli niin kitisevä ja mieskin oli niin raivostuttava flunssansa kanssa sitten loppupäivät (tiedättehän sen miesten tavan sairastaa 'miesflunssaa'? Kun sillä ei enää kertakaikkiaan ollut muuta kun vähän nuhaa enää jäljellä... olihan se siis aluksi ollut tosi kipeä, mutta olis ollut kiva jos olis voinut olla vähän avuliaampi sitten kun se olo parani, eikä kuumetta ollut!)

Noh, mies sitten eilen teki mulle vadelma-kaakaopirtelön ja olo helpotti kummasti... ;) Tänään täällä olikin kerrassaan ihana ja lämmin päivä! Kävin ostoksilla, ostin itselleni mukavia ja nättejä kotivaatteita, tytölle muutamat housut.. tai siis ostin samanlaiset housut kolmessa eri koossa. :D Kävin kahvilassakin istuksimassa ja kaupassa. Tytölle löysin vielä Lastentarvikkeesta aurinkolasit, joita testattiin kotona pihalla matolla köllötellen. :) Oli niin jännä päivä, että tyttö simahti jo ennen kuutta ihan täysin! Hyvä että heräsi vaipanvaihtoon ja yöpuvun laittoonkaan. :D

Keväällähän monelle tosiaan iskee väsymys/masennus.... Teorioitahan on monia mm. kesäaikaan siirtymisen ja lisääntyvän valon aiheuttaman uniongelmat jne.

Koeta Dangel kestää! Purat tänne kaiken pahan olon. Me kestetään kyllä. :)

Dangel, mulle tehtiin jälkitarkastuksessa sellainen kysely jolla kartoitettiin mahdollista synnytyksen jälkeistä masennusta, kun kerroin pelkotiloistani. pisteitä tuli niin vähän etteivät laittaneet lähetettä mt-puolelle, mutta tuli kuitenkin. se kysely tosin keskittyi vain yleisimpiin oireisiin. otin asian neuvolassa puheeksi kun alkoi pelottaan että vauvakin aistii ja imee itseensä sitä mun surkeutta. olen ikävä kyllä hyvä peittämään sitä pahaa oloa lähimmäisiltäkin, hetkittäin jopa itseltäni, mutta miten se onkin niin että noilta viisailta vauvoilta ei voi salata mitään,

noh, mulla helpotti aika paljon kun kerroin miehelle etten ole varma onko mun surkeat fiilikset enää normaalin rajoissa. ihan vaan sen vuoksi että osaa hänkin vähän kattoa siinä vieressä jos en itse ymmärrä jos tämä vaikka tästä vielä menee huonompaan suuntaan

jos oot Dangel lopetellu sitä imetystä niin luin että sekin voi aiheuttaa masentavia fiiliksiä joillekin hetken aikaa, mutta älä silti jää ajatustesi kanssa yksin <3

Kiitos teille <3 katsotaan nyt jos tää elämä alkaisi joskus hymyilemään taas..

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Pakko tännekin kertoa, sain oikein kunnon naurut illan ratoksi: Esikoiseni oli jo pitkään ollut sängyssä kun huusi äitiä, menin katsomaan mikä hätänä, Hän ilmoitti että hän tarvitsee yskänlääkettä. Mä sanoin että eihän sitä oteta jos ei oo yskää. Poika totesi on minulla yskä "köh köh". Siihen totesin että pitää olla kova yskä että sitä saa ja sitä paitsi sehän on tosi pahaa, miten sitä haluat? No Poika tuumasi, että kun minä haluan sen keksin. Hän kun sai kovan yskän aikana Angry birds keksin kun otti pahanmakuisen yskänlääkkeen reippaasti.. Täytyy kyllä nostaa hattua tuolle 2 vuotta 8 kuukautta vanhalle herralle noin hienosta juonesta :D keksiä ei kyllä tosin tullut, mutta naurut saatiin kummatkin, tosin pojalla päätyi itkuun, kun keksiä ei tullut :)

Eikös se masennuskartoitus tehdä kaikille synnytyksen jälkeen? :eek:o_O Mulle ainakin ja niin mulle sanottiin, että se tehdään kaikille. Ehkä se tarkoitti sitten, 'kaikilla' Hyvinkäätä?

Mua nyt jäi naurattamaan toi Dangelin esikoinen. :D Kieltämättä aika ovela juoni noin pieneltä! Onko muuten teillä Dangel nyt miten mennyt sen refluksin kanssa?

