Toukokuun jorinat

Mulla myös esikoista odottaessani oli päivän selvä asia että imetän.. Sen takia oon monelle esikoista odottavalle; ehkäpä jo asiasta "saarnaavalle" koittanut selittää että imetys ei ole itsestään selvä asia, niinkuin moni oikeasti kuvittelee.. Että siitä voi sitten keskustella uudestaan kun vauva ON syntynyt.  Ehkä julmaa sanoa näin, mutta itsekin syyllistyin aikoinani siihen.. Saarnasin ja pidin esitelmää asiasta josta en mitään tiennyt, "pilkka osui omaan nilkkaan" varmaan sen takia se imetys sitten epäonnistui ;)
 
Toivottavasti kukaan ei nyt ymmärtänyt asiaa niin, että koska minun mielestäni imettäminen on ensisijainen vaihtoehto vauvaa ruokkia, haluaisin syyllistää sellaisia äitejä, jotka eivät ole siihen syystä tai toisesta pystyneet. Se ei todellakaan ole tarkoitus. Mutta silti omista mielipiteistä pitää voida puhua (tai esimerkiksi siitä, mitä on aiheesta lukenut/ottanut selvää) ilman, että tuomitaan fanaatikoksi. En nyt tiedä olivatko tuolla jotkut aiemmat kommentit mitenkään minulle suunnattuja, mutta kuitenkin. Edelleen aiheesta saa olla jotain mieltä, vaikkei itse olisikaan joutunut kokemaan karvasta pettymystä sitten kun kaikki ei sujukaan toiveiden mukaan. Jos itse en voi lastani imettää olen toki pettynyt, mutta tuskin muutan mielipidettäni äidinmaidon suhteen...
Neuvolahenkilökunta ja kätilöt ovat harmillisen usein todella tuomitsevia ja äitien selkään lastataan karmeita lasteja. Naurettavaahan se on, että syyllistetään äitiä, jolta imetys ei yksinkertaisesti onnistu. Mutta edelleen pidän sitä hyvänä asiana, että imetykseen kannustetaan ja sitä suositaan enemmän. Minusta se ei ole ollenkaan hyvä kehityssuunta, että äidit jättäisivät imettämättä vaikka siihen olisi heillä mahdollisuus, enkä toivo että meilläkään lasten kustannuksella aletaan suosia työelämän vaatimuksia (=äidit nopeasti takaisin töihin), mihin siis joissakin maissa on päädytty, pari kuukautta kestävään äitiyslomaan. Se taas tarkoittaa parikuukautisia vauvoja päivähoidossa ja muutakin karmeutta, ei vaan korvikeruokinnan suosion kasvua. Nämä imetyshommat pitäisi hoitaa tietenkin naisia syyllistämättä ja paineistamatta, mutta mikäs muukaan asia yhteiskunnassamme niin toimisi...

No, mutta se siitä. Pääasia, että vauvat kasvavat ja voivat hyvin! Muistetaan nyt kuitenkin kaikki, että mielipide-eroja saa olla sellaisissakin asioissa mitkä ovat toisille ehkä arkojakin aiheita!emoticon

Ai hitto sentään, mun mahassa kääntyillään ja vääntyillään. Asettuis jo mompula paikalleen, mulla on kohta sisäelimet solmussa..

 
Mä luin ihan ajatuksen kanssa nämä kommentit, ja mun mielestä yhtään ketään ei ole syyllistetty tai syytelty ruokintatavoistaan :)
 Sensijaan nämä kommentit on olleet asiallista ja vakavaa (ja myös tunnepitoista, ymmärrettävästi) pohdintaa pian käsillä olevasta asiasta. Ja todella tärkeää pohdintaa, etenkin tämmöisille jotka vasta ekansa saavat.

Itse oon koko ajan mennyt linjalla; JOS imetys onnistuu, JOS ja jos ja jos...sen näkee sitten. Toivon mukaan onnais.

Huomenna neukkula ja uuden kätilö-hoitsun tapaaminen, toivon mukaan ois mukava! Harmi kun näin kesken pitääkin vaihtua jo tuttu nvla-hoitsu...mutta ovat saaneet uutta henkilökuntaa ja tehneet uusjakoja potilaiden suhteen.

