Toisen kolmanneksen oireet

Mulla kans iho kuivunu etenki naamasta, ja lisäks viel kutisee. Iho ihan hilseilee kulmakarvojen seudulla ja leuan seutu on sellasella "ihottumaläntillä" ei ole näkyvää mut tuntuu kädellä koskiessa ja koko naama kutisee kokoajan. Ja kädet kutisee ja jalatki. Pitäs vaa tehorasvausta tehä, mut ku oon aina ollu tosi huono rasvaamaa ihoa. Tosi vaikea saada minkäälaista rutiinia siinä kohin aikaseks.

Lisäks nipistelee mahaa kävellessä, ja navan seutu on niin kipeä silloin et tuntuu kuin puukolla joku pistelis. Kävelytahti on hiljentyny ihan naurettavan (itkettävän) paljon sen takia.
 
Mulla oli pari viikkoo sitten nenä tukossa ja ääni paineessa ja nyt taas nenä vuotaa jatkuvasti :sad001
 
Mulla on nyt alkanut selvästi enemmän vaivaamaan supistukset. On siis jo jonkun aikaa tullut melko tuntuvia jos kävelee reippaasti tai töissä kun on rankempaa, mutta tänäänkin tuli pitkään säännöllisesti ihan levossa. Toki olen tänään ollut liikkeellä ennen tuota paljonkin mutta kävelty tuon nuorimmaisen tahtiin, pidetty taukoja jne. Ja siis nuo levossa tulleet tuntuivat selvästi selässäkin. Enpä usko että mitään saavat vielä aikaan, mutta ärsyttää kun taas alkaa näin aikaisin.

Niin ja viimeiset pari päivää ollut ihan hirveä väsymys. Nukahtelen istualleen kun vahdin nuorimmaisen nukahtamista tai katselen telkkaria. Tänään olen nukkunut jo kaksi kertaa tunnin päiväunetkin ja edelleen voisin vaan nukahtaa.. Toki olen öisin heräillyt monta kertaa jostakin syystä ja yöunet jää muutenkin lyhyeksi kun nuoremman nukahdettua ysiltä, pitää vielä tehdä hommia ennen kuin pääsen itse nukkumaan ja herätys viideltä. Tai no tänään vasta kuudelta kun oli vapaapäivä eli nuorimmainen valitsi heräämisajan.
 
Mulla ei oikein mitään häiritsevää uutta ole ilmaantunut, jos nyt ei mahanahan kiristämistä lasketa, ja vanhoistakin vaivoista luulin päässeeni eroon. Mutta nyt ihan yllättäen tänäaamuna ennen töihin lähtöä :puke_r *yöks* pitkästä aikaa :wideyed: Voisikohan johtua siitä, etten ollut ehtinyt syödä kunnon suolaista aamupalaa, vaan juonut vaan lasin mehua...?
 
Minulla valtaisa väsymys (9-10h/yöunia + 3hpäikkäreitä töiden jälkeen) ja kuvotus on loppunut ja nyt ei tarvitse enää päiväunia nukkua, olo on yleisesti hyvä.

Yksi tosin mikä yllätti oli, kuinka nopeasti sitä hengästyy! Minulla ei ole näkyvästi mahaa nimeksikään, mutta silti. Kesän viimeisiä mustikoita poimiessa huomasin, etten olekaan voittamaton vaan jyrkkä mäki umpimetsässä pisti puuskuttamaan todella paljon, hah :wink. Siihen jäi mäkiseikkailut.. :joyful: Samaten kyllä ihan arjen hommissa huomaa välillä, että hengästyy enemmänkin ihan ihme asioita, kuten lattioiden pesusta ja muuten reippaammasta menosta.
Myös iho on ollut poikkeuksellisen kuiva, mikä on minulla normaalisti vain talven ongelmia.
 
Mun selkä on ruvennut kukkimaan! Kipeitä näppyjä ilmestyy lähes päivittäin! :p
Naamassa niitä ei onneksi ole.
 
