Tervetuloa tammikuun odottajat

Lullu joo niin onkin. Onko kellään vielä mitään outoja raskaustuntemuksia. Mulla on alaselän jomottelua ja menkkamaista juilintaa ja turvotusta, ja kaamee väsy sekä lämmöt ehkä vähän koholla, en oo mitannut..mutta eiköhän tuo alavatsan juiliminen vähän niinkuin jännitys olo kuulu asiaan? :D
 
Lullu joo niin onkin. Onko kellään vielä mitään outoja raskaustuntemuksia. Mulla on alaselän jomottelua ja menkkamaista juilintaa ja turvotusta, ja kaamee väsy sekä lämmöt ehkä vähän koholla, en oo mitannut..mutta eiköhän tuo alavatsan juiliminen vähän niinkuin jännitys olo kuulu asiaan? :D
 
Jeflo...minulla tosiaan vasta rv 3+6 ja olen ihan käsittämättömän huono vointinen (kuvottaa ja heikottaa) johon auttaa syöminen..aikaisemmissa raskauksissa huonovointisuus alkanut vasta viikkoa myöhemmin...myös maha turvonnut, kuten menkkojen aikaan...eli oireita on:) niin ja palelua!
 
Jeflo...minulla tosiaan vasta rv 3+6 ja olen ihan käsittämättömän huono vointinen (kuvottaa ja heikottaa) johon auttaa syöminen..aikaisemmissa raskauksissa huonovointisuus alkanut vasta viikkoa myöhemmin...myös maha turvonnut, kuten menkkojen aikaan...eli oireita on:) niin ja palelua!
 
Moikka, minäkin ilmoittautuisin mukaan! Olen 26-vuotias ja odotan nyt toista lastani. Ensimmäinen on vasta 11kk, joten aika pienellä ikäerolla mennään. Mutta iloinen ja odotettu (yllätys) on tämä toinen. LA olisi 12.1. :) Ensimmäisessä raskaudessa laatta lensi jo tässä vaiheessa ja oireita oli enemmän kuin muille jakaa, mutta nyt olo on jokseenkin normaali!? Hieman pyöryttää, nälättää ja väsyttää, mutta eipä muuta! Toivottavasti pysyisikin näin, niin voisi elää normaalia arkea.Eka tuli kolme viikkoa etuajassa, eli saa nähdä tuleeko tämäkin joulukuun puolella.​
 
Ja paleltaa ja hikoilutta vuorotellen, selkää jomottaa, menkkamaisia kipuja ja miehen mukaan mielialat vaihtelee, eli olihan näitä oireita sittenkin. :)
 
joo mäkin voisin syödä herkkuja kokoajan, mutta yritän toppuutella, kun muistan esikoisesta painoin 50kg ennen odotusta, oon siis muutekin lyhyt ja pieni niin saliin mentäessä oli komeet 73kg painoa :D hahahha :D just katselin esikoisen neuvolakorttia niin eka neuvola käynti on ollu rv 8+3. on tää vaan niin ihanaa, tekis mieli vaan pomppia ilosta kokoajan, mutta täytyy viel pikkusen toppuutella :) mulla on kans tota mielialan heittelyä kuulemma, vaikka oon kyl normaalistiki melkosen tempperamenttinen :D tästä raskaudesta yritän ainakin ettei tulis sitä reilua 20kg, on meinaan aika hassun näköstä näin 155cm varrella :wink
 
nii ja toi hikoilu muuten on vaivannu mua myöski siis hetkittäin, varsinkin töissä, ihan kauheen kuuma ja tuskahiki, ja iltaisin paleltaa.
 
sain kuin sainkin luotua tunnukset, niin ei toi nimimerkkikään vahingossa muutu kokoajan :D
 
Moi! Täällä yksi uusi ja ensikertalainen 33-v. Helsingistä liittyy mukaan. Mun tilanne on nyt sellainen, että näyttäisi natsanneen tokana kuukautena kuparikierukan poiston jälkeen (pienellä varauksella tosin, ks. alempaa).

Nettilaskurin mukaan LA 12.1.2014. Nyt rv 4+2.
(On tää netti hieno asia, kun oon oppinut kp:t ja rv:t ja kaikki termit tässä viimesen kuukauden aikana raskausoireiden keskustelupalstoja selailemalla :D )

Mulla on vaan siitä kumma tilanne, että eilen alkoi kuukautiset 2pv etuajassa (kp 30/n.32). Olin ajatellut tehdä ekan testin vasta puolen viikon kuluttua, mutta koska kuukautiset alkoi jo, teinkin huvikseni testin heti. No tää johtui etupäässä siitä, koska erikoisia alavatsakipuja oli ollut viime ja tällä viikolla ja fiilis raskautumisesta. Tuloksena haalea, mutta ihan selkeä plussa(!). Nyt on siis sekä kuukautiset että oon/oon ollut raskaana. En ihan tiedä, mihin uskoa, joten aloin kaivaa tietoa netistä.