 
Yona samaa mieltä, mustakaan ei täällä ole ketään syytetty/syyllistetty. Henkilökohtaisesti aina kun imetyksestä - tai nythän tää keskustelu alkoi kai sairaalan lisämaidosta - puhutaan, reagoin aika kärkkäästi, se on edelleen mulle niin arka asia, vaikken koekaan että mua kukaan mistään syyllistääkään. Eikä onneksi muuten ole ikinä kukaan syyllistänytkään. Paitsi minä itse, mut sellasia me äidit vaan ollaan.

Ja Saigon mä en ainakaan pidä sua fanaatikkona. <3
 
Tolle imetysasialle voisi melkeen tehdä oman osion (?) kun siitä tuntuu olevan monella paljon sanottavaa. Ja sieltä voisi helpommin lukea jos joillain ollut ongelmia asian kanssa ja millasia ongelmia ne on ollut. ja tottakai onnistumisiakin :)

Saigon: toivottavasti alkaa kohta masussa vauva rahottumaan :) täälläkin ollu tänään aikamoinen hyörintä päällä ja tuntuu ettei kylkiluut repee kun niitä tarttee potkia kokoajan niin vimmatusti :)

Yona: Aika hölmöä että vaihtuu toi neuvolatäti nyt vielä, oishan se kiva jos sama ois loppuun asti. Mutta pidetään peukkuja että hän on kiva :)
 
Moi!

Pakko kommentoida tota Jenni90 kertomaa seinäjoen synnärin juttua. Ite kans synnytin sielä viime kesänä ja toi lisämaito juttu mietityttää edelleen ja jos vaikka sinne uudestaankin pääsisin lähivuosina.

Mä kans pidin itestään selvyytenä, että se imetys onnistuu, en ees ajatellu etteikö onnistuis. No sit tokana yönä vauva vaan huus ja huus ja menin sit kysymään apua( herätin hoitajan koska kaikki nukku onnellisena yhteistilan sohvilla ) No, hoitsu sit sano, et vauvalla on varmaan nälkä ja anto maitoa. Olihan sillä ja sit rauhotuttiin nukkumaan. Ja seuraavana päivänä sain kans maitoa joka kerta kun pyysin. Vauva oli koko ajan hiukan keltanen eikä oikein jaksanut imeä rinnasta, (eikä maitoakaan juuri tullu) johtuen meidän eri veriryhmistä ja jotain siihen liittyvästä. Häneltä seurattiin usein jotain veriarvoja ei muuta.

 Joka tapauksessa vipana päivänä Yks hoitaja sanoi, että jos vauva ei oo imenyt rinnasta parin tunnin sisällä pyydä maitoa. No eihän se sit imeny. Pyysin muistaakseni kolme kertaa, mutta oli eri hoitsu ja se vaan sano, että ei nyt ihan vielä.Yritä vaan. No ollaan lopuksi lähdetty iltapäivällä kotiin, ilman, että vauva on syöny mitään!! Ja kotona äkkiä nannia ja kyllähän maistu. Että näin!! Toki olisin voinu sanoa pahastikki sielä ennen kuin lähdin tosta asiasta, mutta oli vaan kiire kotiin antamaan maitoa. Vauva toki joi pullosta ja loppujen lopuksi osittaisimetinki 8kk, Mutta toi oli mun mielestä törkeetä! Imetä vaan niin kyllä sitä maitoa tulee!

Että sitä vaan hain tällä, että kauheeta mennä sinne jos sielä on tiukentunut kriteerit ja jos on tollasia hoitajia vielä. Niistähän se on paljon kiinni. Tsemppiä Jenni!
 
