The Lokakuu

Mäkin olin valvonut melkein kaks vuorokautta ennen synnytystä, mut eipä se siinä tohinassa sit ehtinyt vaivaamaan :D

Niin upeeta syyssäätä! Paljon en vielä pääse ulos mut ovenraosta ainakin nuuskuttelen raikasta ilmaa.
 
Pitkästä aikaa esikoinen nukku yönsä ilman itkuja, nam! Eli mammalla kanssa hyvin nukuttu yö takana. Näköjään menee jokatoinen yö syklissä täälläkin.

Huomenna tulee pikku isännälle oma iso kerrossänky kotia, pääsee sitä harjottelee ja ennen kaikkea pinnis vapautuu vauvaa odottelemaan

tänään käytiin kaupungilla syömässä ja viereisestä pöydästä alkoi vanhempi mummeli jutustelemaan pikku isännälle. Siinä kotvasen kuluttua poika sit alko taputtelee mun mahaa ja kertomaan sille mummolle että vauva, vauva!:) Toisaalta se tuntuu varsinkin kotona ollessa kivalle, mut sit taas kaupungilla niin.. no. Menihän se ja mihis mä tän mahan piilottaisin? Toinen vaan halus ylpeenä kertoo et meille on vauva tulossa...
 
Välillä vähän viihdettä ja omiakin juttuja iänikuisten kotitöiden väliin. Bebesistä shoppailin imetyspaitoja ja löysin vihdoin viimein ihanan hiusharjan vauvalle (puinen, jossa harjakset unelman pehmeää vuohen karvaa). Lounas hyvän ystävän kanssa, Benettonilla haaveostoksia (haaveita vain kun en tiedä sukupuolta) ja muutama vaate esikoiselle ja mulle ja lopuksi vielä Kätilö-leffa ihan itsekseni Parrotsin herkkujen kera. Illalla vielä luvassa pitkä lenkki toisen ystävän kanssa aurinkoisessa syyssäässä.

Ei paskempi päivä, vaikka aamuyö menikin tapellessa miehen kanssa. Väsymys kirveltää silmiä, mutta ei haluta hukata päivää vällyissä.

Huomenna sitten taas siivousta; vuorossa auton suursiivo ja istuintelakan asennus.

Tällaisia lokakuisia puuhia..
 
Tänään sain aikaiseksi käydä lenkillä, korjata vaunuverhon ja kenkäkaapin ja nyt oon mettäs tekemässä harjoitusjälkeä koiralle :D vähän aikaa kotona istuessa mietin et lähdenkö vaiko en mut en mä osaa toimettomana olla.

Tänään ekaa kertaa vauva painoi rakkoa niin et luulin jo hetken pissiväni housuun:eek: ja nyt istun autossa huilaamassa kun mua ei enää päästetä niin kovin tonne mettään "kirmaamaan". Kummallista :shifty: :grin
 
Voi kun pääsiski lenkille! Oon niin kade teille! Pelkkä tänpäiväinen kaupassa kävely aiheutti sellaset kivut jalkoväliin ja lonkat poksuu et ei vois kuvitellakkaan et lähtis tohon lenkkipolulle kävelylle :sad001
Ja kivasti tää masutyllerö päätti pitää parin tunnin karateharjotukset tässä illan päälle.
 
Täällä ei kans enää mennä vitosen lenkkiä, vaikka vkloppuna meni vielä kolme hitaasti :D huomenna neuvolaan, ja katellaan tuleeko lähete yliaikaiskontrolliin jo..
 
Nyt on menty esikoisen masuajassa ohi. Outo tunne kun ei yhtään tiedä paljonko vielä jäljellä. Vauva on ollut vähän vaisumpi, liikkui kyllä eilen juotuani mehua. Muuten olo on ihan hyvä. Ei supistele tai mitään muutakaan synnytykseen viittaavaa.
 
