Tammikuun turinat

Jippii! Ultrassa käyty ja istukka on siirtynyt! Perinteinen synnytys on siis mahdollinen :)

Kokoarvio nyt 3,3kg ja synnytykseen mennessä varmaan reipas 4kg. Mua ei sinällää tuo paino huoleta, on tuota lantiota silleen riittävästi :) Seuraava tarkistus kuitenkin lasketulla viikolla, että jos on ihan mahottoman suureksi äitymässä niin sitten käynnistetään synnytys.

Hyvä päivä!

Mulle on tehty kahesti ylimääräsessä ultrassa painoarvio,just keskikäyrillä mennään. Eilen oli lääkäri ja oisin toivonu et ois tehny sen arvion mut en ees muistanu koko asiaa ko menin huoneen ovesta sisään :D eikä lääkäri puhunu siitä mitään. Muuten mulla normaalisti synnytys mahdollinen, istukka ihan takaseinässä ja lantiossa tilaa, pitäs mahtua tulemaan. :) ootan niin synnytystä! Välill tulee semmonen jännäri mut täysin positiivisin ja mielenkiinnolla mielin ootan. Synnytystarinoita tieten kuullu vaikka jos minkä näkösiä mut itellä menee niinku menee.

Tosiaan siellä ultrassa eilen katto ni kohdunsuu oli kiinni, eli pääsen kohta lenkille ja saunaa!!!!!! :))))) hymy kohoaa :)

Eipä mulla vielä ainakaan ole verenpaineet tippunut, mutta ehkä tuo tästä helpottaa. Viime yö meni valvoessa, tosi levoton ja raskas olo.. Ajattelin lähteä kohta kävelylle, jos pieni kävely ja ulkoilma helpottaisi ensi yötä, tai edes omaa pää koppaa ;)

Mullakin Dangel yöt tosi raskaita levottomuuden ja unettomuuden takia. Päätä särkee, verenpaineet tosi alhaalla (85/35-40), sydän hakkaa, ja sit nää loppuraskauden perusjutut, närästys, jatkuva pissahätä & puuskutus (keuhkot ahtaalla). Viime yönä nukahdin viiden pintaan ihan vaan torkkuakseni pienissä pätkissä kellon soittoon asti. Päivällä samat oireet, plus unenpuutteesta johtuva krapulaolo. tätä jatkunu jo useita viikkoja.

Onneksi maanantaina on sektio, en kyllä kestäisi pidempään.

Voi kun itsekin tietäisi jo synnytyspäivänsä.. Olisi niin paljon helpompaa jos tietäisi että kohta se loppu tulee ja tämä olo loppuisi ;)

Harmi kun ihmisillä on niin kurja olo. :( tai ei onneksi kaikilla. :) Itselläkin on eilisillasta jatkunut ihan joku epämääräinen paineen tunne päässä ja ihan yhtä epämääräinen huono olo. :S Soittelin neuvolaan ja kysyin josko kannattais käydä labrassa antamassa verta, kun viimeksi oli häikkää monessa arvossa ja viittasi tulehdukseen veri ja pissa, kuitenkin se tulehdus voi nostaa noita verensokereitakin ja kun olen sinne äippäpolille menossa, olis kiva jos olis tuoretta infoa viedä sinne. Tänään aamulla oli kyllä pitkästä aikaa verensokerit ok!

Oon nyt katsellut kamalasti teko-ohjeita vauvan mekkoihin. :) En tiiä uskallanko mitään tehdä ennen kun nyt olen sitten saanut vauvan syliin ja olen ihan varma että se on tyttö. :D Voihan niitä pojallekin vaatteita tehdä ja varmaan teenkin, mutta mekkoja olis niin paljon helpompi tehdä kun haalareita tms... Tein itsellenikin yhdessä vaiheessa kaikki mekot itse, kunnes kyllästyin ja vaihdoin Nanson vaatteisiin. :D

Öh... Minä pyysin neuvolaa arvioimaan olisiko hyötyä ottaa verikokeet ja pissatestit uusiksi, kun viimeksi oli merkkejä tulehduksesta ja nyt on höntti olo... Vastaus: Soita äitiyspolille ja kysy mitä mieltä ne on. Ja tietysti klassinen: Jos olo huononee, mene päivystykseen...