Heipsan vaan pitkästä aikaa!
Täällä on kotiuduttu Espanjan lämmöstä, itseasiassa jo toissailtana, mutta oon yrittäny vähä lueskella, että mitä kaikkee ootte kirjotellu tänne viikon aikana nii en oo ite ehtinyt kirjottaa mitään. emoticon Reissu oli ihana, ensimmäinen päivä oli melko pilvinen ja sitten alkoi aurinkoiset ilmat ja oli +26 melkein koko viikon. Välillä meinas iho punottaa, mutta kovasti rasvailin ja en palanut. :)
Nyt ois kotona hirveesti tekemistä, pyykin pesua kauheena, vauvan vaatteiden järjestelemistä, sitte eilen iski kauhea stressi, että mitä kaikkea vauvalle tarvitsee vielä, mutta päätin illalla että lopetan stressaamisen, koska se mikä ei tule mieleen niin sitä tuskin tarvitsee ja kaupathan on tosiaan auki myös sitten kun lapsi on maailmassa. emoticon Viikon päästä ois vasta neuvola, haluaisin äkkiä neuvolaan näkemään että minkälainen mun hemoglobiini on ku oon nyt popsinut tuota rautaa ja tietty haluan kuuntelemaan pienen sytänääniä!emoticon
-Kare ja masuasukki 32+1-
 
Tervetuloa kare takaisin suomen maalle ,toivottavasti oli kaikin puolin onnistunut reissu :) Täällä ei ole ollut ilmoilla kehumista, vettä satanu,tuullut ja ollut pilvistä ( normaali suomen sää) .. toivotaan että tännekkin saadaan pian lämpimämpiä ilmoja emoticon
 
Heh, no hyvä jos en ole onnistunut lyömään itseeni fanaattisen saarnasnaisen leimaa! En suhtaudu tähän imetysasiaan mitenkään erityisen tunteella, mutta raskaaksi tultuani kun otin asioista selvää ja perehdyin esim. imetykseen jonkin verran, muodostui itselleni tosi selkeä mielipide asiasta. Mikä ei tietenkään meinaa sitä, että maailmani kaatuisi jos en pystyisi imettämään (no okei, hetkellisesti se kyllä voi kaatua..) tai että minusta ei-imettävät äidit olisivat jotenkin "huonoja". Äitiys ylipäätään on kyllä semmoinen asia, että herkästi asioihin suhtaudutaan todella henkilökohtaisesti, mikä on ymmärrettävää. Sitä jotenkin korrektisti yrittää tuoda julki omia ajatuksiaan, mutta silti sitä huomaa, että onnistuu rouhaisemaan jonkun arkoja pisteitä. Joku joskus sanoikin, että äitiys ja vanhemmuus ylipäätään tuo mukanaan jatkuvan syyllisyyden tunteen, kun ei aina voi olla varma tekeekö oikein ja loppujen lopuksi sitä on vain ihminen. Ei siihen enää tarvittaisi syyllistäviä ja sormiaan heristeleviä neukkutätejä tai kätilöitä, mutta minkäs teet. Täytyy vaan muistaa pitää huoli omista oikeuksistaan, kaikkea ei tarvitse niellä.

Tosta SEKS:in toiminnasta täytyy kyllä kommentoida, että onpas todellakin mielenkiintoista että siellä ei suostuta antamaan lapselle lisämaitoa, mutta ei myöskään varmisteta, että imetys sujuu! Törkeätä. Kuvitteleeko ne, että tuoreet vanhemmat menevät sitten kotiin ja antavat lapsen huutaa nälkäänsä niin kauan kunnes tissistä taianomaisesti alkaa herumaan maitoa? Tommosista jutuista kannattaa aina tehdä kanteluita, koska pidemmän päälle se vaikuttaa sairaalan käytäntöihin.
(Ja edelleen musta ois hauska nähdä joku tilasto lääkkeellisen kivunlievityksen ja imetysvaikeuksien välisestä suhteesta. Ei ole reilua, että lääkkeiden (mahdolliset) sivuvaikutukset pistetään äitien piikkiin ja syyllistetään sitten maidontulon/lapsen imemisvaikeuksien takia kun taustalla saattavat olla ihan heidän itsensä käyttämät ja suosittelemat lääkeaineet. Puhumattakaan traumaattisten synnytyskokemusten aiheuttamista vaikeuksista juuri imetyksen onnistumisessa...Toukokuisissa oli just aivan kauhea tarina enkä ihmettele jos semmoisen stressin ja pelon jäljiltä maidontulokin tyrehtyisi kokonaan.)