Niin, en tiiä? Ota noista nyt selvää, tulihan se jo raskausaikana ilmi, että isoja eroja on käytännöissä. :P

Ei mulle ainakaan tehty masennuskartoitusta :) Mä luulen et se liittyy niihin kaikkiin, mitä on raskausaikana vastannut neuvolassa ja muutenkin jos on ollut pelkoja, niin tehdään silloin? ehkä. ja jälkitarkastuksessa taas kyseltiin jaksamiset ym. sisältävä kysely.. :)

Kyllä meilläkin tehtiin se testi jälkitarkastuksessa, silloin ei mitään ollut. Eipä silloin vielä tilanne ollut sellainen että itse väsyisi. Silloin sitä veti vielä täysillä hormonihuuruilla.

Reginaveritas: parempi on tilanne, nyt rupeaa selkeästi tuo nexium auttaa vielä paremmin kuin gaviscon. Mutta vasta kolme päivää on tuota lääkettä syöty. Mutta gavisconilla myös 200 kertaa paremmin kuin ilman. Ajattelin käydä ostamassa sellaisen keinusitterin, tosi moni kehuu sellaista ja refluksivauvojen äidit kovasti jos keskustelupalstoihin olisi uskomista. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Meillä tehtiin vaan se lappu uusiksi missä omia fiiliksiä piti rastitella. Sama tehtiin raskausaikana.

Eilen täällä käännyttiin ekaa kertaa selältä mahalle, tänään sain kolmannen kerran videoitua. :) tullut muutama turha video kuvattua....

Huomenna ois sitten vihdoinkin ne ristiäiset !

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä ei viel mitään käännytä. Just katoin eilen et esikoinen alko kääntymään vasta neljän kuukauden kohdalla niin ei oo mikään kiire kun maanantaina tulee vasta/jo kolme kuukautta täyteen. Mihin tää aika oikein menee? Vitsit ku tälle vuodelle on jo tullut niin paljon kaikenlaisia juhlia. Kesäkuussa on joka viikonloppu jotain juhlia paitsi juhannuksena. On ristiäisiä, parit rippijuhlat ja lakkiaiset. Sit muutamat kympit tulee kesän aikana täyteen ka sit syyskuussa viel miehen sisko menee naimisiin. Vitsit tätä rahan menoa.

Tuosta rahan menosta tuli mieleen että oletteko jo miettineet et mitä äippäloman jälkeen ? Ite olen sitä aika paljon ajatellut ja jutellut miehen kanssa. Siis oon viimeksi ollut töissä kesäkuu 2012. Ennen kuin jäin esikoisesta äippälomalle. Nyt on hieman pakko mennä töihin, kun tuo kh- tuki ei oo järinkään iso. Viimeksi oli aika kituuttamista rahan kanssa ku oli kh-tuella 7 kk. Mutta en millään haluaisi jättää tuota likkaa n.9 kk ikäisenä mihinkään hoitoon, mut kai on pakko, onneksi esikoinen silloi jo 2 vuotta 3 kk. Vaikka tarkoituksena olisi vielä yks tai kaks pientä tehdä, mutta pakko mennä vaan hetkeksi töihin. Siis meillä on sillai et seuraava saa tulla kun on tullakseen. Sillai tää likkakin sai alkunsa.

Muuten meil menee hyvin. Räkätaudissa viel ollaan mutta pikku hiljaa alkaa pilkottaa valoa tunnelin päässä. Ja onhan ensi viikoksi jo oikein lämmintä luvattu. Minkä kokoisia vaatteita teillä käytetään? Meil on 62 cm pääasiassa, jotkut 56cm tutan vaatteet menee viel. Ens viikolla sit ois 3 kk neuvola ja piikit. Te joilla oli jo ennestään toinen niin miten kohtelee pientä ? Ku meil haluttaisiin niin kovasti ottaa syliin, mutta ei jaksa/osaa oikein ottaa. Ja yleensä otetaan sit ku äiti ei ole paikalla. Nyt olen yrittänyt pitää Emiliaa mahdollisimman paljon lattialla omalla viltillä, eihän tuo opi koskaan liikkumaan jos on aina joko sitterissä pöydällä tai sylissä tai sängyssä. Ei varmaan oo päivääkään ettei jotain pientä tapahtuis et Emilian pää kolisi kun jätkä yrittää ottaa syliin. Viime viikolla kaikkein kamalin , kun jätkä veti Emilian pöydältä lattialle. Kävin lääkärissä, onneksi selvittiin tällä kertaa säikähdyksellä.

