Toista lasta odottavat

Meillä ikäeroa tulee, 4 1/2 vuotta. Olin ajatellut että se kolmen vuoden ikäero ois ollut se paras, mutta nyt jos vaan kaikki menee hyvin niin tämäkin käy :wink Tytölle ei olla vielä puhuttu mitään, mutta kovin hällä on pidempään kiinnostanut raskaana olevat ja niin hulluna naurattaa kun äitille laitetaan tyyny paidan alle :laughing002 Saa sitten nähä miten menee, tuleeko mustasukkaisuutta kovin kun kuitenkin ollut pitkään ainoa lapsi perheessä. Päikkäreitä ei meillä ole enään muutaman vuoteen nukuttu, mutta onneksi tuolle voi jo laittaa barbia pyöriin, että saisi sitten itekkin joskus päivällä nukahdettua. :)
 
Nykyisinhän lapsi saa olla 20h/vko hoidossa kun toinen vanhemmista on kotona. Eli periaatteeessa 4h ma-pe tai 6-7h kolmena päivänä.

Onkohan tää näin kaikissa kaupungeissa? Et se on toi 20h/vk rajana, jos on kotona vauvan kanssa? Saa nähdä miten tehdään päivähoidon kanssa sit. Olin nyt etukäteen aatellu et klo 13-14 välillä ois voinu aina hakee pojan kotiin ja ois päikyssä 5pvä viikossa mut vissiin pitää miettiä uudestaan, kun toi 20h ylittyy sitten :confused004
 
Onkohan tää näin kaikissa kaupungeissa? Et se on toi 20h/vk rajana, jos on kotona vauvan kanssa? Saa nähdä miten tehdään päivähoidon kanssa sit. Olin nyt etukäteen aatellu et klo 13-14 välillä ois voinu aina hakee pojan kotiin ja ois päikyssä 5pvä viikossa mut vissiin pitää miettiä uudestaan, kun toi 20h ylittyy sitten :confused004

Minun mielestä se on ihan varhaiskasvatuslaissa säädetty. Mutta kannattaa vielä varmistella toki oman kaupungin tilanne ja päiväkodin tapa toteuttaa hoito. Meidän päiväkodissa siirrytään siihen että kaikki 20h-lapset on joka päivä sen 4 tuntia kun aiemmin vuorottelivat tiettyinä päivinä keskenään ja siitä tuli vanhemmilta valitusta ettei oma lapsi saa osallistua joillekin retkille yms tapahtumiin kun ei saa hoitopäivää..
 
Täytyy syksyllä kysellä sit, kun ajankohtaista. Elokuun lopulla tutustumaan ja syyskussa menossa hoitoon, kun silloin ilmoitin töihin palaavani. Tääl niin kiven alla päiväkoitopaikat, kun kaikki päiväkodit tupaten täynnä, et ei passaa vielä kysellä mitään noista. Eivät ehkä välttämättä antais paikkaa ollenkaan, jos kohta kuitenkin oisin jäämässä uudelleen kotiin äitiyslomalle...
Helpompi päiväkodin kannalta varmaan, jos kaikki on 4h eikä tuu sit tota valitusta vanhemmilta retkistä jne. :)
 
Tytölle ja vauvalle tulee ikäeroa reilu neljä vuotta. Tyttö on jo vuoden verran pyyytänyt pikkusisarusta eikä vielä tiedä toiveen täyttymisestä. Hirmusesti tykkää hoitaa parin kuukauden ikäistä serkkuaan ja toivottavasti ottaa sitten tämänkin vauvan hyvin vastaan :wink

Täällä myös mietityttää päiväkotiasia. Tyttö ollut nyt hoidossa 17pv/kk eikä tuolla samassa päiväkodissa ole tarjolla muuta osa-aikaisuutta.
 
