Toukokuun jorinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mira88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihana sadepäivä tänään! Mä päätin olla sisällä koko päivän enkä mee edes kauppaan vaikka jääkaappi huutaa tyhjyyttään. :) Musta on eilen ja tänään tuntunu että vauva on liikkunu masussa tavallista vähemmän. Kuitenkin jotain liikkeitä tuntuu ja liikelaskentaa tehdessä oon saanu sen kymmenen kertaa tunnissa. En oo kamalan huolissani mutta rupesin vaan miettimään että missä vaiheessa oikeesti tulis otettua yhteyttä johonkin. Mä oon tuntenu liikkeitä joka päivä, mutta uskon etten tunne niin hyvin kun monet muut. Vauva on kuulemma tosi takana ja istukka mulla edessä niin se laimentaa tuntemuksia. Jos mä tuntisin sen 80% liikkeistä niin tää lapsi ois tosi laiska. :D Toivottavasti nyt virkistyy tänään. Ehkä se vaan on jossain hassussa asennossa ja potkii jonnekkin mitä mä en niin huomaa.

Me taas ollaan oltu yhdessä niin vähän aikaa että eletään edelleen jonkinlaisessa alkuhuumassa. Yhteistä arkea on eletty suunnilleen vain mun raskausaika, sitä ennen seurusteltu jonkun aikaa. Tiivis pari meistä on kuitenkin nopeesti hioutunu ja mä nään paljon hyvää siinä että perheenlisäystä tulee näin pian. Joka tapauksessa tätä me haluttiin ja vauva on tervetullut heti kun se on valmis syntymään. <3

Yona katotaan onkotuo hoitoapu sitten enää hyvä idea...kaks tuli ja leimaus -ihmistä talossa emoticon .

Tuuli90: Mulla myös kohtu tosi takana ja istukka edessä, mutta silti tunnen jopa ihan liikaa noita liikkeitä. Eiköhän teilläkin ollu vaa hiljanen päivä tänään :)

Mä oon miettiny tota 10liikettä tunnissa juttua.. miten mä sen lasken? Jos tunnen potkun ja iskun heti peräkanaa niin onko se yksi liike vai kaksi? Mä en vaan käsitä.. En oo noita yhtään ees yrittäny laskee kun hereillä ollessaan toi kyllä pitää sellasta menoa että oksat pois :) En tiiä tuleeko 10liikettä tunnissa mutta vahvoja liikkeitä ne ainakin on :)

Tänään tuli sitten 33viikon täyteentulon kunniaks turvotusta.. Sitä on ollut jo muutaman viikon varpaissa mutta tänään huomasin mikä nakki sormi olenkaan. Oon kyllä tänään syönyt aikapaljon suolasta että ehkä se on vaan siitä.. Vettä juon kuitenkin parisen litraa päivässä plus aamun mehut ja ruoka maidot siihen päälle. Ja sen takia saakin ravata vessassa ihan jatkuvasti..
Tänään oli äitikin käymässä. Katteltiin telkkaria ja katottiin läpi vauvan vaatteita mitä se oli mulle tuonut :) Oli taas ihania pieniä pöksyjä ja myssyjä sun muita :) Ja vihdoin ja viimein sain ne vauvan vaatteet pestyäkin emoticon
Huomenna pitäs yrittää jaksaa mennä kauppaan ja ostaa hiusväriä. Saas ny nähä kerkeekö kun kaverikin tulossa käymään :) Jos on kaunis sää niin mennään tohon lähipuistoon piknikille :)

Eilen käytiin tutustumassa synnytyssairaalaan, olipa siellä porukkaa. Laskin että reilu 20 henkeä oli tutustumiskierroksella ja kaikki tuntemattomia. Hyvinkäällä on valmennus materiaali laitettu nettiin ja tutustumiskierros järjestetään kaksi kertaa viikossa. Tutustuminen oli varsin nopea 15min kävelykierros, jossa pikaisesti näki synnytysvastaanoton, tarkkailuhuoneet, yhden synnytyssalin ja kävelykierros synnyttäneiden osaston ympäri. Itse en ainakaan saanut mitään muuta irti koko käynnistä, mitä nyt näki suurinpiirtein paikat minne pitää mennä.

