Toukokuun tohinat

Täälläkin on hieman huono syömään näillä helteillä. Syödään joku 5 min ja sit kiukutellaan. En sit tiiä onko tuolle tullu joku super imu, kun tissit ei pahemmin huuda hoosiannaa. Yölläkin syö vajaa 10 min niin tissi on tyhjän tuntuinen. Ja sit osaa selvästi kertoa jos ei oo nälkä ja haluu nukkumaan.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Täälläkin kiukuttelua paljon. Ja sitä 'höö'-valitusta hyvin ylidramaattiseen tapaan... Olen itse jotenkin ihan yliväsynyt! Nukahdan tytön viereen päiväunille melkein joka kerta eikä mikään yöunet tunnu riittävän... Toivottavasti tokenis maanantaiks kun mies lähtee taas töihin.
 
Täällä myöskin kiukuttelua enemmän ja päiväunia vähemmän.. paitsi tänään on nukkunu enemmän ku valvonu. Pitäskö huolestua vai olisko niistä rokotuksista johtuvaa tai sit vaan helleoireita..
Itse myöskin tosi väsyny, ei jaksa eikä kiinnosta mikään, mutta kait se siitä. Kelitkin vissiin viilenee ens vkolla!
 
Meillä on käytössä pari sellaista lyhythihaista ja lyhytpunttista haalaria hellekäyttöön, aika kivoja :) Toinen on Me&I:n ja hankin samaa kuosia vielä t-paidan isoveljellekin, kun merirosvo-teema on ollut meillä suosikki jo pitkään.
http://www.meandi.se/fi/tuotteet/141409.aspx

Valtsu on alkanut nukkua jo hiukan säännölisemmät päikkärit ja yöunelle menee klo 20 paikkeilla. On se ikäisekseen niin pitkä ja roteva, että veljen vanhat vaatteet menee paljon aiemmin päälle. Jännittää seuraavat neuvolamitat.

Itse poden edelleen mystistä kohtutulehdusta. Ultrassa näkyi vain hiukan märkää kohdussa (3mm) ja lääkäri arveli että bakteeri on sieltä poistunut, mutta olisi jotain muuta jälkivuotoa... Enpä tiedä. No, kaikki mahdolliset testit on otettu ja ehkäpä papa:n tuloksista selviää jotain. Antibiootit lopetin kahden kurin jälkeen.
 
Lukemassa olen käynyt, mutta kirjoittamaan en ole ehtinyt/jaksanut. Meillä alkoi kuukauden kesäloma, kun mies aloitti lomansa \O/
Kuumuus on meillä vaikuttanut Juhon päiväuniin.. Nukkuu puolen tunnin unia päivän mittaan. Ja hyttysistä sen verran, että itse olen niille melko pahasti allerginen. Niiden takia vedän allergiallääkettä koko kesän. Mulla tulee niin kauheet paukaumat niistä, eikä ne häviä lähes koko kesänä.. Ja pahimmillaan olen joutunut antibioottikuureille, kun olen hyttysen pistosta saanut ruusun jalkaani.. Niinpä siis hyttysiä vihaan yli kaiken!!

Ja nyt vähän kuulumisia.. Oltiin esikoisen kanssa viime torstaina kaksin meidän perhekerhon retkellä koiramäessä. Juho oli mummulla ekaa kertaa hoidossa :) voi että kun tuo esikoinen oli onnellinen, kun pääsi äidin kanssa ihan kaksin retkelle. Mummullekin ilmoitti ekana, että me menemme retkelle äidin kanssa kahden, sinä mummu et voi tulla mukaan! Sen jälkeen en katunut päätöstä jättää Juho hoitoon ja antaa aikaa esikoiselle. Oli se niin onnellinen poika ja ihana päivä oli myös äidillä :Heartred Juho oli ollut kiltisti hoidossa ja kaikki meni hyvin :)
Tänään käytiin Mehiläisessä Juhon kanssa lastenlääkärillä, saatiin uudet ohjeet tuohon refluksiin. Tota nexiumia, minkä neuvolalääkäri määräsi kaksi viikkoa sitten, jatketaan suuremmalla annoksella 2-3 kuukautta. Tämän jälkeenpidetään muutaman viikon tauko ja sitten samalle lääkärille kontrolliin, että katsotaan mikä tilanne on. Gavisconia lisänä tarvittaessa. Onneksi lääkäri oli sitä mieltä että ei olisi kyse maitoallergiasta, koska lääkkeet ovat kuitenkin tehonneet ja muita oireita ei ole.. Ja sanoi että suurimmalla osalla näitä pikku refluksipotilaista tauti helpottaa kyllä kun vähän kasvaa, mutta herkkyys refluksiin toki jää.. Ja kyseli onko meillä miehen kanssa refluksi ongelmaa.. Kerroin kuinka mulla raskausaikana vaivasi paha närästys ja joskus muulloinkin. Lisäksi kerroin, kuinka vauvana pulauttelin paljon ja nukuin vaan keinutuolissa pystyasennossa äidin sylissä.. Tuo lääkäri totesi, että sullakin on sitten ollut refluksi pienenä.. Silloin sitä ei vain ole diagnosoitu.. Mutta hyvä kun käytiin kunnon lastenlääkärillä, ei tarvi pohtia mitä tehdään ja miten, vaan tiedetään että Juho saa varmasti oikeaa apua!
Nyt tultiin anoppilan (mummun) mökille ja täällä olisi tarkoitus oleilla viikko :)

