*The Maaliskuu*

Meillä kans kissa, ei ole yhtään tottunut pieniin ihmisiin. Saattaa olla mustasukkainen.

En oo leiponut pakkaseen kun sekä oma äiti että anoppi on kovia leipoon niin ajattelin pyytää niiltä sitten tarjottavia, heh :P Keksejä oon ostanut jemmaan ja virpojille suklaita. Ja ruokaa oon tehnyt jonkin verran pakkaseen, keittoja lähinnä. Ja oon myös miettinyt valmiiks jotain helppoja sapuskoja mitä ehkä sit jaksais tehdä. Mies ei normaalisti meillä juurikaan ruokaa tee mutta kyllä se "pakon edessä" keittiössä jotain saa aikaseks joten tuskin nälässä ollaan :)
 
Minä olen ehtinyt paistella tässä ekan viikon aikana esim. helppoa mustikkapiirakkaa ja sämpylöitä, kun vauva vetelee vähän pidemmät unet puolen päivän tienoilla. :)

Tein samalla sen virheen, että söin 3 tuoretta sämpylää.. Nyt on mahassa ilmaa niin äidillä kuin pojallakin. Tyhmä minä.
 
Mä oon saanu/ehtiny normaalisti laittaa ruokaa ja leipoa. Esikolle kun laittaa hetkeksi DVD;n pyörimään ja vauva on vieressä sitterissä nukkumassa niin kaikki toimii hyvin :) Täytyy vaan muistaa syöttää vauva ennen ku alottaa. Mun piti tehä kaikkee pakkaseen valmiiks mut olin niin väsynyt ennen synnytystä ni aika meni vaan lepäämiseen ja esikon kanssa touhutessa.
 
Kylläpä te ootte ahkeria:p en oo leiponu mitään, enkä oo tehny ruokia valmiiksi...

yritetään rajottaa vierailuja tai ainaki niin että pitää aina ilmottaa ennenku on tulossa ja katotaan sitte "saako" meille tulla:rolleyes: joulusta on jääny suklaata ni syökööt vieraat niitä kahvin kanssa. Ristiäiset pidetään kotona ja sillon kaikki tulee viimestään paikalle ja sen jälkee tai seuraavana päivänä kaikki kaverit saa tulla kahville ja tutustumaan vauvaan. Riittää sitte että siivoo suuremmin vaan sitä varten:grin työkaverit saa kans tulla kerralla joku iltapäivä.
En tähän asti oo voinu sietää epäjärjestystä/sotkua kodissa...saa nähä millanen pommi tää huusholli on vauvan jälkeen:sorry: kaikki toitottaa että ei kerkee enää sitte siivota ja pikkuvauvan kotona haisee kuulemma aina hirveelle...:eek:
 
Tuo vierasvaran teko jäänyt itseltä kokonaan, ja siis suureksi ihmeekseni oon huomannut että NYT kun meille tuli kolmas vauva niin vieraat ei ole tajunnut tuoda pullaa, ruokaa ym.mukanansa :D kun aiemmat syntyi niin kaikki toi milloin mitäkin mässyä. Siis oikeesti, en mä oo jaksanut ottaa ylimääräistä stressiä jostain vieraiden kestitsemisestä, eikös tähän lapsivuode aikaan kuulu se että VIERAAT tuo syötävää?! On jopa vähän ottanut päähän tää homma
 
Joo perinteisestihän vieraiden kuuluu tuoda. Mulla lähtee kohta litran pullataikina tekoon, sit tarkotuksena tehä myös suolanen piirakka ja täytekakkupohja huomista varten. Oon niin oottanu, että noita pulliakin pääsee tekemään, kun kahdelleen ei oikein oo viitsiny tehdä, jää syömättä... Ostin vuosi sitten sellaisen kauan himoitsemani Kenwoodin yleiskoneen ja voi että miten mahtavaa sillä on leipoa! :)
 
Tietty ruokaa olis hyvä tehä valmiiks, mutta voishan mies ottaa kokkailun hommakseen, jos minä en kerkeä:joyful:
 
Eilen alkoi ahdistaa ihan kamalasti miehen työmatkat ja loppuillan vollotin "mä en pysty en haluu et voi lähteä"-itkua. Sen perään jatkoin "haluun vauvan jo tähän ja haluun halata sitä ja tietää miltä se näyttää ja rakastaa sitä"-itkua. On tässä miehellä vähän kestämistä... :)

Kaipa sitä viikon yksin vauvan kanssa selviää, eniten mua huolestuttaa miten onnistun hoitamaan koirien aamu- ja iltapissat. Ja saa kyllä mies tuoda kunnon tuliaiset!
 
