Tammikuun tarinat :)

Tiitu90, kai sulla on jonkunlaista dokumenttia näyttää, että työnantaja tietää raskaudestasi? Aattelin laittaa sähköpostitse omat neuvola-ajat esimiehelleni jotta ei voi vedota siihen, että ei tiedä raskaudesta, jos jotain alkaa länkyttämään.
 
Kyllä hän tietää jo raskaudestani ja olen vienyt hänelle sairaslomatodistukset joissa diagnoosina raskauspahoinvointi.
 
Tiitu meillä ainakin käydään nuo keskustelut siksi että ne vaan pitää käydä, jos työntekijä on ollut tietyn ajan sairauslomalla. Tarkoitus on puuttua asioihin positiivisella tavalla; tarvitseeko työntekijä toisenlaista työtä tai tukea/apua johonkin. Vaikka esimies tietäisi, miksi työntekijä on ollu poissa niin keskustelu on silti käytävä ja siitä tehtävä dokumentti. Todella ikävää jos joku käyttää tätä mallia väärin.. :sad001
 
Meillä on myös poissa-oloihin, oli ne sitten sairaslomaa tai virkavapaata. Vaikka mun poissaolot liittyy raskauspahovointiin tai olen ollut poissa sairastumisen vuoksi, niin muodollisuudet vuoksi täytyy käydä.

Oompa minäkin saanut vihaa niskaan, yksi työpareistani piti viimeisellä viikolla mykkäkoulua ja paiskotti ovia, kun en ollut läsnä puurojuhlassa (=sairaslomalla raskauapahovoinnin vuoksi). Itse olen tässä työssä oppinut, ettei aina saa sijaista ja joutuu luopumaan vaihtoehto A-ideasta. Huomenna palaan töihin ja pitäisi suunnittella kevättä, saa nähdä jatkuuko mykkäkoulu vai ollaanko niinku mitään olisi tapahtunut.
 
Alaselkä räksähti eilen, voisin hakea sairaslomaa kun ei kauheasti pysty kumartumaan tai muutakaan. Mutta työparilla ei ole paineensietokykyä yhtään. Kiva tilanne töissä. Tykkään olla täällä mutta nyt ihan persefiilis ja tahtoisi jäädä pois.
 
Onpa todella ikävää, että saa siitä lokaa niskaansa, että on raskaana ja esimerkiksi pahoinvointia. Melko ahdistavaa varmasti olla tuollaisessa työympäristössä, missä joku pitää mykkäkoulua.

No, ei ole enää monta kuukautta, niin päästään äitiyslomalle. :)

Tiitu, yleensä keskustelu käydään kun on tietty määrä sairaspäiviä takana, siitä huolimatta mistä syystä ne ovat. Tämä on siis käytäntö ja keskustelu tulee eteen automaattisesti. Tsemppiä!
 
Juu keskusteluissa käyty ja täytyy sanoa että melkein tippa tuli linssiin.... en kuitenkaan suonut heille sitä "iloa"....Niin ikävästi puhuivat. Sairaslomia ollut milloin mistäki syystä minulla ,mutta kaikkiin ollut aina hyvä ja oikea syy. Esim harrastan aktiivisesti urheilua ja siinä on sattunut välillä monen moista turmaa.
Olisin kuulema saanut potkut sairaslomien vuoksi jos en nyt olisi raskaana.:sorry: Ja vielä sanottiin/uhkailtiin että he olisivat sen oikeudessa voittaneet vaikka olisin ollut liittoon yhteydessä.
Noooo... työsopimukseni kuitenkin jatkuu nyt KOSKA olen raskaana.. Siirryn vain väliaikaisesti muihin tehtäviin... Päivätoimintaan osastotyöstä. Ei mitään hajua mistään päivätoiminnan työstä ja tiedä sitten viihdynkö ,mutta tällanen on tilanne että jotain muutosta on tehtävä tilanteeseeni ja se on tämä. No ainakin olisi päivätyö ma-pe. Tiedä sitte mitä täs nyt ajatella.:confused013
 