Olipas paljon apua? :S

Harmi kun on noinkin paljon negatiivisia kokemuksia neuvolatädeistä. Meillä onneksi on oma ja se toinenkin vakkari, jonka luona välillä käynyt, olleet todella mukavia. Sama pitäisi pysyä syntymän jälkeenkin, ihan mukava kuitenkin ettei kauhean monen eri ihmisen kanssa tarvitse asioida.

Mä en tiiä sanoisinko ihan, että on negatiivisia kokemuksia. Lähinnä vaan tuntuu, että ne on sielä välillä aika avuttomia, eikä osaa päättää asioista. :S Joskus myös tuntuu, että saan toistaa samoja asioita monet kerrat, että saan itseni ymmärretyksi.

Must tuntuu kans et saa koko ajan vakuutella et joo kyllä musta nyt ihan oikeesti tältä tuntuu ja teen asiat myös näin. Tosi jänää et ne on niin epäileväisiä meit kohtaan ilman mitään syytä. Eiks neuvolassa vähä käyd sen takia et kerrot tuntemuksistas yms et ne vois auttaakki jossai, eikä sen takia et vakuuttelet niit jokasest asiast mitä sanotki.

Huoh... Mä olen tosi yksinäinen ja kyllästynyt täällä. :( En ole nähnyt ketään kavereita ikuisuuksiin!

Jos ne vaa pitää meitä ensikertalaisia tyhminä. Sama homma meinaan täällä. Lisäksi tuo neuvolatäti epäilee koko ajan isän tukea ja kyselee aina, et mites se isä, et tukeeko se sua kaikissa näissä jutuissa. Toi mun mies on onneks ihan loistava ja tukee mua kyllä ja auttaa siivoamisessa ja kaikessa täällä kotona sen lisäks et on viel arkisin kuitenki 7-16 töissä. Lisäks se on kuitenkin sanonut, et jos musta tuntuu vaikeelta herätä öisin pientä syöttämään, niin hänetkin voi sitten kyllä herättää vaiks vaan pitämään mut hereillä :)

Jos sitte ku toista odottaa, nii ne uskois paremmin mitä niille sanoo? Ehkäpä :D

Huhhuh! Eilen lähettiin kaverin ja sen kahden pienen lapsen kanssa oikeen isoolle kirkolle (elikkäs Helsinkiin) junalla. Jännitti vähän, että miten jaksan kävellä siellä, ja olihan se loppua kohden yhtä tuskaa..oli kyllä niin vihoviimeinen mahdollinen päivä tehdä tollanen shoppailureissu. Vähän väliä piti pysähdellä, kun supisteli ja istuskeltiinkin paljon kahviloissa. Kampissa tein muutaman hyvän löydön mammavaatteista itelle ja pikkusellekin tuli muutama vaatekappales ostettua. Ei meinannu päästä raahautumaan enää illalla juna-asemalta autolle, kun liitoskipu tuola alakerras oli aivan hel*etillistä...tän päivän en tee mitää muuta ku lepään!
Maanantaina (35+6) lääkäri teki kontrollikäynnin yhteydessä muutes painoarvion, ja se oli jo 3kg! Neuvolassa viime torstaina Sf-mitta oli 35, joten melkoonen vatta jo on, ei meinaa kaikkia kenkiä ja housuja saada itte jalkahan. Mua niin ärsyttää, kun pitää nyt loppuun asti ravata tuolla äitipolilla, lähinnä sen takia, että siitä pitää itte maksaa joka kerta se vähän alta 30,- polimaksu. Mun mielestä riittäis neuvolakäynnit kerta viikkoon (mulla mukava neukkutäti, ja jos joku ei viä murtehesta oo saanu vaarihin, niin vaikutan Etelä-Pohjanmaalla) ja jos niiden yhteydessä ilmaantuis aihetta, niin sitte käynti siä polilla.