Mä en kyllä enää yhtään tajua, miten päin tää lapsi mun mahassa on. Yksi jalka on kylkiluiden tasalla, toisesta en tiedä, mutta veikkaisin että tuolla alavatsassa räpeltelee pieni käsi. Neuvolassa täti ei löytänyt  vauvan päätä, joten ei ollut sielläkään haisua vauvelin asennosta. Onkohan meillä joku päätön ja yksijalkainen lapsi tulossa? :D
 
Kare teretuloo takasi! Hyvään aikaan tulit, ens viikosta pitäis alkaa "oikea kesä" täälläkin. :)

Miima, niinpä! Mutta onneksi oli ihan mukava tää uusikin tätsy, aika nuori ja ihan symppis. :)

Shakira, niinhän se on arka ja iso asia tuo imetys, mä en oikein osaa stressata sitä vielä mutta luulen että toi tulee olemaan vielä iso asia mullekin kun asia oikein jysähtää...joko hyvässä tai pahassa.

Saigon, samaa miettinyt asennosta minäkin :D Ihme möyrinää ja jäseniä siellä täällä, neuvolan tätsi ei meinannut saada selvää tänään miten tää on tuolla masussa oikein, (pyrkii käsien alta karkuun syvemmälle masuun, ja onnistuukin siinä ihmeen hyvin vielä...) mutta selvis se sitten lopulta - yhäkin pää alaspäin viihtyy. :-)
 
Saigonkohan se oli joka sanoi, että sairaalassa se "korvikemaito" ei ole
sama kun kotona annettava. Kyllä oli meillä SEKS:ssä !
Meillä Turo-Eemil sai ihan tuttelia, koska äidinmaito oli
loppunut koska oli niin kamala ruuhka aika. . . 


Saahan noissa sairaaloissa sanoa mitä kukin haluaa; mutta se on eri asia
"totteleeko" ne sielä. . . 

Ensinnäkin täälä (kuten joka paikassa ihan varmasti muuallakin) on kahden
laisia hoitajia. Toiset antoi sitä lisämaitoa ja ymmärsi täysin jos ei maitoa 
tullut ja nämä toiset taas niitä ääirpäitä. . .  Eli vähän "tuuristakin" kiinni
millaisia hoitajia on työvuorossa. . . 

Tuo imettäminen  on tosi arka aihe kun on sen on kokenut . . 
Mä ainakin reagoin tosi vahvasti; koska omat kokemukset on mitä on. 

Mieskin räjähti kun masuneuvolasta kotiin tulin ja "sain" imetystuki ryhmän
yhteystiedot jo . . . 
Sanoi, että tulee seuraavaan neuvolaan mukaan jos tää alkaa jo nyt, 
vaikkei vauva ole edes syntynyt vielä. .. . . 
Joo en mäkää haluaisi enkä ottaisi stressiä koko imetyksestä;
mutta kun yhteiskunta on toisenmoinen . . ja se riippuu niin paljon 
neuvola tädistä; syyllistäääkö vaiko ei.
Toivotaan parasta. 

Esteri87; WAU ! ihan kun mun suustani sun teksti ! [:
Sulla ihan samanlainen kokemus kun mullakin takana. 

Korvikkeista; meillä taas tutteli  parempi kun Nan !
Tuttelia suosin muutenkin sen takia, koska on suomalainen. . . 

Imetyksestä parempi puhua vasta  kun siitä on oikeesti 
kokemusta !


kirmiina;  Kiiitos <3
Niimpä niiimpä. Kuten tuossa ja jo aiemmin sanoinkin, hoitajia on kahdenlaisia.
Ja ne on ne ääripäät toisistaan. . . 


