Tammikuun turinat

Plääh. oli melko olematon ainakin tää eka kerta.. Jotai mielikuvaharjoituksia tehtiin, et miltähän se oma vauva sitte näyttää ja minkälaine luonne hänel tulee ym. Just sellast huuhaata. oli siel skuiteski sitten 4 muuta mammaa sentään ja vähän keskenämmekin juteltiin, et positiivistakin löyty :)

Nyt on pestynä turvakaukalon kankaat, lämpöpussi, rintareppu, imetystyyny, makuupussi, peitto, lisäpeitot, jne. Vielä sitterin kankaat käytän koneessa. Turvakaukalon on haettu varastosta ja telakka on jo auton takarontissa.. Juuri pakkasin pieneen kassiin vauvalle vaatteet, millä pääsee sitten kotiin :) eipä tarvi miehen pakata niitä kun tulee kotiin hakemaan.. Mummilasta täytyy vielä saada mummin neuloma villahaalari, kunhan ensiksi löydän muuminapit mun jemmasta, niin saa napit siihen :D
Niin ja tutit ja pikkuniistäjänkin keitin, jotka menee omaan sairaalakassiini :) sen ajattelin huomenna pakata. Mies totesi, että nyt sä kyllä rakennat pesää, kauhee touhu ja tohina :D totesin että voi olla sitä ja osa sitä että yritän ton vauvan häätää pihalle, niin täytyy vähän touhuta ;)

Dangel Minkälainen niistäjä teillä on? Mua ällöttää ihan hulluna kaikki hengitysteiden limat (siis ihan omatkin niin, että joskus kun on flunssa niin saatan oksentaa pelkästä niistämisestä tai yskästä, jos on oikein limainenn meno) ja oon nähnyt ja kuullut vaan niistä niistäjistä, joissa sillä putkellä imetään itse, enkä kyllä pysty siihen. :sick006

Ihan prismasta ostettu ainun pikkuniistäjä, sellainen beige "pallo" jossa piikki, putki mikä lie :D sillä imastaan, ei itse tarvi imeä :) täällä niitä saa ihan ässästäkin. Esikoisella todettiin hyväksi jo, sitten kun oli isompi ja tosi kova flunssa ostin sen letkullisen, millä imetään itse.. Se on tehokkaampi vielä, mutta ei ihan pienellä vauvalla sitä kyllä tarvittu. :) ton pikkuniistäjän hinta on joku 5€ ja risat :)

Miten muuten muilla pitää puolisot isyysvapaita? Joku jotain mainitsi, mutta en nyt just muista kuka ja mitä. :D Meillä mies aloittaa 24.2. (laskettu aika on silloin) ja pitää sen koko 18 päivää siinä putkeen ja vielä sitä ennen tai jälkeen viikon talvilomaa, riippuen siitä mitä lääkäri sanoo huomenna ja synnytystapa-arviossa mahdollisista käynnistyksistä sun muista...

Meillä mies pitää kaikki 18 päivää heti aloittaen kun vauvan kanssa päästään sairaalasta.. Sillä tavalla saadaan eniten aikaa koko perheellä kotona :) sen lisäksi miehellä olisi viikon talviloma, mutta vielä ei tiedä saako hän pitää sen siinä perään vai ei..

Dangel Miten ootte saaneet sovittua noin? :O Eikö se pidä ilmoittaa kaksi kuukautta ennen kun se vapaa alkaa?

No siis pitää ilmoittaa että meinaa pitää ja että koska laskettu aika, jne. Miehellä töissä oli ok, että sovittiin että pitää sitten heti kun vauva syntyy. Enkä mä kyllä tutuistakaan tiedä, että olisi oikein päivälleen pitänyt etukäteen sopia.. Tietty niin työpaikasta kiinni :)

Voi kökkö! Tuolahan sitä paitsi lukee, että isyysvapaan voi pitää vasta lapsen syntymän jälkeen (miten en tullut ajatelleeksi edes tätä?? onhan se itsestään selvää!) pitää muistaa miehelle sanoa heti huomenna... Voi hemmetti oon tampio! :eek:

Klo 4.00
tähän mennessä nukuttu tunti.. Itse en saa unta ja nyt tuhisee esikoinen vieressä kipeänä :/ taas flunssa... Eikö nyt jo riittäisi?!??!

Klo 7.00
Yöuneni jäi sitten kahteen pätkittäin nukuttuun tuntiin.. Esikoinen jäi kotiin, nyt sitten odotellaan että kello tulee enemmän niin saa taas soittaa sairaanhoitajalle.. Onneksi tuo pikkumies simahti kolmen-neljän välissä ja nukkuu vieläkin. Tästä puuttuu enää että alan synnyttää :D olen koko yön valunut jotain kirkasta nestettä, en paljoa, mutta housut märkinä saa olla ;) liekö valkovuotoa.. Alavatsakivut taas kovat, illan supisteli, yöllä vähän olo koko ajan tuskainen, vauva alhaalla.. Neuvola tänään 10.15..

