Tammikuun tarinatupa

Täällä vielä kaksi kuukautta töitä jäljellä... Mutta eiköhän se tästä nopeasti mene.
 
Mä oon ollut viikon päästä kuukauden sairaslomalla ja 28.päivä selviää jatko sitten :) Supistelee epäsäännöllisen säännöllisesti aina silloin tällöin ja edelleen en pysty kauaa seistä kun alkaa alavatsassa kauhea painontunne. Joten luulisin että neuvolalääkäri kirjottaa mulle sairaslomaa äippäloman alkuun asti. Ajattelinkin että jäisin varhennetulle äitiyspäivärahalle, oikeus siihen alkaa mulla 2.3...

Meillä on jo vaunut ja sänky hommattu, joskaan niitä ei olla vielä meille tuotu, vasta ens kuussa kun saadaan huoneiden kamat vaihdettua päikseen poikien kanssa. Sit haen mun serkulta kolme pussillista lähes käyttämättömiä vauvan vaatteita (kiitos helteisen viime kesän ;) ) ja alan laitella vauvalle kaiken valmiiksi! En malta odottaa, en sitten yhtään!! emoticon Enää turvakaukalo puuttuu.. Sekin ajateltiin että ostetaan käytettynä kun meillä ei oo omaa autoa ja autoilua ei tule kamalasti harrasteltua niin ei tarvitse tuliterä olla. Kunhan ajaa asiansa turvallisuutensa puolesta.
Vaunut ja sänkykin ostettiin käytettynä, sänky yhellä lapsella ollut puunvärinen, olikohan BRION ja patja tulee mukaan. Hinta 50 euroa :)
Yhdistelmävaunut Emmaljunga, n.5 vuotta vanhat väriltään mustat, hinta 100 euroa :) Halvalla ollaan kyllä päästy ja siitä ei voi olla kuin kiitollinen! Hoitopöytä meillä olikin jo valmiina :) Ja sitteri saadaan serkulta!

p.s. Must on tullu ihan mahdoton siivous/jynssäyshullu!!! emoticon
 
Täällä on 16 työpäivää jäljellä ja 7 vapaata ennen lomaa...
vähiin käy ennen kuin loppuu... :)
Toki nyt alkaa olemaan vaikeaa töissä, kun alkaa selkä jumiutumaan ja väsymys on valtavaa... sekä tuo että kun hetkenkin istun jossain niin siitä nouseminen on haasteellista ja kävelemään lähteminen on vaikeaa.. vielä jotenkin saa itse laitettua kengät...

Täytyy vain suosista hakea sitten saikkua kun siltä tuntuu... 
supistuksia on tullut yllättävän tiheää ja usein, osan tuntee hyvinkin ja osaa ei huomaa...

On kyllä meidän hiutale sellainenkin voimistelija mahassa... Koko ajan työntää itseään mahaa vasten...ja mahdottoman kova potkimaan :) koko ajan tuntuu jonkinasteista liikehdintää :D

Nyt oottelen että tilaamani pesupähkinät tulis niin pääsis aloittaan vaavin vaatteiden pesut ja vaippojen pesut..
Tänään saatiin taas läjä leluja, kirjoja, vaatteita :)
Naapuri ihanainen lupasi meille pinnasängyn reunasuojuksen :)

Odottavan aika alkaa nyt tuntumaan pitkältä, onneksi 27 päivä pääsee näkemään pikkuisen ultrassa ja toivotaan että alateiste synnytys ois mahollista.. :)
 
Me käytiin eilen 3D ultrassa ja nähtiin miten kaunis vauva meidän Papu on! Kaikki oli niin hyvin kuin olla voi. Papu kasvaa aivan keskikäyrällä ja painoarvio on 1400g. Eli tiukka ruokavalio tosiaan kannattaa, sokerit on pysyneet kurissa ja samoin vauvan kasvu (ja minun). Edelleen pidettiin sukupuoli salassa. Jännää!
Mulla on 27 työpäivää, eli ei paljon mitään enää!
 
Tänään on ollut kyllä outo päivä, kun ei ole mikään huvittanut, ei ole ollut energiaa mihinkään.. :o
ei aiemmin oo tälläistä päivää kyllä ollut... mahtaneekohan olla 4 päivän kurkku kivulla osuutta asiaan...

