Toisen kolmanneksen oireet

Täällä myös keskiraskauden seesteisyys alkanut. Esikoista odottaessa pahoinvointi kesti aika tarkkaan rakenneultraan asti. Tällä erää pahoinvointi oli paljon vähäisempää ja yrjöttävä olo loppui pari viikkoa sitten. Mahaa alkaa täällä jo olemaan ja beben liikkeet alkavat tuntua, mut muuten olon perusteella ei kyllä tiedä olevansa raskaana kun niin on energinen ja hyvä fiilis

Voi kun saisikin tuota energiaa.. No ehkä vähän on väsymys vähentynyt. Huonovointisuus on alkanut helpottamaan ja osa ruoista maistuu jo syötävälle ;) Viikkoja nyt siis 12+ jotain, maanantaina vihdoin nt-ultra ja tieto mitä kohdusta löytyy.

Yöt on rikkonaisia ja aamuyöstä en tahdo enää saada nukuttua. Samanlaista kukkumista ollut kyllä edellisissä raskauksissakin ja uskonkin luonnon taas valmistelevan minua yövalvomisiin. Minun lapseni kun eivät nuku.. No ok, teini nukkuu jo jopa 9h ja tuo vajaa 4v:kin ajoittain, mutta onkin oppinut tuon taidon monta vuotta veljeään aiemmin.

Paino on edelleen laskusuuntainen vaikka ruoka maistuukin jo paremmin eikä ruokavalio kyllä ole vielä lähelläkään normaalia terveellisempää ruokavaliotani vaan edelleen menee parhaiten alas höttöhiilarit ja salaattia en pysty kuvittelemaankaan syöväni.

No toivottavasti ruokavaliokin normalisoituu ensi viikon aikana, koska sen jälkeen on kesäloma lusittu ja pitäisi jaksaa töissä. Nykyisillä syömisillä kun iskee tosi nopeasti tärinä ja heikotus ja töissä ei voi koko ajan olla syömässä.

Pikkanen olikin jo kirinyt kasvussa, niin alkaa itselläkin jo olla pikkuhiljaa ensimmäinen kolmannes takana, aika hurjaa! Ja tuo turvotus, jotain aivan kamalaa. Maha aivan pömppö pallo, ilmaa kertyy ja mitään ei tule ulos, maha aivan tukossa. Tätä oli jo aiemminkin, mutta varsinkin taas tämän viikon ajan ollut. Olo pahenee aina iltaisin, tähän päälle tulee väsymys ja huono olo. Ei tee mieli syödä ja sitten tulee jo niin nälkä, että siitäkin tulee paha olo ja syöminen on vielä vaikeampaa. Eilisestä saakka vaivannut myös inhottava päänsärky. Varmasti pitäisi juoda enemmän ja syödä paremmin. Tulee vain juotua lähinnä mehua ja limuja :( ja syöminenkin on leipää ja kaikkea muuta ihme höttöä, ei oikein mitään terveellistä.

Pahoinvointi ja huimaus helpotti onneksi jo viikon 9. jälkeen:) väsymyskään ei paina kovasti enää.

Nyt viikolla 14 oireina liitoskivut noustessa, hieman arat nännit ja tietenkin kasvava vatsa!

Salitreeni kulkenut myös taas normaaliin tapaan:). Syke kohoaa nopeasti, joten rauhallisesti pitää ottaa..

Päivitelläänpäs tänne taas fiiliksiä. Eli nyt on lopullisesti se alkuraskauden aikana kaiken raskaaksi tehnyt masennus tiessään. Väsymys on jo paljon inhimillisemmissä mittasuhteissa myös. Ehkä se energinen keskiraskaus on tosiaan olemassa eikä pelkkä myytti. :smiley-bounce016

