Tervetuloa tammikuun odottajat

Elina: joo mullakin on vatsassa ollut viikon ajan kouraisuja. Tänään illalla oikeen kunnolla vasemmalla alavatsassa niin että ei jaksanut seistä pitkään. Piti istua ja vaihtaa asentoa vähän väliä, että löyty mukava asento. Ja vaikkakin harvinaista, niin ei se verikään välttämättä tarkoita, että menee kesken. Mun yhdeltä kaverilta juuri kuulin, että sillä jäi ekat menkat pois, mut yhden kierron pituuden jälkeen "tokat menkat" tulikin normaalisti. Se oli ajatellut, että jahas tää oli tässä. Mut ei mitään, raskaus vaan jatku ja nyt se lapsi on jo 5v. :)

Mä ootan innolla, että pääsen testaamaan tuossa vaik ylihuomenna, onko plussa edelleen voimassa.
 
No Heippa kaikille! Kaikilla Näköjää alkaa olee jo neuvolatkin pikkuhiljaa varattu että kyllä tämä aika tästä vielä rientää:) Minulla myös alkanut pieni valkovuoto mutta ihan vähän vaan. Tänää Töissä hupannut ja ihan törkeä väsy, hyvä että jaksoi puhua ja liikkeet hitaita. Mahaa pOltellut kummallisesti aina sillon tällöin. Olen Syönyt kuin hevonen tänää ja silti maha murisee??:D
 
hupsista keikkaa! kyllä huomaa että oireita vaan tulee lisää kokoajan, eilen illalla alko huipata kun istuin koneella ja tuli sellanen lievä kuvotus menin lepäämään 8 aikaan ja heräsin sitten aamulla 8, nyt on ainaki sit tullu nukuttua kunnolla, hhaahha laughing7
 
Nukkuminen on aina hyvä! Mä oon ollut viikonlopusta asti iltaisin ihan "kuolemanväsynyt". Eilen näytin kuulema miehen mukaan jotenkin huonovointiseltakin 21 aikaan illalla. Ja kun mies alkoi papattaa siitä, että pitäisi keittiössä siivota sen jälkeen jos on laittanut ruokaa, muuten ei saa käyttää keittiötä, mulla meinas hermo mennä. Yleensä oon siis aika kärsivällinen, mut tuntu ettei yhtään olis jaksanut väsyneenä illalla ottaa vastaan mitään kritiikkiä. (Meillä siis mies taitavampi kokki ja myös tarkempi keittiön siisteydestä kuin mä, muista huoneista mulla tulee taas enemmän stressiä ja sille ei oo väliä, onko tavarat hujan hajan vai ei.)

Onneks nyt aamulla mukavampi olo ja eilinen päänsärkykin hellittänyt. :)

Onks muilla ollut tällaista, että aamuisin ihan ok, sit päivän mittaan alkaa tulla oireita ja illalla on sit ihan tööt olo?? :wink
 
Jaa, mun nimimerkki onki vaihtunu siihen mitä pitiki olla..en näköjää osaa viel käyttäytyä täällä foorumilla :wink

Eli entinen Anneher...
Nija3, mulla oli ekassa raskaudessa ihan älytön nälkä alussa vaikka oli just syöny...auta armias jos piti lähtee kauppaan ja edellisestä syömisestä oli vajaa 2h nii tietty se iski kaupassa ja oli sieltä heti ostettava jotain grillistä tms herkkua että selvis kotiin asti. Ja terveellinen ruoka mitä yleensä syön ei uponnu yhtään...

Jännittää niin ku oon ens viikon ulkomailla koulutuksessa ma-pe. Pelottaa että sit alkaa se pahoinvointi ja jos toi nälkäjuttuki tulee taas. Pakko ostaa mukaan kaikkee naposteltavaa.
 
Hieman skeptisin tuntein ajattelin kirjoitella samassa tilassa eleleville. Eli täällä 30+ yhden lapsen äiti nyt raskausviikoilla n. 5,5. Taustat ovat hieman hämärän peitossa, 2v 8kk ikäistä esikoista yritettiin aikanaan kolmisen vuotta, ja hormoonipistoksilla saatiin alkuun. Senpä vuoksi en ole ikimaailmassa uskonut luonnolliseen hedelmöitykseen, ja huolettomasti kuukautiskiertoa seuraamatta ilman ehkäisyä menty. :) Nyt iloinen vahinko tapahtunut, ja jos vain kaikki hyvin menee, en voi olla kyllin iloinen näin vaivattomasta kakkosesta.
Mutta siis skeptinen olen siksi, että kovin varhaisessa vaiheessa mennään, ja kun pettymyksiä ilman sen kummempia erittelyjä on menneisyydessä useita, en uskalla asiasta iloita varmaan ennenkuin lapsi on ulkona. Yksityisellä gynellä käyty ja poissuljettu kohdunulkoinen raskaus, ensi viikolla uudestaan, kuulemma sitten pitäisi olla sykekin jo näkyvissä, ja saadaan poissulkea tuulimuna. Oireina täällä jo vaikka mitä, jonka vuoksi hiljaista optimismia takaraivossakin on. :) Rinnat uskomattoman arat, ja todella inhottava, jatkuva etominen jo viikon verran vaivannut.
Tässä mun esittely, toivottavasti mukaan mahtuu, vertaistukea on lähipiirissä, mutta työpaikalla joutuu vielä pitkään salailemaan, kun ajattelin vasta rv 12 kertoa.
 
