Tammikuun tarinat

Muakin on nyt yönsäteen jälkeen jännittänyt tulla tänne kattomaan onko porukka vielä yhtenä kappaleena =)
tammikuisissa ainakin tapahtuu ja paljon!

Öistä:
samoja kun teillä noi fiilikset ; kuuma, puuduttaa, pyörityttää jne jne
ka nyt on aika usein kanssa nippaillu mahaa ja supisteleekin välillä (No tänään kyllä synn.tapaultrassa kohdunsuun ulkoreuna vähän auki, pehmentynyt ja 3,5cm jäljellä. Eli jotain tulosta ne harkkasupparit on kai sit tuottaneet <3 ! Ja hopelikin jo kiinnittymässä =) ...)
Mut anyways ; kyllä sitä herää ainakin parin tunni välein. Siks koittanutkin jättää nyt päikyt pois, että sais ees jotenkuten koko yön nukuttua..!

Muutenkin oisin tosi valmis lähteen jo synnyttämään..! ..vauva tule jo <3
Hiukka ollut jo sellasia alakulon tuntemuksiakin; tarvii seurata tarkasti kun on taipumusta tohon baby bluessiin - se tässä enemmän pelottaa kuin itse synnytys.
 

Huomenta arvon mamas-to-be! Täällä ollaan niin fiilareissa kun sai laittautua kauniiksi kun on lounastreffit hki:n keskustassa!! Jihaa! Kunhan vaan selviäisi sinne ilman kauheita selkäkipuja.

Yön aikana taas herätty kaksi kertaa - mutta toisaalta kun kävin vaa'alla niin taas oli tippunut 600 gr. Edellisen kerran oli tippunut 200 gr :) Ehkä turvotus laantuu pikkasen :)

Ja nyt sokeriarvoja mittaamaan ja sen jälkeen verenpaineet. Kannattaa tehdä siinä järjestyksessä, koska jos ensin mittaa verenpaineet niin sitten pistäessä sormenpäätä niin veri roiskuu :D Sen sai neuvolasetä huomata viime kerralla! Aika hienon kaaren teki tuo veri mun sormenpäästä :) hehe!

 
Jee vihdoinkin alkaa perhevalmennus.. johan sitä onkin jo odoteltu tässä. Kiva päästä tutustuu uusiin ihmisiin.. tai no eihän sitä koskaan tiedä että vaikka joku tuttu sattuis tulemaan samaan ryhmään :)
 
Tosi kiva kuulla myystä! emoticon

Minäkin ottaisin mielelläni tuota painon laskua, mitä muutamilla täällä ollut, kiitos. emoticon  Järkkyjä lukemia näyttää se neuvolan vaaka, ahistavaa...

Dreamerille mukavaa valmennusta. emoticon

Insulle ihanaa loman aloitusta. emoticon

Tammikuisissa tosiaan tapahtuu hirmusti, vitsi miten jännää!

Ootteko nyt nähny vauvaunia? Mulla on pitkään väliä etten nähny, mutta nyt taas muutamana yönä. Yhtenä yönä poika oli jo sen verran iso, että sanoi ekat sanansa. "Äittä, äittä, äittä" sanoi. emoticon  Hieman oli ihana olo aamulla ja mies ihan kateellinen, kun hän ei oo nähny tuommosia unia. emoticon  Viime yönä näin unta, että en ollu ite nähny koko vauvaa, mutta se oli syntyny. O_o Mun isä oli tuomassa sitä autolla johonki tavaratalon hullun isolle parkkipaikalle, ite tulin sieltä kaupasta. Mulla oli hirvee häsäri nähä se lapsi, ja parkkipaikka oli niin iso, etten löytäny iskää ja vauvaa mistään. emoticon  Ja sit uni loppu. Ihme unia, kaippa tuokin jotain tarkottaa... emoticon

Kävin eilen töissä ja maha on kuulema kasvanu ihan hirveesti ja oon kamalan iso. Ei sitä ite huomaa, kun kattelee itteesä päivittäin. Maha on kuulema myös laskeutunu, sitäkään en oo ite huomannu. Sais jo kiinnittyä, ei oo kiva jos ne vedet menee kerralla ja sitte pitää vaan pötkötellä ja mennä lanssilla synnärille. ..

