Toukokuisten ensiodottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ipana-esitietolomake täytetty, osaavat meitä sitten synnärillä toukokuussa odotella :) Hätäkastenimetkin keksitty.. Ajattelin että väännetään niistä kauemmin :D
Se on tasan 3kk laskettuun aikaan. Wau!

Täälläki on Ipana melkei täytettynä :) tarttis kyllä ottaa se taas asiakseen lähipäivinä kattoo tuon ukkelin kans läpi ja keskustella ajatuksen kans nimistä :)

Musta on jotenkin tosi outoa joutua tässä vaiheessa keksimään nimet hätäkastetta varten! Kai ne nyt siinäkin sit keksisi, jos siihen tilanteeseen joutuisi, ja jotenkin kammottavaa mun mielestä, että kaikki joutuu varautumaan hätäkasteeseen, vaikka ne on onneksi kuitenkin tosi harvinaisia. Ja kyllä se mun mielessä jotenkin aika vahvasti päätetyltä nimeltä tuntuu, jos sen lomakkeeseen kirjaa. Onneksi meidän muksua ei kasteta kuitenkaan, niin ei jouduttu hätäkastenimiäkään antamaan.

Suvitus siellä ipanassa saa päättää haluaako hätäkastaa vai ei :) onhan se hyvä olla joku nimi valmiina jos jtn sattuu :)

Tossa kaavakkeessa saa valita haluaako mahdollisen hätäkasteen, eli ei niitä "täydy" antaa. Nimi tulee ilmeisesti sairaalan tunnisterannekkeeseen, eli voihan nimi olla sitten lempinimikin. Moni vaihtaa nimeä vielä ennen varsinaista nimenantoa :)
Meillä oli pojan nimi jo valmiina, tytölle piti nimi sitten päättää/sopia.

Ai siellä Ipanassa on joku tommonenkin kohta? :wideyed: Pitääpä tutkailla tarkemmin, en yhtään ole moista siellä nähnyt. Vai ilmestyykö sitten sinne vasta näin lasketun ajan lähestyessä?

Juu tiedän kyllä, ettei tarvitse antaa, ipana on meilläkin jo täytetty ja ruksittiin, ettei lasta kasteta. Tarkoitin vain että mun mielestä on hassua, että sitä edes kysellään etukäteen, kun kai kaikki nyt sen verran nimiä muutenkin etukäteen pohtii, että jonkun nimen osaisi sitten tosipaikan tullen antamaan, jos hätäkasteelle olisikin tarvetta. Tuo jotenkin tuntuu musta samalta kuin jos kyseltäis hautasuunnitelmat :/

Kai se lähinnä on sellaista tilannetta varten ajateltu, että esim. äidilläkin voi olla hätätilanne tms. Kai se on kokemuksella hyväksi havaittu käytäntö :) Mutta voihan siitä vain ajatella, että tulee sitten tunnistettava nimi rannekkeeseen.
Eli esitietolomakkeessa kysytään nimiä ym, jotka sitten lähetetään neuvolan toimesta synnytyssairaalaan. Neuvolassa ohjeistettiin täyttämään se ja saatiin neuvolasta omat tunnukset sinne.

Meilläkin piti saada ne tunnukset, muttei toi meidän neuvolantädin sijainen osannu ottaa niitä tunnuksia sieltä järjestelmästä. No saadaan ne seuraavalla kerralla :)

Siis mikä on joku ipana juttu? Ei mulla neuvolassa olla puhuttu moisesta kaavakkeesta mitään?:oops: perjantaina oli neuvola 26+3 ja seuraava viiden viikon päästä. Höh.