Meidän nyt 4v on pitkään puhunut että hän haluaisi pikkusiskon. Ei missään nimessä pikkuveljeä:grin pikkusiskon kanssa voi leikkiä frozen-leikkejä ja pikkuveljen voi tarvittaessa vaihtaa pikkusiskoon:wink:p
Ei olla vielä kerrottu, että jompi kumpi on tulossa! Tiiän et sit kyselis joka päivä milloin vauva tulee ja kertois kaikille että äitin masussa on vauva.
 
Meillä tyttö osoittelee mun vatsaa ja sanoo "mamma, bebe" ja sit osoittelee omaa vatsaa "mina bebe" :rolleyes: kiitos mies tästä! Taapero on myös nähnyt kun yritän kuunnella sydänääniä dopplerilla ja leikkii päiväkodissa sit lääkärin stetoskoopilla vatsan kuuntelua.:grin onneksi taaperon puheitä voi selittää ja "oikaista, mutta 4v:tä olisi vaikeampi hyssytellä:p
 
Me ollaan esikoiselle jo kerrottu. Esikoinen on juuri 2 vuotta täyttänyt. Ei hän ole asiasta enää edes puhunut, kun mekään emme ole puhuneet. On tainnut unohtua, kun ei ole vielä isoa mahaakaan. Vaikka nyt menisi kesken, niin eihän tuon ikäinen ymmärrä milloin vauvan olisi pitänyt syntyä eikä tajua muutenkaan odotuksen kestoa.
 
Me ollaan useasti asiaa kertailtu, koska selitetään miksi mamma oksentaa ja voi huonosti. "Kaikki on hyvin. Mammalla on vauva mahassa. Mammalla on huono olo. Mammalla on kaikki hyvin." Jne ☺ tosin mun suusta teksti tulee "kaikki...yööööhh! ....o....yööööh! ....hyv.. yööhh! ...in...."
 
Me kerrotaan esikoiselle varmaan sitten kun on varmempaa, että toinen on tosiaan tulossa eli ehkä nt-ultran jälkeen.
 
Tällä hetkellä kuvittelen, että pidettäis tyttö päiväkodissa sen 20h/vkossa, mitä nytkin on. Tai siis hän on 3x 6h viikossa. Hän aloitti nyt tammikuussa ja on hirveästi tykännyt. Kuitenkin vapaapäiviäkin jää viikkoon, että saa olla kotona. Jonotettiin paikkaa vuosi, niin en helpolla halua luopua. :) Minä oon ajatellut, et kerrotaan tytölle vasta sitten, kun maha on niin iso, et alkaa väittämään mua muuten paksuksi. :D Reilu 2v on toi ajantaju niin heikkoa, et sitte sitä vauvavouhotusta saa kuunnella joka päivä!!! :D
 
Mäkään en oo puhunu esikolle vielä vauvasta mitään, eihän tuo reilun vuoden ikänen mitään ymmärrä.
Syksyllä menee hoitoon ja en oikeen vielä tiedä että meniskö vaan johonkin kerhoon kerran viikossa ja sit muuten olis kotona. Toki harrastuksia täytyy kehittää :)
 
Meillä lapsien ikäeroksi tulee juuri vajaa 3v. Pikkukakkonen oisi saanut tulla ns heti perään, mutta mutkien kautta hän saapuu hieman pidemmällä ikäerolla.
Meillä esikoinen on ollut todella helppo vauva, lopetti itse yösyömisen puolivuotiaana ja on vedellyt kellon ympäri sikeitä tämän jälkeen. Mutta toista samanmoistahan ei kaiketi samaan perheeseen suoda :D
Esikoiselle ei ole vielä kerrottu kun ei asiaa niinkään ymmärrä. Hän on täysipäiväisesti ollut tarhassa syyskuusta ja tulee siellä jatkamaan vauvan synnyttyä osan viikosta.
 