Onnea vaan Heleia :) Itsekkin melko skeptinen vielä, ihan vaan siks että en vaan voi uskoa että kerrasta tärähti. Testailin ovistikuillakin ensimmäistä kertaa elämässä eikä näyttäny kertaakaan hymynaamaa. Irrotettuani tikun testin jälkeen oli siinä haalea viiva, vaikka ohjeiden mukaan pitäisi uskoa vaan siihen digitaaliseen näyttöön...peitto heilui ja tässä sitä ollaan.
 
Moi! Päätin myös liittyä tänne, vaikka raskaus onkin vasta aika alussa. :) Raskausviikkoja tulee tällä viikolla täyteen 6, ja LA ilmeisesti 2.1. Ikää on 23v. ja ensimmäinen siis tulossa. Pää on vielä ihan sekaisin tästä kaikesta, sillä en olisi uskonut heti tärppäävän vaan odotin raskautumiseen menevän pidemmän aikaa. Oletin myös oireita olevan enemmän ja että ne olisivat rajumpia. En ole kärsinyt mistään muusta kuin ihon rasvoittumisesta, väsymyksestä ja ainaisesta nälästä. Ajattelin myös, että alan himoitsemaan kaikkea epäterveellistä. Mutta miten kävi, voisin syödä tällä hetkellä pelkästään salaatteja ja keittoja. :rolleyes:
 
Heleia: toki mahtuu mukaan. :) Cayi: tervetuloa sullekin. :)

Mä ajattelin tänään illalla testata uudestaan, onko plussa vahvistunut vai heikentynyt. (Mulla siis siitä erikoinen tilanne, että ensin alkoi menkat, ja sit tuli selkeä, vaikkakin haalea plussa testiin lauantaina). Jotenkin nyt tuntuu siltä, että jos plussa poistuukin, ei siitä maailma kaadu. Sen verran vähän aikaa vasta on ollut mahdollisuus "raskautumiseen".
 
Ilokarpalo, ehdottomasti on noin! Että loppuillasta on ihan tööt, eikä kyllä jaksa mitään ylimääräistä! :) Mulla muutkin oireet vahvempina iltaisin, vahva palelu, huimaus, jne jne. Rintojen arkuutta ei ole kyllä ollut vielä lainkaan. Onneksi enää alle 2 viikkoa varhaisultraan, niin saa poissulkea tuulimunaraskauden ja kohdunulkoisen. Toivottavasti silloin kuulisi myös sydänäänet. :)
 
Ilokarpalo: Pidetään peukkuja, että plussa olisi pysynyt! Tulehan kertomaan miten kävi.

Esikoisesta minulla oli rajua iltapahoinvointia, yleensä alkoi viiden-kuuden maissa ja illan saatoin oksennella. Joten voi hyvinkin olla päinvastoin.
Toinen raskaus oli täysin oireeton, eli en kärsinyt mistään oloista ja välillä ajattelinkin, että olenko edes raskaana.
Kolmannesta oli sellaista etovaa oloa kelloon katsomatta, mitä tuntuu nyt tästäkin olevan. Työpäivien aikana heikotus ja pahaolo iskee helpommin, tai viikkojen edetessä sen näkee.

Tänään varasin kuopukselle neuvolaa, niin varasinpa samalla äitiysneuvola ajan itselleni. Se olisi 7.6 ja tarkoituksella halusin tuonne kesäkuun puolelle. Koska aiemmistakin raskauksista on ollut viikolla 9+ jotain ja joka kerta on kuulunut jo dopplerilla sykkeet. No parin viikon päästä se alkuraskauden ultra, joten sitä nyt ekana odotetaan ja jännätään.
 
Osaako kukaan sanoo että millä viikolla kannattais mennä varhaisultraan ja paljonkohan se yksityisellä kustantaa?
 
