Toista lasta odottavat

Meillä ikäeroa tulee hieman vajaa kaksi vuotta (1v11kk). Jännittää, miten pärjätään mut onneksi esikoinen nyt nukkuu yönsä kokonaisesti tai käydään korkeintaan pari kertaa tuttia laittamassa. Esikoiselle haettu syyskuun alusta hoitopaikka, menee kokopäiväiseksi, kun hetken ehdin töissä käydä. Aattelin, et vuoden loppuun ois siel täyden päivän ja sit puolikkaan tms. Oman jaksamisen kannalta hänen parempi olla ees osittain hoidossa kuin mun ja vauvan kaa kotona... Esikoinen oli huono nukkumaan syntyessään ja viihtyi ainoastaan sylissä :/
 
Mä oon miettiny tota, että mites sitten kun vauva syntyy; onko esikoinen kotona myös vai päiväkodissa :confused:
Mä koen kyllä et ehkä 5v kaipaa paljon oman ikäistä seuraa ja perhekerhoista/puistoista ei ehkä hirveesti noin isolle löydy leikkiseuraa.
Mut tavallaan olis ihana pitää molemmat lapset kotona :) toki vauvan kanssa kahestaan sais lepäillä paremmin.
 
Mä oon kanssa miettinyt että jos laittaisi esikoisen johonkin kerhoon tai osa-aikaisesti päiväkotiin. Toisaalta meillä on tosi hyvä avoin päiväkoti tässä lähellä, niin sinne varmaan mennään :) Vuoden päästä kesällä menee sit vaan vaikeeksi kun kaikki paikat on kesälomalla ja vauva jotain päällle puolivuotta ja pitäisi toimintaa kehitellä päälle 3 vuotiaalle :confused: Ehkä sitten nähdään paljon muita perheitä piknikeillä ja sellaisissa. Onkohan 3 vuotiaille jotain kesäleirejä päiväksi? :grin
 
Mää siksikin halusin tehdä toisen lapsen että saan pitää esikoisen kotona pitempään. 3 veenä sais mennä seurakunnan kerhoon joka on pari tuntia pari kertaa viikossa, sinne voisin pojan viedä jos hän haluaa. Muuten aiotaan edelleen jatkaa harrastuksia vaikka vauva tuleekin, siirrytään vaan sisarusryhmiin ja perhekerhossa käyntiä jatketaan tietty kans. Ja onneksi on muutama kaveri jolla samanikäinen lapsi niin voidaan pitää mamma kaffeja :) Kolmannen voisin tehdä kyllä silleen että nää kaks ois eskarissa/koulussa ja sais olla vaan vauvan kans kotona :hilarious:
 
Meillä tulee ikäeroa olemaan aika tasan 3v.
Joskus esikoisen vauva-aikana mietin, että haluan nopealla tahdilla toisen lapsen, mutta jossain vaiheessa mieli muuttui asian suhteen. Halusin tehdä välissä töitä ja jonkin verran päätökseen vaikutti uusi työ joka oli alkuun määräaikainen.
Nyt tuntuu, että tuo kolmen vuoden ikäero on just hyvä. On saanut rauhassa seurata esikoisen kasvua ja vauvan syntyessä osaa ja entistä enemmän tehdä ja kertoa itse asioita.
En myöskään halunnut liian pitkää ikäeroa. Sitten kun lapset kasvaa, on kiva että ikäero ei ole liian suuri ja heistä on seuraa toisilleen.
 
Me, kun varovasti alettiin toista miettimään, niin ajateltiin, et 2v tai vähän yli ois ok ikäero. Kaksi ekaa raskautta (ekasta km) lähti molemmat toisesta yrityksestä joten harhaisesti ajateltiin, et kyllähän tämäkin tilauksesta tulee... No tulihan se... Melkein vuoden yrityksen jälkeen. Nyt siis mahdollisesti tuleva ikäero on noin 2v10kk. Mulla itellä on siskon kanssa 3v ikäero ja se on ollut oikein sopiva lähes kaikissa ikävaiheissa. Kyllähän tässä väkisin tulee mieleen kaikki asunnon koon riittävyys, autojen koot ym ym, mutta kyllä ne kaikki järjestyy jotenkin. Nyt kun on kaikki mennyt niin hienosti tämän ekan kanssa.
 
Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilla on hyvät ohjeet unikouluun. Ei tietenkään sovi kaikille nämä, varsinkaan jos sairastelua niin ei voi unikoulua pitää. Meillä on pidetty 6kk ikäisenä kun syönyt säännöllisesti ja hyviä annoksia päivällä. Hyvin piti valmistautua ja itse lukea ohjeita ja ottaa asioista selvää ennen kuin uskalsin alkaa tuota kokeilemaan. Päivääkään pidempään en olisi zombina jaksanut, joten puoli vuotta heräilyä oli mulla riittävästi. Oppi ittekki siinä nukkumaan niin ettei ihan pienistä kähinöistä nousut ylös. Joulukuussa tuleekin kaksi vuotta siitä kun on viimeksi tarvinnut öisin heräillä.
 
Meillä tosta nukkumattomuudesta.. epäilen jotain vatsaongelmaa, olen netistä bongannut esim vatsakalvon ärtyneisyyden tms.. aion ehdottomasti kysyä siitä neuvolassa.

Meillä on siis yörytmi ollu 3 viikkoisesta. On ihan sama onko syönyt just vai ei ennen nukkumaanmenoa, pimeä vai valoisa, kylmä vai kuuma, nukahtaako itse vai mun kylkeen, nukkuuko meän välissä tai omassa sängyssä, ollaanko kotona vai ei... siis kaiken mahdollisen ja mahdottoman olen kokeillu. Tutti jätettiin pari kk sit pois ku oltiin varmoja et siihen se varmaan heräilee. Mutta ei. Ei mitään merkitystä mihinkään..
 
Meillä esikoinen on nukkunut 3-4kk iästä lähtien todella hyvin, yöllä syömisenkin lopetti noihin aikoihin itse. Olin aluksi paniikissa että kuivuuko se vauva, mutta hyvin kasvoi ja vaipat oli märkiä.
Saa nähdä millainen nukkuja tulevasta vauvasta tulee. :)
 
Meillä herättiin tunnin välein tissille eka vuosi, joskus nukkui huimat 2 tuntia :p tälle vauvalle vois yrittää opettaa tutin syönnin :rolleyes:
 
Meillä esikoinen on nukkunut 3-4kk iästä lähtien todella hyvin, yöllä syömisenkin lopetti noihin aikoihin itse. Olin aluksi paniikissa että kuivuuko se vauva, mutta hyvin kasvoi ja vaipat oli märkiä.
Saa nähdä millainen nukkuja tulevasta vauvasta tulee. :)

Meillä aika samanlainen nukkuja! :D ekan kerran nukkui 9h putkeen ristiäisiä edeltävänä yönä eli parin kuukauden iässä. Aina ollut loistava nukkuja, toki joitain huonompia kausia, mut pääsääntöisesti tosi hyvin nukkunut!
En usko, että seuraava olis näin hyvä nukkumaan, mutta aina voi haaveilla :wink
 
Meillä herättiin tunnin välein tissille eka vuosi, joskus nukkui huimat 2 tuntia :p tälle vauvalle vois yrittää opettaa tutin syönnin :rolleyes:
Minä taas ajattelin olla antamatta tuttia. Esikoiselle opetin tutin käytön ja jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä ollut ihan sama olla opettamatta. Saihan esikoinen siitä turvaa, mutta aina sai etsiä ja pestä tutteja. Ja sitten yöt alkoi olla sitä, että piti heräillä pari kolme kertaa tutti antamaan. Silloin minulla meni hermot siihen höpötykseen ja tutista luovuttiin. Sen jälkeen esikoinen alkoi nukkumaan heräämättä kellon ympäri.
 