Tsemppiä kaikille väsyneille ja pyytäkää apua, älkää koittako vain yksin selvitä! :Heartred itse toivon väsymyksen ja alakuloisuuden ja epätoivon helpottavan nyt miehen loman aikana :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Ihania kuulumisia Dangelilta. :)

Täällä on mennyt nyt kaikki nukkuminen vähän hankalaksi, kun on ollut niin saamarin kuuma. Tänään olen itse olut virkeämpi, joten taisi se minun väsymys olla ihan tuost helteesta johtuvaa sitten... Pää kyllä lyö vähän tyhjää nyt, enkä ole ihan varma pitikö kertoa jotain. :D

Ainakin se, että hermot meinaa taas mennä, kun meillä niin usein neuvolantäti on yhtäkkiä poissa ja saan puhelun, että pitää sopia uusi aika! Alkoi jo raskauden aikana, nyt on lastenneuvolan puolella puolet kerroista siirtynyt!
 
Meillä kans kiukkuiltiin parina päivänä, kun oli tuota hellettä. Sit tajusin vaihtaa makuupussin (vaikka nukkui vain sen päällä ilman peittoa) tilalle lakanan ja avata vaunujen pohjasta "ilmastoinnin", niin johan nukkui pitkät päikkärit pelkässä sortsipuvussa. Toissa päivänä meillä maisteltiin ekan kerran bataattia ja hyvin maistui. Toissa yönä nukkui yöunia ennätyspitkän pätkän, 6,5h putkeen ja viime yönä 8h putkeen!! Vähän luksusta! Olis vissiin pitäny alotella jo aikaa sitte tuo bataatin maistelu jos nuo pitkät yöunet on ollu siitä kiinni!
 
Hipheijaa! Helteet on poissa ja normaali Suomi-sää saapunut! +3 oli aamulla kylmää, kun ulkoiltiin pienten kanssa. Pipo päässä ja kalsarit jalassa muiden ulkovaatteiden kanssa tarkeni hienosti. Erittäin raikasta siis viime viikkoon verrattuna! Meillä ei kuumuus vaikuttanut kovin paljon vauvan elämään. Vähissä vaatteissa hipsuteltiin ulkona ja nukkumiset hoidettiin enimmäkseen sisällä. Syömisessä en huomannut muutoksia. Ollaan nyt viikko syöty peruna-porkkanasosetta sellainen ruokalusikallinen päivässä. Ekan kuukauden ajattelin syöttää noita kasvissoseita kerran päivässä ja 5 kk:n paikkeilla ottaa mukaan iltapuuron. Loput sapuskakokeilut jätetään sitten sinne puolen vuoden ikään. Minä aloitin kiinteät siksi neitin kohdalla jo nyt, että edellisen lapsen kanssa syöminen ei meinannut alkaa millään sujua puolen vuoden iässä. Epäilen, että hänen kohdallaan suun motorinen herkkyyskausi oli jo mennyt hieman ohi. Vanhimman ja nuorimman lapsen kanssa olen aloittanut kiinteät 4 kk:n iässä ja kahden keskimmäisen 6 kk:n iässä.