Meillä lapsien ikäeroksi tulee juuri vajaa 3v. Pikkukakkonen oisi saanut tulla ns heti perään, mutta mutkien kautta hän saapuu hieman pidemmällä ikäerolla.
Meillä esikoinen on ollut todella helppo vauva, lopetti itse yösyömisen puolivuotiaana ja on vedellyt kellon ympäri sikeitä tämän jälkeen. Mutta toista samanmoistahan ei kaiketi samaan perheeseen suoda :D
Esikoiselle ei ole vielä kerrottu kun ei asiaa niinkään ymmärrä. Hän on täysipäiväisesti ollut tarhassa syyskuusta ja tulee siellä jatkamaan vauvan synnyttyä osan viikosta.
Joo, kauhulla kakkosta odottaen :wacky: no ei vaan mikseipä toinenkin voisi olla helppo? Esikoinen oli kyllä helppo ja tyytyväinen vauva. Toivottavasti toinenkin olisi edes helpohko.
 
Joo, kauhulla kakkosta odottaen :wacky: no ei vaan mikseipä toinenkin voisi olla helppo? Esikoinen oli kyllä helppo ja tyytyväinen vauva. Toivottavasti toinenkin olisi edes helpohko.

No toisaalta mä uskon vakaasti siihen että paljon on myös itsestä kiinni kuinka helppo tai vaikea se muksu on (ketään tällä tahtomatta loukata). Mutta todella nähtäväksi jää :D
 
Meillä lapsien ikäeroksi tulee juuri vajaa 3v. Pikkukakkonen oisi saanut tulla ns heti perään, mutta mutkien kautta hän saapuu hieman pidemmällä ikäerolla.
Meillä esikoinen on ollut todella helppo vauva, lopetti itse yösyömisen puolivuotiaana ja on vedellyt kellon ympäri sikeitä tämän jälkeen. Mutta toista samanmoistahan ei kaiketi samaan perheeseen suoda :D
Esikoiselle ei ole vielä kerrottu kun ei asiaa niinkään ymmärrä. Hän on täysipäiväisesti ollut tarhassa syyskuusta ja tulee siellä jatkamaan vauvan synnyttyä osan viikosta.

Jep, meillä sama tilanne, ei kyllä voi toista yhtä iisibiisibeibiä tulla :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: TK
No toisaalta mä uskon vakaasti siihen että paljon on myös itsestä kiinni kuinka helppo tai vaikea se muksu on (ketään tällä tahtomatta loukata). Mutta todella nähtäväksi jää :D

Mä en kyllä usko että lapsen luonteeseen vanhempi voi kauheesti vaikuttaa. Tietenkin joitain juttuja voi tehdä, mutta toiset vauvat on helposti ärtyviä ja itkeviä ja toiset on rauhallisempia ja iloisempia. Se on tempperame tti kysymys eikä kasvatuskysymys.

Mä olen mieltänyt aina esikon helpoksi ja pidän häntä vieläkin helppona, vaikka hän vieläkin yö heräilee ja omaa tahtoa ja temperamenttiä löytyy kuin pienestä kylästä :grin sillä lailla aattelen lapsen helpouden olevan itsestä kiinni. Omasta asenteesta ja siitä miten suhtautuu lapseensa. Tosin jos on hyvin hyvin haastava lapsi niin ei sitä mikään asennoituminen vie pois. :rolleyes:

Jännää nähdä kyllä että millainen kakkosesta tulee. Onko kuten esikko vai jotain ihan muuta:woot:
 
Ootteko kertoneet uudesta pienokaisesta jo esikoisille, tai miten aiotte kertoa?

Me yritetään opettaa esikoista silittämään mun mahaa. Antoi eilen mun navalle iltapusun ja sanoi "vauvva" :Heartred Eipähän tarvitsisi sen enempää miettiä, kuinka lähipiirille kerrotaan :D
 
Meillä esikoinen on kakkosen syntyessä 5v2kk. Ei olla kerrottu vielä. Hän pölöttäisi asian kaikille. Ehkä sit ku on ultra tehty ja ne kromosomikokeet ym. [emoji5]
 
Meidän 2 vuotiaalle kerrottiin heti kun oksentelu alkoi :) Taputtelee mun vatsaa ja toistelee että vauva :grin
 
Takaisin
Top