Onhan siinä tutin laittamisessaki hommansa mutta meillä päivälläkin oltiin koko aika tissillä, nyt ei niin hyvin onnistu ku on tuo taaperoki. Siis ihan pienenä toki pitääkin olla paljon rinnalla! Mutta meillä vielä 1 veenäkin istuttiin sylissä tissi suussa huvikseen. En ihan pienelle ees halua tuttia vielä, ettei tuu imuotteen kanssa ongelmia, mutta sittenkun imetys sujuu voisin harkita :)
 
Enemmin kyl antaisin pari kertaa yössä tuttia kun nukun yöni lapsi tississä kiinni :p varsinkin kun esikoisen aikana ripuloin 20 kertaa päivässä ja myös öisin piti juosta vessaan :sad001
 
Meillä tulee ikäeroa 1v2,5kk :) esikoinen on mallikappale siitä, mitä lapsi vaan voi parhaimmillaan olla. Ekat kaks kuukautta heräs kerran yössä syömään, mutta joulukuusta lähtien on nukkunu yöunet klo20/21-07. Nukkuu kahdet päikkärit paikasta riippumatta ja syö hyvin eikä oo mikään ruoka-aine tuottanu ongelmia tähän mennessä. Tätä mietinkin, että vaikka esikoisen kanssa jatkuisi näin autuasta elämää niin toinen muksuhan saattaa olla sitten ihan vastakohta :D ja omana rasitteena se, että mies lähtee töihin sunnuntai-iltana ja palaa kotiin torstaina, eli oon niinsanottu arkileski :D nyt kuitenkin laskettuaika sopii niin loistavasti, kun mies on talvet kotona, koska sillon ne ei voi olla sään vuoksi töissä :) pääsee kahdestaan ainakin alkuun sen kahden lapsen arjen kanssa :)
 
Meillä tulee lasten ikäeroksi 2v10kk aika sopiva minulle Olen kans miettinyt jääkö taapero pois päiväkodista?? Tuntuis vähän tylsältä kun hän niin kovasti tykkää! Ehkä hän voisi olla siellä 3-4 päivää viikossa.. jos se jotenkin toimis
 
Meillä poika täyttää tänään 7kk ja herää syömään 3 kertaa yössä siitä pitäis yrittää vähentää mut en jaksa kuunnella kauheeta huutoo yöllä kun joudun kuuntelee sitä koko päivän. Meillä poika ei viihdy päivällä kun rattaissa tai autossa kun ei vielä pääse eteenpäin liikkumaan että en varmaan selviytyis päivistä jos ois pahaa pahoinvointia, tänään jouduin nukkumaan pojan kaa yhdessä päikkärit kun meni yö pojan flunssan takia valvoessa.
 
Nykyisinhän lapsi saa olla 20h/vko hoidossa kun toinen vanhemmista on kotona. Eli periaatteeessa 4h ma-pe tai 6-7h kolmena päivänä. Itse en ehkä jaksais raahautua esikoista hoitoon tuomaan kun pitää vauvakin pakata autoon. Matkaa kun on melkein 10km ja autolla pakko kulkea.
 
Meillä esikoinen on joulukuussa 3v9kk. Ajateltiin ehkä pitää esikoinen osa-aikaisesti hoidossa kun on siellä tottunut jo 1-vuotiaasta asti olemaan. Mietin ensin kerhoja päivähoidon tilalta, mutta toisaalta päiväkodissa on tutut hoitajat ja kaverit. Lähes neljävuotias myös kaipaa jo ikäistään seuraa.
 
Meille odotetaan toista saapuvaksi, joulukuussa esikoistyttö on 2v 8kk, ihan kiva ikäero mun mielestä. Tai ihan siis sama mikä ikäero olisi, kun toinen pikkuinen ollut haaveissa jo ennen tuota ensimmäistä ja hänenkin tekemisensä oli muutaman mutkan takana. Toivotaan nyt siis, että tämä pikkutyyppi pysyy mukana :)
 
Takaisin
Top