Toista lasta odottavat

Tää imetys/sen lopetus herättää kyllä itessä niin ristiriitasia tunteita. Mä vieläkin pidän kuopusta mun vauvana vaikka taaperohan tuo on 1v ja 5kk ikää. Asiaa vaikuttaa sekin, että ei vielä paljoa kävele, taito on mutta rohkeutta ei niinkään. Nyt on alkanu sisätiloissa enemmän ottamaan itsenäisesti askelia, mut ulkona menee edelleen kontaten tai polvikävelemällä. Jotenki vaan ihan hassua et sitten kun uuden vauvan pitäisi syntyä, poika on 2v. Ja siinä iässä tosikko oli ollut jo vuoden rinnatta, nukkui siskonsa kanssa samassa huoneessa, oli vaipaton ja tutiton. Mut ihan utopistinen ajatus et poika ois joulu/tammikuussa tuossa vaiheessa :grin Eihän me olla pottailtukaan ku pari kertaa, ei vaan ole vielä ollu kiinnostusta siihen.
 
Meil tosikon kans lopetin yöimetyksen joskus 9-10kk iässä ja meni suht kivuttomasti, mut ei ollu sallanen tissitakiainen ku tää kuopus on. Esikon kans imetys kokonaisuudessaa loppu jo 5,5kk iässä, ku ei enää suostunu tissille. Pullo kyllä maistu sit yölläkin 1,5v asti, jolloin sit vierotettii kertarytinällä koko pullosta; kaks viikkoa meni ennen ku oppi nukkumaan ilman. Tosikon kans lopetin kokonaa imetyksen kun täytti vuoden, eikä ollu pulloa käytössä. Mut nyt ei vaan jotenkin se energia riitä. Pitäs kyllä nyt kesän aikana tehä ennen ku esikolla alkaa koulu.

Miten vierotitte pullosta? Anopin mielestä meidän poika 8.5kk pitäs opettaa yöllä nukkumaan ilman syömistä sillai et jos herää ni antaa vettä ja hyssyttelee uneen. Kerran kokeiltu eikä toimi, poika huuto raivos 30min jollon luovutin, otti vettä mut alko heti huutaa ku huomas ettei oo maitoa.
 
Ellikki85 Se oli ihan hirvee prosessi. Jätettii kyllä pullo pois rytinällä, mut piti samalla sitten opettaa nukahtamaan ilman myös illalla puhumattakaan yöllä. Ekat pari viikkoa kokeiltiin kaikkea silittelyistä/tassuttelusta siihen et oltii ite nukkuvinaan vieressä. Mikään ei auttanu. Maidon sai iltapalan kanssa nokkamukista. Ja siitä sit sänkyy iltatoimien jälkeen. Meni monesti kolmekin tuntia että nukahti, ja ite oltii todella väsyneitä. Neiti luuli et nyt leikitään, jos oli siinä vierellä tassuttelemassa eikä väsyneenäkään tahtonu käydä nukkumaan. Huudattaa ei kehdattu kun asuttii kerrostalossa (asutaa vieläkin, mut sellasessa jossa on lähinnä perheitä, edellisessä ei ollu). Sit mentii miehen siskolle maalle yöks. Ja siel kokeiltii laittaa pimeään (oli siel siis pieni yövalo, sellanen töpseliin laitettava) huoneeseen ja ovi vaan kiinni. 20minuuttia huus ja sit kävi nukkumaan. Ajatuksena oli, et jos hätääntyy niin sitten mennään katsomaan/rauhottamaan ja laittamaan uudestaa unille. Jos heräs yöllä niin vettä tarjottii tilkka nokkamukista. Ton yön jälkeen nukkui hyvin ja nukahti huutamatta nopeasti myös kotona, ja todettii että tämä oli sitte meiän haastavalle esikolle se sopiva tapa.