Vaatteissa meillä menee edelleen 56 ja nyt jo joitain 62. Mulla on jonkin verran noita popin vaatteita, joita olen nyt käyttänyt 4 kk:n ajan. Vieläkin jotkut housut menee ihan hyvin. Olen siis ReginaVeritas sun kanssa ihan samaa mieltä ko. merkin väljistä mittasuhteista.

Enää muutama päivä, kun isommilla muksuilla alkaa kesäloma! Odotan sitä kuin kuuta nousevaa, vaikka ruokaa tartteekin laittaa kouluarkea enemmän. Eipähän tartte herätä aamuisin niin aikaisin, huolehtia läksyjen teosta ja kokeista. Miehellä on lomat vasta heinä-elokuussa, mutta se ei meidän menoa haittaa :)
 
Annoitko Onneli heti peruna-porkkanaa vai totutitko jompaan kumpaan ensin? Mä oon just miettiny, jotta voisko tarjota tuota sekotusta heti? Miten tuo iltapuuro pienelle, voiko tehdä ihan normikaurapuurohiutaleista vai pitääkö ostaa kaupasta jotain valmiskamaa? Mä aattelin kans iltapuuroa lisäillä kuukauden päästä, nyt syödään "iltakikin" lisäksi 80ml maissi- tai riisivelliä, niitä kaupan valmisvellejä...
 
Meillä oli ristiäiset reilu viikko sitten ja poika sai nimekseen Daniel Aaron Tapani :) pari päivää ennen ristiäisiä heitettiin selältä mahalleen ja nyt sitä tehdään sillon tällön. Niin hirvee kaveri on heilumaan kun ois kiire liikkeelle päästä että jännityksellä vaan odotan mimmonen täystuho tästä tulee. :angry1

Viime viikon tiistaina alkoi yskiä ja viikonloppuna olikin melko kipeä. :sad001 Kuumetta ei onneksi noussut ja yllättävän hyvällä tuulella jakso kuitenkin olla. Nenä friidalla olen tyhjennellyt limaa pois, nyt onneksi enää pientä yskää jäljellä. Kyllä on kamalan kuulosta kun pienellä vauvalla on yskää ja limaa !

Tässä Dansku eilen :Heartred

ImageUploadedByVau Foorumi1401263966.778966.jpg




Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Suomalaisia viljoja ei saa antaa ennen 5 kuukauden ikää!! Eli ei vielä iltapuuroja :) ja meille sanottiin porkkanasta, että sitä ei kannata antaa ensimmäisten joukossa, on helpoimmin allegisoivia aineita. Juho aloitti bataatilla ja sitten nyt on otettu perunaa kaveriksi. Peruna pelkälleen ei maistu. Lisäksi Juho on syönyt luumua, päärynää, persikkaa, banaania ja omenaa.
Velli meillä ei uppoa tippaakaan, aluksi maistui maissivelli, ostin sitä lavan ja sitten ei enää uppoa. Vellistä myös sanottiin, että pitää huolehtia, että on maissi-tai riisipohjaista. Ei kauraa, ohraa, ruista tai vehnää.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Pikkunöösä: Minä olen käyttänyt sekä kaupan valmisjauheita että itse jauhanut tehosekoittimella hiutaleet hienommaksi. Mikrossa olen puurot keittänyt. Joukkoon olen laittanut vähän valmiita hedelmäsoseita. Ja siis 5 kk lähtien ajattelin aloittaa. Meille porkkana ei ole koskaan aiheuttanut kenellekään lapsista mitään ja jos aiheuttaisi, niin tietenkin lopettaisin heti. Se on kuitenkin hyvä kotimainen raaka-aine. Tein sekoitusta siksi, että perunaa itsestään on vähän hankala pakastaaa, kun on niin tärkkelyspitoista. Tahtoo mennä sellaiseksi liisteriksi. Hyvähän se on totutella pikkuhiljaa yksittäisiin ruoka-aineisiin, mutta meillä tuo yhdistelmä ei ole tuottanut ongelmia. Johtunee myös siitä, että syötävät määrät näin aluksi kuitenkin on erittäin pieniä, 1-2 rkl. Neuvolasta en saanut oikeastaan muita ohjeita kuin että ei totuttaisi pientä heti aluksi mihinkään kovin makeaan, ts. aloittasi ensimmäisenä hedelmäsoseilla.
 