No tänään näin suloisen 4kk poikavauvan :) se viihtyi niin hyvin mun sylissä! ei yhtään vierastanut vaikka ekku kerran näki mut.. :)
Oli jotenkin tosi ihana jutella vanhemmuudesta, ja kaikesta vauvoihin liittyvää, synnytyksestä jne.. ihan tuoreita kokemuksia kuuli :)

Sain edes jotain tänään aikaiseksi kun 3 koneellista vauvan pyykkiä pesty ja vielä yksi koneellinen pehmoleluja pyörimässä.. tarkoitus oli aloittaa vasta mammalomalla mut minkäs teet kun on hätäänen emoticon
 
Mä en kestä... 6 päivää niin alkaa loma (ensin siis yks vapaapäivä, eli viisi työpäivää).. Ja se tuntuu ihan kohtuuttoman pitkälle ajalle!!!!

Huomenna on jännä päivä, ensin meen ylävatsan ultraääneen kun mun maksa ja sappi katotaan, sais selvyyttä näihin kipuihin ja särkyihin..=/ Ja sitten iltapäivällä mennään tekeen ne asuntokaupat.. OH YES!!!!
Mua jännittää toi ultra jos siellä näkyyki että mun sappi on täynnä kiviä (mikä on todennäkösin selitys näille kivuille) ... Kun sille asialle ei voi sit tehä mitää muuta kun alkaa noudattaa tiukkaa ruokavaliota. Ku ei niitä näin raskauden aikana aleta leikkauksella hoitaan.... Mutta tietenkin toivon että ois ne sappikivet mieluummin ku jotain vikaa maksassa, se ois jo aika pelottavaa.
 
Saas nähä paljon meidän muksu painaa torstaina kun mennään taas kontrolliin..
Oon nimittäin herkutellut tässä aika pahasti! Torstaina samalla se juttelu tuokio tosta ruokavaliosta.. Mä tiedänkin jo mistä se varmasti ekana valittaa. :D Mutta piti nyt käyttää vielä hyväks ku sitte tulee tiukka raja mitä saa syödä ja mitä ei. En tykkää yhtään ku mä oikeesti niin rakastan tehdä ja syödä kaikkea (HYVÄÄ) ruokaa! ÄR!
 
Ultimate: Itsellä ei toi sokeri homma ainakaan mitään maatajärisyttävästi ole vaatinut. Varmaan olen onnekkaassa asemassa siitä ettei kauheasti nälätä, ja toisaalta mun sokerit on hyvin pysyneet aisoissa. Niin ja ei ole mitään namihimoa eikä oikein muitakaan syömähimoja. Riisit ja pastat on käytännössä pois ja peruna & leipä rajoitettua, kuten hedelmätkin. Muuten sitten oikein hyvää saa aikaiseksi runsaalla kasvis ja maitotuote määrällä sekä liha & kala akselilla :) Kyllä tässä sentään voi välillä vähän herkutellakin!
Meillä on sitten alettu mamia valvottamaan öisin. Viimeyönäkin valvoin jostain puoli neljästä viiteen kun kävi sellainen möngerrys masussa. No lueskelin siinä sitten kirjasta synnytysasioita, kai se alkaa olla ihan oikea aika ruveta perehtymään mitä tulee tapahtumaan ja miten hallita sitten omaa kroppaansa. Etukäteen on vaikea tietää miten itse kokee ja suhtautuu synnytykseen, mutta sopivasti tietoa ei varmasti haittaa! Mua jotenkin hirvittää ne epiduraali-/spinaalipuudutukset, kuten kaikki muukin pistäminen, mutta saattaapi olla että tilanteen ollessa päällä vaadin kaikki mahdolliset ja mahdottomat kivunlievitykset.
 
Vesimeloni: 
Löytyikö syytä vatsakivuille? Oliko sappikiviä ja mites nyt sitten?


IhaNainen:


juu, ne synnytysasiat alkaa pyöriä päässä kyllä. Vaikka itselläni on jo yksi kokemus takana, on mullakin aikeissa lueskella ne jutut uudelleen.

Omakohtainen kokemus tuosta epiduraalista oli, että se oli helppo juttu! En oo neulakammoinen, mutta ajatus siitä, että mun selkärankaan työnnetään neula, on vaan aivan kauhea.
Silti: helposti meni. Se ei satu, tuntuu vaan vähän inhottavalta.
Ja sen helpottava vaikutus on jotain sitä luokkaa, että vaikka siitä paikasta olisi valmis menemään naimisiin epiduraalin kanssa, jos se olisi mahdollista. :D

Mut jännä juttu: mulla oli se epiduraalin pistokohta aika kipee sitten monta päivää synnytyksen jälkeen. Tosin siinä vaiheessa on aika tavalla kaikkea muutakin ajateltavaa, että eipä sitä jaksanut pitkään harmitella. :) 

YÖHERÄILYSTÄ:
Mulla oli viime raskaudessa näihin samoihin aikoihin semmonen juttu, että saattaa herätä ihan virkeänä ilman mitään syytä joskus neljältä. Ja sit ei vaan tuu enää uni. Yksi kaveri raportoi samasta. Ilmeisesti hormonit alkaa valmistamaan kehoa yöheräilyihinkin. :D Ikävä kyllä tää kostautuu sitten työpäivän aikana, mutta mammalomalla se oli oikeestaan vaan aika hauskaa. Touhuta jotain omiaan tolleen aivan järjettömän aikaisin aamusta ja sitten pystyi ottamaan päiväunet kuitenkin.
Toissa yönä heräsin just tälleen, ekaa kertaa tässä raskaudessa.
Onko tuttu ilmiö muille?
 