 
Täällä ei ees oo koko synnytystapa-arvioo, ihan pyllystä. emoticon  emoticon  Olkaa onnellisia te, kellä semmonen on. emoticon

Jenskula: Onpa inha täkki, jos ei lakanoita löydy. emoticon Googleta se koko, jos sitte vaikka löytyis Kodin Anttilasta tai jostain muualta?
 
Synnytystapa-arviosta tuli neuvolassa tänään puhetta, 2 viikon päästä saan lähetteen, jos vauva jatkaa tämänhetkistä kasvuvauhtiaan--- RV 36+1 ja painoarvio 3200 g........Sokrut kuitenkin kunnossa ja kaikki muukin, laitan tuonne neuvolakuulumisiin.

Inhoan öitä. Ennen oon aina ollut himonukkuja, yöt on jotenkin tuntuneet sellaiselta ihan täydeltä omalta ajalta, ja rakastan unien näkemistä. (enimmäkseen) Nykyään saa pelätä vaan sitä, kuinka huono yöstä tulee. Kädet puutuu, kipeytyy, pissalla saa juosta 5 kertaa...Uni ei jatku vaikka väsyttäisi. Uh.

Aika jänniä aikoja elellään, neuvolantäti sanoikin mulle, että jos käynnistyy ennen laskettua aikaa, vaikka tänään, eivät enää yritä hidastaa/estellä. Jaiks..

No, eihän sitä kukaan tiedä, koska vauva tulee, tuskin hirveästi antavat yli mennä, ettei tuu yli-isoa.

emoticon  Ihmeellistä tää odottaminen..

 
Mullekaan ei ole vielä ainakaan sanottu että ois synnytystapa arviointi! Joudun kyllä nyt käymään 2krt viikossa äippäpolilla ku on tuo raskausdiabetes ja sitten vielä joudun insuliinia pistään.. Vauvaki on perätilassa et kaipa ne jtn alkaa tekeen jos vaaveli ei siell meinaa kääntyä.. mulla on kyll kaikki vaivat mitä vaan voi olla! tänään tuli vielä kaikkien lisäksi ihme sydämentykytys, huimaus ja pääkip :( Ja tuntuu et masennustakin pukkaa kun ei jaksa tehä mitn ja asunto on ku pyörremyrskyn jäjiltä.. Mies ei oikein tajua tätä tilannetta muutenkaan, etten sais hirveesti rehkiä ku paikat ei kestä! On ollu jo yli viikon semmosia menkkamaisia kipuja ja joskus tulee lieviö supistuksia! Toivotaan että tänään on vaaan vähän huonompi päivä ja huomenna tää itkeminen ja miettiminen olis taas ohi. onneks tyttö tulee kohta tarhasta!
 
No jee, en ole siis ainut joka on alkanut inhoamaan öitä. emoticon
Minä, joka tavallisesti nukahdan paikkaan kuin paikkaan ja nukun kuin tukki, on alkanut pyörimään sängyssä tunteja (+juoksemaan vessassa parin tunnin välein) ja odottamaan että kello tulisi 7, et vois nousta aamupalalle ja ottamaan lääkkeet.
Aamupalan jälkeen menen sitten takaisin sänkyyn ja voisin lullia siellä vaikka puoleen päivään asti.

