Toukokuisten ensiodottajat

Se oli vähän yli 2cm koko pituus. Että sinällään ei kamalaa hätää mutta sitä suuremmalla syyllä. Eilen en laittanut nyt sitä tablettia tonne alapäähän. Tänään meinasin soittaa ja kysellä lisää niin varmasti illalla sitten laitan jos tulee sellaisia vastauksia..
 
Onko kellään käynyt mielessä, että kohta sitä ei ollakaan enää yksin moneen vuoteen? Mies on poissa tämän viikonlopun ja yksinollessani oli aikaa pohtia tätä asiaa. Tykkään yksinolosta, tätä tulee varmasti ikävä, mutta takuuvarmasti oma vauva aina yksinäisyyden voittaa. Tuntuu vaan niin kummalliselta ajatukselta, vaikka kohta se on totta.
 
Jotenkin yksinollessaan aina ajautuu miettimään ns. syvällisemmin tulevaa elämän muutosta.. Itsekkin pidän yksinolosta tai no koiran kanssa vaan kaksin sohvalla makoilusta, kun mies on menoillaan. Kohta vieressä makoilee myös vauva :eek:
Itse mietin usein kokonaisvaltasta muutosta. En ole enää "vanhemmiten" nähnyt tyttökavereita läheskään niin usein kun aiemmin, niin pelkään koko vähäisenkin sosiaallisen elämäni kuihtuvan kokoon vauvan myötä.. En edes tiedä miksi :sad001
 
Tuttu juttu tuo mistä kirjoittelitte.. Mä nautin niin yksinolosta, että shokki tavallaan varmaan tulee olemaan.
Etenkin, kun yksinhuoltajana näilllä näkyminen mennään...Että helppoa ei tuu olemaan....

Ja tuosta kohdunkaulan lyhenemisestä, niin oliko mitään oireita, mistä pystyi arvaamaan, että muutoksia ois tapahtunut? Mulla on jonkun verran lyhentynyt myös, muttei saikkua vielä muutama viikko sitten kirjoitettu..
Supisteluja on ollut epäsäännöllisesti pitempään jo.. Niiden pitäisi kuitenkin olla vielä niitä vaarattomia harjoitussupistuksia....
 
Voi LMK mitä paskaa joudut kokemaan! Tuntuu et oon ittekkin aivan stressissä työasioista ja kaikkien hommien hoitamisesta loppuun asti ennen äippälomaa vaikka työnantaja suhtautuu ihan asiallisesti. Mulla on kans ollu kovia kipuja, käveleminen on ihan tuskaa kun tuntuu et joku hakkais puukolla mahaan. Saa nähdä miten jaksaa loppuun asti... Tsemppiä kaikille muillekkin kipuilijoille!
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Yksinhuoltajilla on tietty eri tilanne, mut en mä ooikein hoksaa, miksi muut ei olisi yksin moneen vuoteen? Totta kai eka puoli vuotta menee aika tiiviisti vauvan kanssa, jos imetys onnistuu (ja jos muksu ei syö pumpattua maitoa pullosta, niin kuin kyllä oman liikkumavapauteni nimissä toivoisin), mutta kyllä minulla ainakin on varmasti tiedossa yksinäisiä hetkiä sen jälkeen, jos mies huitelee jossain lapsen kanssa. Tosin vaikka viihdynkin hyvin kotona ja tarvitsen tarpeeksi "vapaata" muista ihmisistä, ei miehen läsnäolo yleensä "häiritse", hän on tarpeeksi oma :D Joskus se on kyllä niin luksusta. Mutta kuten sanoin, heti kun tissipolitiikka sen mahdollistaa, eiköhän se yksinäinen ilta järjesty.
 
Suvitus, lähinnä tarkoitin pidempää, useamman päivän yksinoloa. Olet kotona yksin, laitat ruokaa yksin, teet asioita yksin, nukut yksin useamman päivän. Tuskin tulee tapahtumaan useampaan vuoteen. :) Tottakai taatusti tulee niitä iltoja, jolloin saa lähteä itsekseen lenkille tai saa olla kotona itsekseen kun mies ja vauva ovat muualla, mutta ne hetket on niin lyhyitä, ettei siinä ehdi tulla samanlaista yksinolon tunnetta, ainakaan minulle.
 
Jännäku kaikki on veikannu ja kaikkien nuitte uskomuste mukaa ois mukamas poika tulos mut ite oon kyllä ihan satavarma et tyttö sielt tulee:D ultrisa ei siis oo vaavi näyttäny sukupuoltansa nii ei tiiä yhtää kumpi ois tulos.
Tympiä kyllä jos joittenki työnantajat suhtautuu nuin nihkeesti raskauteen:| itellä ainaki tuntuu et koko maailma kaatuu vähästäkin stressistä, enkä tosiaan varmaan jaksais töisäkään enään ellei mulla olis niin ymmärtäväinen pomo.
 
Miks kaikkee joutuu aina odottaan, ei oo yhtään mun juttu. ;D Laitoin viikko sitten kelalle noi hakemukset, ei muilla niin kiire mut haluan sen äitiyspakkauksen jo hypisteltäväksi! Edelleen lukee että käsiteltävänä. :sad001 Tulis jo!!
 