Onko jollain kokemusta vatsanseudun tukemisesta synnytyksen jälkeen? Mua kiinnostais se ainakin ajatuksena näin etukäteen. Siihenhän on monia eri keinoja ja tuotteita, mitä eroja niillä sitten on vai onko? Itse kaipaan helppoutta, mukavuutta ja edullista hintaa. Osaako joku sanoa onko sillä oikeesti merkittävää eroa palautumiseen ja omaan olotilaan, että käyttääkö jotain tukivyötä tai korsettia vai antaako mahan velloa rauhassa vapaana?
 
Minivöö, en osaa vastata sun kysymyksiin, mutta mäkin olen asiasta kiinnostunut. En välttämättä niin ajattele mahan palautumisen takia, vaan selän tukemiseksi ja oman olon takia. Mietin jos hommaisin Carriwelin belly binderin. Jokin kalliimpi kietaisuliina voisi olla parempi, mutta voi vähän harmittaa satsaus, jos en tykkääkään.
 
Kokemusta ei ole, mutta kiinnostaa myös. Senhän pitäisi perustua juuri siihen, että tukee selkää ja pitää asennon ja osittain ryhdin oikeana ja sitä kautta myös syvät varsalihakset aktivoituu ja alkavat palautua paikoilleen luonnollisesti niitä sen kummemmin treenaamatta. Jostain luin, että käyttöaika on noilla korsettityyppisillä vain tunti pari päivässä ensi alkuun ja pisimmilläänkin alle 6h, ilmeisesti sen vuoksi, että kroppa saa siitä apua ja oppii toimimaan myös omillaan. Jos käyttäisi pitkiä aikoja niin keho ei enää samalla tavalla työstäisi itseään kun olisi uskossa, että tuki tekee työn sen puolesta.
Tämmöisiin juttuihin mä olen törmännyt, mutta tuotteista ei kyllä ole haisua sen kummemmin eli vinkkejä tännekkin kaipaillaan jos löytyy. :)
 
Anitta tukivyö minkä hankin raskaudenajan selkäkipuihin voi käyttää myös raskauden jälkeen. Arvatkaa vaan olenko muistanut sitä käyttää? Kylläpäs seksi tuntui erilaiselta synnytyksen jälkeen. Enkä osannut oikein keskittyä kun vauva kitisi lähellä. Mies tuntui olevan ihan fiiliksissä ja sai mut tuntemaan itseni nuoreksi hupakoksi. :wink Lisää lantionpohja treeniä vaan.
 
Niin muuten oisko jotain ohjeita/neuvoja vauvan pukemiseen. Eilen tuli lämpöpussi Eisbrächen postissa. Mitä alle ja vaunuilemaan aattelin mennä ulos luvattiin +6 ..kuuluuko tää pussi laittaa vielä äitiyspakkauksen makuupussiin? Varsinaista haalaria mulla vauvalle ei ole. Ei edes mitään fleece juttua pitäiskö jompikumpi hankkia?
 
Jos se on sellainen paksu toppapussi, niin ei meillä oo ainakaan ollut alla kuin sisävaatteet, tumput, villasukat ja kypärämyssy+lakki. Talvipakkasilla on ollut villahaalari tai vanupuku lisänä. Sehän on niin kuin toppahaalarin tilalla (paitsi ainakin meidän on toppahaalaria paksumpi, joten ei oo tarvinu lisäpeittoja). Vaunujen oma jalkapeite mulla on vaan ollut siinä päällä. Niskasta kannattaa lämpöä kokeilla. Kyllä sen oman vauvan oppii äkkiä tuntemaan ja tietää tarviiko pukea paljon päälle vai pärjääkö vähemmällä.
 
Ajattelin just vaan sitä kun talvella vauva toppahaalarissa ja sit siel makuupussissa äitiyspakkauksen mainoksessa tai jossain näin. Eli vauvalle ei tartte ostaa villakerrastoa? Polarn o pyrethän myy kerroksia. Vauvallekin kolme.

Nyt on jo vuorokauden aikana kolmet pissat tullu ylöspäin. Kertooko se että vaippa liian pieni vai ei. Pippelin laitan alaspäin joka vaipan vaihto kerta.
 
