Toisen kolmanneksen oireet

Kuulostaa niin tutulta tuo yöheräily ja pyöriminen! Nyt kymmenen tunnin työpäivään about 4 tunnin pätkäsillä yöunilla...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mistä nuo liitoskivut tietää? Miten ne eroaa supistuksista? Ja saa nauraa mun tyhmille kysymyksille, mutta ei ole näin ens kertalaisena mitään tietoa mitä tässä tulee vielä kokemaan. :rolleyes:
Tänään olin tunnin reippaalla kävely lenkillä ja puolessa välissä alkoi tulla "pakottava/kiristävä" tunne alavatsaan ja pian se jo tuntuikin sellaiselta kirpaisevalta. Mutta helpotti kun hiljensin vauhtia ja kotia päästessä loppu kokonaan.
 
Mulla ainakin liitoskivulla tarkoitan sellaista särkyä esim.häpyluun kohdilla, ihan kauhealta tuntuu ja se särkee enemmän tai vähemmän koko päivän. Myös häntäluun puolella tuntuu särkyä varsinkin työpäivän jälkeen. Kuulostaa siltä että sulla Iituliina olisi supistus ollut kyseessä :) supistuksen aikana myös vatsa kovettuu ja kohtuhan harjoittelee aina sinne synnytykseen saakka kunnes tulee ne "oikeat" kohdunsuuta avaavat supparit :) eli niin kauan kun supistukseen ei liity kipuja niin ei syytä huoleen !:)
 
Kiitos! :) mä oon pihalla kun lumiukko näistä kaikista jutuista että hoh hoijaa ja häpeänhattu päähän :oops: menettekös te sitten heti lääkäriin jos kipuilua tuntuu enemmänin esim. just liikkuessa? Onko liitoskivuissa sitten supistuksen/puristuksen tunnetta ollenkaan samaan aikaan?
 
iituliina juu kuulostaa supparilta. itellä oli eilen suppari, tänää harkkasupparei ja järkyttävät liitoskivut lisäks. ei ol herkkua neiti ollu eilisest asti pää alaspäin, paine ollu kiitettävä joten paras ottaa levon kannalta ku ei tuon neidin suunnitelmista tiedä ja pitäs se 14vko pysyä sisällä vielä.
 
Mistä te tiiätte miten päin se vauva tuolla on, mä näen kyllä nyt vaavin liikkeetkin yleensä ulospäin, mutta en kyllä yhtään osaa sanoa miten päin hän siellä on? Joo pysyt nyt vaan gatusa levossa ettei ala neiti nyt hätiköimään :)
Musta alkaa tuntua etten mä halua noita liitoskipuja ollenkaan, voisko ne jäädä mun osalta pois :laughing002
 
Auttaiskos hahmottamaan jos selittäis näin?

Eli liitoskivut on siis häpyliitoksen löystymisestä aiheutuvaa kipua, tavallaan kuin nivelkipua, mutta kamalampaa? Ja supistukset sitten taas on lihaskramppeja, harjoitussellaiset kivuttomia mutta ikävän tuntuisia, ja oikeat sitten kipeitä.

Vaikea on sanoa mitään tuosta asennosta itsekään - potkujen epäilen tässä vaiheessa olevan voimakkaampia kuin nyrkkien ja siksi sanon että potkii rakkoon, silloin kun sinne tuntuu. Vaikea sitä on oikeasti näillä viikoilla varmaksi sanoa miten päin tuolla ollaan, kun vielä on tilaa liikkua niin ruhtinaallisesti että mahtuu kääntyilemään miten päin vaan.
 
Mustakin tuntuu, että oon välillä pihalla kaikista liitoskivuista ja vauvan asennoista sunmuista, mistä täällä puhutaan :grin Ekakertalaisena en osaa sanoo muuta, kun että vauva potkii ja ei oo ollu muutamaa alavatsasärkyä urheillessa lukuunottamatta mitään särkyä tai paineen tunnetta. Toisaalta hyvä tietty ettei mihinkään satu tai särje,mutta välillä vaan tuntuu, etten tiedä mistään mitään :p
 
Älä yhtään häpeilie iituliina, itekkin ensikertalaisena mietin ihan samaa että miten supparit ja liitoskivut erottaa. Nyt kun niitä molempia on ollu, niin luulen eron tietäväni.
Mullakin pitkän kävelyn päätteeks tulee tommosta samanlaista kiristystä ka pistelyä eritoten alamahaan ja välillä jos nousee nopeesti ylös istualtaan. Oon myös huomannu, että mitä väsyneempi oon, sitä pahemmalta nuo supistukset tuntuu.

Liitoskivut on taas alkanu vaivata ihan viime päivinä. Häpyluun tienoilla semmosta jomotusta ja sitten sieltä asti kylkiin ulottuvaa repivää, nopeesti ohi menevää kipua. Tosi kiva ku nuo haittaa aika pahati yöunia... Ja kun vielä sanotaan että "Lepää nut vielä kun voit!" Joo, ajatuksen hyvä mutta uni ei kyllä oo kovin kaksista... Miten teitä muita nukuttaa?

