Toukokuisten ensiodottajat

Mun mielestä molemmat on oikein kivoja, mut ehkä viime vuoden pakkauksesta tykkään vielä enemmän (tosin saattaa johtua myös siitä, et sitä oon fiilistellyt jo pidemmän aikaa). Päätös tuli eilen, joten eiköhän saada se vanha pakkaus.
 
Mä kyllä tykästyin tulevaan pakkaukseen. Ei 2014 mitään vikaa ole, mutta 2015 vaatteet ovat enemmän mun silmää miellyttävät :)
Päätös tuli myös eilen postissa kotiin, eli vanha pakkaus taitaa tulla.
 
Hyvä kun on äitiysavustus ylipäätään olemassa, siinä olevat vaatteet ei voi koskaan kuitenkaan kaikkia miellyttää yhtä aikaa. :) Sieviä ja hyviä vaatteita ovat, viis vuosimallista! Pakkauksen saapuminen oli vähän kuin joulupukki olisi muistanut isolla ylimääräisellä lahjalla väärään aikaan vuodesta. :grin
 
Juu, kiitollinen saa olla, että on pakkaukset jaossa. Ilmaisesta ei pitäisi valittaa. Mutta onhan se selvä, että meillä jokaisella on omat maut ja mieltymykset. Silti ainakin mun mielestä menee plussan puolelle, vaikkei joka värisävy miellyttäisi.
 
Niin sitä jäätiin vaan kahen viikon mittaselle sairaslomalle, saa nähä jatkavatko vielä pitemmästi ku on kontrolli käynti:| menin siis lääkäriin ku ollu välillä töitte jälkeen niin kipiä et kävelemään ei oo kyenny. Mut olivat sitte enemmän huolisaan ku on tullu muutaman kerran tosi kipeitä kramppeja koko mahaan, ei oo siis näitten kramppejen aikana kävelemään kyenny. Kaikki oli onneks lääkärintarkistuksesa hyvin ja mietinkin et miten ne niin herkästi sit kirjottaa tuota sairaslomaa.. ite tunnen kykeneväni vielä töihin vaikka raskaanpuolesta onkin, ja nämä kivut ei siis ole ihan jokapäiväsiä. Mut kai sitä pitää kuunnella lääkäriä ku se oli aika napakkana tuon sairasloman suhteen...
 
Kyllä se aina on parempi näissä asioissa kuunnella tohtoria :wink Toki ymmärrän tuon ajatuksen, että ei välttis haluaisi, kun kerran töissäkin pystyisi olemaan! Itse teen korvaavaa työtä tässä ennen äippäloman alkua, kun tosiaan kans lääkärikin sitä mieltä, että ei kannata liikoja nyt huhkia enää ettei käy mitään pahasti.
 
Saako muuten äitiyslomalla tienata paljon? Saan kelalta melko vähän rahaa sitten ja mietin että onkohan siinä mitään ylimääräisen rahan mahdollisuutta.
 
Kyfi Mun muistaakseni sunnuntait ovat äippälomalla ainoot millon saa tienata kun niiltä päiviltä et saa korvausta :)Mutta saatan olla väärässä :D tai voihan olla et pitää ilmottaa jotenki "työssä työtön" tyylillä ne työpäivät.... Kunnon Savolainen vastaus suattaapi olla ettei mutta suattaapi että on :D:D
 
Joo, sunnuntaityö ei vaikuta äitiysrahaan. Jos tekee arkena tai lauantaina niin siitä pitää tehdä ilmoitus Kelaan ja niiltä päiviltä äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.
 
Päiväraha maksetaan ma-la ja sen määrä määräytyy joko vuoden 2013 verotietojen perusteella tai jos tulot noussu yli 20% ni vikan 6kk. Sunnuntaista ei siis saa tukea joten sillon tehty työ ei vaikuta tukeen. Muina päivinä saa tehdä työtä jos siitä ilmoittaa kelaan ja niiltä päiviltä tuki tulee vähimmäismääräisenä joka meinaa jotain pariakymppiä tjsp.. eli jos muutenkin tulee minimituki niin työnteko ei vaikuta siihen sit enää mitenkään. :)
 
Kiitos kaikille vastauksista! :) Sitä itsekin tuossa pyörittelin päässäni, että juurikin sunnuntait olisivat sellaisia päiviä olleet, jolloin saisi tienata ilman että vaikuttaa tukeen. Hyvä tietää tulevaisuudessa, jos joskus jotakin pientä pystyy tekemään. 3 viikkoa niin alkaa äitiysloma. Alkaa jo hieman jännittää.. :) Pyöriikö muilla jo synnytys päässä ja onko mitään pelkotiloja?
 
Mua nauratti ihan hirveästi kun äitiyspäivärahapäätöksessä sanottiin et pitää ilmoittaa ansiotulot ja opintotuet, jos nostaa vanhempainpäivärahakaudella. Eli ilmoitin nyt sit Kelaan, että ne maksaa mulle opintotukea maalis-huhtikuussa. Jotenkin voisi kuvitella, että tieto olisi Kelalla itsellään jo tiedossa :D

Mua mietitytti synnytys kovin paljon jo tuossa vuodenvaihteen tienoilla, ja käytiinkin ylimääräisessä synnytysvalmennuksessakin. Ei siis pelottanut tai huolettanut, halusin vain tietää mahdollisimman hyvin, mitä tulee tapahtumaan ja miten voi valmistautua etukäteen. Nyt olen jo pitkään ollut kauheasti edes ajattelematta asiaa, jotenkin tuli sellainen rauha asian suhteen. Tiedän, mitä periaatteessa on tiedossa, ja mitä voi tapahtua ja on aika selvät ajatukset siitäkin, miten ajattelen asiaan reagoivani, jos kaikki menee hyvin. Tiedän kyllä, että yllätyksiä voi tulla, mutta lähtökohta on selvillä. Pitäisi vielä enemmän harjoitella rentoutusjuttuja yhdessäkin, mut muuten on sellainen "valmis synnyttämään" -olo! Mulla siis tieto ehdottomasti ei lisännyt tuskaa, vaan mitä enemmän aiheesta luin ja kuuntelin, sitä parempi mieli tuli. Kyllä se muksu pihalle saadaan, tavalla tai toisella, eikä se kipu loputtomiin jatku!
 