Lääkäreiden kirjoittamista tai muuten virallisemman oloisista jutuista selvisi seuraavat vaihtoehtoiset selitykset:

1) oon ollut raskaana ja tuli varhainen keskenmeno (1/10 raskauksista keskeytyy, keskeytymiseen liittyy yleensä voimakasta särkyä ja vuotoa)

2) oon edelleen raskaana ja nämä on ns. valemenkat (1/4 naisista kokee raskauden alkuvaiheessa vuotoa enemmän tai vähemmän, lyhyet kuukautiset voi tulla kerran tai useamman kerran)

3) kyseessä on "tuulimunaraskaus" eli viallinen munasolu luulee olevansa hedelmöittynyt, vaikka tulee vaan tyhjä sikiöpussi eikä alkio/sikiö lähde kehittymään (tää nyt ei suoraan liity verenvuotoon, mut samalla tavoin kuin normiraskaudessa, myös tässä voi tulla valekuukautiset ja plussa)

4) kyseessä on kohdunulkoinen raskaus (päättyy yleensä itsekseen, ja yleensä ruskeaa niukkaa vuotoa)

Mulla siis kuitenkin eilisestä tähän päivään ihan normikirkasta menkkavuotoa eli ei tod.näk. kohdunulkoinen. Tänään kuukautiskrampit vaihtui iltapäivällä "raskausjomotteluun" eli erilaiseen tuntemukseen, joka tuttu tältä viikolta aiemmin. Vuoto niukkeni, ehkä loppuu pian. Arvelen siis, että ehkä kuitenkin olisin vielä toistaiseksi raskaana, kun ei ole ollut menkkakipuja kovempia särkyjä...

Netistä selvitin myös, että jos vuoto jatkuu, kannattaa ottaa yhteys neuvolaan, jotta voidaan tehdä verikoe ja tarvittaessa selvittää, oliko kyseessä keskenmeno vai jatkuuko raskaus. Yleensä tällaisissa tilanteissa tosin vain seuraillaan tilannetta ja annetaan "luonnon hoitaa" mihin suuntaan ikinä on etenemässä, ellei tule tosi voimakkaita kipuja tai poikkeuksellisen runsasta vuotoa.

Kotitestin voi tehdä myös muutaman päivän kuluttua uudelleen ja katsoa, onko plussa vahvistunut, pysynyt samana vai heikentynyt. Sellasia tilasin jo netin kautta pari ja aion testata ke tai to seuraavan kerran. Tosin keskenmenon jälkeen voi eri lähteiden mukaan muutama pv - muutama vko mennä, ennen kuin hCG-arvot normalisoituu.

Tuli nyt aika pitkä teksti, mutta tilanne on vähän erikoisesta päästä, siitä avautumisinto.

Että ei muuta ku näillä mennään! Kärsivällisyyttä saa kyllä harjoittaa tällaisessa epätavallisessa tilanteessa. :)
 
Toivottavasti kaikki ob Ilokarpalo teillä hyvin ja pieni pysyy matkassa mukana. :) Unohdin sanoa, että olen Helsingistä. :)
 
Ilokarpalolle tarrasukkia pikkuisen matkaan. mä ite ehkä kävisin tossa tilanteessa ihan ottamassa hcg arvot terveyskeskusksessa, ja siitä viiko-kahden viikon kuluttua uudelleen, niin näkee 100varmasta onko hcg:t korkealla, ja mihin suuntaan siitä menevät. Tsemppiä!!
 
Esikoisen kanssa kerrottiin vasta np-ultran jälkeen, mutta nyt ollaan laverreltu jo vaikka kenelle ja viikot on 4+0. :wink !
 
Täälläkin oireena huimaus, ala-vatsan jomotus ja tissit on kipeet. Vessassa saa kans ravata vähän väliä. Mä oon muutamalle kaverille kertonu ja just kerrottiin mun vanhemmille, kun kävivät kylässä...lörppä mikä lörppä :) kamala poskien kuunotus oli päällä, kun kerrottiin...hiukan jännitti kertoa..jännitin ehkä meiän iskän reaktiota! Hassua... :)
 
Luruannina ja Jeflo: Kiitos, tuntuu tosi mukavalta kannustus ja myötätunto. :) Ja kai tässä itse kullakin on tässä vaiheessa vielä epäselvä tilanne, kun näin alussa mennään. Joo ajattelin, että voisin huomenna soitella neuvolaan/tk:hon.