Kannattaa kokeilla opettaa ensin nukahtamaan ilman pulloa ja sitten jättää se yöltäkin pois. Sitkeyttä se vaatii. Tosikko kun vierotettiin rinnasta niin laitettii alaovelle rappuun lappu jossa kerrottiin tilanne, ja että itkua voi kuulua ja pahoiteltiin etukäteen. Mutta olikin tosi helppo vierottaa verrattuna esikon tuttipulloepisodiin. Vaikeaa on varmasti, täytyy vaan toivoa että hoksais nopeati sen jotta yöllä voi nukkua olman pulloakin :)
 
Tosiaan tätä kuopuksen yötissistä vierottamista hankaloittaa sekin, että nukkuu osan yös mun vieressä edelleen. Oma sänky on meiän sängyn ja seinän välissä ja käy sinne illalla itekseen nukkumaan, samoin päikkäreillä. Mut jossain vaiheessa yötä herää ja tahtoo viereen. On niin tottunu, et meiän sängyssä on paremmin tilaa kuin omassaan et siel omassa tulee herkästi seinät vastaan. Pojalla on sellanen 50-60-luvun kapea vanha jatkettava lastensänky, joten ei ole tilaa sillä tavalla pyöriä unissaan, ja se selvästi häiritsee poikaa.
 
Pullosta käy mielestäni helpommin kuin rinnasta. Esikoisen aikaan se oli vain päätös ettei pulloa haeta mutta tytöllä oli haastavampi kun ruoka roikkui äidissä :D Mies hoitikin sitten sen homman ja kävikin kahdessa yössä. Tyttö tosin ollut aina hyvä nukkumaan max yhellä syötöllä meni aina eikä ns yösyöttöä vaan se oli tuolla 4-5aamulla.
 
Nyt on ollu kaks yötä kun on syönyt vaan kerran yöllä ja sit aamulla kuudelta aamutissin kun herää siihen aikaan :) Tosin nyt ku mä sanon tän täällä niin eiköhän ens yö mee ihan pipariks. Poika on nyt nukkunu päikkäritkin paremmin, luulen että hammaskasvukipuilu helpottanu hetkeksi.
 
Meillä tulee ikäeroksi 4 v 3 kk. Toiveissa olisi ollut n. 3 vuoden ikäero, mutta pikkuinen antoi odotuttaa itseään. Nyt tämä ikäero tuntuu ihan hyvältä, esikoinen on jo niin omatoiminen ja halutessaan varmasti avuksi pienemmän hoidossa.

Esikoiselle ei ole vielä kerrottu. Luulen että odottavan lapsen aika on vielä pidempi kuin aikuisen. Kohtahan se alkaa ihmetellä äitin kasvavaa vatsaa joten sitten lienee oikea aika kertoa.

Esikoinen on ollut täysipäiväisesti hoidossa 1-vuotiaasta lähtien ja alustava ajatus on että jatkaisi parina päivänä viikossa. Hän on perhepäivähoitajalla, en ole vielä ottanut tarkemmin selvää mutta luulen että siellä voidaan määritellä hoitoajat joustavammin. Näkisin että mieluummin kaksi täyttä päivää viikossa kuin joka päivä vähän (välimatkankin takia). Aika näyttää mihin ratkaisuun päädytään.
 
Miten vierotitte pullosta? Anopin mielestä meidän poika 8.5kk pitäs opettaa yöllä nukkumaan ilman syömistä sillai et jos herää ni antaa vettä ja hyssyttelee uneen. Kerran kokeiltu eikä toimi, poika huuto raivos 30min jollon luovutin, otti vettä mut alko heti huutaa ku huomas ettei oo maitoa.
Mulla meni yks yö hermot ku neiti (nyt 10kk)vähä välii vaati maitoo. Sit vaan päätin suorilt jaloilt et nyt loppuu. Mä aloin just sillä et annoin vettä (neiti vihaa vettä) ja hieroin selkää. Kerran pari imas pullosta vettä ja sylkäs, hetke aikaa huusi (loukkaantu ku vettä mennään tarjoo) mut nukahti, ja taas vettä. Ja sen yön jälkeen en antanu enää vettäkään. Hän itkeskeli mut olin ite vierel vaa hiljaa ja tarvittaes hieroin selkää jollo taas nukahti. Eli meil meni kaksi yötä siihen että nyt nukutaan koko yö vaatimatta ruokaa. Joinakin öinä saattaa tarvita tutin laittoa mutta sitäkin ollaan nyt harjoteltu pois. Meillä neiti nukkuu omas huonees.
Illalla saa nokkamukin sänkyyn et juo maitoo jos juo kun ei iltapuuron yhteydessä suostu. Neiti peuhaa yksinään sängyssä jonkin aikaa (max. 30min.)ja nukahtaa. Sit vaan haen pullon pois mistä joskus on otettu ja joskus ei oo ees maistettukkaan. Meillä tykkää peuhata omilla unileluillaan ennenku nukahtaa.