Muokattu viimeksi:
Täälläkin isukki sai töissä sovittua, että sitten kun vauva syntyy nii hän jää pois ja on sen 18 päivää ja sit viikon talviloma viel. sitte ku sehän nykyään on sen 9 viikkoa minkä isä saa pitää niin meinaa loput pitää sitte ku mun vanhempainrahakausi loppuu marraskuun lopulla :) et oltais sitte koko joulukuu viel yhdes kotona, ku mää meinaan vast tammikuussa sitten mennä töihin takasin ehkä :)

Hah! Olihan se mies hoitanut asiansa ihan oikein, ei vaan ollut mulle osannut selittää asiaa oikein. :D Kaikki hyvin siis! Pääsee isyysvapaalle siis silloin kun vauva syntyy. :) Meillä on alustavasti puhuttu, että yritetään hyödyntää sitä jäljellä olevaa yhdeksää viikkoa siihen, että palaan kouluun tammikuussa ja pitäisi saada työharjoitteluja tehtyä. Saataisiin sumplittua hyvällä tuurilla niin, ettei tartte sitten mitään hoitopaikkoja hankkia. Opiskelen siis nyt itselleni lähihoitajan tutukintoon toista osaamisalaa lisää (olen jo vanhuspuolelle valmistunut, nyt hankin mielenterveys- ja päihdetyön osaamista, kun sitä työtä on enemmän tullut tehtyä ja kiinnostusta on enemmän). Tarkoitus olisi tehdä niin, että kun koulu tammi-helmikuussa vuoden päästä alkaa, niin opiskelen etänä ja iltaopinnoisssa, niin että olen vaavelin kanssa kotona päivät ja mies ne illat, kun olis koulua. Koululla olis näillä näkymin aika vähän lähiopetusta... Ei tarttis viedä vielä sitten vuoteen lasta päiväkotiin ja kotihoidontuki ja opinotukikin täydentäisi toisiaan. :)

Äitiyspolilla meni oikein mukavasti tänään! Lääkäri oli ihan superihana! Sain vielä viikon 'armonaikaa' ennen kun insuliinista tehdään päätös. Varoitti, että todennököisesti se alkaa, mutta ei 100% asia. Nyt torstaihin asti uudet ohjeet mittauksiin ja niiden perusteella päätetään. Armonaikaa sain, koska ylitykset on vielä olleet maltillisia, painon suhteen mennään miinuskiloilla ja Hipsukin on mahassa vielä siro, eikä mitään kasvupyrähdystä tai makrosomiaan viittaavaa ole näkyvissä ollenkaan. Lääkäri myös käski vähän höllätä ruokavalion suhteen, ei tartte ihan niin paljon stressata. :) Hänen arvionsa mukaan tässä vaiheessa arvot olisi nousseet, ihan sama miten syön, jos kerran olivat noustakseen. Kehui kyllä mun tunnollista hoitoa, mutta sanoi, että ihan rauhassa voin sen kerran viikossa juomani kokiksen juoda sokerillisena, eikä zerona ja jos tekee mieli syödä se pieni annos makeaa, niin saan syödä senkin ihan oikealla sokerilla, eikä tartte metsästää mitään sokerittomia karkkeja. Eipä sitä, en ole kyllä makeaa syönyt, tai edes kaivannut varmaan pariin viikkoon! Hipsulla painoa 2033g ja kasvaa todella hyvällä, tasaisella käyrällä. :) Kuvaili Hipsua siroksi, ei pieneksi, mutta siroksi <3

Mitenköhän Dangelin neuvola?

Neuvola oli ok, kaikki suht. Ok. Pissa yhdellä plussalla, paineet samoissa kun kotona. Vauva voi hyvin. Sf-mitta oli sama kuin viikko sitten, eli 32cm. Ei kuulemma haittaa vaikka ei ole kasvanut, lapsi siis laskeutunut :) mutta muuten jäi tunne neuvolasta, että ei se terkkari ottanut mihinkään kantaa kun käyn äippäpolilla.. Tai sit tää fiilis johtuu vaan siitä että en ole nukkunut..
Esikoinen sai antibiootit taas korvatulehdukseen ja tipat silmätulehdukseen.. Marraskuun alun jälkeen tämä on hänen kolmas korvatulehdus. Kuulemma ollaan tilanteessa, että jos tulee vuoden sisään yksikin, niin on putkien paikka :/
Lääkäri tarkasti mun poskiontelot, kun olen taas tosi tukkoinen.. Sain taasen antibiootit, edellinen kuuri alkoi uuden vuoden aattona.. Mutta kun ei tässä vaiheessa röntgenkuvata punkteerausta varten.. Enkä itsekään halua. Mielummin syön uuden kuurin..

Ootko Dangel kokeillut koskaan allergialääkkeitä tohon tukkoisuuteen? Joskus auttaa, ne kun supistaa limakalvoja, jolloin saattaa päästä ontelot tuulettumaan ja tulehdus helpottaa. Tai näin mulle on lääkäri sanonut. :) Noita joitain allergialääkkeitähän saa käyttää raskaanakin. Tosi ikävää tuo lapsen tulehduskierre. :(

Ai niin, onko sulla Dangel ollut näköhäiriöitä tohon pre-eklampsiaan liittyen? Tänään siitäkin keskusteltiin äippäpolilla, on alapaineet taas livässä nousussa ja se perinteinen yksi plussa proteiinia. Mulla on tähtien näkemisen lisäksi alkanut olla semmoista, että raidat, tekstirivit yms säännölliset kuviot pyörii ja menee 'sekaisin', isoina pintoina ne saattaa alkaa pyörryttää. Ihmettelivät vähän tota. :S

Takaisin