Toukokuun höpinät

Me on osakestoiltu alusta asti ja edelleen on samoja vaippoja käytössä, kun pienenä eli niitä säädettäviä yhden koon (lapsi nyt 1,5v). Tosin lapsi nykyään itse hakee aina kertiksen eikä halua kestoa, et nyt aika vähäistä. Mut esim jos tarvii vaihtaa vaipps joku reilu tunti ennen nukkumaan menoa, ni laitan keston, ku sit heti pian ollaan vaihtamassa taas. Muualla kun kotona ei oikestaan olla kestoja käytetty. Ja vaipat on pesty muun 60 asteisen pyykin seassa, välillä imuja kuumemmassakin. Varsinkin osakestoilussa ku vaippoja ei tuu niin paljon, niin ei saa omaa koneellista ja sit toisaalta niitä ei tarvii erityisemmin säilöä, ku pesee muun pyykin kanssa.
 
Meillä mentiin kertiksillä syntymästä n. 2kk ikään kunnes alettiin osa kestoilemaan. Musta ei oo haastavaa, hankin suurimman osan vaipoista ebayn kautta samoin imut. Meillä parhaiten toimii taskuvaipat ja mieskin niitä mielellään käyttää :) Meillä on vessassa käytetyille vaipoille kori hoitopöydän alla ja kakkavaipat huuhdotaan pönttöön käsisuihkulla ennen kun laitetaan pyykkiin. Yöllä käytetään kertiksiä kun ei tarttee sit vaihdella yöllä. Meillä ainakin poika on yöllä kova pissimään ja aamulla kertis on ihan täynnä. Osakestoilulla säästää kyllä vaipoissa rahaa eikä tuu vaippajätettä kun muutaman viikon välein vietäväks :) Ja noi kestovaipat on käteviä mitä voi säätää niin mahtuu vuoden ainakin, meidän poika hoikka joten menee varmasti pidempääkin.
 
Mä käytin sellaisia missä ei voinut säätää kokoa, niin piti useammat vaipat ostaa. Siinä säästää vaivaa kyllä kun ostaa semmoiset missä on säätömahdollisuudet :)
 
Me kanssa ollaan kestoiltu tuon kohta 1v 5kk pojan kanssa. Öisin ja reissussa kertsit, muuten kestot. Olen kokenut ne helpoksi ja mukaviksi käyttää. Eivät haise oikeastaan ollenkaan, kun kakat huuhtoo ja laittaa ilmavasti omaan pyykkikoriin odottamaan pesua. Mitään eteerisiä öljyjä emme ole käyttäneet. Jos haiskahtaa, niin etikka huuhtelulokerossa raikastaa pyykin ja keittopesu, jonka välillä vaipoille teen. Kerttikset on nimenomaan ne, jotka haisee! Pakko päivittäin viedä roskis, kun ei sitä hajua kestä. Käytettynä ostettu varmaan 98% vaipoista, joten säästö on myös ollut huima! Kannattaa ehdottomasti kokeilla, yksikin käytetty kestovaippa päivässä on kuitenkin 365 kertsivaippaa vähemmän vuodessa! Ja meillä mieskin on kyllä alusta asti täysipainoisesti osallistunut vaipan vaihtoon ja pesuun. Miksi ei olisi?!? Onhan se senkin lapsi..
 
Meillä mies käytti aluks pelkkiä kertsejä mut sitten kun maltto opetella kestovaippojen käytön ni nyt käyttää niitä yhtä mielellään kun kertsejä :)
 
Mua kyllä jännittää. Ultran mukaan 1.1 ois uus laskettuaika. Miten voikaan olla :D aattelin että aika harvinainen päivä. No eihän se toki silloin välttämättä synny mut nyt ollaan kaikessa siinä rajoilla että ollaanko joulukuiset vai tammikuiset, syysmasut vai kevätmasut :D
 
Mua kyllä jännittää. Ultran mukaan 1.1 ois uus laskettuaika. Miten voikaan olla :D aattelin että aika harvinainen päivä. No eihän se toki silloin välttämättä synny mut nyt ollaan kaikessa siinä rajoilla että ollaanko joulukuiset vai tammikuiset, syysmasut vai kevätmasut :D

Vauva voi tulla jo joulukuun alussa tai sitten mennä tammikuun puoleen väliin :grin Mullakin on La jossain marra-joulukuussa. Tulee vähän kummassakin ryhmässä täällä foorumilla pyörittyä sen takia :) Oma esikko syntyi 36+6, niin uskon kyllä enemmä marraskuussa syntyvän, mutta viikkojen mukaan sitten taas tässä odotusaikana kuulun enemmän joulukuisiin :)
 
Meillä kanssa osakestoillaan. Ite oon monta vuotta käyttäny pesupähkinöitä muutenkin, niin niillä samoilla menee noi vaipatkin ja sit silloin tällöin lisänä sitä etikkaa huuhteluainelokeroon. Ja tosiaan kuopus on eka, jonka kanssa ollaa edes osakestoiltu, ja todellakin ne kestot ei haise niin paljoo ku kertikset, kun se vaippa huuhdellaan heti ja sit kuivumaan/pesua odottamaan.

