Tammikuun tarinatupa

Olipas paljon lueskeltavaa täällä :)
Täällä ollaan siis saikulla selkäsäryn ja supistusten takia. lääkäri kirjoitti heti viikon sairaslomaa ja kunnon lepoa.
Lepäilty on mut selkä jumiutuu kun hetkenkin istuu pitempään samassa asennossa.
Eli täällä maataan tai kävellään..
Supistukset oli edellispäivän pois mut eilen illalla kyllä taas supisteli ja ne jo tuntu ihan mukavasti että tässä itsekseni ähkin ja puhkin...
Meni onneksi ohitti reilun tunnin jälkeen.
Eilen oltiin ultrassa että siellä oli kaikki hyvin että pikkuinen on pää alas päin  ja alhaalla... (mutta kirjoittelen siitä enempi tuonne neuvola osioon :))
Lääkäri muuten sanoi että heti vain soittaa päivystykseen uutta aikaa jos kovenee supistukset tai ei meinaa rauhoittua, ja jos selkäsärky jatkuu niin hakea sitten lisää saikkua..
 
Minä nyt kirjotan tänne mun neuvola-lääkärikuulumiset, en erikseen tonne neuvola-osioon. Teitä tuskin haittaa :)

Paino oli noussu huimat 700 grammaa kolmessa viikossa ja yhteensä siis 2,7 kg emoticon  Aika jees, etten sanois!! Verenpaineet oli taasen hyvät kuten aina. Vauva pötkötteli pää alaspäin kuten olin jo ennustanut, painoarvio oli 818 grammaa ja kohdunpohjankorkeus oli 25 cm. Kuulemma on hienosti tilaa kääntyillä vielä miten päin vaan ja uiskennella siellä jos näin haluaa :D En edelleenkään erottanut mitään jalkojen välissä kun yritin tiirailla silloin kun lääkäri näytti että tuo tuossa on virtsarakko mikä on täynnä. ja näkyi haarukset siinä lähettyvillä! Syke oli taas 150+ kuten koko ajan. On tää oikeesti ihan pirun jännää kun ei tiedä kumpi siellä on emoticon Kohdunsuu ei tuntunut enää pehmeältä!!! Jihuu!! Mutta, sanoi että ehdottomasti jatketaan sairaslomaa äippäloman alkuun asti koska nämä supistelut ja painontunne plus uusin vaivani iskias estää mun seisomatyön. Jihuuu!!!! Mulla alko nyt sit loma eikä tartte enempiä miettiä emoticon Trallallaa!!!




 
enkuli: tervetuloa kerhoon! :D

Mulla alko sairasloma 5.1, jota jatkettiin
äippälomaan (18.3) asti. Eli lomaa :D Ehkä vähä on aika välillä käyny pitkäksi,
mutta eiköhän se tästä! Kaaduin sillon kuun alussa ja maha tuli kipeeksi, jonka takia
sain sitte saikkua. Nyt on iskias niin kipee ja kohdunsuu ruvennu pehmenemään, että jatkettiin.
Ja lantion liitokset on löystyny, saa nähä päästäänkö viikolle 37! hui!

Verenpaine, pissa ja hb oli ok. sf-mitta 24 ja vauva pää alaspäin.
Painoarvio oli viime viikon keskiviikkona vajaa 900g.
 
Mä en yhtään tajua mitä tuo tyyppi tuolla masussa välilllä puuhaa, kun mä tunnen ihan nivusissa välillä jotain tökkimistä. Miten se sinne saakka ylettyy? Muutoin se taitaa tuolla poikittain köllötellä kun liikkeet tuntuu vaan alhaalla ja sivuilla.

On muuten syöminen käynyt hankalaksi. Paljon mitään ei voi kerrallaan syödä kun tulee ihan ähky olo. Se taitaa olla kohta keittolinja sitten. Närästystä ei vielä ole,  mutta usein illalla jos maha on vähänkin liian täynnä on tosi tukalaa olla makuuasennossa kun yrittää käydä nukkumaan.
Mielenkiintoista on myös nykyään kun autolla kuljen siis työmatkat, niin kotiin tullessa aina alkaa kramppaamaan vasemmalta puolelta kylkiluiden alta, tosi inhottavaa. Mies jo ehdotti, että kokeilen hänen autoaan, jos siinä saisi erilaisen asennon :) Täytyy vissiin kokeilla.
Vihdoin tänään saatiin mun sijaisen rekrytointi käyntiin. Tiukille menee sen mun suunnitelman kanssa, että olisin pitänyt 2 viikkoa lomaa ennen äippälomaa. No, onhan ne sitten käytettävissä siellä lopussa...jos vaan jaksaa kärvistellä töissä vielä 6 viikkoa. Onneksi on myös etätyömahdollisuus jota kyllä ajattelin hyödyntää sitten lopussa.
Ihanaa kun on perjantai :)
 
