Älä huoli, Lismubettiina, kyllä kaikki äidit pärjää omalla tavallaan. Ja ne, jotka siitä osaa etukäteen vähän stressatakin, pärjää varmasti erinomaisesti ja niiden lapsista kasvaa tasapainoisia aikuisia, kunhan äiti ei ole jatkuvasti liian ankara itselleen ja siksi onneton. Taloudellinen elämäntilanne ei vaikuta kykyyn kasvattaa henkisesti terve lapsi. Itsekin asun vuokralla ja opiskelen, kuten opiskelin jo esikoistakin odottaessa. Enkä koe, että meiltä puuttuisi mitään. Mies on töissä, ja on siksikin kuitenkin varaa pitää autoa, matkustaa, ostaa vauvalle sellaiset rattaat, vaippakassit ja vaatteet kun haluaa. Esikoinen on neuvokas päiväkotilainen jolla on vahva oma tahto, mutta tulee kuitenkin myös hyvin muiden kanssa toimeen. Ikäisekseen normaalisti kehittynyt kaikin puolin, vaikka aloitti päiväkodin puolitoistavuotiaana ja asummekin vuokralla :D Eli ei se vakityöstä äitiyslomalle jääminen ole ainoa oikea vaihtoehto, itse olen kokenut, että opiskelun ja äitiyden yhdistäminen onnistuu varsin hyvin. Minulla on jäänyt enemmän aikaa lapselle kuin työssäkäyvillä äideillä keskimäärin, kun pääsen välillä hakemaan aikaisemmin päiväkodista tai voin pitää huvikseni jopa ex-tempore vapaapäiviä ja viettää ne korkeasaaressa tms. jos olen saanut vaikkapa yöaikaan edettyä opiskeluun liittyvissä kirjallisissa töissä. Ei ole siis tarvinnut tehdä niin tarkkaa rajanvetoa ja valintaa ns. 'aikuisten maailman älyllisten ponnistelujen' ja kotoilun välillä. Monet tutut taas ovat kotona koko sen kolme vuotta, kun työelämän rankkuus ja pitkät päivät ovat (teoreettisista mahdollisuuksista lyhennettyyn työviikkoon yms huolimatta) ainoa vaihtoehto, eivätkä halua lapselle niin pitkiä päiväkotipäiviä liian pienenä.
Kodin ulkopuolella liikkumisesta, että en kyllä ole pääkaupunkiseudulta poistumassa enää, mutta sen enempää en varo menemisiäni. Lapsenhoito on tietenkin järjestetty ja vain puhelinsoiton päässä koko ajan. Valtaosa synnytyksistä alkaa kuitenkin supistuksilla, eli vesien menostakaan en ole niin hysteerinen että pelkäisin sen tapahtuvan julkisella paikalla: en siis pidä varahousuja mukana käsilaukussa... Ja vaikka olenkin uudelleensynnyttäjä, ei se synnytys nyt ihan niin nopeasti ala, etteikö ruokakaupasta ehtis ulos ja pitäis jäädä sinne ähkimään tuskasta :D Varmaan ehtis hyvin ajaa kotiinkin autolla, rippuu tietenkin matkasta. Tarkoitan vain, että ei ne supistukset kipeinä ja tiheinä useimmiten ala ihan yhtäkkiä, vaan ensin lievempinä ja kovenevat sitten hiljalleen seuraavien tuntien aikana, eivät siis minuuteissa...