Pomppeli. Kohdunkaulan lyhenemisen tarkistus oli ns.normaali kontrolli täällä, jolloin huomattiin.. Edellisen kerran on kohdunkaulaa ultralla katsottu n.puolitoista kk sitten ja silloin oli vielä suht normaali. Nyt lyhentynyt siis suht pienessä ajassa viikkoihin nähden ja siksi ennenaikaisen synnytyksen riski on suuri. Itselläni on ollut vk 20 jälkeen harjoitussupistuksia, jotka ovat nyt sittemmin tulleet hieman kivuliaimmiksi. Myös ns.kramppimaista vihlontaa välillä ollut sekä ihmeellistä painon tunnetta alapäässä, joka säteilee tonne pepun suunnalle. Välillä jopa kävely ja istuminen tuntuu pahalta, koska tuntuu että tuolla alakerrassa olisi jalkojen välissä tennispallo. Sain myös Lugesteron keltarauhashormonihoitolääkityksen kymmeneksi viikoksi eteenpäin, jolloin myös synnytys alkaa muutenkin olla käsillä. Sen aikaa kun saisi tytön sisällä pidettyä. Nyt rv27. Sairaslomaa on koko loppuaika äitiysloman alkamiseen 25.3 saakka. Vuodelepoa vaan.
 
Aika hurja, että ihan rutiinissa paljastui tuommoinen. Meillä kun ei rutiinina tehdä sisätutkimuksia ollenkaan. Vain jos on jotain erityisempää syytä...
 
Aika jännä, ettei täällä pääkaupunkiseudulla kuulu normaalikontrolliin ultralla kohdunkaulan seuranta (ainakaan meidän neuvolassa). Meillä hoitui käsikopelolla ensin ja siitä sitten lähetteellä Naistenklinikalle ultratutkintaan, kun aihetta epäilylle muutoksista oli.
Kuinka paljon se kaula sitten oli lyhyessä ajassa muuttunut?
Mä en tiiä edes, että mitä se on ollut aiemmin. Neuvolalääkärin käsikopelolla joulukuussa rv 19 oli kirjattu 3cm (eikä maininnut mitään, et sais olla pidempikin) ja nyt tammikuussa se lähetti päivystykseen muutoksista. Ultrassa mitattiin kuitenki vielä 4cm rv 23.
Mullaki on ollut tota paineen tunnetta / pistelyä alapäässä ja kivuttomia supistuksia ties kuinka kauan...
Suht alusta asti.. Johtunee osittain varmaan mun fyysisestä työstä :sad001
 
Sitä kohdunkaulaa voi mitata käsikopelolla sisätutkimuksessa, jolloin normaali onkin se muutama cm. Se voidaan katsoa myös ultralla, jolloin koko pituudeksi tulee paljon enemmän, itselläni oli vielä joulukuun ylimääräisessä lääkäriultrassa 6 cm kohdunkaulaa eli ei ollut lainkaan lyhentynyt. En kyllä tiedä kuinka pitkä se VOISI olla... :)
 
Toi 6 cm on varmaan aika maksimi. Mulla ultrattiin yksityisellä ja oli noin 5,5 cm ja lääkäri sanoi, ettei se oikein ton pidempi voi ollakaan.
 
Meilläkään ei neuvolassa tehdä ultraa eikä pääosin muitakaan tutkimuksia. Ultrassa käydään paikallisessa yleisessä sairaalassa äitiyspolilla, jossa on ollut sama ja yksi gynekologi/lääkäri viimoiset 20 vuotta, joka on raskauteen erikoistunut. Muissa tapauksissa mennään isompaan keskussairaalaan, jossa myös synnytetään. Tämä kyseinen lääkäri haluaa täällä tehdä useimmiten varsinkin ensisynnyttäjille kyseisen kohdunkaulan kontrolliultran, koska kuulemma näillä viikoilla saattaa kohdunkaulaan tulla muutoksia. Itselläni oli n.puolitoista kuukautta sitten päälle 3cm, jolloin se on mitattu ensi kerran. En tiedä paljon mitta on ennen sitä ollut. Ja nyt oli päälle 2cm, jonka takia sitten sain lääkityksen,vuodelepoa, sairaslomaa ja liikuntakiellon. Jos vuodelepo ei onnistu kotona tai kahden viikon päässä olevassa kohdunkaulan kontrolliultrassa ei ole tapahtunut kehitystä parempaan päin, on kuulemma sairaalaan ilmeisesti mentävä. En tiedä miksi kyseinen lääkäri haluaa täällä päin kontrolloida kyseisillä viikoilla, mutta näin on. Ja ihan hyväkin vielä :)
 
Täällä on torstaina 27+0 ja lääkäri neuvola gyne tahtoo vissii kans tehä näillä viikoilla tarkastusta ja seuraava lääkäri neuvola on vko:lla 36 jolloin on ilmeisesti painoarvio ainakin :)
 
Täällä oli tänää lääkäri neuvola kaikki oli ihan mallillaan :) kilpparilääkitystä nostettiin ja hb oli 113 vaik menee kahta obsidania päivässä :) paino arvioo ei saatu ku lääkäri muutti just eikä oo ku neuvolan tädin vanha ultra käytössä :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top