No niin, alan todella uskaltaa uskoa, että raskaana todella olen, jopa alkaa tuntumaan jo normaalilta olotilalta:wink
mutta sitten mietin, että menisinkö siihen hyvin varhaiseen ultraan joka n. rv 7, jotta sydän näkyisi sykkivän....ensimmäisestä en tällaisessä ultrassa käynyt, mutta toista odottaessa kävin tässä varhaisultrassa....mitenkähän sitä asian kanssa tekisi nyt tätä kolmatta odottaessa...? taidan kuitenkin itseni sieltä ultrasta muutaman viikon päästä löytää:) heh
Mutta miten te muut ajattelitte tehdä?
 
tai muuta hyvää ideaa millä tohon alkuraskauden ultraan pääsee? eikös pidä mennä yksityiselle?
 
minä haluan mennä varhaisultraan mutta tosiaan millä viikoilla kannattaa mennä? =) ja onko kokemuksia kuinka kauan kestää että ajan sinne saisi jos yksityiselle pitää mennä? auttakaa tyhmää :D
 
Yksityiset klinikat ja terveystalot tekevät ultria. Itse menen Felicitakselle ja hinnasto löytyy nettisivuilta. Varhaisultra tehdään täällä rv 7+.
Aikoja oli hyvin tarjolla, joten eiköhän niitä riitä muuallakin.
 
onko muilla alaselkäkipuja? mulla on ja sitte nivuskipua myöskin, lievää semmosta jomottelua kokoajan. huomaan myös et hajuaisti on parantunu, kaikki pahat hajut käy heti nenään mut onneks ei kuiteskaa lennä-----> :puke_l
 
Mä en muista termistöä enää yhtään, mutta noista ultrista sen verran, että itse käyn yksityisellä, samalla jolla olen käynyt jo hedelmättömyysongelmissani, ja nyt kun kuuluin riskiryhmään kohdunulkoisissa (1 takana), niin ultrattu on joka kerta. Ekan ajan otin heti kun epäilin jtn omituista, rinnat oli epätavallisen arat ja raskaustestiin tuli haamu. Silloin kohdussa ei vielä näkynyt mitään, joten otin uuden ajan eiliselle, viikon päähän tosta ekasta. Eilen näkyi ruskuaispussi oikeassa paikassa kohdussa, ja lääkäri koon perusteella arvioi viikkoja olevan reilut 5. Seuraava aika otettiin sitten ensi viikon torstaille, silloin pitäisi jo kuulemma näkyä syke, ja laskujeni mukaan viikot on aika tarkkaan 7 silloin. Eli varmaan jos viikolle 7+ varhaisultran ottaa, niin on ihan ok(?).

Käyn mielelläni tämän alkuvaiheen yksityisellä, ja kun varmuus että kaikki on ok, siirryn neuvola-aikoja varailemaan. Neuvolassa eivät olisi osanneet välttämättä arvioida raskausviikkoja vain ultran perusteella, kun tosiaan viimeiset kuukautiset äärimmäisen epäsäännöllisessä kierrossani on ollut joskus maaliskuun alussa, siitä laskettuna olisin jo vaikka kuinka pitkällä. Ja vasta noiden viikkojen ilmoittaminen valaisi sitäkin, koskas suurinpiirtein on viimeksi peuhattu. Viime aikoina ollut hiljaista sillä saralla sairastelujen vuoksi, ja yllättävän vaikea oli äkkiseltään alkaa muistelemaan, koska on viimeksi jottai tehty. Miehen arvio meni ainakin viikkoa pidemmälle kun lääkärin, eli totta on ainakin se, että miehen mielestä aikaa edellisestä kerrasta on kulunut aina enemmän kuin oikeasti on. :D
 
Heleia: joo miesten muisti siitä, koska viimeksi harrasteltu, heh. :)

Mä tein nyt sit sekä eilen illalla että tänä aamuna uuden testin. Ei ollu plussaa eikä edes haamua kummassakaan. Höh ja pöh. Näyttää siltä, että jotain oli alulla, mut keskeytyi. Mulla oli oviksesta lähtien voimakkaita tuntemuksia, särkyjäkin vasempien munasarjojen kohdalla. Vielä vuodon alettua ma-iltana särki sitä aluetta ja nyt aavistus jomottelua/arkuutta vielä. Osaako kukaan sanoa, kannattaisko tän takia mennä yksityiselle gynelle tarkistamaan, että tuolla munasarja-alueilla on kaikki ok nyt kun vuoto on loppunut?
 
voi ilokarpala höh :S kyllä sitä kannattaa mennä tarkistuttamaan varmuuden vuoksi, että kaikki on ok, että saa mielenrauhan ja voi jatkaa rauhassa vauvan yrittämistä :)
 
Takaisin
Top