Siis peräpukamat on ihan perseestä! Oon itse kärsinyt niistä kuusi vuotta, eli esikon syntymästä lähtien. Olen kertaalleen ne käynyt hirttämässäkin (ei mikään mieltäylentävä kokemus), mutta se auttoi vain muutaman kuukauden. Harrastan liikuntaa mielestäni ihan riittävästi ja juon vettä tarpeeksi. Käytän paljon kuitua päivittäin ja välttelen vatsaa kovettavia ruokia, mutta silti! Niinkai se on, että kun kerran on päässyt ne "suolenseinämät" tms siellä löystymään, niin ei ne niin vaan palaudukaan entiselleen. Mulla on vielä sukurasitettakin, kun isä on ikänsä kärsinyt samasta vaivasta. Ja en kärsi pelkästään siitä peräaukon kutinasta, joksi peräpukamavaivoja kivasti tv-mainoksissakin vähätellen kutsutaan, vaan verisestä vuodosta ja kivuista. Nyt raskauden aikana, kun tajusin vaihtaa obsidan-rautapillerit siihen nestemäiseen floradixiin, syön joka aamu kaurapuuroa ja käytän tavallista enemmän kasviksia ja marjoja, on pukamat olleet lähes vuotamatta, muutamaa tippaa silloin tällöin lukuunottamatta. Tiedän, että synnytyksen jälkeen tilanne pahenee taas, mutta se on sen ajan murhe sitten se!