Pikkunöösä, olen samaa mieltä noista maksuista. Ei sillä, mielelläni mä käyn tässä tilanteessa äitiyspolilla usein, että kaikki on varmasti hyvin.. Mutta juuri tässä mietin että melko kallis tämä raskaus on sinänsä ollut, kun jokainen äippäpoli on sen vajaa 30€ ja kolme kertaa olen ollut vuorokauden sairaalassa, joka kerta hintaa noin 65€, nyt saadut verenpainelääkkeet kuukaudeksi 30€.. Voi sitä rahaa huonompiin tarkotuksiinkin laittaa, mutta harmittaa se välillä.. Ja mietin miten oikeasti sellainen maksaa kaikki sairaalakulut, joka saa minimiäitiyspäivärahaa ja on vaikka yh.. En siis missään nimessä valita siitä että vahtivat tiuhaan, rahan meno välillä vaan iski mieleen ;)

Täällä myös alkaa olla noita supistuksia. Ei niinkään pahemmin kipeitä, mutta huomaa et jotain on. Ei viimeksi tämmöistä ollut.

Kamala väsy vaan koko ajan , vaikka saan nukuttua 7-9 tuntii et herään kerran tai kaks sen aikana. Viimeksikin sain muuten hyvin nukuttua mitä nyt vessassa sai vähän väliä käydä. nyt ei tarvi vaan se kerran tai kaks, vielä. Mutta en osaa vaan mennä päiväunille samaaan aikaan kun esikoinen. Nyttenkin sain esikoisen nukkumaan, niin mitä mä teen. oon koneella ja syön jäätelöä =) vaikka meinasin nukahtaa samalla kun nukutin tuota =)

Sain esikoisen nyt puistoon, missä on pari täti katsomassa lasten perään. on niinku auki joka päivä 9-12.30 ja ei maksa ku alle 30 kuukaudessa. Saan hieman omaa rauhaa kun hän pääsee siel telmimään. Onneksi on sen verran oma-aloitteinen ja reipas et pääsi jo nyt ku siel on ikäraja 1,5 vuotiaasta ylöspäin ja esikoinen tulee vasta 22.2 sen 1,5 vuotta. Pari kertaa ollaan oltu siel yhdessä, ja tänään olin ensin puolisen tuntii siinä ja sit lähdin koiran kanssa hieman lenkkipolulle ja vietin siel jopa 40min. vauhti ei ollut kyl päätä huimaavaa =) mutta kyl sil sai mukvasti kipuja alapäähän =) ja kaikki oli sillä aikaa hyvin esikoisella. Maanantaina sit uudestaan et lähden samantien pois. Kunhan sää salliii. Ja nyt kun jo aloitti, niin sit ku tää kakkonen syntyy, niin on jotain rutiineja hänelläkin, vaikka aijon silti jatkaa tuolla perhekerhoissa käyntiä, ku siel sit tapaa muita äitejä ja esikoisella on siel jo kavereita =)

Täällä alkaa olla kaikki valmista tätä kakkosta varten. Oon viikon verran vaatteita pessyt ja eilen oltiin miehen kanssa alemyynneissä ja ostettiin pari hametta. Ja tietty esikoisellekkin muutama vaate. Enää turvakaukalo haetaan viikonloppuna mun vanhempieni luota niin sit saa jo tulla. Sain onneksi tehtyä tilaa esikoisen vaatekaapista tälle uudelle tulokkaalle.

Oliko jollain muulla pienellä ikäerolla tuleva pikkuiset ? Oon vaan miettinyt sitä ku aina sanotaan et pitää valmistella tätä isompaa sisarusta tähän uuteen tulokkaaseen. Mut en oo oikeastaan osannut mitään kertoa tästä kasvavasta vatsasta. Tietty aina kun esikoinen on silitellyt/pomppinut/ vatkannut mun vatsaa niin oon sanonut et siel on vauva ja sun pikkusisko/veli. Mut kun esikoinen ei viel oikeastaan puhu, niin on mun mielestä vaikea muuten sitä selittää. toivottavasti ei oo kamalan mustasukkainen. Onnneksi mies pitää pari viikkoa samantien isyyslomaa,. Etten oo ihan yksin kahden pienen kanssa.