Unista: Näin yks yö tavallaan "vauva-unta": Olin syömässä tavallista eskimojätskipuikkoa, sen sisältä piti löytyä meikäläisen vauva! emoticon Noh, söin jätskiä ja huomasin, että ei täällä mitään vauvaa olekaan. Jätskin sisällä oli sitten sellanen pääsiäismunan sisällä oleva "muovimuna". Ajattelin innoissani, että jes! Tuossa kuoressahan vauva sitten onkin! 
Woooot?! Ihan skitso uni. Harmillisesti jäi keskenkin tuo uni, että en tiiä oliko se vauva siellä muovimunassa vai ei! emoticon

 
unista mäkin oon joitain vauvaunia nähny, en ihmeempiä. Kummallisin ollu semmonen et joku koira on synnyttäny ja sit se emo on kuollu ja pennut kuolee ilman keinoemoa joten mä oon ottanu ne hoiviini ja imettäny niitä ettei ne ressukat kuole :DDD
Mullahan ei oo ees koiraa itellä, ties mistä tullu toikin :D

suppareista onko teillä ollu kivuliaita semmosia vielä?
Mulla ei satu supparit edelleenkään mutta niitä tulee nykyään KOKO_AJAN_. Ihan levossakin, nukkuessa, ihan millon tykkää. Eihän siinä muuten mitään mutta kun sillon ei paljoa liikuta kun ahistaa :D

Vauvalla ollut nyt viimiset 4pvä peruutusharjotukset käynnissä, koittaa peruutella tosta kylkiluista läpi<3
Jännäreillä ootan ultraa että kuinkas iso tuo herra jo onkaan,
kun se sf oli kerta jo sen 36cm :D

Tänään saa lastenhuoneen seinät ja katto maalia, sitten lattiaa ja jos sinne sitten joskus sais tavaroitakin. Vaatteet pesemättä ja kaikki kattomatta, ei ole vaan voinu mitään niitä tehä täällä rempan keskellä. Ei mitään järkeä, vaatteet ja muut olleet porukoilla säilössä etteivät huku tai suttaannu :DD
 
Synnytystapa-arviosta, mulle varattiin se tuonne 2 viikon päähän. Täällä on tapana, että ensin menen puoleksi tunniksi käyrälle ja katotaan vauvan sydänääniä ja supistuksia, sen jälkeen on sitten sisätutkimus ja ultra, ja lääkäri kattoo ja kokeilee lantiota että miten sieltä mahtuu tuleen, ja tietenkin varmaan se paino-arvio yms.
Muutama päivä sitten meijän vauvan painoarvio oli n.2300g (tuolloin rv 33+2) Eli vastasi viikkoja kuulemma ihan hyvin.emoticon

Vauvaunia oon nähny minäki tässä viime aikoina jonkun verran.. Mutta en enään muista millasia ne oli.. emoticon

Supistuksista sen verran, että mulla niitä on myös Päivittäin ja jatkuvalla syötöllä! Jouduinkin äitiyslomaan asti sairaslomalle kun kohdunsuu oli pehmentynyt ja vauvan pää painaa kivasti tuolla niin alhaalla että sitä on lääkärit ja muut tädit ihmetelleet jo parisen kuukautta, ja on ollut olokin sen mukainen. En saa siis kotonakaan tehdä oikeastaan muuta kuin levähdellä, makuuasento on paras asento kun istuminen pahentaa tilannetta kuulemma.. Eilenkin illalla piti ottaa oikeen kaksi 500mg panadolia ja paljon paljon vettä päälle, ja lämmittää vehnätyynyä ja meinas olla niin tukalat oltavat kun yritti nukkua, kun jomotteli menkkamaisesti vaan ja supisteli, ja kokoajan vauva liikutteli päätä tuolla alhaalla ja se tekee niin kipeää välillä.. emoticon

Mutta kunhan pääsisi tuonne rv 36 niin sitten saa jo syntyäkkin..:) Pysyisi vaan niin kauan että on valmis pieni rakas.. emoticon  Kunhan ite muistais ottaa rauhassa, eikä ois heti touhuamassa tukka putkella jotaki ku on parempi olo..emoticon