Heippa!
Meillä Valtsu kasva akovaa vauhtia, nyt 2,5kk ja viimeksi oli 6,8kg ja 61cm. Selältä kääntyy kyljelle ja jää siihen tyytyväisenä katselemaan...toisin päin kyllä kääntyy jo. Jokeltelee ja naureskelee, kun ei nuku. Helppo kaveri kaikin puolin :)

Tietysti se menee just niin, että itsellä onkin sit komplikaatioita, kun lapsi on helppo... Mulla todettiin kohtutulehdus ja antibiootit ei tepsinyt. Tänään menossa lääkärille, joka ultraa sisäkalut että mitä siellä on. Tosi kivaa. Viime yönä palelin ihan kauheesti eli kai tämä kuumeenkin nostaa ja kauheesti muitakin sivuoireita mm. sydämentykytystä, huimausta ja kipua pitkin selkää. Eniten tässä masentaa se, että viimeksi kun oon ollut kuumeessa niin oli verenmyrkytys. Tuntuu, että aina kun jotain on, niin on suunnilleen henki kyseessä. Vaikka onneksi lapsiluku on nyt täynnä, joten sama vaikka leikkaisivat kohdunkin pois.

Yksityinen sairaanhoito kunniaan, tämäkin kunnallisen vika kun ei ottanut mua jo maaliskuulla tosissaan, ettei kaikki ole ok. Gynellekin saisi vielä odotella viikon, Terveystaloon pääsen tänään...

Dangel Meinasitko siis ihan keinusitteriä vai koliikkikeinua? Meillä on koliikikeinu, joka jäänyt vähän pukluliinatelineeksi nykyään kun tyttö viihtyy niin hyvin lattialla ihan selälläänkin. :) Mutta silloin, kun oli sitä itkuisuutta tosi paljon välillä, niin oli tosi hyvä! Jotkut päivät oli semmoisia, että olisin varmaan vaan itkenyt itsekin ilman sitä. Ja vieläkin kyllä käytän siitä tota white noisea taustalla joskus jos on rintaraivareita, tuntuu rauhoittavan tyttöä. Isäntä kyllä tykkää laittaa tytön siihen keinumaan ja käyttää sitä enemmän kun minä. :) Mä en saa niin hyvää asentoa siinä vieressä ollessa, että pystyisin juttelemaan neidille, mies on sen verta pidempi, että helposti juttelee ja leikittää tyttöä sen avulla, siksi varmaan tykkääkin. Tämmöinen https://www.lastentarvike.fi/verkko....do?next=seeItem&itemkey=00000000020000005822

Mmaljo Meillä sai kotiin semmoisen masennuskartoitus lapun, joka piti viedä jälkitarkastukseen. Se ainakin oli joku ihan Hyvinkään neuvoloiden yhteinen ja siinä luki että kysely tehdään kaikille ja sit se tuttu selitys niistä heilahteevista mielialoista jne ja jotain muuta en muista. Tyylillä siis 'tehdään kaikille, ettei kukaan vaan pääse sanomaan, että ette seuloneet'. :P :D

Onnellinen Meillä on suunnitelma sellainen, että seuraava tulkoot vaikka heti (no itselle oli tärkeää ettei ihan tänä vuonna vielä, mutta siitä nyt ei ole pelkoa enää muutenkaan. :D), mutta meillä kuitenkin on vastassa varmasti taas ne hoidot, joten käytännössä varmaan ensivuonna tähän aikaan yritän olla taas hormonihoidoissa... Olis 6kk-vuosi koulua jäljellä, riippuen miten saan/jaksan tehtyä nyt neidin kanssa loppuun. Paljoa ei olis, mutta yritän olla itselleni armollinen kun ei ole opiskelu tässä tilanteessa sama kun se mihin on tottunut. :) Olen siis tytön kanssa kotona ainakin ensivuoden kesäkuuhun asti, opiskellen siinä samalla. Mies toivoisi mun pääsevän töihin puoleksi vuodeksi ennen uutta mammalomaa, itse mieluummin jäisin suoraan äitiyslomalle (tai jatkaisin kh-tuella hetken ennen äippälomaa) niin, ettei tarttis murua laittaa päivähoitoon. Ideaalitilanteessa olisin yhtäjaksoisesti kotona siihen asti kunnes lapsiluku on täynnä ja katraan nuorin olisi 2v. Saa nähdä miten käy! Toki jossain vaiheessa jotain keikkaa voisi tehdä tms., mutta päivähoitoon en kauhean mielelläni sen nuorempaa laittaisi. Voihan se mieli toki muuttua. :)