Tuohon kysymykseen milloin kertoo, niin itse ajattelin kertoa aika heti omalle äidille ja kavereille, kun tilanne tästä vähän selvenee. (Kahdelle kaverille kerroin jo tän epäselvän tilanteen.) Eli esim. verikokeen jälkeen voisin kertoa äidille ja muille, kelle tuntuu sopivalta kertoa. Ei mun mielestä ole millään tavalla oma vika, jos menee kesken, ja silloin jos on kertonut toisille, voi näiltä saada myös tukea huonon tuurin sattuessa kohdalle. Tää on toki jokaisen henkilökohtainen asia ja riippunee luonteesta eli jakaako yleensä paljon vai vähän asioitaan.

Yritin muuten äsken luoda tunnuksen, mutta mulla meni ohi kohta, jossa olisi pitänyt valita nimimerkki. Sieltä tuli joku ihan urpo "kyttj14he", joten laitoin vau.fi:n s-postiosotteeseen että voiko sitä vielä vaihtaa tai voinko poistaa tunnuksen ja kokeilla uudelleen. Vieraana siis vielä tän viestin.

Tarrasukkia kaikkien alavatsaan! :)
 
Itse arvoin äsken saman asian parissa, mutta onnistuin! :) Eli menet siihen sun uuden käyttäjänimen "kyttj14he" kohdalle ja sieltä avautuu valikko. Sieltä löytyy kohta "Contact details" josta pääset muuttamaan sen käyttäjänimen johonkin toiseen.
 
Hei jee, kiitti! Tuota välilehteä en ollut tajunnut katsoa. Nyt onnistuin vaihtamaan. :)

Ps. Oireina tänään ollut herkistelyä/kauniiden asioiden ihailua ja yhtäkkiä illalla ärtyisyyttä ja "tukalaa" oloa.
 
moikka kaikille! päätin liittyä keskusteluun kun halusin *"ulokopuolisia" ajatuksia liittyen näitä asioita.. jännittäviä aikoja eletään.. en ole vielä tehny testiä koska käytän e-pillereitä joten menkat pitäis alkaa huomenna tai tiistaina joten ennen keskiviikkoa en viitsi sitä testiä tehä.. ehkäisy on tähän asti toiminu mut se vähän unohtui samoihin aikoihin kun oltiin avomiehenkaa sängyssä, ja se oli just silloin kun todennäköisintä tulla raskaaksi.. molemmat halutaan lasta, minä tietty naisena vielä enemmän, mut mä oon ylipainoinen ja opiskelen joten oli tarkoitus odottaa sopivampaa hetkeä mutta koska mä oon aina halunnu omaa lasta niin olen tietysti innoissani tästä.. eli tää olis ns. hyvä vahinko.. mulla ei oo ollu paljon mitään oireita vielä mutta tänään illalla alkoi pahoinvointi joki johti oksentamiseen.. yhtenä päivänä tällä viikolla tuntui aivan selkeetä painetta ja "kipua" alavatsan vasemmalla puolella, tai ei se ollu kipua, tuntui vaan "oudolta", vaikea selittää, se kesti hetken ja aina kun nojasin eteenpäin niin tunsin sen vielä vahvemmin.. vappuna kun istuin lattialla ja pari päivää ennen vappua kun tiskasin niin lattia tuntui tosi pehmeeltä, ihan kun ois seissy tyynyn päällä vaikka seisoi kovan puunlattian päällä, ja silloin kun istun lattialla kun pelattiin lautapelejä niin maailma kans "keinui"... eli kaikki ei oo tuntunu normaalilta viime aikoina mut voihan se olla joku uus menkat-tulossa-oire.. mut en haluis uskoa siihen itse.. tää teksti oli ehkä vähän sekavaa mut mulla on niin paljon mielessäni joten halusin vaan saada kirjoitettua ennenku unohtuu... jos testi näyttää negaa niin ei muuta kun että poistun täältä ja liityn ens kerralla kun asia on ajakohtainen.. toivon kovasti että on tarve jäädä tänne..
 
Minä nimimerkki, toivon että sulla olis siellä pikkuinen matkassa. mutta siis onko sulla jääny yks ainoa pilleri välistä? itsellä meni e-pillereiden lopettamisesta kuitenkin 5kk raskautumiseen ja kierrot oli tosi epäselvät, tuskin edes ovuloin ensimmäiseen kahteen kuukauteen lopettamisen jälkeen. jos sulla on kova raskautumisen tunne, kantsii varmaan hakea se testi tosiaan sillon keskiviikkona, pidän sulle peukkuja :)
 
Takaisin
Top