TSEMPPIÄ KAIKILLE!!
emoticon
 
No niih! Toimiihan tää vihdoin.. Oli koko sivu ihan jumissa äsken O_o
Synnytystapa-arviosta : Meilläkään ei täällä semmosia ole :/ Lääkäri kyseli joskus rv 28 (jos en väärin muista..) tienoilla vain, et miten suvun muut naiset on synnyttänyt.. Onko leikattu yms.. Siinä oli sitten meidän "arvio"! Ottaa kieltämättä ohimoon melko rankasti! Tuon lääkärin kans käydyn keskustelun perusteella mun tietoihin kirjattiin että "suunnitellaan normaalia alatiesynnytystä.."
Supistuksista : Kivuttomia sellaisia on jatkuvasti.. niin levossa kuin liikkeessäkin, mutta sehän on aivan normaalia.. äsryttävää tosin, kun joutuu hidastaan/pysähtyyn :D Mut mitäpä sitä ei oman pienen vuoksi tekis? :)

(  .  ) Viimeyönä bongasin raskauteni ensimmäisen suonenvedon :/ Lievä sellainen onneks.. Aamulla oli kuitenkin pohje ihan jumissa.. Vähällä oon päässyt kyllä, kun nyt vasta eka tuli :) Jee!
 

Moikka!

Nukkuminen/unet: Mä olen saanut aika hyvin nukuttua, kunhan olen ensin saanut unen päästä kiinni. Mulla on alkanut kipuilu tuohon mahan ylärajaan (johtuu kohdun kasvamisesta, vauvan työntämisestä ja venymisestä) ja kylelleen unen saaminen on lähes mahdotonta. Normaalisti nukahdan selälleen (vaikka sattuu selkään) ja unissani käännyn sitten kylelleen. Herään yhden kerran yössä vessaan ja unet jatkuvat. Hikoilu on alkanut täälläkin.
Tauko oli minullakin vauva-unissa, mutta nyt on taas alkanut. Viime yönä näin unta, että jouduin takasin yläasteelle ja kaikki tuijotti mun mahaa. Olin myöhässä koulusta ja sit tajusin, että ei mun tartte enää mennä kun olen saikulla (ja kohta äippälomalla).

Supparit: Näitä tulee jo monta kertaa päivässä (enemmän rasituksessa, esim. kävely, imurointi). Ei ole onneksi kuitenkaan vielä kivuliaita. Tuntuu vaan mahan kovettumiselta ja tulee tosi outo ja raskas olo.
Pari päivää sitten mulla alkoi myös alapään vihlominen, ja syy löytyi tänään neuvolassa: pikkusen pää on jo kiinnittynyt ja nyt se siellä sitä pyöritteleeemoticon (Nauvolakuulumisia tarkemmin omassa osiossa). Mahakin on jo näkyvästi laskeutunut alemmas.

Synnytystapa-arvio: Mua ei olis alunperin laitettu tuonne ollenkaan, mutta sitten pitikin rueta syömään kilpirauhaslääkkeitä. Nyt ne haluaakin minut käymään. Täällä Kuopiossa sitä ei siis välttämättä kaikille tehdä, jos kaikki on mennyt hyvin. Minulla arvio olisi KYS:llä ensi viikolla 18.pvä.

