Huhtihippu:
minä oon syönyt jo 3 tai 4 vuotta Valioravinnon Tyrnikapseleita, eli tätä: http://www.valioravinto.fi/Tuote.aspx?id=7
Siinä on siis omega3sen lisäksi kaikki muutkin omegasarjan rasvahapot. Kaksi päivässä riittää ja esim nyt tammikuussa on tommonen iso pakkaus jossain s-etutarjouksessa sokoksella alle 50€.
Periaatteessa mikä tahansa omegaöljytuote on hyvä, mutta pellavansiemenöljyä ei kannata raskaanaollessa syödä. Paras tuote kaikista on vissiin e-epa, mutta ne kapselit on liian isoja mulle ja kalaöljyt muutenkin vähän ällöttää.
KALSIUMISTA: neuvolasta saatu tieto: ei sitä oikein voi liikaakaan saada. Itse syön calsichew fortea, missä on siis 500mg kalsiumia ja 10µg d-vitamiinia. Sen lisäksi käytän maitotuotteita paljonkin (pari lasia maitoa + viili + juustoa /päivä).
Vauva vie näillä viikoilla vähintään 200mg päivässä kalkkia, kun sen luut alkaa pikkuhiljaa kovettua. Eli vauva kyllä saa sen minkä tarvitsee, mutta itsekään ei ole kiva jäädä ilman, hajoo hampaat, altistuu osteoporoosille jne. Myös vegaanivaihtoehtoja löytyy ruokavalioon kalsiumin saannin turvaamiseksi, mutta etenkin raskausaikana tuo lisä on kyllä erittäin hyvä ottaa käyttöön.
MONIVITAMIINI: käytän multivita raskaus+imetys, siinä ei oo mukana kalsiumia. D-vitamiinia on, mutta sitäkään ei tule liikaa päivässä edes yhdessä tuon kalsiumtabletin kanssa (se suositus 10µg on siis alarajasuositus, vitamiinit ovat usein vesiliukoisia ja ylimääräiset kyllä huuhtoutuvat pois kehosta aineenvaihdunnan myötä. Ei nyt mitään 100g övereitä tietenkään kannata vetää, mutta joku 20-40µg on ihan jees eikä lähelläkään vaararajoja edes raskaanaollessa).
MAITOHAPPOBAKTEERI: oon tosiaan syönyt vähintään yhden kapselin päivässä, reissussa ollessani kaksi. Eikä oo ollut edes pientä niiskutusnuhaa koko aikana.
Lisäksi jonkun uudehkon tutkimuksen mukaan äidin viimeisillä raskausviikoilla nauttimalla maitohapolla ois hyvä vaikutus lapsen allergioiden ehkäisyyn. Muistaakseni maitohappoja kannattaa jatkaa myös kaksi ekaa imetysviikkoa, sittemmin niitä voi alkaa antamaan vauvalle kun d-vitamiinitipatkin tulevat kuvioihin (on siis olemassa joku d-vitamiini + maitohappo tippa ja kiinteisiin siirryttäessä voi maitohappokapselin tyhjentää vauvan ruokaan).
Anyway, vaikka tuo tutkimus osoittautuisikin vääräksi, niin maitohapoista ei oo koskaan haittaa. ERITTÄIN tehokas tapa ennaltaehkäistä myös hiivaa ja muita alapään ärsytystiloja. Ite syön Idoform-merkkistä kapselia, mutta se on vissiin ihan sama, että mikä se merkki on. Apteekista kysymällä saa varmasti hyvän tuotteen.
En pidä tätä omaa listaani mitenkään ehdottomana ja ainoana oikeana, mutta sen voin kertoa, että atooppinen iho pysyy hyvänä noiden tyrnien ansiosta ja en oo sairastellut lainkaan edes nyt raskauden aikana kun vastustuskyky on kuitenkin vähän normaalia alhaisempi.