Hei muuten!
kirjoitteletteko mitään blogia?
Jos kirjoittelette niin laittakaa tänne osoitetta jos se on ihan yleisesti luettavaa? emoticon
 
Eilen tuntu ekakertaa vihlaisuntapaisia tökkäyksiä jossain tuolla häpyluun tuntumassa. Minkälaisia ovat liitoskivut?
No, anyway tänään niitä ei oo ollu ja muutenkin ollut parempi olo kun on ollut lomapäivällä. Selkeästi rasitun työpäivän aikana ja uskon että saisin saikun jos haluaisin.
Sijaisen haku päättyi pe ja ens viikosta eteenpäin haastattelut... Ei oo enää kauan kun alkaa vuosiloma ja mammaloma emoticon
 
Täällä onkin moni saikulla tai jo lomalla... No, mulla alkaa loma tänään. :) Olis kuulemma pitäny alkaa jo kolme päivää sitten, esimies on tehny laskuvirheen päivissä, mut sovittiin et mulle korvataan nää kolme päivää sit rahallisesti lomana...

Ihanaa mennä töihin kohta palloileen kuudeks tunniks kun on tällanen tynkä aamu. Eilen iltavuorossakin oli jo onnellisen haikee olo....

Mulla on muuten tosi moni vaiva alkanu helpottaa jonkin verran. Selkää ja mahaa ei enää särje joka syömisen jälkeen, en oo oksennellu (viikon verran ainakin oksensin tos joka aamu hampaita pestessä kun närästi niin), se närästys on vähentynyt ja suonenvedot ym muut lihaskrampit on helpottaneet ton magnesiumin myötä. Lonkkaluut ei oo tuntuneet pettävän eikä niitäkään oo kolottanu joka päivä... On ihanaa kun huomaa yhtäkkiä et mua ei satu mihinkään just nyt....emoticon  Kun sellasta aika jokapaikastasärkevää oloa oli tos sen parisen kuukautta!!

Mähän en oo koko raskauden aikana pystynyt liikkumaan, edes siis mitään kävelylenkkejä.. Oisko et kaksi tai kolme kertaa oon käynyt lenkillä ja sen jälkeen oon saanu pariks päiväks lonkat ihan sikakipeiks ja särkeviksi... Se alkoi jo alkuraskaudesta ennen kuin painoa oli tullut lisää, mutta niihin aikoihin mulla alkoi myös liitoskivut vaikka monella niitä tuntuu vasta loppuraskaudessa (mulla ei oo nyt ees tuntunu niitäkään vähään aikaan)...

Hei mut nyt sinne töihin itkeen ja halaileen kaikkia! Adios murut! Tarjoon tähänkin tupaan vadelmatäytepitkoa, kääretorttua, maustekakkua ja toffifeeta!!
 
Tänään olen pessyt melkein kaikki pienet äitiyspakkauksen vaatteet ja järjestänyt muutenkin vaatteita kaappiin. Omakin muutto on nyt sitten tosissaan lähtenyt käyntiin, eli tänään on elfaa kasattu vaatehuoneeseen. Aika jännältä tuntuu! Ihanalta mutta jännältä emoticon
 
Olipa tullu niin paljon tekstiä, etten jaksanut edes ajatuksen kanssa lukea kaikkea. :D

Se jäi kuitenkin tosta mieleen, että siellä jotku puhu et on pää alespäin siellä alhaalla, meillä on oltu siinä asennossa jo viikko tolkulla. Kans ehkä jostain rakenneultrasta asti. Mukava kun tosiaan nyrkkeilee tonne persuksiin kohti. Tuntuu välillä et ois jättimäinen elohiiri takapuolessa. :D

Meillä oli kontrolli ja se diabetes hoitajalla käynti. Nyt loppu muuten karkin syönti. Meiän neiti painaa 1915g ja kirjan mukaan tällä viikolla painoa pitäis olla 1600g.. :D Iso likka tulee ja nyt itelläkin heräs toi et kyllä ne verensokerit nyt pidetään alhaalla, kun en kumminkaan tahdo 5 kilosta kakaraa synnyttää. :D