Jos vaan kokeilet antaa sitä vettä ja jos on tutti niin sitä. Kyl se jossai vaihees tajuu/väsyy siihen. Ja jos päivällä normi 5aterian rytmin niin yölläkin pitempää pitäs pärjätä (tai näin mä itteeni ainakin tsemppasin) . Ja kantsii hieroo sitä selkää tukevan hellästi. Ja meillä ainakin huutopaheni ku otit syliin jossa rauhottu mut ans kattoo ku laskit sänkyyn niin kahta kauheemmin huus. Ja ns. Puhumattomuus on myös meil auttanu ettei ala kovin lässyttelee ku siit se vast innostuu ja herää enemmä....
Tsemppiä yöhön. Se on sen vaivan väärti ku pari yötä jaksaa touhata :Heartred
 
Meillä onneks 1,5v nukkuu omassa huoneessa ja yöimetys lopetettiin 6kk iässä. Muuten imetin 1,2v ikään. Ja hän kävelee ja juoksee sujuvasti. Myös sujuvasti kaatuu kun kiipeilee jne :D.

Vähän kyllä hirvittää tuo aika vastasyntyneen ja vajaa 2v kanssa. Kun nyt ollaan käyty 2krt/pv vähintään ulkona niin, että ollaan useampi tunti kerrallaan. Ei tuu onnistumaan vastasyntyneen kanssa siinä tammikuussa jos haluaa imettääkin. Nyt kesällähän ois toinen tarina. Ja tosiaan tuo esikoinen käy niiiiin ärsyttäväksi jos ollaan sisällä yli 2 tuntia :D
 
Meille olisi tulossa 1v 4kk ikäero. Tuntuu kivalta ja samalla pelottaa, että mitähän tästä tulee :wacky: nyt olen iloinen, etten tullut heti raskaaksi vaan muutama kuukausi odoteltiin.
Esikoinen ei yleensä herää yöllä (ollaan pidetty unikoulu) ja tissiä tarjoillaan vain päivisin.
Pelottaa kyllä se väsymys! Esikoinen kun söi ekat kuukaudet 24/7 ja 6kk vielä helposti 4-6 kertaa yössä. Täytyy sitten nukuttaa uusi tulokas välillä pullon kanssa päikkäreille isosiskon kanssa, jotta saan levätä. Mies voi sitten välillä viikonloppuisin hoitaa osan yösyötöistä. Ajattelin, että tällä kertaa täysimetystä tärkeämpää on oma jaksaminen.
 
Tuota jaksamista tulee mietittyä kyllä, vaikka meilläkin esikoinen nukkuu heräämättä pääsääntöisesti koko 11 tuntia, mitä yleensä nukkuu yöllä. Mutta se vastasyntynyt ei niin tee :D.
Ja sitten päivällä taas esikoinen on täydessä vauhdissa ja pitäs paljon olla ulkona niin se :S.

Ajattelin hakea esikoiselle kerhopaikkaa lähileikkipuistosta. Siellä olisi alkaen 2v 2krt/vk á2,5h ilmaista kerhoa niin se vois olla kiva hänelle :). Päiväkotiin ei laiteta niin jotain olisi mukavaa hänelle saada. Onneksi tuo on vielä ihan muutaman minuutin kävelymatkan päässä.