Kannattaa tutustua lähimpään kestovaippalainaamoon ja lainata sieltä alkuun paketti kestoja. Niillä pääsee helposti jyvälle, mitkä on just ne omalle vauvalle sopivat. Ja sit sen jälkeen jos hommasta innostuu niin voi tilailla/tehä itse tai ostella kirppiksiltä. Lainaamoista saa myös hyvän tietopaketin koko aiheesta.
 
Hei tietääkö joku miten nää neuvolajutut menee? Nehän on ainakin KVTESsin mukaan palkallisia poissaoloja, mutta tarkottaako tää että mun pitää nyt toimittaa joku todistus työnantajalle tai kertoo raskaudesta? En haluis vielä sanoa mitään, mutta kun käyntejä tulee kuitenkin jo nyt useempi (mm sokerirasitus), niin haluisin kyllä palkan tuolta ajalta.
 
Hei tietääkö joku miten nää neuvolajutut menee? Nehän on ainakin KVTESsin mukaan palkallisia poissaoloja, mutta tarkottaako tää että mun pitää nyt toimittaa joku todistus työnantajalle tai kertoo raskaudesta? En haluis vielä sanoa mitään, mutta kun käyntejä tulee kuitenkin jo nyt useempi (mm sokerirasitus), niin haluisin kyllä palkan tuolta ajalta.

Onko ne oikeastin palkallisia? Mä oon kunnalla töissä tai olin esikoisen aikaan ja ihan omalla ajalla kävin ja jouduin ne tunnit tekee sisään... hmm. Onkohan mua kustu nyt linssiin?
 
Työaikana saa käydä neuvolassa ym raskauden seurannoissa (palkallinen). Näin ainakin kunnalla sekä kaupan alalla
 
Ei mene noin kaikissa paikoissa. Yleensä seulaultrat ja lääkärin tarkastukset on palkallisia, mutta terkkakäynnit on palkattomia. Eli ei ole välttämättä pomo viilannut linssiin :) Työntekijällä on myös velvoite yrittää hoitaa nää käynnit työaikojen ulkopuolella. Että jos on vaikka vuorotyö, niin vuorot sitten vaan sovitaan silleen, että käynnit osuu vapaa-ajalle. Näin mulla esikoista odottaessa.
 
Ja todistukseen tulee kyllä ihan teksti että raskauden seurantaa :wink
 
Miten jos on tuntityöläisenä ja nolla nelkyt sopparilla? Eikö ne sillon periaatteessa menis omaan piikkiin koska kyseessä ei ole säännöllinen työaika vaikka oikeesti teenkin joka pv 8-16? Vaikka uskon että ne maksetaan silti mulle jos vaan kehtaan merkata ne työajaksi. Mut mietin että ei vissiin välttämättä mun tapauksessa tarvis maksaa.
 
Näistä kannattaa aina jutella oman pomon ja liiton kanssa miten menevät :) Eri aloilla on varmasti eri käytännöt kun on eri työehtosopparit. Joissain paikoissa saatetaan kaikista käynneistä maksaa palkkaa ja toisissa sitten taas just pitää omalla ajalla hoitaa kun se on mahdollista. Työehtosopimuskin on ns. minimi, että työnantaja voi halutessaan antaa paremmat edut kuin mitä sopimuksessa lukee.
 
Tulin just verikokeista ja oli elämäni helpoin verikoepäivä. Laitoin siis EMLA-puudutuslaastarin pari tuntia ennen verikoetta ja kyllä se mulla auttoi. Suuri helpotus. Aion tästä lähin laittaa aina ennen verikokeita sellaisen :)
 
Onko teillä doppleria? Millainen doppler olisi hyvä, haluaisin ehkä hankkia sellaisen.
 
Mulla on tollanen karvalakkimalli, mutta en sillä kyllä vieläkään kuule mitään sykettä. Kannattaa varmaan hankkia sellainen missä näkee sykeluvut näytöllä tai vähän hienompi. Se on sit ärsyttävää, jos doppleri on huono ja sen kanssa menee hermo :rolleyes:
 
Takaisin
Top