Meillä menee vielä muutamat 56 housut, yksi 56 body, muut 60, 62, jopa yhdet 68 housut! :)

Emmilizille kovasti jaksamisia ja paranemisia! Tosi kurjalta (ja vähän hurjaltakin!) kuulostaa. :(

Meillä ei synnytyksen jälkeen täytetty enää mitään lappusia, se oli aika nopeasti ohi se jälkipuinti neuvolassa. Vaikka kysyttiin kyllä, että onko jotakin mielenpäällä mistä vielä haluaa jutella. Mulla ois silloin taas ollu synkempi olotila (jännästi se aika kyllä kultaa muistoja, kun olin jo unohtanut ne vanhat ahdistusolotilat, miltä ne oikeasti tuntuu), ja vähän semmonen, että apua, ei kai nää jää tässä päälle, en halua enää tälläistä. Mutta nyt oon taas takasin tässä samassa, tosta herkästi tunteella reagoimisesta en koskaan oo päässy eroon, mutta se nyt vaan kuuluu mun elämään.

Oon sitä mieltä, että synkissä oloissa kannattaa pakottaa itseään muutaman kerran tekemään sellaisia asioita, mitkä on ennen tuottaneet hyvää oloa itselle. Jonkun aikaa tietenkin kuuluu myös siihen vellomiseen, eli ei oo pakko ihan heti piristää itseään, koska se taas on tunteiden kieltämistä. Välillä saa olla synkkää. Mutta sitten jos useammankaan kerran jälkeen ne iloa tuottaneet asiat ei tunnu yhtään miltään, niin sitten voi miettiä tarvitseeko ulkopuolista apua. Mikä vain itselle tuntuu parhaimmalta, toisaalta vaikka tuo ulkopuolinen apu on nykyään muotia, niin ei se kaikille vaan tunnu luontevalta. Jos nyt ei kaikkein pahin masennus ole kyseessä, niin läheistenkin avulla voi päästä ylös, kun antaa asioille vain aikaa.

Vaatteista: meillä viime neuvolassa pituus 63cm, ja muutama 62cm kokonen vaatekin on jo jäänyt pieneksi. Paljon riippuu tuosta merkistä mikä on todellinen koko. Vitosella alkavia kokoja ei ole ollut vähään aikaan enää käytössä. Muutenkin tykkään käyttää pikkasen reilumman kokosta, niin ei tarvi kiskoa päälle kauhean hankalasti. Siinä 62-68cm tällä hetkellä eniten käytössä.

Ja tuosta töihin menosta: Tää onkin hankala juttu sinänsä, kun nyt äitiysloman aikana valmistun ja olisi ehkä hyvä saada jonkinlaista työkokemuspohjaa omalta alalta, jos vain olis mahdollista saada hyvä työ. Rahakin ois tervetullut, kun suunnitelmissa ois asuntoa hankkia jossakin vaiheessa, ja lainan lyhentämiseen tarvis kyllä molemmille palkat. Lisäksi tuo äitiysraha loppuu aika aikaisin. En vielä ennen vuoden ikää viitsisi päiväkotia ajatella, ja sittenkin riippuen pojan luonteesta, mutta se kodinhoidontuki on niin pieni.. o_O Sinänsä päiväkotia vastaan en ole, sillä mukava vaan päästä kavereiden kanssa leikkimään, mutta pitäisi pojan sitten kanssa olla kiinnostunut ikätovereidensa kanssa olemisesta, että siinä olisi jujua.

Ja Emmilizille paljon voimia. :love2:love2 Hienoa kun pääset sitten yksityiselle sentään. Välillä tuo kunnallinen vähän kyllä mietityttää, mutta välillä taas kuitenkin on hyviäkin kokemuksia.