Lili se ipana on sähköinen esitietolomake synnytys sairaalalle :) Sehän ei välttämättä oo käytössä joka paikassa :)

Meillä ei ainakaan tommosta oo täällä pienellä paikkakunnalla.. :) Saatiin ennen ekaa ultraa joku kakspuoleinen lappunen mikä piti sinne sairaalalle ottaa mukaa ja siinä oli kohta nimille hätäkastetta varten, mut ei nyt ihan kuitenkaan siinä vaiheessa oltu mietitty nimiä, mutta eiköhän me synnytykseen mennessä keksitä jotkut. :)

Mä en oo vielä ees avannut ipanaa, ollaan menossa ens maanantaina 4D:hen ni sit sen jälkeen. Hei muistakaa myös ottaa vauva vakuutus ajoissa jos meinaatte sellasen hankkia! Itellä ei käyny mielessäkään et ne voi evätä sen saamisen esim. jos sokerit on koholla. Turun seudulla kaikki yli 25 vuotiaat joutuu sokerirasitukseen, mulla olis edessä ens viikolla. Oon jo nyt että hyi enkä halua onko muilla kokemuksia?

Juu ite luin kaikenlaisia höpötyksiä nimenomaan noista vakuutuksista :D ja varsinki If:in. Ädillä atooppinen iho= hylätty, lievä ylipaino= hylätty, nuorena ollut paniikkihäiriö hylätty ja kaiken maan juttuja. Itse otan vasta vauva vakuutuksen. Helsingissä on kanssa kaikille yli 25v sokerirasituskoe tai jos on suvussa... Itse olin viimeviikolla. Ei se loppujen lopuksi ollutkaan niin paha mitä itsekkin pelkäsin, onneksi. Litku oli järkyttävän makuista ja sen jälkeen outo olo joka tais jatkua koko pvän ku itse nukkunut niin huonosti ja ni harvoin mitään makiaa syön

Me otetaan pohjolasta, se oli jotenkin järkeistetty. Tosi moni vakuutusyhtiö pitää tota vauvavakuutusta myös sidonnaisena kotivakuutukseen, et jos sulla ei oo kotivakuutusta ko. lafkassa ni et saa myöskään beibille sieltä vakuutusta. Mut joo on se aikamoista sillisalaattia yrittää setviä niitä ehtoja mitä vakuutusyhtiöillä on!

Mä otin jo odotusajan vakuutuksen If:stä, kun siirsin miehen kanssa kimppaan kaikki vakuutukset mitä mulla/meillä oli. Ei siellä kyselty sokerirasituksesta (enkä ole vielä edes siinä käynytkään), siinä oli vaan ehtona että on käynyt ultrassa :)
Jos kaikki on hyvin synnytyksessä ja vauvalla, niin vaihdetaan heti 2 kk ikäisenä vakuutus lapsivakuutukseen, mikä If:llä on kattavampi kuin heidän vauvavakuutus. Onneksi mun isä on vakuutusmyyjä (tosin hoitaa yrityspuolta, mutta tietää tarpeeksi muistakin vakuutuksista), niin hänen kanssaan kävimme läpi 6 vakuutustarjousta, ja hän osasi kertoa missä asioissa vakuutusyhtiöt yrittää kusettaa ostajaa ja mitä turhuuksia en tarvitse omiin tai vauvan vakuutuksiin :grin Jos olisin yksin joutunut kaikki lukemaan ja pähkäilemään olisin varmasti ollut ihan kujalla :confused:

Toi on kuulemma vanha käytäntö Helsingissä, että kaikki yli 25v. (ensiodottajat) joutuvat sokerirasitukseen. Itse olen sillä yli 25v. (ensiodottaja) ja suvussa lisäksi ollut 2 tyypin diabetesta, mutta siltikin neuvolantäti sanoi ettei mun tarvitse mennä testeihin!!! :wideyed: Sanoi, että jos haluan niin voin ottaa häneen yhteyttä.
Eilen sitten pistin neuvolantädille viestin, jos kuitenkin saisin mennä rasitukseen, koska alan olla huolissani mun painonnoususta ja tietysti kun on tuota rasitusta suvussa.. Menen siis seuraavalla viikolla testeihin :)

Takaisin