Muaki rassaa noi miehen työmatkat...kesällä joutuu lähtee reissuihin ja sillon joudun olla vauvan kanssa max viikon kerrallaan kaksisteen.... ensimmäinen reissu hänelle on laitettu jo kuitenkin ens kuun puoleen väliin ja sillon hän poissa 4-5 pvää:sorry: saa nähä oonko ees synnyttäny vielä sillon:nailbiting:
 
Mulla alkaa itsellä mennä hermo tän mun vainoharhaisuuden kanssa... :mad: Tänään juilinu alavatsa ajoittain ja hieman myös alaselkää sekä ollu hieman enemmän vuotoa kuin parina aikaisempana päivänä ja oon nyt ihan varma et mul on tulossa kohtutulehdus. Siis onhan se mahdollista mut tuntuu (ainakin miehen mielestä) et koitan keksii/murehtia mitä negatiivista vois tulla synnytyksen jälkeen ku se meni 100 kertaa odotettua paremmin.

Onko jollain ollut kohtutulehdusta aikaisemmin? Kuinka pitkään synnytyksen jälkeen siihen on mahdollista sairastua? Eik se niin oo et se alavatsa kipu mikä siitä tulee oo jatkuvaa ja kipu on voimakasta? Samoinku mietin et eiks lähes aina nouse myös kuume?
 
Meillä kans mies reissutöissä ja eka reissu tulossa vauvan tulon jälkeenn tossa toukokuussa. En vielä osaa jännittää mutta kyllä tässä varmaan ehtii meneen sormi suuhun monta kertaa ennen sitä että mitenköhän sitten pärjään.
 
Vierastin ehkä vähän tätä foorumia ihan heti raskaaksi tullessa, mutta musta täältä on teidän joukosta saanut erinomaista vertaistukea. Kiitos siitä kaikille, harmi vain ettei edes kovasti tsemppaamalla sitä synnytystä saa läynnistymään :)
 
Kiitos kaikille tuohon mun aiheeseen vastanneille. :Heartred Helpottaa heti kun saa jostakin varmistusta sille että pärjää. Jossain sopukoissaan sen tavallaan tietääkin, kun pohjimmainen tunne tästä äitiydestä on merkityksellisyys. Tämmöisen suorittajan päässä on pitkin elämää pyöriny ajatus siitä, että "tätäkö tää vaan on?". Oon raskauden myötä alkanu arvostamaanki itteäni enemmän, esimerkiksi syksyllä aloitin säännöllisen liikunnan harrastamisen ja pidin siitä kiinni, kun oma olo parani niin paljon sen myötä. Ja nykyään osaan jo vähän unelmoidakin, kun aiemmin olin lähinnä hukassa ja kateellinen miehelleni, jolla on omia juttuja ja intohimojaan elämässä. Tää vauvan hankkiminen tässä vaiheessa on niin "epäsovinnaista", että mua ei enää kiinnosta niin paljon muutenkaan koittaa elää sen mukaan mitä multa odotetaan. Ja alkaa niitä omia juttuja vihdoin löytymään kun annan itseni ne huomata. :)
 
Näennäinen epäsovinnaisuus tuntuu mahtavalta, Lismubettiina, ei voi kun suositella :) Etenkin, kun itse tietää, että hyvin menee ja lapsi(kohta monikossa) kasvaa ja kehittyy ja on ONNELLINEN. Sen tunteen palkitsevuutta ei voita mikään. Ja äidiksi tulemisen jälkeen minustakin, entisestä asioiden viime tippaan(ja sen yli) lykkääjästä, on kehkeytynyt varsin ahkera ja aikaansaava, ja se tuntuu myös mahtavalta, kun saakin asioita hoidettua kovaan tahtiin, vaikka kaikki olosuhteet tavallaan taistelee sitä vastaan. Se on vaan parempaa organisointia, kun ei voi enää tuudittautua laiskaan mukavuudentunteeseen, vaan asiat on pakko saada tehtyä, ja hups vaan nehän tuleekin aika nopeasti valmiiksi! :D

Vieraiden passaamisesta: jos joku tykkää leipoa, niin leipokaa ihmeessä, että on jotain tekemistä eikä pelkkää odottelua... Mä kyllä odotan että vieraat tuovat itse kaikenlaista, kuten viimeeksikin, muuten saavat kahvin kyytipojaksi jotain mitä kaapista löytyy, eli, öö, digestivejä? Tai jotain syömättä jääneitä kaupan joulupipareita kaapin perältä :D Ruokaa nyt olettaisin pystyväni laittamaan, mies saa luvan hoitaa ruokaostokset ettei ole tyhjät kaapit kuitenkaan.
 