Kyllä mäkin tuota porkkanaa ihmettelen, esikoisella kun se oli tokana tuotteena mitä maisteltiin. Meillä kun kiinteet aloitettiin niin aikaisin, niin ekana oli tuo luumu vatsavaivojen vuoksi..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Mitlan poika on niin isonpojan näköinen. :)

Oltiin tänään sekä imetystukiryhmässä että vauvatreffeillä. Oli mukavaa! Ja myös niin hauskaa huomata kuinka erilaisia vauvat on! Näin mm. 6vk pojan, joka oli meidän neitiä pidempi jo! :O 61cm 6,5kg 'pikkunen'! Ja 8kk kaksoset, joista toinen jo melkein käveli, toinen vasta opetteli konttaamaan. :)
 
Mä ainakin annoin esikoiselle ensin ihan tehosekoittimella hienonnettua elovenaa ja sit hetken kuluttua ihan normi leseitä. Mitään vellejä en aijo antaa ollenkaan. Ja yritän mennä lähemmäs 6kk pelkällä imetykselle, mut katsotaan. Esikoisella jouduin antaa jo 3 kk iässä soseita, kun tuntus et maito ei riittänyt pitämään nälkää kurissa öisin (söi tunnin kahden välein öisin) nyt meillä syödään kerran tai kaks yössä =) ja bataatti on sinäänsä hyvä aloittaa, kun on hieman makea. Ja peruna menee ihan "huonoksi" jos pakastaa sellaisenaan. Ja haluaisin myös aloittaa hieman myöhemmin nuo ruokailut, ettei tarvis kesällä niiden kanssa pelleillä. Menis vaan tissillä. Pääsisimpä helpommalla =) . 5kk iässä aloitin esikoisella lihat ja 6kk viljat aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra,ruis,vehnä. Ja sit 8kk hapanmaito tuotteet. Ja 9 kk iässä aloin pikku hiljaa lisäämään tavallista maitoa korvikkeeseen. Ja sit 11kk iässä juotiin jo täysmaitoa ja syötiin samaa ruokaa, hieman vähemmällä suolalla.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Meillä esikoisella ei kelvannut tavalliseen puuro, vaikka kuinka vedin sauvasekoittimella tai tehosekoittimella hienoksi, niinpä hän pienenä söikin kaupan jauheista tehtyä puuroa.
Ja kyllä mä olen perunaa pakastanut esikoisen aikaan ja hyvin meni alas. Ja niin teen taas juhollekin, kunhan mökiltä kotiin, niin reilu satsi perunasosetta pakkaseen bataattikuutioiden kaveriksi :) ja sitten seuraavaksi maissia :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Joo siis 5kk iässä mäkin ne puurot otan maisteluun ja aakkosjärjestyksessä, meillä tulee se 5kk jo kuukauden päästä täyteen. Mut hyvä tietää toi "elovenojen" tehosekottimella hienontaminen, ei olisi tullu välttis itellä mieleen...Vois tosiaan ottaa perunaa sitte kohta tohon bataatin kaveriksi jos maistuis paremmin. Porkkanaa sitte vähä myöhemmin..
 
Niin se aikaa vaan menee joo. Kohta on vuosi siitä, kun tein positiivisen raskaustestin. :p

Meillä poika ei oikein nuku päiväunia oli hellettä tai ei. Korkeintaan reilun puoli tuntia kerrallaan. Yöllä kyllä sitten nukkuu semmoset 8+4h, eli 12h tuossa yhteensä.

Ja jipii, gradu lähenee valmistumistaan! Kohta se on juhannukseen mennessä painossa! :cool: Ja sitten loppukesä vain ihan pelkkää perhe-elämää. :love2
 
Meillä voin olla ylpeä äiti!! Esikoinen on tässä tällä viikolla oppinut pyöräilemään ihan itse(ikää 2v ja 8kk) ja Juho taasen oppi vkloppuna kääntymään myös selältä mahalleen, aiemmin oppi jo tuon Mahalta selälleen kääntymisen :) :Heartred mun pojat :Heartred

Itse tässä sairastelen taas poskiontelotulehdusta.. Mutta viikko muuten mennyt mukavasta anopin hoivissa mökillä :) tänään tultiin koko kööri kotiin ja lomaa vielä 3 viikkoa edessä :)
 
Takaisin
Top