Viikonloppu meni pihahommia ihmetellessä, lähinnä itse olen keskittynyt katseluun. Yhden kukkapenkin istutin, siinä olikin ihan riittävästi tekemistä yhdelle päivälle. Ei sitä enää kovin pitkää aikaa pysty kyykkimään, tulee huono olo. Muutenkin oikeastaan viime viikon loppupuolesta lähtien on vauhti hidastunut ja oma tekeminen selkeästi vähentynyt. Parina päivänä rupesi heti supistelemaan, kun yritin koirien kanssa mennä lenkille. Ja samalla alkoivat ne ekat liitoskivut ja alapään epämääräiset ajoittaiset vihlomiset. Joten nyt oon yrittänyt ottaa rauhallisesti ja keskittynyt tekemisen sijasta ihmettelemään, mitä muut tekee.

omaa napaa vaan nopeeeta;
 täälä asiat meni uuteen järjestykseen niin hyvässä kun pahassa !
Eli mies sai vakituisen työpaikan toisessa firmassa ja vaihtaa
työpaikkaa jo huomenna !
Ihanaa on se, että nyt on se kauan odotettu vakipaikka ! 
Mutta siinä meni lomat !!!!
Ja isyysloma ny kysymysmerkkinä !

Onneksi öiti sanoi, että tulee auttamaan niin paljon kun suinkin;
koska meillä tarkotus pitää esikoisen 1v synttärit  heti pian kun laitokselta tullaan
kotiin.. . . 

Waude Jenni, onnittelut miehelle työpaikasta! emoticon

Eikös tuo isyysloma kuitenkin teoreettisesti ainakin ole lakisääteinen, eli pitäis pystyä pitämään, tosin on kyllä kovin ymmärrettävää, että uudesta paikasta on hankalampi heti olla pois... Onko siellä muut kuitenkin pääsääntöisesti kesällä lomilla, että olisko siitä kauheesti haittaa, vaikka pitäiskin isyyslomia kesällä? Tai säästyyhän ne sitten joka tapauksessa vaikka vähän myöhempään aikaan, jos ei heti kesällä pääse pitämään. Onneks teidän äiti auttelee!

Paljon onnea Jennille miehen vakkarityöpaikasta. Kyllä se tuo kummasti varmuutta arkeen kun on vakipaikka.
Mekin meinataan mennä Jorviin käymään tutustumiskierroksella ihan jo sillä, että tietää mihin pitää mennä ja mihin voi jättää auton yms. käytännön juttuja. Ei sitten tarvitse supistusten kanssa hortoilla ison sairaalan pihalla ja käytävillä. Mies uhkasi kyllä jättää auton ihan mihin tahansa kuhan mun ei tarvii kävellä pitkää matkaa emoticon
Muutenkin mies on kamalan herttainen ollut viime aikoina kun on hemmottelut jalka ja selkähieronnalla ja halinut kovasti. Onkohtan tämä nyt sitä, että 99 % miehistä ei pidä mitään viehättävämpänä kun omaa raskaana olevaa puolisoaan? Luki neuvolasta saadussa kirjasessa emoticon
Töissä vielä pitäisi kolme viikkoa olla mutta taitaa kallistua kahteen tai lyhyempään. Periaatteessa pystyn kyllä olemaan mutta iltaisin pakottaa selkää ja ilmeisesti vauva vähän jo painuu alemmas kun alapäässä vihloo välillä ilkeästi. Turvotus on myös ilmestynyt tänne kuvioihin, onneksi ei vielä pahana.
Alle kaksi kuukautta laskettuun päivään. Aika hurjaa!

Kiiitos ! emoticon

Joo onhan se lakisääteinen juttu ja ei sen takia voi potkuja antaa. . .
Mutta katotaan  ja eletään tilanteen mukaan. 
Sovittavissa kaikki jutut on emoticon

Hei vaan taas kaikille!

Paljon onnea Jenni90 sun miehelle. Vakipaikan takia mun mieskin vaihto työpaikkaa muutama kuukausi sitten... onhan se erilaista kun on vakipaikka siihen verrattuna että työsopimus on vaan muutaman kuukauden kerrallaan niinkuin mun miehellä oliemoticon  Ja kyllä se isyyslomakin varmaan järjestyy parhain päin.