Varmaan tämä hurjan musta ja pimeä keli vaikuttaa myös, että väsyttää enemmän. Yleensä tähän aikaan on kuitenkin jonkin verran lunta. Harmittaa myös, että kauppojen tuorehyllyt on nyt tähän aikaan vuodesta aika kehnossa kunnossa, jo pari huonoa kurkkua olen onnistunut ostamaan, vaikka tarkistin ne mielestäni huolella ostaessa. Haluaisi antaa vielä hyvät ravinnot kehittyvälle pikkuiselle, mutta kun ei ole muuta kuin pakastevihannesta sitten..

Turinoiden tahti täällä sen kuin yltyy :) Itse olen käynyt lukemassa joka päivä useaan otteeseen, mutten ole jaksanut alkaa kännykällä kirjoittamaan.

Onnellinen: Meillä aikoinaan vanhemmat pojat syntyivät ikäerolla 1 v 4 kk ja en kyllä omasta mielestäni pystynyt esikoista valmistamaan juuri millään tavalla uuteen tulokkaaseen. Sairaalasta kotiutumisen jälkeen ehti kyllä ihan hyvin tutustua pikkuveljeensä. Eihän pojat muista elämää ilman toista, joten melkein kuin "kaksosia" ovat olleet pienestä pitäen. Nyt näille meidän kahdelle viimeiselle pienokaiselle tulee ikäeroksi 1 v 8 kk ja aika vähän edelleenkään olen jutellut meidän juniorille. Välillä ihmetellään mun napaa ja sitten mainitsen vauvasta. Ymmärtää jo tosi hyvin puhetta, mutta tuskin tajuaa vauvan konkreettista tulemista.

Minäkin olen pessyt kaikki vauvan vaatteet valmiiksi kaappiin odottamaan. Aika neutraaleilla väreillä mennään, kun sukupuolta ei tiedetä. Pinnasänkyyn pitäisi vielä käydä ostamassa uusi patja ja sitten on kaikki valmista. Tosin en usko, että tämä pikkuinen olisi syntymässä vasta kun reippaasti helmikuun puolivälin jälkeen, sillä mitään tuntemuksia ei ole. Hassua, että täällä meidän ryhmässä ensimmäinen syntyi tammikuun alussa ja viimeinen varmaan maaliskuun alussa. Eli n. 2 kk:n ikäerolla :)

Kävin tänään äitipolilla kasvukontrollissa, koska sf-mitta tipahti neuvolan viime mittauksessa alakäyrän alapuolelle. Ihan hyvin massussa kuitenkin on kasvettu, sillä lääkäri arvioi painoksi 2,5 kg. Todennäköisesti täysiaikainen syntymä johtaa n. 3 kg:n syntymäpainoon. Edellisestä lapsesta kun kävin samoilla viikoilla kasvukontrollissa, painoarvio oli 2,1 kg. Voihan painoarviossa olla tietenkin heittoa, mutta kyllä se varmasti suuntaa antaa.

Kurjaa nuo huonot kokemukset neuvolatädeistä! Jos äitiysneuvolan täti ei ole ollut kiva, niin tädin vaihto lastenneuvolan puolella on varmasti hyvä juttu. Kahdessa ekassa raskaudessani täti vaihtui aina äitiys- ja lastenneuvolassa, mutta tällä uudella paikkakunnalla meillä on koko ajan sama. Mulla on huipputäti, joten ei siis valittamista :)

Tsemppiä kaikille, jotka kamppailevat erinäisten vaivojen kanssa!

Eyyyäää... Liikaa tekstiä ja kaikki pitäis huomioida! :D

No ei, ihanaa kun ihmiset kirjoittelee!

mmaljo Tiedätkö, meillä meinasi tippua neuvolatäti tuoliltaan, kun kysyi miten meillä kotityöt on jakaantunut. Ehdin aloittaa 'no kyllä ne alkaa nykyään olla aika tasassa, mutta ennen...' kun se ehti jo sanoa , että mun pitää muistaa pitää puoleni ja laittaa mies tekemään kotitöitä enemmän, kun minä lopetin lauseeni '... mies kyllä teki melkein kaiken ja minä vaan pyykit'. Sillä meni jotenkin ihan pasmat sekaisin siitä, että oikeasti meillä mies oli tehnyt pitkän aikaa suurimman osan kotitöistä. :D Nykyään kyllä minä teen niitä enemmän, kun on aikaakin enemmän, mutta yhdessä vaiheessa, kun olin töissä ja koulussa samaan aikaan, ei ihan hirveästi ollut itsellä aikaa tai energiaa kotihommiin.:P