Tänään olenki sitten mittaillut ja hyvältä arvot näyttäneet. Hoitaja sano että paastoarvon pitäis olla alle 5.5 ja 1 tunnin arvo 7.8.
Tänään paasto arvo aamulla oli 5.6, tunnin arvo 6.3, lounaan jälkeen tunnin arvo 4.5 ja päivällisen jälkeen 5.4. Että kaikki noi tunnin arvot on ollut hyvästi alle ton sallitun. Jee! :))
Kävelyllä käyty pariinkin otteeseen, joka tietysti vaikutti et verensokeri laski. Tästä se lähtee. :)

Niin, muuta sitten tuosta kontrollista. Enää ei mitannut rakkulan kokoa vaan sanoi suoraan että sillä ei ole merkitystä kun siellä ei näy ollenkaan vasemmalla puolen sitä munuaiskudosta. Hän ei voinut varmasti sanoa, mutta luultavasti se tullaan leikkaamaan sit pikkuiselta oli se minkä kokoinen hyvänsä ja voi edelleen lähteä surkastumaan. Mutta näytön perusteellaa samaa kokoa oli kuin ennenkin, ellei isompikin. Lastenlääkärit ja kirurgit päättävät tuosta leikkauksesta sitten synnytyksen jälkeen, mutta siihen varaudutaan ilmeisestikin. Semmoista. Asia ei kuitenkaan enää ahdista oikeastaan yhtään. Aika luottavaisin mielin ollaan.

Niin ja pikku isi päätti että haluaa jäädä isyyslomalle! Jeeee :) Nyt vaan sitten kelalle vissiin jotain ilmotusta ja silleen. Tuleekin kiire kun eihän tässä oo ku justiin se reilu 2kk aikaa ja eikös se pidä 2kk ennen ilmoittaa ja hakea niitä tukia. Jeejee! :)
 
Ultimate: juu kyllä se tosiaan vaatii itsen ja syömisten seuraamista että saa pidettyä sokerit alhaalla. Mitkäs sulla oli nyt viikot tuossa seurannan aikoihin? Me saatiin 29+2 tehdyssä kokoarviossa vauvalle painoarvioksi 1400g ja synnytyspaino olisi tulla keskikäyrällä jos pysytään loppuun 3600-3700g.
Mun mies pitää myös isyysloman ja sitten vielä vanhempainvapaasta sen viimeiset 12 pvä, joten saa sitten vielä sen isäkuukauden. Isäkuukauden ajankohta ei ole vielä päätetty ja tuo isyysloman aika menee niin että eka viikko kun Papu syntyy ja sitten kaksi seuraavaa vähän vuorolistojen mukaan sopivin välein niin saadaan molemmat vähän lepoa sitten jos alkaa hankaluuksia ilmaantua. Työnantaja ei vaadi tuota ilmoitusta ekasta viikosta iin tarkkaan vaikka periaatteessa 2kk ennnen pitäisi ilmoittaa, eihän sitä voi tietää milloin syntyy. Mies saa palkan normaalisti ekalta isyyslomaviikolta mutta seuraavat menee sitten kelan kautta. Isyyslomarahaa voi käsittääkseni hakea myös takautuvasti eli ei se 2kk olen ihan niin kriittistä Kelan puolelta, vaan enemmän niin päin että työnantajalle on määrä ilmoittaa ajoissa, siis toi 2kk ennen. Varmaan useimmat työnantajat joustaa tuossa juurikin niin että sitten kun vauva syntyy, riippumatta tarkkaan sovitusta päivästä.
Katselin tässä aamutuimaan yleareenalta Sydänääniä ekaa jaksoa ja vollotin sitten ihan vuolaasti. Näitä itkemisiä ei ainakaan tule yhtään vähepää kuin normi olotilassa, tosin itken silloinkn herkissä kohdissa leffaa ym.
 
Mulla on tänään mun eka lomapäivä, ihan huippua!!
Oon pakannu kaks muuttolaatikollista astioita ja pessy koneellisen vauvapyykkiä, käynyt lenkillä ja tehnyt + syönyt salaattia, johon tuli pinaattia, jääsalaattia, romainesalaattia avocadoa, pisaratomaatteja, kurkkua, fetaa, marinoituja valkosipuleita, oliiveja ja kanaa.... Nams!

Mies meniki töihin kun pomo soitti että täällä on nyt sellanen tilanne että pari viikonloppuvuorolasta ei oo ilmaantunu paikalle, että kiinnostaisko tulla... No menihän se, ihan hyvä että saa sekin sit sunnuntailisät!