Kun Hipsuli82 tossa mainitsi että sen mies on niin huomaavainen niin mulla iski heti pieni kateusemoticon  Kun mun mies kuuluu ilmeisesti siihen yhteen prosentiin joka ei pidä raskaana olevaa vaimoaan mitenkään erityisen kauniina vaan tuntuu enemminkin odottavan että raskaus olisi ohi ja minä palautuisin samoihin mittoihin kun ennen raskautta. Mikä on tietysti aika epätodennäköistä...

Minäkin tein tossa puutarhahommia ja huomasin että edes kyykistyminen ei oikein enään onnistu ku tulee niin huono oloemoticon  Taidan jatkossa nauttia pihastani ihan vain istuskelemalla ja nauttimalla (toivottavasti) kauniista ilmoistaemoticon

Meillä mies kans koko ajan höpöttää,miten oon niin kaunis
raskaana ja masu on ihana jne. 
Ja mua se raivostuttaa. Koska ite tuntee olevansa valas, niin en jaksa
olla koko aikaa kuuntelemassa kuinka se masu nyt on niin ihana jne.
Vaikkakin ihanan huomaavaista ! :)

t t : ai sinäkin synnytät Hyvinkäällä. Kuten myös. Tällä viikolla ois tarkotus mennä sinne tutustumiskäynnille. Vähän uumoilinkin, ettei se kovin ihmeellinen taida olla. Onkohan heinäkuussa odotettavissa ruuhkaa..Kun kuulema nyt tullaan yhä enemmän muualtakin synnyttämään...

Valokuvista kyllä huomaa niin ällöttävän selvästi miten onkaan turvonnut ja paisunut. Mullakin naama on ku mikäkin pullataikina. Ja kun on vielä luonnostaankin pyöreät kasvot & posket niin tää turvotus antaakin niille oikein kauniin pikantin lisän..emoticon  Oonkin kieltänyt mun naaman kuvaamisen, mahaa saa kuvata mutta pään täytyy jäädä ulkopuolelle! Hah. Munkin mies ylistää mun raskauskauneutta. Itse sitä ei kyllä todellakaan huomaa. Mutta onhan se toki tärkeää, että toinen tykkää silloin kun itse kokee olevansa rannalle huuhtoutunut ja helteessä turvonnut ryhävalas. Ikävää, aurorariel, ettäs sun miehes ei osaa arvostaa tätä muhevoitunutta olomuotoa..Vai onko kyse ennemminkin sun omasta luulosta? Hö, olis itse raskaana piruvie!

Nyt kyllä tuntuu siltä, että vaavi alkaa oleen aika alhaalla. Tuntuu painoa ja ihme räpeltämistä justiinsa tossa virtsarakon tienoilla. Plus, että on alkanut vihloa tuolla jossain. Yäh, inhottava tunne. Noh, tänään se varmaan neuvolassa selviää, että miten päin ja missä kohtaa siellä nyt ollaan. :)

Hei pitkästä aikaa. En ole saanut aikaiseksi kirjoiteltu mutta olen käynyt lueskelemassa kirjoituksianne. Vaikka aikaa kyllä on. Olen nyt kesälomalla ja ens ti alkaa äippäloma.

Huimaa vauhtia lähestyy heinäkuu ja LA... En oo mitään vielä laitellu vauvaa varten valmiiksi mutta kyllähän sitä vielä ehtii. Kaikki on esikoisen jäljiltä vaatehuoneessa laatikoissa joten äkkihän ne laittaa. 

Meidän "änkyrä-vauva" on vatsassa vielä poikittain. Sais alkaa kääntymään ku alkaa kyljet venyä aikas ikävästi. Sen takia vatsa kasvaa yläkäyrillä. Mulla oli tässä raskaudessa sf-mitta viikolla 28 sama ku esikoiselta viikolla 33. Tosi erilailla maha tiellä tässä raskaudessa

Meillä mies pitää isäkuukauden joskus syksyllä ja talvella n. viikon pätkissä. Kesälomalle mies jää 25.7 niin päästään sitten mökille viettämään lomaa.

Onnea Jenni90 miehelle vakipaikasta. Kyllä se vakituinen työ tuo turvaa. 

