Toukokuisten ensiodottajat

Tuo on aika hurjaa, miten isoja on nuo erot tuonne sokerirasitukseen lähettämisestä. Minusta tuntui kyllä aika turhalta kidutukselta moinen pelkän iän takia (32 v. ensiodottaja), kun muita riskitekijöitä ei ole ollenkaan. (Olen heti toista mieltä jos nyt tuloksista tuleekin jotain hälyttävää... :grin). Meillä kun ei ole suvussa kellään mikäänlaista diabetesta, masun kasvu on alakäyrällä ja painokin kurissa. Ja tuskimpa tuo nyt hirveää herkkua tuolle vauvallekaan oli, että äiti saatiin niin heiveröiseen olotilaan, ettei olisi kotiin päästetty ilman saattajaa.

Minä olen myös Kys:in alueelta, joten Pikku-Haikaraa olen täytellyt. Pariin-kolmeen otteeseen siellä on varmaan vähintään käytävä, kun verenpaineita ym. pitää merkkailla raskauskolmanneksien mukaan. Ja jollain tasolla se piti olla täytettynä jo ennen rakenneultraan menoa. Eilen sokerirasituksessa taisi näytteenottaja sieltä noita meidän tietoja tarkistaakin, joten taitaa olla kyllä ihan hyvin käytössä tuo systeemi. Hätäkaste kohdan nimet jätin kyllä tyynesti täyttämättä.
 
Meilläpäs oli eilen TAAS eri neuvolatäti (on nyt joka kerta oltu eri ihmisen luona kun oma on jo eläkeiässä ja ilmeisesti pitää nyt lomia pois alta ennen eläkettä..) ja olipa kerta kaikkisen outo tapaus, kysyi mm. näenkö kahtena, onko päänsärkyä ja turvotusta, ja suunnilleen alkoi mun jalkoja tutkia kun lipsautin että on joskus illalla pientä turvotusta mutta ei mitään ihmeellistä. Ja matalasta verenpaineesta sain noottia (oikeesti, minkäs mä sille voin kun se on AINA ollut ihan yhtä matala, enkä nyt meinannut mitään suolakuuria alottaa siis haloo..)
Sit kun mittaili sf:ää niin ennen kuin sanoi mitään niin kyseli liudan kysymyksiä niin et olin jo ihan varma et nyt on asiat todella huonosti, kävi sit ilmi et on lähtenyt ihan lentoon se mitta (oon nyt viikolla 26+0 ja mitta olis käyrillä viikoilla 29-34, ihmekös jos on vähän turvonnut olo..) ja sitä nyt sit seuraillaan ja viikolla 32 sit ultraan tarkistamaan vauvan koko jos ei nyt palaudu käyrälle takaisin. Erittäin suurella todennäköisyydellä johtuu vaan lapsiveden runsaasta määrästä kun sokerirasituksessa kuitenkin arvot oli ihan hyvät, joten en nyt oo kauheen huolissani asiasta, mutta kun täti moneen kertaan painotti että ei kannata vielä huolestua niin tietty tuli siitä sit sellanen olo et nyt ei oo kaikki hyvin.. :D

Anteeksi avautuminen, alkaa tympiä tää eri tätien luona hyppiminen kun kaikille saa selittää samat asiat ja noottia tulee millon mistäkin mistä on just viimeks edellisen kanssa keskusteltu. :angry1
 
Epäili varmaan raskausmyrkytystä turvotuksen takia? Hyvä, että tutki ja kaikki kunnossa :)
 
Ilman muita oireita oli kyllä aika tarkkasilmäinen täti jos ois raskausmyrkytyksen bongannut siitä että joskus pitkän työpäivän jälkeen jalkoja vähän turvottaa, ois nyt vaikka tarkistanut ne muut oireet (virtsan proteiinin ja verenpaineen) ensin... :D
Oon varmaan vähän herkkä mut en oo koskaan kestänyt minkään sortin hösöttämistä ja hyysäämistä ja nyt sitä ei pääse pakoon millään.
 
Matalan verenpaineen nostamiseen vois kokeilla lakritsidieettiä... :p Jo kourallinen lakua joka päivä otettuna nostaa nimittäin verenpaineita keskimäärin 10 yksikköä, eli jos on paineet 100/55 mmHg niin saattaisi saada ne nostetuksi jopa 110/65 mmHg:een... En ole kokeillut, mutta näin muistan opiskelleeni joskus. Saattaisi Bitterflyn neuvolatätikin olla tyytyväisempi!
 
Aika jännä, että aina on eri täti :O Meillä on pysynyt yksi ja sama, joka aina käynnillä varaa seuraavan käynnin (niin sopii hänenkin työvuoroihin). Ei tule kauheeta luottoa ammattilaisiin, jos pompotellaan joka kerta eri tyypillä.
Mulla samaa jalkojen väsymistä, ei niinkään turpoilua. Kompressiosukat oon ottanu suosiolla käyttöön :)
Verenpaineet oli viikko sitten 106/70.. Matalahkot, vähän on huipannutkin nopeissa käänteissä, mut lakritsipussi korjatkoon asian :D
 
Mullakin on ihan koko raskauden pyörinyt verenpaineet välillä 100-105/60-70, satunnaisesti vaan ees vähän korkeammalla. Oon koko ajan ajatellut, et kyllä ne siitä raskauden edetessä nousee, mut eipä vielä ainakaan! Hutera olo vähän jatkuvasti.
 
