Toukokuun höpinät

Mulla on kaverilta lainassa doppler, joka on kyllä tosi huono. Sain sillä sykkeen kuuluviin 11+4, mutta sain kyllä tosissani sitä väännellä ja käännellä ja painella sinne häpyluun "alle", että sattumalta sain äänet kuuluviin. Ihan täysillä piti olla äänet. Nyt kun tiedän millä "tekniikalla" ne kuuluu niin joka kerta oon saanu kuuluviin. :)
 
Aamulla olisi verikoe, hyi hitsi. Ihan maha kipeä, kun jännittää, vaikka enköhän selviä niin kuin aina ennenkin. Käyn samalla neuvolassa pyörähtämässä ja kysymässä milloin voisi sydänääniä kuunnella.
 
Voi hyvänen aika tätä touhua!! Heräsin yöllä sataviiskyt kertaa ja nyt minä sitten klo 5 olen hereillä, "pirteä" kuin peipponen. En voi käydä nyt pissaamassa purkkiin, koska pissa on hädin tuskin ollut neljä tuntia rakossa. Tässä minä nyt kärvistelen silmät päässä kelluen jäätävän pissahädän kourissa. Eihän minulla soikaan kello kuin kolmen tunnin kuluttua vasta, että onneksi olkoon, hyvin taas menee.
Pardon my french, mutta nyt oikeasti vituttaa!! Miksi pitää tämmöistä stressata?!
 
Muokattu viimeksi:
Anteeksi kun spämmään. Sain tunteroisen pidäteltyä ja sitten alkoi kylmä hiki puskea päälle, mahaan sattui ja tuli jäätäviä kramppeja. Pakko oli siis kipittää vessaan äkkiä pissalle. Eikö tuotakin hiton pissaa olisi voinut eri päivälle antaa. Saa nähdä mikä olo on verikokeessa, kun jännittää ja väsyttää.
 
Muokattu viimeksi:
Hei pitääkö ekalle neuvolakerralle olla 4h virtsaamalla. Mulla kans hätä mut en voi mennä jos pitää
 
Riippuu varmasti neuvolasta? Meillä ei pitänyt ennen 1.neuvolaa. Sieltä sain mukaan purkin virtsakoetta varten, jonka vein aamulla labraan, kun menin verikokeisiin. Sillon piti olla väh 4h virtsaamatta. Nyt seuraavalle terveydenhoitajan neuvolakäynnille täytyy olla virtsaamatta 2,5h.
 
Nyt seuraavalle terveydenhoitajan neuvolakäynnille täytyy olla virtsaamatta 2,5h.
Minulle ei sanottu seuraavasta käynnistä mitään.

Esikoista odottaessa en edes tiennyt, että pitää joka kerta käydä siellä pissalla! Oli unohtanut terkka mainita asiasta. Mutta nyt kun minua pissattaa ennätysmäärä, niin pakko käydä heti herättyä vessassa, en muuten selviäisi neuvolaan asti.
 
Meillä ei oo annettu mitään aikaa kaunako pitää olla virtsaamatta, mutta joka neuvolakäynnin alussa käydään pissaamassa ja sit ne testaa siitä pikaliuskalla arvoja ja silmämääräsesti kattelevat että ei oo verihiutaleita yms.
 
Tunti on meillä suositus ettei tyhjästä rakosta antaisi näytettä :)
 
Meillä ei oo tuohon ollu mitään aikarajaa. Pääasia että kunnon pissasta saa sen tehtyä. Loppuraskaudessa ainakin saattaa olla hankaluuksia edes sitä tuntia pidättää :D
 
Pitääks tuota nyt erikseen selvitellä 2. neuvolakäyntiä ajatellen? Ei meinaan sanonut mitään että pitäis olla pissaamatta..
 
Neuvolan pissatestiä varten ei tarvii pidätellä. Kunhan sen verran saa sitten vaan pissaa tirautettua, että saa tikulla ne protskut ja muut testattua :grin Jos neuvolaan tullessa ei tunnu yhtään hätää, niin on sitten heti vähän juonut, niin neuvolankäynnin lopuksi riittää pissaa siihen testiin asti.

Labratestit on sitten erikseen. Niihin pitää tehdä alapääpesu ja pidättää vähintään sen 4h. Kun terkkarin testiin ei tarvii ees pestä :)
 
Ai, mä oon pessyt ja kuvannut joka kerta...
 
Meillä ainakin kahdessa eri äitiysneuvolassa sanottu, ettei siihen neuvolakäynneillä otettavaan testiin tarvitse tehdä pesua eikä pidätellä. Labratesteihin saa sitten aina yleensä ohjeet. Yleensä pestään, mutta esim klamydiaa varten ei saa pestä. :) Mulla oli paljon testejä viime raskaudessa virtasatulehduksen takia, niin siksi tulleet nää käytännöt enemmän kuin tutuiksi :grin (Testaavat siis rutiinilla myös klamydian jos on toistuva VTI)
 
Meillä painotettiin neuvolassa, että AINA pitää tehdä pesu ja keskivirtsasta otettava näyte. Omituista, että näissäkin vaihtelua, vaikka luulisi, että samat testit ne tehdään joka neuvolassa.
 
Jep sama homma eli aina pesu ennen pissatestiä! Pidättää ei tartte ku sen verran, et pystyy sinne purkkiin jotain saamaan:grin

Mielenkiintosta taas, että vaihtelee paikkakunnittain nää hommat!
 
Muistaakseni syy siihen pesuun on, että jos on esim. Runsasta valkovuotoa niin se voi antaa vääriä tuloksia ja sitten aletaan turhaan tutkimaan, vaikkei mitään syytä oikeasti olisi. Eli pesun tarkoitus on ehkäistä näitä vääriä hälytyksiä. Joku korjatkoon, jos väärässä olen.
 
Meilläkin ohjeessa että pestään aina ensin. Jännä miten nääkin ohjeet vaihtelee!
 
Takaisin
Top