Toivotaan kaikille "vähävaivasta" loppuraskautta

Ihanaa, viimeistä viikkoa vietetään töissä ja tänään tuli täyteen 34 vkoa! emoticon  Olo on ihan hyvä, mutta työmotivaatio on kadonnut jo aikaa sitten. Ensi viikosta eteenpäin saakin sitten keskittyä rauhassa kodin järkkäilyyn ja vauvan tuloon. Sänky pitäs ostaa ja laittaa, vauvan vaatteet pestä jne. Sit ensi viikolle on luvattu hellettä niin voisi myös pötkötellä ja ottaa aurinkoa! emoticon

Neuvola oli eilen ja vauva on kääntynyt eli on nyt pääalaspäin. Tuli sellanen hassu olo, että apua sehän oikeesti syntyy pian. Kesäkuu hurahtaa äkkiä ja sit yhtäkkiä meitä tosiaankin on kolme. Mies pitää isyyslomaa kaksi viikkoa vauvan syntymästä ja siihen perään neljä viikkoa kesälomaa eli on mun tukena sit ensimmäiset kuusi viikkoa. Tosi ihanaa kyllä ku on vielä eka vauva niin voi olla aika pyörryksissä ja hukassa niin saa sit yhdessä opetella. emoticon  Jää sit vielä säästöön yksi viikko isyyslomaa ja voi pitää sen sit joskus syksyllä.

Aurinkoista loppuodotusta kaikille ja toivotaan, että kaikkien vauvat nyt viihtyisi vielä ainakin kuukauden mahassa. Syntyisi sitten täysiaikaisina ja terveinä!

Mimi rv 34

Saigon ihana tuo sun lause joka osoitettu aurorariel:lle !emoticon
"hö,olisi itse raskaana piruvie!"

Tänään olisi neuvola päivä; ja joudun ottamaan Turo-Eemilin mukaan.
Innolla odotan miten se sielä laitta paikat remottonttiin emoticon
Onneksi nuo normi neuvola käynnit ei kauaa kestä. . . 
Kaiken kukkuraksi joudun vaappua sinne neuvolaan rattailla !  Onneksi
ei ole matkaa juuri mitään; mutta ihan sopivasti näille kivuille. . . 

Ja mua taas jännittää jo nyt neuvola !
Mä en ymmärrä mistä tämä jännitys on tullut . . .
Sitte kun jännittää niin tulee supistuksia . Auts.

Viimeyönä nukuttiin Turo-Eemilin kanssa 13 tuntia (20.30-9.30) ja olisin jo 
nyt valmis päikkäreille. . . 
Saan olla NIIIIIN kiitollinen, että Turo-Eemil nukkunut
vauvasta asti täysiä öitä, heräämättä kertaakaan.
Toivon yli kaiken, että prinsessa olis samanlainen !
Oliskohan hb laskenu taas, vai oonko vaan nukkunu liikaa?
Tai sitte tähän vaiheeseen vaan kuuluu väsy ! ?
Eikös muillakin ollu väsymystä ilmassa?

Jenni90 mä luulen, että tähän vaiheeseen vaan kuuluu väsymys. Mä nukun about 9 tuntia yössä ja sitten vielä pojan kanssa päikkärit. Ja silti väsyttää. :) Mut noitten päikkäreitten avulla saan pidettyä väsymyksen hallinnassa ja jaksan touhuta ihan normaalisti. Tai siis loppuraskauden normaalisti. :D

Samaa mietitty täällä, että mitä kuuluu Viirukhan?

Heippa :)