(.) Tänään tuli siis käytyä neuvolassa ja seuraava aika olisi taas kahden viikon kuluttua. Viikon päästä synnytystapa-arvio. Pikkunen on ollut tosi aktiivinen koko ajan. Vaihtoi sunnuntaina kylkeä ja moukaroi nyt jatkuvasti kantapäillä vasempaan kylkeenemoticon Olen ollut nyt viikon sairaslomalla  ja äitiysloma alkaa ensi lauantaina 15.pvä.  Epätoivoisesti olen yrittänyt keksiä puuhaa itselleni kotona ollessa.... nyt on vauvalle kaikki valmiina, pinnasänkykin jo pedattuemoticon  Eipähän ainakaan tarttee sanoa, että en ole valmis pikkusen tuloon. La meillä oli Kys:llä synnytysvalmennus, jonne lähdettiin miehen kanssa yhdessä. Oli tiedotettu, että se on uudistettu ja kestäisi 3h, mutta eipä ollutkaan kuin 2h. Joitain asioita ei käyty niin tarkasti mitä olisi kuulema neuvolatädin mielestä pitänyt käydä. Tilaisuus oli auditoriossa ja aikalailla sellasta asiaa, mistä olen jo valmiiksi lukenut. Mutta eihän se kertaus mitään haittaa.
Nyt jännään mun kaverin puolesta, joka on mua 2,5vko edellä!!
Supistuksia sillä on tullut jo varmaan kaks kuukautta (kivuliaitakin), ja kuulema on hiukan "omituinen" olo välillä. Ei ole kuitenkaan vielä lapsi päättänyt tulla. Mä uskon kyllä, että vaavi syntyy ennen LA. Huomenna menen taas käymään emoticon Kiva kun on joku, jonka kanssa voi jutella näistä asioista livenä ja joka on samassa tilanteessa. Paitsi, että hänelle lapsi on toinen.
Ainiin, tuli viimeviikolla 26v. täyteen (4.pvä)..... Meinas mennä ihan ohi normaalina arkena. Olin vikaa päivää töissä ja alotin sit saikun. Olin sanonut miehelle, etten halua mitään lahjaa. Kulta teki sitten hyvää ruokaa ja osti herkkuja leffan kaveriksemoticon Äkkiä ne vuodet vierii.......

Huh huh, että tuli taas tekstiä! pakko stopata tähän, että jaksaa vielä päivittää neuvolakuulumiset ;)



 
Sniff, wyääähhh... Hermo palaa.emoticon
Ostin huutonetistä hianon kantoliinan, mutta nyt en sitten löydä mistään kuvallista/ video-ohjetta tuommosen kietaisuxkehdon tekemiseksi...
Auttakkee jos joku teistä olis kantoliinaillu jo aikasemmin tai jos joku ois niin noheva että löytäis sellaset rautalangasta väännetyt ohjeet mulle jostakin emoticon
 

Mulla on lainassa Minni Niemelän kirja: Kantoliina ja kestovaippa. Siinä on ohjeita kantoliinan sidontaan:)
 
Jepa jee :D

kiitos mimmu :)

Tänään tuli neuvolassa käytyä...kirjotan tonne kuulumisiin siitä lisää mutta poitsu on onneks kääntyny oikeen päin taas :) jei...

Neuvolassa olin kyllä ihan muissa maailmoissa tän flunssan takia, ihan kauhee olo... no sit neuvolan jälkee käväsin tarjoustalossa ja ostinpa sitten valmiiksi ne vaipat ja voiteet ja jotain muuta pientä mitä on hyvä et on ennenko pikkunen syntyy :)
Huomenna ajattelin jos voimat riittää niin pesutupaan mennä pesemään pikkusen lakanat ja varmaan kerkii pari koneellista vaatettaki laittaa :) hih
ja ajattelin pistää miehen kokomaan ton pinniksen huomenna et saan senki laitettua kuntoon... neuvolatätikin sano et nytt kannattaa kyl laittaa kaikki et varmasti jaksaa :D hahahaa minä just oon tämmönen viimesen minuutin ihminen :D

hassu fiilis oikeesti ko ens viikolla on neuvola lääkäri, ja täti sano et saan nähä pikkusenku se tykkää kattoo ultraklla kaikki :D jee ja sit neuvola täti anto 3 uutta neuvola aikaa, viikon välein sen lääkärin jälkee ja sit hups hei onki jo laskettu aika emoticon hui


Mut joo en muista mitä muuta piti kirjottaa niin moi moi taas...
 
Heippa taas täältäkin. Kivasti taas porukka aktivoitunu kirjoittelemaan :)

Synnytysvalmennus on meillä ylihuomenna eli torstaina. Saatiin lappu kotiin siitä vasta eilen, joten mies ei kerkeä paikalle mutta menen kuitenkin yksin.