Tavoite on mennä siitä missä aita on matalin ja että kaikkien mielenterveys säilyisi :D. Toivottavasti heruu myös pumpulle yhtä hyvin kuin viimeksi. Meillä mies antoi siinä 2kk eteenpäin ekan syötön pumpattua maitoa ja minä heräsin tokalle. Jotain tällaisia täytyy koittaa keksiä, että jaksaa.
 
Olis kyllä hyvä, jos sais maitoa pumpattua! Mä vaan herun aika huonosti pumpulle/lypsylle, 20 ml on keskimääräinen saalis kerralla. Oon kokeillu erilaisia menetelmiä, sähköpumppuakin, mutta ei oo auttanut. Saa urakalla pumppailla, jos haluaa miehen hoitavan jonkin syötön :p ei se lapsi onneksi korvikkeeseen kuole, vaikka sen antaminen ärsyttääkin ihan hirveästi
 
Ei tietenkään ja jos ei heru pumpulle niin ei. Siinä oikeen auta mikään.
Alkuun en minäkään saanut pumpattua talteen (kun toinen roikkui rinnalla jatkuvasti), mutta esikoisen kasvaessa sain vaihtelevasti 85-200ml kerrallaan. Minulla on Amedan tuplarintapumppu ja se on huippuhyvä. Ostin sen aikanaan, sillä se oli käytössä synnärin imetyspoliklinikallakin. Siis sellainen normaalikokoinen, ei se valtava sairaalakäyttöinen kuitenkaan :)
 
Meille tulossa toinen nyt 2v 3kk ikäerolla.
Olin ite ajatellu vähän isompaa ikäeroa alunperin ja miehenkin kanssa oltiin siitä puhuttu. Palasin töihin, kun esikoinen oli 11kk ja mies jäi kotiin. Aika nopeesti kotiin jäämisen jälkeen mies alkoi puhua, josko kakkonen saiskin tulla vähän aikasemmin, eikä mua tarvinnu kauheasti suostutella. :)

Nyt mies palaa elokuussa töihin, esikko aloittaa päiväkodin ja mäkin ennätän taas muutaman kuukauden tehdä töitä loman jälkeen ennen mammiksen alkua. Ollaan suunniteltu, että kun kerran esikoinen päiväkodissa ennättää aloittaa ja alueen kerhot on täynnä, että jatkaisi siellä sitten 2-3pv viikossa mun jäätyä kotiinkin. Meillä ei kunta rajannu sitä päivähoito-oikeutta, mutta meijän tilanteeseen sopii ainakin tälleen ennakkoon ajateltuna kivemmin osa-aikanen hoito kuin kokoaikanen.

Ihan pelkästään kotiin mun ja vauvan kanssa en uskalla ainakaan etukäteen päättää esikoista ottaa, koska esikoisen vauva-aikaan olin ite sen verran poikki ja taapero kaipaa jo tosi paljon toimintaa.
 
Teette [nenna] just niin ku teille parhaalta tuntuu tossa pk-asiassa :)
 
Joo niimpä. Ihan mikä vaan toimii parhaiten. Oon kyllä itsekin sitä päiväkotia kovasti miettinyt, että jos laittais pariksi päiväksi viikossa. Mutta nyt lähtee laiskan tunnustus:
Esikoinen nukkuu niin hyvin, että herää vasta 09.-10 niin en haluaisi parin päivän vuoksi sotkea hänen rytmiä. Ja hän nukkuu päikkärit vasta klo. 14.00 niin kaikki menis uusiks päiväkodissa. Meillä ois se hyvä tilanne, että anoppi vois ottaa ton (hakea ja tuoda) 1-2pv viikossa ja hommailla kaikkea hauskaa koko päivän. Ni sen tähden en varmaan laita päiväkotiin
 
Rusina: Meillä on nyt ihan samanlainen rytmi! :D
Elokuussa se vaan joka tapauksessa muuttuu, kun alkaa erilainen arki. Jos ei olis tuota muutaman kuukauden pätkää päiksyssä välissä joka tapauksessa, meilläkin saattaisi rytmistä kiinni pitäminen houkuttaa :)
 
Oispa meilläkii. Mut kuopus herää klo 6-7 välillä joka päivä ja isommat klo 7-8 välillä.
 
Takaisin
Top