Sairaalamaksuista: jotenkin tuntuu todellakin kamalan epäreilulta joutua maksamaan niin paljon polikäynneistä ja muista! Varsinkin, kun kyse ei ole mistään 'no mulla on nuhaa ja tulin tänne päivystykseen, jos vaikka saisin huomisen saikkua'-käynneistä! Itse just soitin HUSsin laskutukseen, kun olivat mulle nimenomaan sanoneet sairaalassa ollessa, ettei mun tarvitse maksaa äitiyspolikäynneistä maksua, kun olen jo sairaalassa sisällä osastolla ja silti olivat laskuttaneet! >:( Noh, asia onneksi selvisi ihan vaan sillä puhelulla, mutta kyllä meinasi ensin palaa käämit pahasti!

Supistukset on täälläkin lisääntyneet. Ei todellakaan enää tarvitse tehdä yhtään mitään provosoidakseen supistuksia. Ja mullakin muuttuneet niin, että todella painaa alapäähän ihan kunnolla!

Meillä olis kovasti toiveena saada lapset pienellä ikäerolla (ainakin vielä tässä vaiheessa, kun ensimmäinenkän ei ole syntynyt, voihan se vielä muuttua :D ), mutta sitä ei sitten tiiä miten käy, kun itsellä ei tosiaan tule spontaaneja kuukautisia juuri koskaan (ensimmäiset kuukautiset oli 11v ja sen jälkeen tulleet vain kolmesti ilman mitään hormonaalista apua!) enkä ilmeisesti ovuloi luomusti sitäkään vähää. Tämäkin raskaus siis hormonihoidoilla alkunsa sai.

Mun piti tänän mennä katsomaan/ostamaan käyettyä toppahaalaria vaaville, mutta eksyinkin rahaa nostaessa Jesper Junioriin, josta löysin vielä halvemmalla puvun! Vieläpä paremman värisen. Alunperin menin ostamaan siis käytettyä, joka olis ollut valkoinen ja nyt ostin uuden, joka on tumman ruskea valkoisilla ja vaaleansinisillä pilkuilla. En kyllä yhtään tykkää ruskeasta, mutta aina se kokovalkoisen voittaa. :D En tiiä mikä, mutta kartan vaaleita vaatteita itselläni kuin ruttoa! Vauvalle melkein kaikki taas on vaaleaa, mikä välillä vähän harmittaa, mutta eipä nyt ainakaan tartte surra valkoista haalaria. :D

Apuva! Yks kaveri jolla 1,5 viikkoa la ennen mua eli siis 11.2. joutu nyt sitte eilen osastolle kun oli proteiinit 3 plussalla ja verenpaineet huiteli missä sattui. Ylilääkärin kanssa olivat päättäneet, ettei nyt ihan vielä käynnistellä, et pikkune poika sais viel vähän kasvaa vaiks viikkoja onkin jo yli 35 :) ei kuulemma sinänsä mitää vakavaa, mut tarkkailevat ja antavat alentavia niihi paineisiin :)

Tuntuu vaan itsestä jotenki hömelöltä ku toisilla kaikennäköisiä vaivoja ja itsellä oli kaikki oikeastaan ihan hyvin koko ajan, varsinki nyt ku töistä jäi pois. Mut niin kai se menee vaa, et toisil kaikki vaivat ja toisil ei vältsisti mitää. Ikeaanki ajateltii viikonloppun mennä, ku olo on iha jees ja tarvis kuitenki pinniksen patjaa ja muitaki tarvikkeita hakea :)

Tänää mennään puol viideltä perhevalmennukseen :) Katotaan nyt mitä siitäki tulee, itse kun oon melko epäileväinen semmosten suhteen. Noh jos sielt nyt vaiks muit mammoi sais juttuseuraks :) kuulemma ennen synnytystä pari kertaa eli tänään ja ens torstaina ja sitte synnytyksen jälkeen viel kaks kertaa.. Kertoilen sit illemmal millai meni.

Takaisin