(.) Tänään oli kontrollikäynti oyssissa äippäpolilla, paineiden vuoksi ja sitä vauvan lievää oik.munuaisen laajentumaa katsottiin. Munuaisaltaan laajentuma niin lievä ja pysynyt koko ajan samassa mittakaavassa,että sitä ei enää tarvirse kontrolloida. Mutta alapaineet mulla taasen nousseet 100 korville ja kun on sitä proteiinia ollu pissassa silloin aiemmin ja turvotuksia nyt, niin ens viikolla on niiden puolesta kontrolli. Painelääkitystä nostettiin 3 tabl.päivässä, jos sillä rauhottuis nuo. Eli kotona mittaillaan paineita ja tikutellaan pissaa.

Paikat mulla pehmentyny ja kohdunsuu oli pikkasen auki, normaalia kuulema muutenkin näillä viikoilla. Lapsivesimäärä oli myös hiukan laskussa, joten saa nähdä meneekö laskettuun aikaan asti emoticon  Kyllä mua jo jännittää.. Rauhassa pitää ottaa, lepäillä ja seurata omaa oloa. Herkästi pitää lähtä näytille, mikäli olossa muutoksia.

Huomenna ajattelin, että pakko pestä vauvan peittoa yms. jottei jää sitten. Lipaston vauvanvaatteille mies kasasi eilen ja sängyn kasaa varmaan tälle viikolle myös. Vauvan toppaa ja vaatetta olen onneksi jo pessyt ja hankinnat itkuhälytintä ja sitteriä lukuunottamatta tehty. Tänään kävin ostamassa hoitolaukun, kun brion laukut oli tarjouksessa.

Niin ja pikkuihmisellä oli tänään kokoa 2,5kg emoticon

Hyviä vointeja kaikille!
 
Huomenia! Meikä kävi tännäään labrass ku ollu tota päänsärkyä ja jatkuu vaan mikä ihme se on?? pikatestissä oli +1 neuvolantäti sano et se niin herkkä et voi olla vaikka ei valkuaista olisikaan pissassa! verenpaineet oli ihan ok ku kävin ite mittaan.. tosi inhottavaa tää päänsärky ja huimaus ja väliss tuntuu niinku kävis sydänki ylikierroksilla. onko kellään ollu samanlaisia oireita, mullahan pelottaa toi raskausmyrkytys mut ne paineet oli ihan ok kuitenkin 131/79
 
pöyski:

kantoliinan sidontaohjeita löytyy www.babyidea.fi sivustolta niin ei tarvii mitään kirjoja ostella :)

Kantoliina on ihan ehdoton muuten varsinkin jos pikkuisella on kuplia masussa niin kantoliinassa ne ainakin meidän esikoisella pörisi pois :D
 
Helmimamma: Mulla on ollut melkein koko raskauden ajan tuollaista, vaikka paineet on ollut tosi hyvät, sitten siihen vielä lukossa olevat korvat niin ei oo kuullut muuta kun oman sydämmen jyskeen. Heh viimeyönä mies valitti että onko naapurissa bileet kun basso jytää jossain kunnes tajusimme että se oli mun sydän joka jyskäsi :P
Mulla meinasi jopa lähteä taju yksipäivä, mutta neuvolatäti ei ole reagoinut (tai lääkäri) siihen mitenkään...

Mites teillä saateko nukuttua vielä hyvin? Itellä on aika pahoja suppareita pitkin yötä ja sellaista asentoa en ole vähänaikaan löytänyt missä sais hengitettyä kunnolla, vaikka vauvan pitäis olla tuolla lantiossa jo...

Noh eihän tässä ole kuin muutama viikko enää odotusta jäljellä ja kyllä se lopputulos on kaiken tämän vaivan arvoista :)
 
Irina: Mie olen saanu suht hyvin nukuttua jos en ota kovin pitkiä päikkäreitä päivällä. vessassa kyll pitää laukkoa monta kertaa ja kyljen vaihtaminen ei ole kyll mitään helppoa! noita suppareita tulee joskus öisin kans mut ei kovi kipeitä ainakaan vielä.. pitää ens viikolla valittaa oikein kunnolla äippäpolilla.. ihme juttu nämä sydämen tykytykset tosiaan..
 
Takaisin
Top