Ja tosi kiva että täällä on kokeneempia meitä ensikertalaisia neuvomassa, paljon saanu tietoo ja vinkkejä täältä!:)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Puapru, tiiätkö on siitä faktaa että jalat on vauvalla tässä vaiheessa voimakkaammat kuin kädet?

Itellä ei mitään hajua miten päin Neiti masussa pyörii, mutta jotenkin minäkin aattelisin että siellä missä kovimmat liikkeet tuntuu, on jalat. Tällä hetkellä ne kohdistuu vasemmalle keskelle, vai voikohan se vielä olla siellä poikittain?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
juu voi kysyä. mä tiedän neidin asennon siitä että potkut tuntuu ylempänä, neidin pää tuntuu alhaalla puskees ja nyrkit tuntuu suoraa rakkoon välillä. potkut näkyy vatsan läpi selkeest mulla. tänää tuntun kunnol painetta lisäks alhaalla ni päätin et paras levätä et neiti pysyis mahollisimman pitkää sisällä. lauantaina oiski sit lääkäri taasen ja ultra samalla näkee mikä tilanne jos tarkastaa. pitää mainita vihlonnat, harkkasupparit liitoskivut ja unettomuus kyl lääkärille saa mitata verenpaineenki ku ei ol kertaakaa raskauden aikana mitattu.

tuikkis kyllä hän siellä voi olla iha poikittainki. ei ol pelkästää et jalat tai pää alaspäin. mulla oli aiemmin välillä poikittain ja heitteli kuperkeikkaa jne mut eilisestä on tuntun potkut ylempänä ja kädet alhaalla pää välillä oikei puskee alaspäin.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos tuhannesti kokeneet kokemusten ja neuvojen jakajat :Heartred mun pitää ehkä lukea vielä naisen anatomiaa kuvina että tiedän missä kohdassa on edes koko häpyluu ja kaikki muut tärkeät osat :laughing002 kuulostaa kauheilta noi teidän kivut, apua. Tuleeko noi niinkun kaikille aina jossain vaiheessa raskautta? Niin tai kai ne tulee kerran paikat kasvaa, venyy ja paukkuu :laughing002

Hyvin nukuttaa kyllä sitten ilta/yö bileet on vauvalta ohi, tosin välillä herää pissahätään yöllä ja välillä miettii pari tuntia ennen unen tuloa että miten sitä pärjää vauvan kanssa ja mitäs jos jotain ikävää tapahtuu. No höhlä kun on, pitäis vaan olla ja antaa asioiden mennä omalla painolla, ei ne miettimällä paremmaksi tule.
 
En mää kyllä ekassa raskaudessakaan tajunnu missään vaiheessa miten päin se vauva oli... "tossa on ehkä peppu, tai kylki, tai pää...":wink nuo liikkeet on kyllä ihania! Vois vaan istua käsi mahalla ja fiilistellä:)
En hän nuita liitoskipuja välttämättä tuu... ja jos tulee, nii saattaa loppua ihan yhtäkkiä. Mä olin esikoiselta välillä ihan liikuntakyvytön liitoskipujen takia. Mies sano aamulla töihin lähtiessään et pidä puhelin koko ajan vieressä jos lyyhistyt johonki:wink. Mut illalla saatto olla jo ihan normaali olo. Ei kaikki vaivat välttämättä pahene vaikka maha kasvaaki... tai sitte pahenee... samaa epävarmuutta huomisestahan se tulee olemaan sittevauvojen kans..."tuleekohan sillä nyt maha kipeeksi jos syön suklaakakkua" tai "miksihän se nyt vaan huutaa vaikka on ihan selvästi väsy mut ei vaan nukaha..."
'mistä näistä tietää' on varmaan ollu viimesen parin vuoden aikana mun eniten käyttämäni fraasi:wink

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
Niin,mistä näitä tietää, joillakin saatta koko raskaus olla täysin oireeton kun taas toisille tulee jo heti alussa kaikki kivut ja säryt sun muut vaivat. Itselläni yleensä pahenee vaivat mitä pidemmälle raskaus etenee. Taas viime yönä särki niin kovin että heräsin monta kertaa ja kun kello soi en meinannut pystyä sängystä nousemaan, niin kova särky oli alapäässä! Hiphei ja töihin n.10 tunniksi !
 
En ole mistään lukenut että olisi tutkittu tuota käsien ja jalkojen voimaa tässä kohtaa, ihan omaa ajatusta se on, ja voi olla täysin ja totaalisen pielessä myös. :grin

Ei tosiaan kaikille tule kaikkia kipuja ja vaivoja, ei edes samalle naiselle eri raskauksissa välttämättä tule samoja vaivoja. Mä en ole juurikiaan noista liitoskivuista kärsinyt, vain sen verran että tiedän mistä on kyse.