Vatsa mulla pompsahti ulos lopullisesti tän viikon alussa ja nyt ei voi enää erehtyä tämän naisen tilasta. Mikä on myös ihanaa, sillä ketutti se ainainen turvotus alussa mikä teki vaan sen näköiseksi että on tullut oltua paikalla ruoka-aikaan. Eilen kun tunnustelin alavatsaa niin kas kummaa: kohtuhan se siellä tuntui oikein kunnolla. Ajattelin että kun on "pari" senttiä rasvaa tossa edessä niin en sitä kohtua tuntisi peittieden alta, mutta niin vain sen erottaa sellaisena kovana kudoksena selkeästi. Vauvan liikkeitä en vielä kunnolla tunne kuitenkaan (vaikka muutaman kerran on sängyssä hiljaa maatessa sellaisia sisähipaisuja tuntenut, niin varmaksi en voi sanoa, että ne on juuri tämän pienen aikaansaannoksia). Dopplerilla siis edelleen silloin tällöin (lue joka toinen ilta :smiley-ashamed005) tarkistelen että pienellä on kaikki kunnossa.

Uutena juttuna nyt on tullut se, että selällään nukkumiselle saa heittää hyvästit. Kohtu on alkanut painaa sen verran, että selällään nukkuessa jalat ja peppu puutuvat/kipeytyvät koska veri ei pääse enää vapaasti sinne kulkemaan. Nyt sitten alkaa se kyljellään nukkumisen opettelu.

Venla: ihana kuulla että masisfiilis alkaa mennä ohitse. Mulla itsellä vaikeuksia nukkua vasemmalla kyljellä kun kohtu ilmeisesti painaa silloin verisuonta ja jalkaa alkaa pakottaan ja se puutuu, tulee vaan pitkä raskaus jos joutuu oikealla kylellä nukkuun koko raskauden, selällään en voi nukkau kun silloin kuorsaan ko kenttäsaha ;)

Mulle toinen kolmannes toi tullessaan paremman olon fyysisesti, mutta mitään seesteisyyttä mä en ole kokenut vaan päinvastoin, mä olen ihan hirveän itkuherkkä! Mulle ei tarvitse sanoa kun etäisesti kriittinen tai negatiivinen sana niin mä vollotan seuraavan tunnin.
Erityisesti ukkelin sanat tuntuvat osuvan itkuhermoon, mikä on suorasanaisena tunnetun miehen mielestä tietenkin toooosi kivaa.

Toivottavasti tämä vaihe ei kestä kauaa...

^ mä itkin koko esikoisen raskauden. Tässä raskaudessa oon vaan raivona kaikesta. Tiedä sit kumpi on pahempi :D

Aah, v-mäiset nivuskivut tänään. Esikoisesta en moista muista, että ois ollut. Kiva kun jo nyt alkaa :O. Tänään 16+3. Josko levolla menis ohi.

Mäkin raivostun helpommin kun ennen! Mä osaan myös huutoitkeä, koska kun raivostun niin yleensä alan myös itkeä samalla... Hurmaavaa.

Mul alkaa toi kudosten löystyminen tuntumaa selässä. Tulee tosi herkästi kivuliaita fasettilukkoja eikä se helpota et on ennestään kaikki lihakset ylikireinä. Eilen hain postista tilaamani tukivyön, mut mä en vielä tiiä tukeeko se enemmän vatsaa vai selkää. Se malli minkä oisin halunnu oli tietenkin mun kokosena loppu, enkä löytäny muista nettikaupoista (kotimaisista) samaa tuotetta. Totaki vyötä aattelin käyttää lähinnä ulkona liikkuessa ja silloin jos tarvii seistä pitkään, ei oikein istuessa tunnu mukavalta vyön malli.

Mulla oireet oikeastaan vasta alkaneet nyt tokalla kolmanneksella, et ei kyl pde ainakaan tähän raskauteen tuo mikä lie energinen toka kolmannes nyt sitten onkaan! :D Nivuskivut ja vatsan venyminen aiheuttaa kipuja, ja jos tää kestää vielä pitkään, niin tuskainen syksy tulee olemaan.