Mulla on alkanut olemaan ihan kauheeta rinta kipua :eek: vaikkei ole edes talvi!! Se lähtee nännistä ja säteilee siitä ympäri rintaa... välillä tuntuu että pitäis olla ilman paitaa kun kaikki kosketus sattuu! Ei tiiä mitä sille tekis että ei tarttis seinille hyppiä :happy3
 
Kamala väsymys kun palasin töihin lomalta. Olin lomalla jo vähän energisempi mutta työ on kohtalaisen fyysistä vuodeosastolla niin olen ihan katki. Varsinkin iltavuorosta aamuun on ihan järkyttävä. Palasin töihin tällä viikolla ja siihen loppui liikuntaintokin. Lisäksi ei ole minkäänlaista työmotivaatiota ja ärsyttää vaan olla töissä kun on ihan pakkopullaa väsymyksrn takia. Selkäkin kipeä nostelusta, mutta se kipeytyy välillä ilman raskauttakin. Iho on ruvennut kutisemaan vaikka rasvailen joka päivä. Eniten kutiaa maha ja kyljet. :yuck:
 
Närästystä alkanut olemaan nyt päivittäin eli ihania "yrjöröyhtäisyjä" :D muuten on edelleen kaverina ainainen väsymys, huonosti nukutut yöt ja ummetus.Veikkaan et mullakin on hemoglobiini tippunu jo liian alas ja pitäs rautaa popsia, mut ootellaan nyt viel reilu kolme viikkoo seuraavaan neuvolaan... Maha iltapäivisin ja iltaisin pinkeä pallo ja sen seurauksena nyt kai alkaa tulla arpia, kun iho ruvennut kutisemaan ja tuntumaan kivuliaan pinkeältä. Vissiin jo tullut eka "arpirengas" kiertämään napaa, et en tiedä tuleeko mulle nuo arvet tuolleen rengasmaisesti ja muistutan loppuvaiheessa tikkataulua :woot: Onneks ainakin nää ekat arvet on suht vaaleita eikä kirkuvan punasia...
 
Muakin närästää. Ainakin laitan kenkiä jalkaan valahtaa hapot kurkkuun ja jos syö liikaa niin paha olo monta tuntia. En uskonut että närästys tulee näin pian varsinkin kun normaaalisti ei närästä koskaan.
 
Mulla on tunne, että mua on huijattu. Kaikki sanoivat, että toinen kolmannes on raskauden parasta aikaa. Pyh sanon minä. Ensimmäisellä kolmanneksella olin raskauden alussa todella kipeä pari viikkoa alamahan seutuvilta, joiden takia jouduin ensiavun kautta saikulle lepäilemään, mutta kun niistä selvittiin, olivat ainoat oireet lähinnä järkyttävä väsymys iltaisin ja finnit. Muuten olin elämäni kunnossa. Koiran kanssa vedettiin päivittäin useita pitkiä lenkkejä ja jaksoin touhuta pihatöissä vaikka kuinka.

Tämä toinen kolmannes on ollut ihan kamala. Vähän ennen rv12 alkoi iskias-tyyppinen kipu oikean pakaran seudulla, joka vähän hidasti vauhtia. Nyt tuo kipu on siirtynyt vasempaan pakaraan ja häntäluuhun. Lisäksi alaselkää särkee koko ajan. Nivuset ja lonkat menevät lukkoon jos olen päivällä käynyt yli 30min lenkin tai jos olen istunut paikallani vähänkään pidempään. Työkaverit säikähtävät aina kun nousen työtuolistani, koska ärräpäitä lentelee ennen kuin pystyn kävelemään normaalisti ja iltaisin/öisin en aina meinaa päästä sängystä vessaan. Fysioterapeutin antamasta tukivyöstä ei ollut mitään hyötyä.

Lisäksi rv18 alkoivat harjoitussupistukset. En ensin edes tajunnut mistä on kyse. Olin ystäväni ja kummipoikani äidin kanssa vetänyt naurettavan ähkyn malesialaista sapuskaa ja naureskelin, kun maha oli kivikova. Kaveri tajusi tilanteen samantien ja kertoi ettei tämä mikään ähky ole, koska hyvin nopeasti tuo kovettuminen helpotti. Siitä lähtien nämä harjoitussupparit ovat voimistuneet ja lisääntyneet. Kivuliaita eivät ole, mutta epämieluisia (kovettuminen ja paine mahassa. Välillä niihin tuntuu liittyvän lievää selkäsärkyä).