Jes jos tuota aikaansaavuutta alkais mullekkin löytymään. En myönnä olevani laiska, mutta mukavuudenhaluinen.. :D Monesti aikaa menee yhtä paljon kaikenmaailman jappasuun ja suunnitteluun kuin oikeaan tekemiseen.

Tää äitiys tuntuu olevan ylipäätään semmonen tosi eteenpäintyöntävä voima, tai jotakin joka pakottaa kasvamaan ja kehittymään. Se tuntuu tosi virkistävältä, kun ihminen niin helposti jäsähtää paikoilleen niin tavoiltaan, ajatusmaailmaltaa kuin tavoitteiltaankin. Jännä ajatella minkälainen sitä on esim. vuoden päästä, kun jo pelkkä raskausaika on kasvattanut niin paljon (muutakin kuin vyötärönympärystä) :joyful:
 
Viimesillä viikoilla varmaan kaikille tulee sellasia "mitä tuli tehtyä" -ajatuksia... :wink Ja miun mielestä se kertoo vaan hyvää että miettii mitä hyvä äitiys on ja mitä se vaatii. Sellanen, joka luulee tietävänsä ja osaavansa kaiken, on paljon huolestuttavampi tapaus..

Minulle tuli kohtutulehdus 7pv jälkeen sektiosta (6pv kaavinnasta). Kovien alamaha- kipujen lisäks jälkivuoto alkaa haista pahalle (kissanpissalle/mädälle kananmunalle). Kaikille ei tule kuumetta(minulla oli), mutta horkkamaista vapinaa ja päänsärkyä voi tulla myös. Jos on yhtään sellanen olo että jokin on vinossa niin kannattaa soittaa sairaalaan!! Työkaverilla on ollut se myös 16v synnytyksen jälkeen ihan "ilman syytä" ja lievin oirein, mutta kannattaa uskoa kroppaa jos tuntuu että kaikki ei ole kunnossa.
 
Kohtutulehduksesta ei ole itselläni kokemusta (muuten kuin koiralla), mutta tuo vuodon hajun muuttuminen on ymmärtääkseni aika varma merkki. Kyllähän sen haistaa, jos pikkareissa tavanomaisesta poikkeavalta haisee, kaikkihan me itseämme haistellaan :D

Meidän vanhemmalla koiralla kun oli tuo, niin siinä vuodon ulkonäkö ja justiinsa haju oli ihan poikkeavia normaaliin verrattuna.
 
Ootteko laskeneet, moneenko "joko se on syntynyt / onko ollut oireita / miten oot jaksanut" kysymykseen ootte vastanneet viimesinä viikkoin? Me eilen juhlistettiin miehen syntymäpäivää ja vastasin neljälle eri taholle noihin juttuihin... Hyväähän ihmiset tarkoittaa, mutta pitäis myös ehkä ymmärtää, että sen odottavan äidin kärsivällisyys alkaa olemaan aika tapissa.

Asiasta kukkaruukkuun, ootteko kukaan käyneet Siljan päivä Tukholmassa risteilyllä Family hytissä? Me sellaista mietittiin loppukesälle, kun vauva vähän kasvanut. Noilla ruotsinlaivoilla ei vaan oo näköjään sellaista väliovellista perhehyttiä, mikä Tallinnan laivalla on. Ja oon miettiny, että miten ihmeessä siinä saisi nukuttua sitten yhdessä huoneessa vauva, kaksi tarhaikäistä ja kaksi aikuista...miten ne vanhemmat lapset nukahtaa ja miten vauva nukahtaa, mitä jos se vaikka huutaakin koko yöt...
 
Liian moneen :sad001 ja taas yhden tapahtumattoman yön jälkeen oli puhelimeen tullut viesti "miten siellä voidaan?"...huoh. Eilen niitä viestejä tuli 5 + 1 puhelu. Mulla ei kyllä enää järki riitä tähän hommaan, sori nyt vaan. Alkaa seinätkin kaatumaan päälle ja mihinkään ei kauheesti uskalla lähteä seikkailemaan. Nyt siis 40+2.

En osaa auttaa Sanoja mutta hauskaa kun mekin ajateltiin kesällä ehkä lähteä Tallinnassa käymään vauvan kanssa jos vaan on ajallisesti mahdollista :) En sitten tiedä miten vauva viihtyy autossa kun on ihan kiitettävä matka Helsinkiin. Täytyy miettiä lähempänä :)
 
Takaisin
Top