Täällä alkuraskauden oireet olivat melko vähäiset ja nyt toisen kolmanneksen alkaessakaan ei mitään uusia oireita ja useimmat alkuraskauden oireetkin hellittäneet jo. Paitsi väsymys! Kärsinköhän sitten loppuraskauden vaivoista "helpon" alkuraskaudenkin edestä?! :rolleyes:

Täällä perästä tullaan, tänään ois 13+1 ja tuntuu, että turvotus alkaa häviämään :happy: Tosin tuntuu, että masukin katosi siinä samalla, se näytti vielä viime viikolla niin isolta :wideyed: Mulla turvotukseen on varmaan auttanut nyt mustikka metsässä kökkiminen, alkuraskaus kun meni melkein sängyssä maatessa.
Viikko sitten jo tuntui, että on hiukan energisempi olo, tosin väsähdän edelleen tosi nopsaan. Eilen olin pari tuntia mustikoita etsimässä ja sen jälkeen tulikin otettua kolmen tunnin päikkärit :hilarious:

Nyt oon vielä päässyt oireiden suhteen helpolla, mutta saa nähdä, miten sitten loppuraskaus tosiaan sujuu :rolleyes:

Täällä alkuraskauden oireet olivat melko vähäiset ja nyt toisen kolmanneksen alkaessakaan ei mitään uusia oireita ja useimmat alkuraskauden oireetkin hellittäneet jo. Paitsi väsymys! Kärsinköhän sitten loppuraskauden vaivoista "helpon" alkuraskaudenkin edestä?! :rolleyes:

Mulla on ihan samanlainen tilanne, pahoinvointia ei juurikaan ollut, mutta väsymys oli järkyttävä! Hyvä että istumatyössä jaksoin päivän istua kun kotiin päästyäni jo rojahdin sohvalle ja nukuin. Pari viikkoa meni nyt vähän paremmin, mutta nyt taas on sellaista että alavatsa "kouristelee" ja väsymys ei tunnu loppuvan monien tuntien unillakaan... :sad001

Onko muuten muilla tuntunut paljon liikehdintää? Eka raskaus menossa ja kun valittelin kaverille että vatsa kutittelee välillä niin hän sanoi että tunnen liikkeitä..(?) :woot:

Ekat liikkeet tuntuu siltä kuin olis perhonen vatsan sisäpuolella. Hentoa kutittelua se on kun vauva on niin pieni. Lähempänä 20 viikkoa liikkeet alkaa voimistua kun vauva mahassa kasvaa ja alkaa sit tuntuu selkeitä potkuja ja myllerrystä.

Pahoinvointi katos joskus ennen 12 viikkoa. Siis melkein kokonaan. Paitsi jos särkee päätä heti aamusta niin kuin eilen niin oksennushan siinä lens. Olis nyt hävinnyt samalla tuo päänsärkykin kun pahoinvointi muuten hävis. Vois sanoa että melkein joka 3 tai 4 päivä särkee päätä. Raivostuttavaa.

Kultainen keskiraskaus? Väsymys ei oo ainakaan vielä vähentynyt. Mulle iski joskus rv 10 tienoilla tätä väsymystä ja uniongelmia ja ovat jatkuneet tähän päivään asti (nyt 14+2). Satunnaisia nippailuita ja vihlaisuja kans tuntuu mahassa, mutta muuten olo on aika oireeton. Pahoinvointia mulla ei ollut kuin parilla ekalla viikolla, joten en sen puolesta ole huomannut eroa aiempaan. Hengästyttää todella helposti ja kaikki fyysisempi rasite tuntuu aika raskaalta.
Mies on myös kovasti ootellut, et koska nuo toisella kolmanneksella vauva-kirjassa luvatut "hurjat seksihalut" heräis... Mulla kun ei oo mitään mielenkiintoa petipuuhiin. Toistaseks hän joutuu odottamaan parempia päiviä, kai tämä jatkuva väsymys vaan vie kaiken energian.

Öiset vessakäynnit on sentään nyt vähentyneet yhteen käyntiin ja toiseen, jos mielii nukkua yli kahdeksaan aamulla. (ennen 2-4). Pari päivää on taas ollut vähän sameampaa virtsaa. Kuukaus sitten oli sama juttu, mut kaipa kaikki oli ok, kun ei virtsakokeen tuloksista ole neuvolasta kukaan mulle soittanut.

Takaisin