Muokattu viimeksi:
Reginaveritas nyt siis ostan tällaisen: http://www.lastenverkkokauppa.fi/graco-baby-delight-keinu-hide-seek-halpishinta-p-1270.html

Keinuva sitteri meillä jo on, mutta sitä saa keikuttaa koko ajan itse :D ja kun tuo Juho nukkuu jos sitä keikuttaa sylissä tai vaunuissa jos ne liikkuu. Tuumattiin että jos siinä viihtyisi, niin jos mäkin saisin vähän helpommalla puuhattua isomman kanssa.
Meillä isoveikka pitää kovasti juhosta, olisi halimasssa ja leikittämässä, mutta kun otteet on niin rajut, niin täytyy vahtia kokoajan. Iso apu on kyllä välillä kun tutti tippuu tai muuta ja itse ei pääse hätiin, niin veikka auttaa :)

Mä menen loppiaisen jälkeen töihin. Äitiysloma loppuu 8.11. Ja sitten pidän vuosilomaa siihen loppiaiseen saakka. Olisin kotona pidempään, mutta sitten menisi rahat niin tiukalle, että saisi jokaista maitopurkkia miettiä. Niinpä menen töihin ja sitten pystyy tekemään lasten kanssakin jotain, eikä tarvi niin rahasta stressata.. Esikoinen meni hoitoon 11 kuukautisena, kun tuli työ vastaan, josta ei voinut kieltäytyä. Ei ole mitenkään kärsinyt asiasta, vaan rakasti hoidossa oloa. Tosin minä en lapsiani päiväkotiin vie, vaan ehdottomasti perhepäivähoitajalle.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Dangel tuo vaikuttaa hyvältä keinulta kanssa. :) Sehän on niin siitä kiinni, että mistä se vauva tykkää. :)

Päiväkodeista ja muista hoitopaikoista vielä se pitää sanoa, että sen siis todellakaan pahalla katso tai ajattele niitä äitejä, jotka laittavat lapsen heti hoitoon, kun äitiysloma loppuu. Voi hyvin olla että mekin päädytään kuitenkin sitten laittamaan neiti aikaisemmin hoitoon, kuin mitä nyt on suunniteltu. Nämä on vaan aina näitä ideaalisuunnitelmia mitä tulee tehtyä. :) Tosin täytyy myöntää, ettei itsellä ole ihan kamalan kiva kuva jäänyt päiväkodeista sillä perusteella, mitä itse olin yhdessä töissä. Yritän kyllä vaan muistuttaa itselleni, että kyse oli vaan yksi päiväkoti ja yksi ryhmä, vieläpä erityisryhmä...

Itselläni olisi tietty ideaalinen tilanne et voisi olla kotona, kunnes kaikki olisi hankittu ja nuotin 3 v. Mutta rahatilanne ei sitä salli ollenkaan.

Aargh...toi jätkä ei nuku päiväunia!!!Tai nukkuu aamuisin 9.30-10.30 välillä 30-45min (noustaan yleensä kasilta) ja sit hyväs lykys iltapäivällä tunnin, joskus tosi harvoin kaksi. Ei kerkiä tännekään kirjotella, kun niiden pakollisten kotitöiden tekemiseen menee aika...mutta nyt nukkuu ja kotityöt tehty, joten muutaman rivin ehdin kirjotella :) Nimimerkillä kateellinen ReginaVeritaksen tytön unenlahjoista ;)
Vaatteista meillä on käytössä pääasiassa 68:n vaatteet. Muutama hassu 62 body vielä juurijuuri menee, kun en oo raaskinu laittaa pois, kun on niin hieno ;) Housuista menee vähän enempi 62:sta vielä, mutta sitten jopa yhet 72:tkin on jo käytössä.
Mun on varmaan taloudellisista syistä mentävä töihin viimeistään vuoden vaihteen jälkeen. Perhepäivähoitajalle mäkin tuon poitsun haluisin laittaa, en vielä päiväkotiin. Lähinnä siksi perhepäivähoitoon, kun päiväkodeissa aina niin taudit jne. kiertää, jotta varmaan oltais aina kipeenä. Toista ei olla ihan heti yrittämäs, mutta ei mulla kyllä myöskään imetystä kummempaa ehkäisyä oo nyt käytössä ;) Saa ny nähä...ainaki isompi asunto ois suunnitelmissa ensiksi, ite rakentaminen kiinnostais (kun mies tekee sen alan hommia), mutta ei olla päästy yhteisymmärrykseen vielä siitä mihin se talo tehtäis.
Poika tuli just 3,5kk ja ollaan iltavellien lisäksi maisteltu jo vadelmaomenasosetta (sitä sattui olemaan kaapissa), banaania, sekä luumusosetta muutama teelusikallinen. Muuten mennään rintamaidolla. Ai niin, ja vauvauinti aloitettiin eilen, kyllä poika tykkäs kovasti!

Takaisin