Toivottavasti kukaan ei nyt ymmärtänyt asiaa niin, että koska minun mielestäni imettäminen on ensisijainen vaihtoehto vauvaa ruokkia, haluaisin syyllistää sellaisia äitejä, jotka eivät ole siihen syystä tai toisesta pystyneet. Se ei todellakaan ole tarkoitus. Mutta silti omista mielipiteistä pitää voida puhua (tai esimerkiksi siitä, mitä on aiheesta lukenut/ottanut selvää) ilman, että tuomitaan fanaatikoksi. En nyt tiedä olivatko tuolla jotkut aiemmat kommentit mitenkään minulle suunnattuja, mutta kuitenkin. Edelleen aiheesta saa olla jotain mieltä, vaikkei itse olisikaan joutunut kokemaan karvasta pettymystä sitten kun kaikki ei sujukaan toiveiden mukaan. Jos itse en voi lastani imettää olen toki pettynyt, mutta tuskin muutan mielipidettäni äidinmaidon suhteen...
Neuvolahenkilökunta ja kätilöt ovat harmillisen usein todella tuomitsevia ja äitien selkään lastataan karmeita lasteja. Naurettavaahan se on, että syyllistetään äitiä, jolta imetys ei yksinkertaisesti onnistu. Mutta edelleen pidän sitä hyvänä asiana, että imetykseen kannustetaan ja sitä suositaan enemmän. Minusta se ei ole ollenkaan hyvä kehityssuunta, että äidit jättäisivät imettämättä vaikka siihen olisi heillä mahdollisuus, enkä toivo että meilläkään lasten kustannuksella aletaan suosia työelämän vaatimuksia (=äidit nopeasti takaisin töihin), mihin siis joissakin maissa on päädytty, pari kuukautta kestävään äitiyslomaan. Se taas tarkoittaa parikuukautisia vauvoja päivähoidossa ja muutakin karmeutta, ei vaan korvikeruokinnan suosion kasvua. Nämä imetyshommat pitäisi hoitaa tietenkin naisia syyllistämättä ja paineistamatta, mutta mikäs muukaan asia yhteiskunnassamme niin toimisi...
No, mutta se siitä. Pääasia, että vauvat kasvavat ja voivat hyvin! Muistetaan nyt kuitenkin kaikki, että mielipide-eroja saa olla sellaisissakin asioissa mitkä ovat toisille ehkä arkojakin aiheita!
Ai hitto sentään, mun mahassa kääntyillään ja vääntyillään. Asettuis jo mompula paikalleen, mulla on kohta sisäelimet solmussa..