Toista lasta odottavat

Mites teillä järjestetään esikoisen hoito, kun synnytys on käsillä? Onko lähellä omaisia jotka tulevat riippumatta kellonajasta vai jääkö isä kotiin vai mitenkä? Kuinka paljon ennen pitäisi aktivoida toi tukiverkosto, kun alkaa kaikilla nuo viikot vähenemään. Itellä ei ihan ole vielä selvillä tuo hoitoasia...
 
Meillä oli kuopuksen synnytyksen aikana minun äiti hoitamassa esikoista. Kuukausi ennen laskettua aikaa sovittiin ettei laita enää puhelinta äänetömälke yöksi. Sairaalaan lähtö tuli aamuyöllä ja äiti tuli silloin meille jotta esikoinen sai nukkua normaalit unet.
Nyt oltaisi tehty samalka tavalla mutta äiti lähtee matkalle maanantaina ja palaa vasta laskettua aikaa edeltävänä päivänä. Nyt sitten sovimme isäni ja siskoni kanssa että ovat hälytysvalmiina tulemaan meille, ja jos on arkipäivä niin esikoinen pitää lähettää kouluun ja olla odottamassa kun koulu päättyy
 
Meille tulee kans hoitaja kotiin. Tai siis riippuu kellonajasta ja synnytyksen käynnistymisestä. Jos on ihmisten aikaan ni esikoinen saattaa mennä sit heille hoitoon suoraan. Tulevat hakemaan tai sitte mies vie ja tulee perästä.
On kyllä ihan ehdoton, että mies tulee synnytykseen eikä joudu olemaan esikoista hoitamassa. Se ois kurjaa kyllä
 
Meillä ei vielä oo sen kummempia suunnitelmia sovittuna, esikoinen saattaa olla koulussa tai sitten ei, joten lähtökellonajasta riippuen sovelletaan - on kuitenkin jo sen verran iso, että pärjää hetken omillaan.
Varmaan yritetään saada naapurit hereille jos lähtö yöllä tulee ja sen jälkeen tarvittaessa hälyytetään mummua paikalle (menee kuitenkin reippaasti yli 1h ennenkuin pääsee)
 
Meillä kanssa mummolla kestää noin tunti ajella tänne. Että jos nyt kiire lähtö tulee eikä mummo kerkiä niin naapureille voi sanoa esim. yöllä voisivat meille mennä jotta neiti saa nukkua rauhassa. Ja kyllähän minä tuon miehen sinne synnytykseen haluan, mutta jos mummo kerkiä tai muuta niin menee se synnytys ilman miestäkin. Lähtökohtaisesti kuitenkin niin, että mummo tulee meille.

Edellisessä supistukset alkoi aamuyöllä ja kotona kerittiin olla 3h ennen sairaalaan lähtöä. Voi siis olla, että tämä menee nopeammin tai sitten ei.
 
Meillä mun äiti tulee meille lasten kanssa kun lähtö tulee. Menee n.45min ajaa tänne mutta meiltä sairaalaan vaan 5min.
 
Mun sisko on akuutissa hälytysvalmiudessa, kun asuu lähellä, ja sitten mun äiti pääsee alle puolessa vuorokaudessa paikalle muutamaksi päiväksi.
 
Mun vanhemmat asuu Lapissa, joten eivät ole hälytysvalmiudessa.. mutta äiti tulee nyt perjantaina puoleksitoista viikoksi tänne. Toivoisin hartaasti että lapsonen syntyis sinä aikana.
Sitä ennen ja sen jälkeen tässä lähellä asuvat pari kaveria ovat ns hälytysvalmiudessa. Kummatkin työelämässä mutta pystyvät tarpeen mukaan tulemaan.
Toivoisin että mies tulee synnytykseen, mutta katsotaan.
 
Mun sisarukset asuu ihan lähellä, joten nopeastikin saa tytön sinne hoitoon. Arkisin neiti päiväkodissa 8-12 joten sieltäkin haku onnistuu monilta.
Mun äiti tulee heti kun tarvis, mut hänellä 2h ajomatka. Onneks on omat työnsä pystyny järkkäämää sillee et pääsee meitä auttamaan.
Kiireinen anoppi asuu 30min päässä, et tarvittaessa hänkin käytössä.
Mua ei siis stressaa, että en saisi esikoista hoitoon ja ehdottomasti haluan miehen mukaan. Miehen ite varmaa hankalin päästä töistä lähtemään :grin
 
Mua kans mietityttää toi miehen mukaan saaminen. Jos lähtö tulis kesken hänen työpäivän... On nyt ollut kellarissa hommissa jossa puhelin toimii aikas huonosti kun kenttää ei ole. Välillä toki toimii ja välillä sitä tarkasteleekin, mutta joskus saattaa mennä kolmekin tuntia. Sit sillä uuvatilla on välillä akkukin loppu... No jos se tässä lähitulevaisuudessa parantaisi itse tuota kiinni saamisen mahdollisuutta.
 
Meillä on nyt sovittu niin että mun iskä on hälytysvalmiudessa tulossa hoitamaan lapsia, ja että kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa pitää olla ajokunnossa jotta voi tulla meille (poikkeuksena pikkujoulut jolloin mun sisko on tulossa jos synnytys käynnistyis). Mun äiti tulee reissusta päivä ennen laskettua, joten jos menisi yliajalle niin hän tulis meille.

Hellu on semmosessa työssä että pystyy onneksi vastaamaan puhelimeen. Sovittiin että rv38 alkaen en soita sille enää työaikana ellei ole tilanne että pitää lähtä synnyttämään. Jos on asiaa niin laitan viestin :)
 
Pitäisi kai alkaa itsekin tekemään suunnitelmaa... Meillä kyllä on molempien suvut saman kaupungin sisällä, että ei ihan kauheita ponnisteluja vaadi. Eniten ehkä mietityttää päivät, jos esikoinen on päiväkodissa. Isovanhemmilla ei ole istuimia millä kuljettaa (päiväkoti toisella puolella kaupunkia) ja tytölle saattaisi olla iso shokki, jos me ei häntä haetakaan päiväkodista. Hakija pitää joka aamu käydä moneen kertaan tytön kanssa läpi... Toinen "ongelma" on miehen 24h työvuorot. Ei pysty olemaan aina puhelimen tavoitettavissa ja toisinaan ei sitte vaan kuule sitä... Eikä välttämättä pysty lähtemään töistä pois ihan samantien. Onneksi työmatkaa kotiin noin 7km/12min ja sairaalalle noin 13 km/15min, et sillai ei hätää. :)
 
Takaisin
Top