Mä luulen (ja toivonkin) että mun on syytä valmistautua synnytykseen niin ettei siinä välttämättä kerkeä mitään kummempia puudutteita saamaan. Omilla isoäideillä on mitä ilmeisemmin ollut varsin helppoja noi synnytykset, samoin mun äitini synnytti minua kokonaisuudessaan noin kolme tuntia ja veljestä kerkesi nippanappa sairaalaan. Eli sikäli on hyvä valmistautua kohtaamaan sitä tuskaa ja kipua myös ilman puudutteita.
Tuohon yöllä heräilyyn niin usein saan unenpäästä kyllä aika helpolla kiinni kunhan syön jotakin. Nyt vaan kun on noi sokerit seurannassa niin ei oikein paranis pahemmin syödä yöllä. Olen sitten syönyt viilin ja puolikkaan piltin tms, jos ei uni millään meinaa tulla. Kuitenkin pitäis nukkua kuten Cavakin pisti, muuten ei jaksa töissä. Onneksi mulla on aika joustava työaika ja itse en pistä mitään palavereja alkamaan ennen 9-10,  niin on sitten joustovaraa.
 
Hei sen verran palaan vielä ohimennen kakkajuttuihin, että onko joku käyttänyt jotain laksatiivia tai muuta semmosta vatsaa pehmittävää ainetta? 
Jos, niin mikä merkki ois hyvä ja ennenkaikkea helppo nauttia? Mulla ei mitkään porelitkut ja muut vaan tule käytettyä.

Taitaa vähän tuo rauta ja sitten ihan yleinen aineenvaihdunnan hidastelu kovettaa vatsaa, ajattelin vinkkejä kysellä tähän. 
Luumut ois toki ihan jees, mutta en ihan erityisen paljon tykkää ja onhan niissä ihan järjettömästi sokeriakin tiivistetyssä muodossa. Eli ei viiti ihan jatkuvassa käytössä pitää niitä.
Niin ehkäpä suuntaan taas apteekkiin...
 
Mulla ei kyllä ole kokemusta laksatiiveista. Mun tuotos on pääsääntöisesti ihan normaalia, mutta vatsa toimii muuten vaan pirun hitaasti. Syödä en voi enää kun pieniä määriä kerrallaan, tulee tosi nopeasti ähky olo. Olen yrittänyt syödä Acitiviaa, mutta en tiedä auttaako se yhtään. Ilmaa kertyy ihan pirusti kanssa. Meinaan jo itsekin tukehtua omiin päästöihini emoticon
Mulla on ennestään peräpukamia ja ne välillä aina tässä raskauden aikana on ilmoitellut olemassaolostaan jos vatsa on sattunut olemaan kovalla. Saas nähdän pahentuuko ne kovinkin paljon tässä vielä.
Mulla alkaa päivän mittaan tuntua kylkiluiden alla ikävältä, jos en istu ihan todella suorassa ja ikäänkuin venytä yläkorppaa ylöspäin. Autolla ajaessa yleensä tuntuu että vasen puoli meinaa krampata. Siinä on vissiin sitten huono asento. SF mitta olikin eilen mitattuna yläkäyrillä, eli 28 cm. Lapsivettä on kuulemma paljon, sehän kait vaikuttaa myös tuohon lukuun?!
 
Mulle kaveri vinkkas mallasuutteesta, sitä hän antaa pienokaisellekin kun on vatsa ihan kovalla eikä toimi ilman "ollenkaan". Neuvolasta hänelle oli tuota suositeltu. Vauvalle 1½kk hän antaa kuulemma puoli teelusikallista joka kolmas päivä jos masu kovalla. Sama tavara sopii kaikenikäisille, ja myös raskaana oleville. Itsellä on nuo luumut auttaneet, vaikka niitten kanssa pitää olla varovainen juurikin tuon sokerin vuoksi! Ajattelin että jos kovin pahaksi menee omalla kohdalla niin käväisen hakemassa apteekista tuota mallasuutetta myös.
 