Kare hienoa, että reissu sujui hyvin ja tervetulos Suomeen ! [:



 
Kare: tervetuloo suomeen :) kiva että reissu meni hyvin :)

Saigon: heh, noh, eiköhän siltä löydy kaikki tarvittavat raajat ja pää :D

Yona: kiva että oli mukava toi uus neuvola :)

meillä kanssa viime neuvolassa muksu hyöri niin paljon sykettä kuunnellessa että neuvolatädin piti loppujen lopuksi painaa toiselta puolelta mahaa ettei muksu pääse taas livahtaa :D se ei sillon maininnu mitään muuta vauvan asennosta kun että pääalaspäin on.. Meille ei ikinä oo puhuttu siitä minkä kokonen muksu olis tai mitään.. Paitsi tietty lääkärillä ja niitä lääkärikäyntejäkin ollut vaan yksi. kahenviikon päästä ois toka, ihanaaaaa <3 pääsee kattoo vähä masukkii ja jos selviäis vihdoin se sukupuolikin :D

Viimeyö oli ihana <3 Heräsin vaan 2kertaa veskiin ja kummankin kerran jälkeen nukahdin heti uudestaan :) ja nukuin 10tuntia. nää yöt on harvassa ja pakko ottaa ilo irti niistä :) Yleensä herään sen 4-10kertaa yössä ja lähes joka yö herään ennen seittemää ja en saa unta 0,5-1,5tuntiin. Tää päivä alko huomattavasti paremmin kun eilinen :)
 
miiima onnea  mukavasta yöstä ! emoticon
Tekee niin paljon kun saa nukkua yönsä hyvin !

vauvan koosta; Mullekaan ei ole paino arviota sanottu
eikä ole puhuttu mitään, että paino arvioon pitäs mennä;
mutta viime neuvolassa, sanoi, että:
käsi kopelolla tuntuu isohkolta vauvalta !
Että neuvolatäti pyytää, että kun lantiopohja kuvauksiin meen, niin samalla
kattoisivat paino arvion vauvasta . .  
 
Mie kerran jo jätin tämän sanomatta, mutta nyt en enää malta. Musta on tosi tyly asenne, että imetyksestä saisi puhua vasta kun on kokemusta. On se jos ei odottajien keskustelupalstalla saa ensari keskustella kun ei tunne asioita samasta näkökulmasta kuin uudelleensynnyttäjä... tsiisus. Ei täällä kukaan kokematon ole tullut yläviistosta saarnaamaan miten helppoa tai ainoa oikea vaihtoehto se on (en ainakaan itse löytänyt sitä vaikka luin ketjun uudelleen, yritin kyllä varmistaa, koska osaan joskus asettaa sanani harkitsemattomasti), eikä kukaan kai ole väittänyt sitä "itsestään selväksi"; on puhuttu yleisellä tasolla yleisestä tiedosta ja ohjeista tiedostaen kyllä oma kokemuksen puute. Paha mielihän tällaisesta tulee... ei sitten vissiin ole lupa puhua synnytyksestä tai vauvanhoidostakaan, mitäpä me tässä vaiheessa siitä todellisuudessa tiedettäisiin?

Jos lapsettomien vaivana on paasata putkinäköisesti vailla omaa kokemusta, niin "lapselliset" voisi puolestaan muistaa että se heidän oma yksilöllinen kokemus ei kata koko asiaa, vaan asioista voi keskustella muillakin tasoilla.
 
Aurinkoista päivää!

Ajellaan viikoksi mökille Kuopioon. Matkaa 300km. Aika kuluu hyvin näitä kirjoituksia lukiessa. 

Pitää ottaa kantaa tuohon imetysasiaan. Olisin halunnut imettää esikoista mutta kun se ei ole itsestä kiinni. Yritin kaikki neuvot ja konstit mutta maitoa ei tullut. Muut ihmiset luovat paineita asenteella, että kyllähän kaikki voi imettää kun vaan haluaa. Imetin vauvaa 30min/rinta ja sen päälle vauva jäi kuitenkin nälkäiseksi. Joi vielä pullosta korviketta 170ml. 1kk:n yritin kaikkea. Sitten jouduin luovuttamaan. Niin neuvola, kaverit kuin täällä palstallakin syyllistettiin aina siitä ettei imetä. 

Ja aina sain kuulla että lapsi ei saa hyvää vastustuskykyä. Poikani on nyt 1v 4kk. Eikä ole sairastanut kuin yhden silmätulehduksen 11kk:n iässä. Lapseni on ollut nyt 5kk päiväkodissa eikä ole sinä aikana sairastanut "huonosta suojasta" huolimatta. 