Täällä odotellaan jo vauvan syntymistä, toiveilen että syntyisi viikolla 38, silloin olisi jo turvallista. En malttaisi millään odottaa enään, vauva on jo kiinnittynyt ja maha laskeutunut, olo on oikeastaan ihan hyvä, lukuunottamatta yöllistä valvomista. Toisaalta, eipähän nukuta sitten kun vauva syntyy. Esikoinen tuntuu syrjäyttävän kokoasian, eikä ole kuulevinaankaan kun puhutaan vauvan syntymästä.. Saas nähdä millainen mustasukkasuus draama täällä alkaa, esikko on muutenkin äidin prinsessana elänyt ja aika "lellitelty" uskon että tulee olemaan alkuun neidille kova paikka isosiskoksi tulo. Tänään kävin ostamassa tuplarattaat ja turvakaukalon, edullisesti sain tosin käytettynä hyvältä kaverilta, ihan uuden veroiset :) ja laadukasta merkkiä vielä. Hyvä tuuri kävi. Vaatteita on tullut hommattua vaaville kuin pienelle vauva armeijalle! Niitä ei tarvitse ainakaan ihan heti lähteä ostelemaan.. Toivon totisesti että vauvalla ei olisi koliikkia tai muitakaan vaivoja, mutta jos on niin sille ei voi mitään. Täällä myös mies aloitti parikuukautta sitten uudessa työpaikassa, pitää ainakin viikon isyyslomaa ja loput myöhemmin.. Ensin meinasi että paripäivää, onneksi tää mamma osaa vaatimisen jalon taidon ja en toisaalta usko että edes malttaisi mennä heti töihin kun vauva syntyy..Ja kun ei hän sitä voi tietää miten kaikki menee? Jos tulee sektio tjtn, en mä pärjäis täällä sitten vauvan ja uhmaikäisen ja koiran kanssa.. Esikoinen oli NIIN YLI HELPPO vauva, nukkui jo parikolmekuisena täydet yöt ja oli aivan "luxus vauva" muutenkin, oon varautunut että nyt ei tosiaankaan käy niin hyvä tuuri..Huomenna saan sappihappo ja maksa-arvot tietää, jännittää, kämmenet ja jalka pohjat kutisee, toivottavasti ei tulis nyt sitä raskaus hepatogestoosia, viimeksi kun se oli.. Ois kiva synnyttää ja jännittää luomuna eikä mennä "kalenterin" kanssa synnyttämään. :) Eli siis toivon luomu synnytystä, en käynnistystä. Kauheesti kaikkea turhaa jaaritusta, ei ollut muutakaan tekemistä :)

Shakira; en tiedä siitä kuuluko väsymys näille viikoille;  mutta
mulla johtui selkeesti hb:n kamalasta laskusta edelleen.
 Nyt joudun syömään kahta tablettia rautaa; 1aamulla ja 1 illalla. . .

Viirukhan ihana kuulla susta ! 

Kirjoittelinkin jo tuonne neuvolakuulumisiin kuulumisia; mutta tänne ajattelin
kirjottaa mitä kuulin, että SEKS:ssä muuttunut. En tiedä onko 
muihin synnäreille tullut samoja juttuja:
Eli
- vielä viimevuonna vauva kylvetettiin salissa; jonka isä sai tehdä samalla kun 
äitiä ommellaan/tutkitaan/ym.  Ei kuulemma enään pakolta.
He pyrkivät nykyään kuuden tunnin iho kontaktiin eli  että kun vauva 
rinnalle saadaan, niin se sielä pidetään sen 6 tuntia.
Mutta jos synnärillä ruuhkaa, voi vielä saada isä punkattaa salissa uuden 
tulokkaaan. . . 
- vielä viimevuonna mekin saatiin vauva viedä osastolle vaunuilla;
mutta nykyään kuulemma halutaan korostaa sitä läheisyyttä ja vauva
viedään paidan sisässä osastolle. Pyritään myös, että 
maito nousisi paremmin ja nopeammin. . . 
-sanoivat neuvolasta, että johtuen tästä kuuden tunni ihokontaktista; 
tulee isälle pakata mukaan sairaala kassiin  puhdas t-paita.
Koska vauvaa pidetään isänkin rinnalla (kenguruhoitoa)
- Ja vielä viimevuonna multakin kysyttiin että haluanko, että hlökunta
hoitaa yön vauvaa jos haluan nukkua, niin nykyään vauvaa ei 
oteta äidin viereltä pois; muuta kun jos on pakko. 
(mä toki pidin esikoisen joka sekunti itelläni) :D
-ja sitten vielä asia joka mut järkytti ! Eli, sairaalassa ei anneta kun 
lääkätieteellisistä syistä lisämaitoa ! ! ! ! ! !
Koska pyritään täysi imetykseen puoleen vuoteen saakka. 
Ruumiin lämmön laskeminenkaan ei oikeuta saamaan lisä maitoa !
Vaan koko ajan pitää koittaa imettää. . . .

Ja vittu mä kun muista niiin elävästi miten sain 
takuta jo viime vuonna muutamien hoitajien kanssa
siitä lisämaidosta. Esikoinen vaan huuusi ja huusi nälkäänsä ja
ei voitu antaa maitoa . .  . ja nyt kriteerit vielä tarkentuneet.