Laksatiivista: lactulose/lavelolac jatkuvampaan käyttöön miinuksena ylimakea maku, mutta on hellävaraista kamaa), laxoberon-tippoja tilapäiseen käyttöön (heikentää suolen omaa peristaltiikkaa jos ylikäyttää)...

Cava: kiitosta kysymästä.. Luojan kiitos (?) ei ees niitä sappikiviä ultrassa näkynyt.. Lääkäri sanoi että varmaan se maha niin paljon painaa sappea ja maksaa, et sen takia kipuilee, mutta eiköhän siihen tule parin kk:n päästä helpotusta kun toi asukki muuttaa pois!


Mulla on joo noita ihme yöheräämisiä ihan ylipirteenä ollu tässä muutamia. Uni on muutenkin kevyttä ja katkonaista pissalla käymisen ja vauvan liikkeiden vuoksi. Elimistö valmistuu valppaana olemiseen :) Heräsin muuten viime yönä ensimmäistä kertaa oikeen kunnon supistukseen! En ole aiemmin tässä vielä tiennyt miltä ne supistukset tuntuu, mutta nyt tiiän! Tulin siitä iloseks vaikka se sattu :)

Mulla on ihan käsittämätön himo nuuhkia bensaa, muita liuottimia, alkoholia (nimimerkillä töissä käsidesin suurkuluttaja!) ja tekee mieli tervaa... Saunatuoksutervaa ja tervaleijonia... Kaikki tollaset hmmm, moottoriöljy, vanha autotalli, multainen kellari.. Vähän pistävät ja tunkkaiset hajut... Ahhhh, tänne mulle heti...!!! Kuulemma kielii jostain vitamiininpuutoksesta tällaset himot, että kai mä alan taas kattoo tarkemmin et saisin kaiken tarvittavan...

Niin ja älkää huolestuko, en ala imppaamaan mitään liuottimia vaikka niiden tuoksu hkutkuttaakin mun aisteja... ;)
 
Kunhan vaan otan itseä niskasta kiinni niin helposti siitä sokerista pääsee, enhän mä ole sitä koko elämäni aikana himoinnut kun viimeiset puol vuotta. Oon nyt jo alkanut vähän tota karppilinjaa harjottaan taas ja torstaina kääntyy sit siihen aikalailla kokonaan. Inhottava vaan jättää hedelmätkin pois taas..
No ei siinä mitään, karppaus on sinänsä kivaa kun saa syödä lihaa lihaa lihaa.. LIHAA! :D Meiän ukkoki tykkää ku saa sitte paljon lihaa ja nakkeja ja munia ja pekonia yms aamupalaks ;)

Mä oonki kohta tyhjentäny kaapit makeasta, enkä niitä enää osta. Siel on vielä yks pussi et saa tehtyä suklaamoussea. Sen teen huomenna kun söin jo aamulla pari keksiä. Hups :D *nolo*
 
Mulla on tuo vattatoiminut hitaasti heikosti, mutta nyt kun rautatablettia popsii niin kyllä kuulkaa saa vessassa käydä.. jotta mulla tuo rautatabletti toimii päin vastaisesti mitä oon kuullut.. :D

Voi tuo yöheräily! meinasinkin että kirjoitan siitä tänne tänään, että onko normaalia, mutta ilmeisesti on tänäänkin heräsin 5 virkeä kuin peipponen eikä millään se uni tule ei sitten mitenkään päin..
 
Vesimeloni sä taidatkin olla meistä ensimmäinen jolla on noita "omituisia" himoja! Tiedä mikä formulakuski teille on tulossa kunhan aika koitta ;)
 
Niin joo unohtu kommentoida tohon vesimelonin kirjotukseen: tervetuloa meille kylään, mies on autonasentaja, joten noitahan saa toki haistella joka päivä :D Ihan kyllästymiseen asti :D
 
Mä oon hirveen huolissani.. En itseni vaan siskoni puolesta. Hän on nyt viikolla 22 raskaana ja kaks viikkoa sitten rakenneultrassa vauvalta ei kätilö löytänyt vatsalaukkua. Kontrolli tuli kahden viikon päähän ja se oli eilen ja sen suoritti myös kätilö: ei löytynyt vatsalaukkua emoticon  Kohta se tuo lapsensa mulle hoitoon koska sai heti täksi aamuksi ajan äitiyspolille jossa lääkäri sitten katsoo ultralla. Mua pelottaa ihan kamalasti sen puolesta!!! Miten vauva voi elää syntymänsä jälkeen ilman vatsalaukkua?? Ei mitenkään!
 
Toivotavasti kyse on vain siitä ettei kätilö jostian syystä löytänyt vatsalaukkua! Kauhea tilanne kaikkiaan jos todella rakennepoikkeama löytyy.
 
Takaisin
Top