Yölliset vessareissut ovat jatkuneet plussaamisesta saakka. Neuvolassa epäilivät, että johtuu allekirjoittaneen aktiivisesta hormonitoiminnasta. Olisi kuitenkin ollut kiva nukkua vielä yhdet täydet yöunet ennen babyn syntymää. :rolleyes:


Ensi viikolla olisi neuvolalääkäri, koska terkka oli sitä mieltä että supistukset + selkäkivut olisi hyvä käydä tarkastuttamassa lääkärillä. Katsotaan mikä tuomio sieltä tulee. Saikulle en ehtisi millään jäämään. Töissä on kiireisimmät ajat ja haluan saada isommat projektit pois alta ennen kuin alan valmentamaan tulevaa sijaistani tähän hommaan.
 
Mul on öisin välillä nivuet niin kipeenä et koko alavatsaa särkee sellasena nauhamaisena kipuna häpyluun yläpuolella. Silloin ei pysty nukkumaan vaa on pakko nousta otaa panadolia ja venyttelemään lonkan koukistajia. Tähän lisänä nuha/jatkuva tukkosuus ja nuoremman yöhäiriköinnit niin kyllä vaa väsyttää. Lisäks epäilen et rautaa tarvis syödä enemmän, mut ei tee miel ku merkistä riippumatta maha-ongelmia aina.
 
Noniin rv 23 menossa ja nyt alkaa se energinen kausi vissiin löytyä. Että hiukan myöhempään kuin "piti".:shifty: Liikunta alkoi jo kunnolla taas maistumaan mutta nyt olen tietenkin flunssassa.. mulle iskee öisin kauhea särky molempiin lonkkiin. Tai tuohuon reisien ulkosivuihin johonki reiden ja pakaran välimaastoon. En tiedä onko raskausvaiva vai tämä että pitää nukkua kyljellään. Olen aina ollut mahallaan nukkuja ja nyt on kyllä kestänyt pitkään opetella nukkumaan kyljellään. :yuck: Töissä paikat on kestänyt hyvin nostelua, vaikka aika raskastakin ollut. Ja koko päivän jalkojen päällä liikkeellä tekee mulle kyllä hyvää. Pahinta olisi istumatyö. No kun flunssasta paranen niin jatkan taas liikuntoja ja nautin tästä "energisestä kaudesta" nyt kun se vihdoin alkoi. :grin
 
Mulla on noin viikon ajan ollut jotenkin ajoittan tukala hengittää, varsinkin istuessa. Ahdistava ja levoton olo ja tuntuu ahtaalta ja purostavalta ylämahassa. Onkohan tää vauvan kasvuun liittyvä oire? Eikö tällaisen pitäisi tulla vasta lopussa?:dead:
 
Hyvin voi alkaa olemaan jo tukalaa oloa :) alkaahan se kohtu olemaan jo sen verran iso, että työntää sisäelimiä ylöspäin/ahtaalle. Sit se olo voi välistä helpottaa kun kylkiluut antaa tilaa :)
 
Lelluu, Mullakin vasta rv 23+ ja tuollaista on ajoittain, mutta toisaalta rintakehä ei ole vielä alkanut laajentumaan ja vauva onnistuu joskus olemaan sen verran ylempänä, että painaa varmaan palleaa ja vatsalaukkua (jonka kyllä huomaa närästyksestä). Eli veikkaisin sinullakin normaaliksi kohdun kasvuun liittyväksi oireeksi. Tietysti jos alkaa olemaan jatkuvaa tunnetta tai muuttuu kivuksi tms niin sit lääkärin juttusille ettei ole mitään muuta.
 
Joo kyllä se varmasti on tuo mahan kasvu mikä tekee ahdistuksen tuntee. Varsinkin jos istun pidempään. Kävely tai kylkimakuu helpottaa yleensä. Kaipa tähän "ahtauteen" jossain kohtaa tottuu.:rolleyes:
 
Takaisin
Top