Itse uskon ,että jokainen tekee päätöksensä lapsensa parhaaksi. Minulla itsellä on muitakin periaatteita ja tapoja kasvattaa lapsiani joita muut eivät ymmärrä. Mielestäni täällä ollaan keskustelemassa asioista ei syyllistämässä ketään valinnoistaan. Täältä voi saada hyviä vinkkejä muilta mitä keinoja laspensa kanssa voi kokeilla. 

Ja tähän raskauteen...Vauva on edelleen vatsassa poikittain. Kovasti toivoisin että kääntyisi pian, jotta paine kyljissä helpottaisi. Närästys vaivaa ajoittain pahastikkin. Nopeasti kulunut raskausaika. Enää korkeintaan 2kk niin vauva on jo maailmassa. 

Ensi viikoksi ennusteltu lämpimiä ilmoja. Toivottavasti ei olis liian kuuma, Mulla nimittäin hikoiluttaa niin kauheesti. Nautitaan kaikki loppuraskaudesta.
 
Joo, samaa mieltä että kyllä puhua pitää voida täällä forumilla kaikkien, vaikkei olis vielä imettänytkään tai muuta vastaavaa, niin totta mooses meidän kaikkien täytyy voida tosiaan puhua ja jakaa pohtimisiamme. Kuten aiemminkin tuolla sanoin, niin tosi, tosi tärkeää ja mielenkiintoista on ollut lukea tästäkin ketjusta eri kokemuksia ja mielipiteitä, eikä tosiaan ketään ole mun nähdäkseni syyllistetty siitä, onko imettänyt vai ei. 
Kyllähän sen jo itsekin monilta tutuilta kuullut, että joskus onnistuu ja joskus ei, sen mukaan mennään.

Kun ekat vaavit syntyy niin ihan hyvin voisi semmoisen imetysketjun pistää pystyy, kuten Miima tuolla aiemmin jo ehdottikin. emoticon

Jenni, kuin sulle se lantionpohjankuvaus tehdään, vai onko siellä ihan tapana tehdä se? Mulle ei semmoisesta ole puhuttu, tänään kyselin synnytystapa-arvioinnista niin ei sitäkään kai sen kummemmin tehdä, mitä nyt lääkäri tutkii ja arvioi lantiota ja sisuskaluja.  Hirvittää...ois kiva jos tehtäis joku tommonen, jotenkin varmempi olo!

 
Esikoista odottavana sitä ajattelee, et toi imettäminen tosiaan kävis ihan helposti ja onnistuis tosta noin vaan. Näitä juttuja, kun tässä nyt luki niin eihän se todellakaan ole niin!!! Näköjään aika monella ei ole imettäminen onnistunut.. Taitaa olla aika yleistä.. Onneks tässä on vielä aikaa myös sulatella tuotakin tietoa, et se imettäminen ei tosiaan ole niin yksinkertaista miltä se näyttää. Eikä pakosti onnistu ollenkaan. Tuli itelle ihan hölmö olo, kun edes on ajatellut niin että kyllä se luonto sen hoitaa, et kaikki sujuu niin ku pitää..

Tilasin tässä alku viikosta kestovaippoja. Päätin nyt et meillä sit käytetään niitä. Tulee paljon halvemmaksi käyttää niitä, jos meinaa hankkia enemmänkin lapsia. Onhan se kustannus näin aluksi aika iso, mut kyllä ne varmaan jossain vaiheessa maksaa itsensä takaisin. En oikeestaa ollu niistä ollenkaan innostunut ennen kuin sain tuon äitiyspakkauksen ja siinä tutustuin noihin vaippoihin paremmin. emoticon

Mulla on kans ollu sellasia vihlasuja tuolla alakerrassa. Välillä tuntuu siltä, et joku työntäis nuppineulaa (tai jotain muuta terävää) tuolla kohdunkaulan luona. Ne kyllä loppuu yhtä nopeasti kun on tullukin, mut tuntuu aika inhottavilta. Myös supistuksia on alkanu tulemaan joka päivä. Välillä jopa todella monta peräkkäin. Ei tosin ole ollenkaan kivuliaita. Tuntuu vaan inhottavilta.