Mua supisteli eilen töissä koko päivän puolen tunnin välein. Kaikki alkoi siitä kun vuoro alkoi karseella ryysiksellä kun alettiin elvyttään ja ottaan sydänfilmejä ja laittaan potilasta c-pappiin ja se potilas vei meiltä neljältä hoitajalta noin 50min ja 20 muuta potilasta jäi vaille huomioo sen ajan.... Lääkkeet meni kaikille myöhäs ja laikkari oli yksin jakanu potilaille ruuat miten sattuu ja viis kelloo soi yhtäaikaa.. Mä vaan naureskelin että tää on just tätä mun tuuria et viimenen työvuoro alkaa näin... Meni pasmat ihan sekasin, ja sit sitä potilasta piti seurata koko vuoron ajan kun teholla ei ollu tilaa....

Mä en oikeen tiiä mitä tästä mun lomasta tulee kun huomaan koko ajan miettiväni työasioita! Oon niin tottunu siihen että mietin kotona jo valmiiks seuraavaa päivää, mietin niitä potilaita mihin suuntaan niiden tila on muuttunut yms ja stressaankin aika paljon. Niin nyt on ihan käsittämätöntä, etä mä voin oikeesti nyt unohtaa sen kaiken. Mulla on oikeus tyhjätä pää ja mä en oo nyt vastuussa kenestäkään muusta kun itsestäni ja vauvasta.. Se tuntuu niin keventävältä!!!
 
Niin viikkoja kontrollissa käydessä oli 30+0. Ja sillon tuo painoarvio oli tosiaan ton. Yläkäyrällä, olisko ollu himpun ylikin. Mutta pään ympärysmitta ei onneks ollut kuin about keskikäyrillä. Sehän se vaikein osa onkin pukata ulos.

Hoksasinkin tuota isyyslomaa tutkiessa, että kelallehan se takautuvasti tehdäänkin. Ja ne ei tee edes päätöstä isyysrahasta ennen kuin lapsi on syntynyt.
Meillä ei pidetä sitten sitä isäkuukautta, yksinkertaisesti ei pärjättäis sitten sillä korvauksella, kun sillon mä en sais mitään tukia. Mutta on sekin jotain, että ukko on syntymän jälkeen 3 viikkoa kotona. Myöhemmin jos tahtoo niin voi pitää noita työhön kuuluvia lomia sitten onneksi.
 
Oho...

30 viikkoa täynnä täälläkin. o_O
Jotenkin tuntuu, että oon ollut raskaana jo ihan ikuisuuden, HEINÄKUUSTA saakka. Mutta sitten se kuitenkin yllättää, että raskausviikot alkaa jo kolmosella.

Mut mikäs tässä, vointi on hyvä, mihinkään ei pääsääntöisesti satu tai kolota, niin mikäs tässä vatsaa vielä kasvatellessa. :)

VieläKÄÄN ei oo tullut mitään semmosta "aww, vauvanvaatteita ja muuta tavaraa" -fiilistä, mutta mulla se taitaa nousta muutenkin vasta sitten kun jää kotiin (eli kolmen viikon päästä, jeeee!!! \o/)
 
Voih, te meette jo kolmosella alkavalla viikolla emoticon Mut mä tuun vauhdilla täällä perässä :)

Hirmusti on supistellut nyt viime päivät ja painontunne lisääntyy, huoh. Mutta ne supistelut on niitä epäsäännöllisiä niin en ole yhteyksiä ottanut mihinkään lekuriin. Ja iltaisin kirjaa lukiessa, muiden nukkuessa niitä tulee aikas mukavasti ja kun kerta saan unen päästä kiinni enkä herää yöllä niihin niin eihän niiden pitäs olla niitä "oikeita" supistuksia. On se kylläkin häiritsevää.. Ja inhottavaa.

Mun tissit on kasvanut ihan hullua kyytiä viime päivinä! Normisti oon 75A, sit hommasin A80 ja nyt tänään kävin h&m:ssä ja ostin alennusmyynnistä B75 -liivit. En sovittanu niitä ollenkaan ja kotona laitoin päälle ni hupsista, nännit pursuaa lähes tulkoon yli emoticon
Ja aina ostan liivini H&M:stä... Mut eipä tuo haittaa, jokohan kohta c-kuppi sitten :D

Mulla on nyt tullut semmonen "aww, vauvanvaate ja -tavara fiilis" :) Tänään ostin aivan ihanat 56 cm mustat muumi-collegepöksyt ! Ja ensitutin emoticon Torstaina tulee vauvalle sänkykin ja kahen viikon päästä vaunut. Mun äitin miehen tyttö kysyi eilen tarvitaanko vaunuja, että hänellä on 3,5 vuotta vanhat Brion musta-beiget yhdistelmävaunut jotka ollut ainoastaan hänen pojalla käytössä, et saadaan 80 eurolla ne jos halutaan. Ja vastaus oli ehdottomasti! :)))
 
Takaisin
Top