Kyllä inasofia mukaan mahtuu hyvin IceQueen, varmasti onkin hermoja kiristävää tuo konttausvaihekin! Itse aion lapsen totuttaa matkasängyssä olemiseen silloin kun ei ole näköetäisyydellä. Siis heti, kun poika osaa istua ilman tukea ja hienomotoriikka kehittyy lisää, vien matkasänkyyn kasan mieleisiä kirjoja ja leluja, joita voi tutkiskella ja vaikka lastenmusiikkia soimaan. Saa nähdä, kuinka onnistuu, mutta kun vaan sitkeästi toteuttaa tapaa ja ensin lyhyitä aikoja kerrallaan, niin varmasti oppii Ja syöttötuolissa voi tutustua vaikka palapeleihin tai mutustella hapankorppua tms. Aiotaan kyllä käyttää myös hyppykiikkua. Ja kun tarpeeksi käy ulkona ja ottaa pikkuisen mukaan askareisiin mahdollisuuksien mukaan, energia jatkuvaan kaappien tonkimiseen, kiipeilyyn yms. luulis kyllä vähentyvän. Ja tiedän kyllä, että on todella rasittavaa 15 sekunnin ajan komentaa ja siirtää lasta pois portaista, hyllyltä, wc:stä, kenkien kimpusta... Mun mielestä pitää heti alusta alkaen tehdä selväksi mihin saa koskea ja mihin ei, minne saa mennä ja minne ei. Ja jos ei lapsi ei millään usko, niin matkasänkyyn/pinnasänkyyn, sitteriin, hyppykiikkuun, syöttötuoliin. mihin vaan, ei "rangaistuksena", mutta kuitenkin tehden selväksi, että "kun sinä et nyt äitiä tottele, saat nyt leikkiä tässä." Jäähymenetelmät onnistuu sitten vähän myöhemmin, varsinkin, kun lapsi osaa puhua enemmän... Ei pienen kanssa elämä saakaan olla vain sitä, että tuntikausia kieltää tekemästä asioita! Ei sellaisesta varmaan voi nauttiakaan... Ja kaikkia kolhuja ei voi välttää. Mun mielestä lapsen kuuluu saada tiettyyn rajaan asti saada kokeilla omia taitojaan, haavereita tulee ja menee, mutta se kehittää lapsen lihaksia ja niveliä sekä koordinaatiota. Tsemppiä arkeesi pienen "tuholaisen" kanssa!