Pienesti paineet lisääntyi. Mutta onneksi kerran sielä jo olleena
osaan vaatia ja sanoa ja tiedän miten toimia.  Kaikki niin tuoreessa muistissa.

Muutenkin on kovat paineet, että pystyykö nytkään imettää. . . 

Niin ja neuvolatäti lisäsi, että jos jostain lääketieteellisestä 
syystä joutuukin antaa vauvalle lisä maitoa, merkitään se korttiin joka on 
vauvan "pedin " päädyssä. . . se sanoi tuon jotenkin niiin syyttävällä
äänen sävyllä. . . 

Laitan syvästi harkintaan, josko salakuljetan oman tutteli purkin 
synnärille. :D :D :D

Mä en tiedä kuinka täällä Satakunnassa on tyyli muuttunut vaiko onko ollenkaan. Paitti se, ettei osastolle saa tulla vierailemaan kuin isä ja sisarukset. Tämähän rajoitus ei ole musta kuin pelkästästään positiivinen muutos.
Katsotaan mitenkä meillä sen lisämaidon saanti onnistuu nyt, kun viimeksi myös ´mä sain sanoa KUNNOLLA, ettei mulla tule maitoa kuin se pisara päivässä ja että hermot menee kun koko ajan käsketään imettämään vaan vaikka mitään ei tule. Oikeestaan en ole ajatellut koko synnytyksen jälkeistä aikaa osastolla. Mua tuo synnytys mietityttää kuitenkin enemmän tällä hetkellä koska se meni viimeks niin kuin meni.

Mulla tuli eilen mieleen, että pitäiskö mun pedata sänky jo tälle vauvalle...no onneks tuli järkiini ja tajusin, että muutama viikko voi olla aikaa ennen kuin sitä tarvitaan. Ilmeisesti myyrän työtä ne munkin aivot on tehny, kun jo joudan tälläsiä miettimään...siis meille tulee vauva!

Heippa pitkästä aikaa!

En ole hirmuisasti kirjoitellut tänne, mutta säännöllisesti käyn lueskelemassa.Nyt tuli sellanen olo, että tätäkö tää on tää loppu aika. Meillä la 16.7. Oon määräaikaisessa työsuhteessa, ja työt loppuvat siis 4.6 ja äitiysloma alkaa 6.6 :) aika hyvä ajoitus! Oon nyt kuitenkin viime pe:sta astiollut saikulla. Pe olin niin väsy, etten jaksanut mennä ja ma neuvolassa kehoitettiin jäämään kolmeksi päiväksi saikulle...alkuviikosta supisteli ja väsymys oli kova. Raskaus on muuten sujunut tosi hyvin alkupahoinvoinnin jälkeen. Eilen oli vika saikkupäivä, mutta  tänään laitoin aamusella töihin viestiä, että en tule tänäänkään. Nyt en vaan tiedä, että pitäiskö mun mennä työterveyteen vai neuvolaan, kun en jaksa....nauvolasta annettiin siis vain ma-ke saikkua...mutta jospa jaksaisin huomenna mennä töihin, niin pomo pystyy antamaan tämän päivän vapaata.

Työmotivaatiota ei olis enää yhtään, kun ajatukset pyörii vaan vauvan ympärillä, mikä sekin on tärkeää <3 viime yö meni täysin valvoessa...torkahtelin silloin tällöin. Vauva valvotti oikein kunnolla myllertämällä masussa. Nyt kaikkia lihaksia särkee ja turvottaa ja pää on pökkelö väsymyksestä. Lisäksi tarkkailen sokeriarvoja- kun narahdin pienesti glukoosikokeessa...tiistaina on neuvolalääkäri, katsotaan mitä hän sanoo- ja miten toimitaan tästä eteenpäin. Nyt on näyttänyt vaihteeksi taas ihan hyvältä sokereiden suhteen.

Mites muilla? onko äitiyslomat jo alkaneet- vai ootteko joutunut ottaa varaslähdön saikun muodossa? mä epäilen, että en mene enää viimeiseksi viikoksi töihin...jännä kuinka yhtäkkiä olo muuttuu.

Takaisin