Mä oon tässä ruvennu miettimään, et kuinka paljon se synnyttäminen sit oikeesti sattuu? Ja kuinka paljon se sattuu, kun se lapsi tulee ulos ? Ei sitä varmaan osaa edes kuvitella millainen kipu se on, kun ei ole sitä ennen kokenut. Muuten muo ei tuo synnyttäminen pelota. Sitä vaan on alkanut nyt miettimään enemmän. Se laskettuaikakin vaan lähenee ja lähenee.. Ei enää kauaa niin voin jo sanoa, että enää alle kuukaus.. APUVA! Mut kyllä sitä jo oottaa, et sais sen pienen nyytin jo syliinsä ja näkis, et miltä hän näyttää..

Tänään olin viimistä päivää töissä. Tässä olis nyt 3 vapaapäivää ja sen jälkeen alkais virallisesti äititysloma!!emoticon 
 

Heipparallaa!:)
Minttuliinalle: En tarkottanut asiaa tosiaankaan niin että asioista ei saisi puhua, vaan myös kokemuksesta pystyin sanomaan ja myöntämään jopa omat virheeni kun imetyksestä puhuin aikoinaan etc. Anteeksi jos pahotin mielesi, en tarkottanut mitään sulle henkilökohtasesti vaan ihan yleisellä tasolla. :) Aihe on oikeasti niin arka, että siitä on vaikea keskustella sivistyneesti.

Muille: Ootteko meinannu käydä vauvan kanssa joissain kerhoissa? Mä ite oon tykänny seurakunnan perhekerhoista.. Mukavaa porukkaa ja lauluja ja leikkejä, ja ennenkaikkea vertaistukea :)

 

 
Esteri87 : Minä ainakin olen ajatellut mennä vauvankanssa mm. MLL perhekahvilaan tuohon viereiselle paikkakunnalle,siellä paljon tuttuja ja vauva perheitä :) Sekä muskari,vauva uintia jne. kun tulee ajankohtaiseksi..

Minunkin mielestäni ilman muuta kaikkien tulee saada täällä palstoilla kirjoittaa mm. siitä oli sitten imettänyt tai ei & kertoa mielipiteensä,ajatuksensa ym. asiasta kuin asiasta kun siltä tuntuu. Nämä ovat julkisia ja yleisiä palstoja jota kaikki pääsevät lukemaan ja saavat osallistua juuri siihen keskusteluun kuin itse haluaa. 
 
Niin ja neuvolakäynneistä vielä.

Täällä vauva on kiinnittyneenä ollut jo pariviikkoa, tajusin sen itse silloin niistä kamalista kivuista ja potkujen/töytäysyjen suunnista. Mulla vaihtu neuvolatäti, jotenkin ehkä hieman asiantuntevaampaan, tai ainakin musta itsestä tuntu siltä. Sain lähetteen NKL:n päivystykseenkin sitten sillä reissulla.. Painoa oli tullut mulle lisää taas melkein 2kg /viikko, ja voin kyllä kertoa teille ettei johdu syömisestä, ärsyttävää kun sitäkin joutuu aina vakuuttelemaan.. Mulle on nyt tullut melkein 30kg lisää painoa ja kaikki käyrät huitelee yläkantissa.. siinä siis osa syy lähetteeseen.. ( noi käyrät siis) No, pääsin sitten sinne lääkärille joka teki painoarvion vauvasta, ei pahemmin naurattanut sen jälkeen...Se sano että tosi iso vauva on yli 3kg .1,5viikonpäästä taas painokontrolli ja kaikkia testejä. Mulle ei  tehty sokerirasitusta ollenkaan tässä raskaudessa, edellisessä oli normaali. Itse ihmettelin mahan kasvua ja painon nousua, kuitenkin mulla/meille on kohtuullisen terveelliset elämäntavat ja lenkkeilen reippaita lenkkejä ihan joka päivä.. Et sellasta.. ONKO kellekkään tehty painoarviota vielä?
 
Takaisin
Top