Näin unta vaipanvaihdon vaikeudesta. Voi hyvänen aika. Pitääkö laittaa pyyhe hoitoalustan päälle ettei kakkaannu alusta? Mihin mä sen vaipan laitan heti vauvan päältä? Pussiin ja roskiin? Ja entäs sitten ne kosteuspyyhkeet? Mihin mä ne käytetyt tungen ku vaipanvaihto kesken :D avonainen roskis roikkumaan hoitopöydälle? Ää. Mie oon sellainen käytännöllinen ja rutiineja seuraava ihminen että tarvin tietää tasan tarkkaan mikä on se tehokkain ja järkevin tapa tehdä asioita. Voi tuska. Youtubesta vaipanvaihdon alkeet pyörimään.. inhoan turhaa ajankäyttöä jos tiedän että voisi olla fiksumpikin tapa tehdä asioita. Tehdessä oppii, tiedän. Silti haluaisin käydä kenraaliharjoituksia jo valmiiksi. Kohtalotovereita? :D
 
Juuri tänään puhuin äitille, että toivottavasti perhevalmennuksen kolmas kerta, aiheella imetys ja vauvanhoito, on sellainen baby 101, että kerrotaan ihan käytännön tasolla, miten vaippa kannattaa vaihtaa, miten vauva kylvetetään jne, eikä jotain yleistä diipadaapaa kuinka vauva tarvitsee paljon huomiota ja kosketusta (duh!). Eli kyllä, mielelläni kanssa kuulisin miten hoitopöytä kannattaa järjestää! Meillä taso tulee pesukoneen päälle, eikä kylppärissä ole mitään muuta laskutilaa, ja osansa kuvioon tuo kestovaipat, eli systeemi pitää todellakin olla hallussa! Tosin mä varmaan mieluummin pesen kuin käytän kosteuspyyhkeitä.
 
Mä oon ajatellut käyttää ihan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä sillä selviää hyvin pitkälle :) siihen hoitopöydälle laitan hoito alustan,sitten kaikki vaipat ja muut tarvikkeet helposti käden ulottuville ja sit poljettava roskis tai sit keittiön roskikseen saa matkalla pylly pyykille heittää vaipan :) meille siis tulee ihan kertis vaipat käyttöön :)
 
Minä olen (sokeasti) luottanut siihen, että vaipanvaihto muistuu mieleen siitä kun olen joskus (öhöm taitaa olla jo 8 vuotta sitten) siskontytöiltä vaippaa vaihtanut pari kertaa. Ei se rakettitiedettä onneksi ole, mutta varmaan ensin tulee kyllä silti ihan kädetön olo. Vastasyntyneen kanssa kun on varmaan aluksi ihan liian varovainen. Mutta hei, ei ne taida päästää synnäriltä kotiin ennen kuin ovat tarkistaneet että vaipanvaihto (ja imetys ja muut perusjutut) sujuu.
 
Meillä kun tuo hoitopöytä on yläkerran makuuhuoneessa ja välissä ylä-eteinen ja sitten vasta vessa sekä pesupiste. Niin mietin täällä järkevää järjestystä vaipan poistamiseen ja vahinkojen minimoimiseen. Poljinroskis sijaitsee vessassa. Olen samaa mieltä baby 101 ideasta! Jonkinlainen tutorial olisi hyvä käydä läpi ennen tosi toimia.
 
Entisenä (ja tulevana :wink ) lastenhoitajana vinkkejä: hoitopöydän lähettyville käden ulottuville:
- vaippoja
- pyllypyyhkeitä
- 1-2 settiä vaihtovaatteita (jos vaippa falskannut)
- peppurasvaa
(- vaipparoskis)

Näillä pääsee pitkälle. Jos hoitopöytä on vessassa ja meinaa pääasiassa peppua pestä juoksevan veden alla niin pino froteisia peppupyyhkeitä on hyvä olla käden ulottovilla. Froteiset käsipyyhkeet riittää mainiosti. Poikavauvojen äideille vinkiksi, froteepyyhettä kannattaa pitää hoitopöydän lähettyvillä, suihku saattaa yllättää ja pyyhkeen voi ennaltaehkäisyksi laittaa ennen kuin saa vaipan paikoilleen.

Vaipparoskiksista sen verran, että pisuvaipoille mielestäni riittää mainiosti keittiön roskis. Herkkänenäisille kuten itselleni meinaan hankkia kannellisen roskiksen tuohon pihan oven viereen. Vanhat leipäpussit on mainiot kakkavaipoille (pienentävät myös hajuhaittaa).

Ai juu ja pyyhe hoitoalustalla on kunkin makuasia. Eräs ystäväni totesikin, että halusi pitää pyyhettä alustalla lähinnä pehmikkeenä, koska vauvan pitäminen muovilla ei oikein tuntunut miellyttävältä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top