Ja vielä tuosta vauvan poikittain olosta. Se voi olla tuolla poikittain ihan tosi pitkäänkin, kuten siskollani esikoinen. Hän kääntyi vasta muistaakseni joskusn rv 30 jälkeen raivotarjontaan, siihen saakka hengasi poikittain ja teki siskolleni ihan tosi tosi ison näköisen mahan!! Eli kaikki on mahdollista!
 
Täällä ollaan pää ylöspäin ja silti paineen tunne "tuolla alhaalla" on aivsn järkyttävä. Oikeesti tuntuu että kohta se tulee ulos sieltä :)
Mutta se on normaalia, kun on kohtu alhaalla, joskin hyvin epämukavaa. Paikallaan seisoskelu on pahinta. Mutta liikkeessä ja istuessa helpottaa, eikä vaadi meikäläisen kohdalla lepoa tms. Täydellä höyryllä taas lähdetään vetämään neljälle kurarensselit niskaan ja kävellään leikkipuistoon. Kaksosten rattaitten työntäminen on osoittautunut hyväksi liikunnaksi, kun kiloja ei ole tullut yhtään. Äitiysvaatteet roikkuu päällä, mutta sopii mulle!
Rv 24+6 menossa ja aika lentää..
Enää 3 kk :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
rosita hyvä että siellä kaikki hyvin sentään, tääl päästii tutustuu kunnon suppareihi viime yönä. ei tuon neidin tarttis pitää kiirettä vielä tänne tulon kanssa, ukko alko miettii siinä sit että pitäs vissii ostaa vähä vaatteita valmiiks neidille iha varoiks. lauantaina lääkäriin sit inshaAllah, sais kyl paikat olla kii vielä ja kaulaa jälellä kunnolla... se 14vko ku pitäs vielä sisällä pysyä vähintään. toi tunne et koht tulee ulos on kyl niin ärsyttävä tässä vaiheessa. ukko meni sanomaa mulle et onkoha se jumis siellä pääalaspäin ni olin et älä noin sentää mieti koska sillo jos on kiinnittyn ni ei men välttämättä kauaa, no neiti päätti sit sen jälkee kääntyä onneks vähä ettei ollu enää pää alaspäin siellä vaihtelee asentoa mielesä mukaa ku tilaa on. jos tekee kuten esikko ni rv 27 tuo on raivotarjonnas, kattelin vanhaa neuvolakorttia ja siel näky et 27 lähtien esikko oli ollu raivotarjonnas joka kerta ku oli neuvola tai äippäpoliaika.
 
Meilläkin oli esikko raivotarjonnassa viimeiset 3kk. Kiinnittynyt ei koskaan ja silti syntyi rv 38, vaikka piti läälärin mukaan mennä yliaikaiseksi :)
Näistä ei koskaan tiedä :)
Kolmonen syntyi ilman mitään ennakkovaroitusta rv 36.
Taasen tuttavilla ollut niin vahva fiilis monella, että aikaisin tulee, ja ties mitä tuntemuksia. Eivät uskaltaneet edes siivota viimeisinä kuukausina, saati tehdä muita kotitöitä (lääkäri ei ollut kehoittanut välttämään, itse olivat jostain päätelleet). Ja kaikilla mennyt raskaus viikolle 42.
Nämä on ihan henkimaailman juttuja.
Itse aijon elää ihan normaalisti. Mies on kuukauden reissussa, joten koti ja lapset ja harrastukset on hoidettava supisti tai ei.
Mun kohdalla mä uskon, (kun on normaalit hyvin menneet raskaudet takana) että jos se sieltä aikaisemmin tulee, niin se tulisi joka tapauksessa, se ei sieltä tule yhtään aikaisemmin tavallisten kotitöiden, puiden kantamisen tai kävellen tehtyjen kauppareissujen takia. Kroppa on niin tottunut niihin.
Halkoja en enää lähde hakkaamaan ja 50 kg rehusäkkien nostelu on miehen heiniä, mutta muuten hoidan hommat kuten tähänkin asti. Enkä kyllä aijo sektionkaan jälkeen jäädä pitkiksi ajoiksi makoilemaan. Hulluksi tulisin neljän seinän sisällä parissa päivässä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tiedättehän sen tunteen kun (ennen raskautta) juostessa liian kauan tai kovaa, alkaa kylkeen pistään? Tismalleen samanlaista kipua tulee alavatsaan molemmille puolille kun kävelen reippaasti tai kipuan pitkät portaat ylös.
Plus tietty paine alavatsalla, mutta sen koen olevan jotenkin itsestäänselvää. Ajattelin kysästä (parin viikon päästä) saako neuvolasta meillä tukivöitä lainaan.
 
Takaisin
Top