Täälä verenpaineet hyvät mutta pulssi sit saattaa huidella iha levosaki 140:| muutenki alkaa kyllä tuntumaan jo et miten tää voi olla ihmisen hommaa edes:D särkee nii pirusti jokapaikkaa..
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Onks sulla äityli94 mitattu hemoglobiinia millon viimeks? Itellä oli nimittäin kanssa tosi nopee pulssi jossain vaiheessa, jotain 110, ja hemoglobiini matalalla, ihan siinä raja-arvoilla.. googlailin sitä vähän ja se nopee pulssi on kaiketi yksi anemiaoire. Rautakuurin kun alotin niin olo koheni ja pulssi palasi takasin ruotuun, hemoglobiinista en tiedä kun se onkin kuulemma aivan ihanteellinen eikä sitä tarvii seurata kun on vielä varaa laskeakin (sanoi siis tämä täti viimeksi, edellinen taas suositteli aloittamaan sen lisäraudan...)
Mut kai se on siis ihan yksilöllistä et kuin herkästi sit reagoi siihen laskuun, ite olin kyllä aika heikossa hapessa jo sillä 115 arvolla, en varmaan jaksa kävellä enää edes 100 metrin matkaa kotiovelta bussiin jos tosissaan meinaa laskee sinne lähemmäs sataa. Mieluummin syön sitä lisärautaa, ei kai siitä voi haittaakaan olla jos olo sit pysyy hyvänä?
 
Mulla oli hemoglobiini tosi hyvä et ei se siitäkää johtunu kuulemma:/ jouvuin tosiaan viikoks saikulle ja meinasivat melkee ottaa tarkkailuunki yöks. Liikaa tieten ressanu kaikkea eikä oo levänny tarpeeks:|
 
Voi vitsit, oletteko kattoneet uuden äitiyspakkauksen kuvat? Oi kun ois kerennyt ton saamaan, ihanampi kun viimevuotinen. :D Harmi kun ei kerennyt tota uutta saamaan, vaikka olen kyllä tyytyväinen tähänkin. Tuossa uudessa on myös kuumemittari mukana! :eek:
 
Mun mielestä taas viimevuotinen oli kivempi:D saa nähä kumman saan ku viime viikol tuli vasta päätös että saan sen paketin..
 
Minäkin olen tyytyväinen viime vuoden pakkaukseen. :) Tuossa on enemmän poikamaisia värejä, ehkä ottaisin mielummin poikavauvalle tuon uuden pakkauksen. Vihreä ei ole minun mielestä ollenkaan tyttöjen väri ja tyttövauva odottaa maailmaan pääsyä tuolla massussa. :Heartpink
 
Olipas söpö tuo uusi äp, mutta minä oon kanssa tyytyväinen tohon viimevuotiseen :) Eikä se siltikään takaa että tuon uuden paketin saa, vaikka se julkaistiin nyt, jos vanhoja paketteja on monia jäljellä :)
 
Joo oli kyllä tosi kiva tuo uus :) mutta meille kun tuli jo pakkaus niin se on kyl kans kiva :) kuitenkaa en olis tätä uutta saanu vaikka olisin venyttänyt hakemista ja sit jäis saamatta ku on venyttäny hakemista :) ja kyllä tuossa 14 pakkauksessa oli paljon kivoja minkä saatiin :)
 
Joo taisi tuolla jossain lukea että voi mennä hetki ennenkö tuota uutta päästään jakamaan, joten ei varmaan kukaan meistä olisi kerennyt sitä saamaan. :) Mutta todellakin tyytyväinen tuohon mikä tuli vihdoin viime viikolla. :)
 
Mullekin tuli viime torstaina :) Kaikki vaatteet ja lakanat on jo pesty ja silitetty, mutta pidän ne vielä laatikossa kun pari kaveria haluaa tulla katsomaan sen läpi :)
 
Mullakin postissa jo tulossa toi vanha paketti. Itte tykkäsin kyllä enempi vanhan haalarista ja makuupussista, muuten olis kyllä toi uusi kelvannu meidän tytölle
 
Pistin just pe hakemukset menemään, joten vanha pakkaus sieltä varmaan tulee. Mutta ei väliä nyt, kun näin uuden pakkauksen kuvat. Joku tuote oli kivempi uudessa, joku vanhassa. Tosi samat värisävyt molemmissa - samoja värejä kuin aikanaan oman lapsuuteni pakkauksessa 1970-luvun lopulla...
 
Mulla on LA vasta 30.5 ni voi venyttää hakemista vielä kuukauden :) kaveri sai viime vuonna sekapakkauksen missä oli 13/14 kamaa sekaisin kun tilasi sen maaliskuussa että jännä nähdä tuleeko sellainen, vanha vai uusi.
 
Takaisin
Top