Otitko äitiyspakkauksen? Siinähän tuli villahaalari. Sitä voi kyllä varmasti jo talvella käyttää, kun vaan kääntää vähän lahkeita ja hihoja. Sillä minä ainakin ajattelin pärjätä, en aio hankkia pienempää lisäksi. Lapsestahan se riippuu, kuinka paljon kerroksia tarvii päälle. Se toppapussi on muuten siksikin toppahaalaria lämpimämpi, kun raajat on muun kropan kanssa samassa tilassa eikä erikseen omissa hihoissa ja lahkeissa. Toppahaalarin kanssa kyllä on meidän hikipäätkin tarvinut talvella esim sen äp:n makuupussin ainakin lisäksi.
 
Jatkuva vaipan falskaaminen voi kyllä kertoa, että vaippa alkaa olla pieni, vaikka kilojen mukaan vielä riittäisikin. Ainakin jos sama vaippa on aiemin toiminut. Eipä isomman kokeilusta ainakaan haittaa ole. Tai sitten joku muu merkki saattaa toimia paremmin.
 
Joku mahatuki olis ainakin mulle tervetullut näin synnytyksen jälkeen. Koen epämiellyttävänä ison mahan ja löysänä vaeltavat sisäelimet..vatsalihakset tosi kipeänä. Valitettavasti mun omistama tuki ei vielä mahdu ympäri..tää ongelma muuten ihan varmasti korostuu niillä, joilla maha mun tyyliin tulee ihan pallona suoraan pitkälle eteenpäin.
 
Mun äitini osti mulle muotoilevia alushousuja ja sanoi että on liikunta helpompaa niiden kanssa kun ei koko ajan tunnu vaan siltä että maha tulee jossain kaukana perässä. Kuitenkin enimmäkseen tukevia, ei niinkään muotoilevia. Olen niitä tässä tuijotellut ja miettinyt, että jumalauta näitähän en kauaa pidä. Jälkikasvu syntyy seuraavan kolmen viikon kuluessa ja mä jo valmiiksi mietin sitä, miten ällöttävältä tulen näyttämään kun katson itseäni peilistä. Pinkeän mahan kanssa vielä ihan ookoo mutta entäs sitten kun vatsanahka roikkuukin niin että haarat peittyy näkyvistä? Huomautan siis, että olen koko ikäni ollut rutkasti ylipainoinen. En ole saanut mahaani yhdenyhtä raskausarpea, sillä mahanahka ei koskaan ole toipunut siitä, että kymmenen vuotta sitten painoin hieman enemmän kuin painan nyt. Tuntuu kamalalta että laihduttamisen ja elämäntapamuutosten täyteiset vuodet on nyt pyyhitty kokonaan pois ja taas ollaan lähtöruudussa. Ja ihan omasta syystä tietenkin. Liikunta jäi vähemmälle kun ei jaksanut, jokainen tupakki on korvattu jollain syötävällä, sokeriton kolajuoma, josta olen ollut jotakuinkin riippuvainen viimeiset 15 vuotta on jätetty pois ja korvattu TUOREMEHULLA. Kaikki ihanat rapeat ja rouskuvat kasvikset ja juurekset on aiheuttanu niin hirveetä närästystä ettei niitä ole voinu syödä. Raskauden alkuaikoina söin pari kuukautta pelkkää jäätelöä, sillä se oli kylmää eikä ällöttänyt niin kuin kaikki muu.

Ja kaikki tämä mielipaha pelkästä paketillisesta tukialushousuja. Odotan innolla. Jos nyt jotain positiivista tästä pitää kaivella niin mun edesmennyt isoäitini sanoi mulle aina että "no onhan sulla sentään noi kauniit silmät"
 
Kiitos Zoe. Juu otin kyllä äitiyspakkauksen.
Mulla on ollut omituisia mahakipuja synnytyksen jälkeen. Veikkaan että ne juurikin on niitä vaeltavia sisäelimiä. .ja häpyluukivut jatkui myös. Ensin ne erkani nyt ne palaa takaisin paikoilleen :/ ei enää 3n viikon jälkeen satu onneksi mutta alussa kyllä.
 
Takaisin
Top