Muokattu viimeksi:
Juu keskusteluissa käyty ja täytyy sanoa että melkein tippa tuli linssiin.... en kuitenkaan suonut heille sitä "iloa"....Niin ikävästi puhuivat. Sairaslomia ollut milloin mistäki syystä minulla ,mutta kaikkiin ollut aina hyvä ja oikea syy. Esim harrastan aktiivisesti urheilua ja siinä on sattunut välillä monen moista turmaa.
Olisin kuulema saanut potkut sairaslomien vuoksi jos en nyt olisi raskaana.:sorry: Ja vielä sanottiin/uhkailtiin että he olisivat sen oikeudessa voittaneet vaikka olisin ollut liittoon yhteydessä.
Noooo... työsopimukseni kuitenkin jatkuu nyt KOSKA olen raskaana.. Siirryn vain väliaikaisesti muihin tehtäviin... Päivätoimintaan osastotyöstä. Ei mitään hajua mistään päivätoiminnan työstä ja tiedä sitten viihdynkö ,mutta tällanen on tilanne että jotain muutosta on tehtävä tilanteeseeni ja se on tämä. No ainakin olisi päivätyö ma-pe. Tiedä sitte mitä täs nyt ajatella.:confused013

Itse en kyllä jatkaisi tollaisessa työssä enään äippäloman jälkeen, jos ilmapiiri noin tulehtunut sairaslomista, jotka eivät koskaan oikeastaan ole peruste irtisanomisille.. tietysti on muutamia erillis tapauksia milloin oikeutettua...
 
Tiitu olipas kurja keskustelu! Komppaan donitsia, etten itsekään jatkaisi moisessa paikassa äitiysloman jälkeen. Hoitajille riittää kyllä töitä ja jossain muualla sun työpanosta varmasti arvostetaan :Heartred

Onneks kohta pääset äitiyslomalle tai sit vaan jäät saikulle, jos siltä tuntuu. Ihme porukkaa teillä siellä:smiley-angry019
 
No mut päivätoiminta voi olla ihan jees, uskosin, että vois sitä rahansa vaikeemmallakin hankkia :D mulla taas esimies jatkaa ahistelua, mut mää koitan ottaa lunkisti ja teen työni nii hyvin ku osaan, lähinnä ärsyttääkseni esimiestäni. Sil varmaan alkaa kohta kiehumaan mun kans pikkasen yli, ku en mokaa vahingossakaan mitenkään tai toimi sellasel tavalla et mua vois jotenki siitä rankoa. Tottunut varmaan hallitsemaan pelolla ja huutamisella entisiä alaisiaan. Nyt on vaan ikävä kyllä alkanu tulemaan sellasta, et se laittaa sanoja mun suuhuni; onneks oon toistaseks selviytyny pitämällä pään kylmänä ja mut tiedetää sen verran hyvin, et fiksut ihmiset kyllä tietää mistä on kyse. Harmi vaan, et mun esimies on puljun korkea-arvoisin henkilö. Se ei ole vaan pelannut korttejaan kovin fiksusti; jos nimittäin mun nuppi tai kroppa syystä tai toisesta pettää, niin se on loppupeleissä aika kusessa, koska mun vastuualue työpaikalla on yks laajimmista eikä mulla ole työparia tällä saralla, et onnea vaan mua sijaistavalle :D tälläsiä tammikuisia tarinoita tälläerää!
 
Ihme työpaikkoja teillä :wideyed:. Eipä silti, olen itsekin ollut huonossa työyhteisössä töissä, missä pomo oli ihan kauhea sadisti. Nautti siitä kun sai porukan itkemään. Itse asiassa on ollut parikin tällaista paikkaa... Mitenköhän tommoset tyypit aina eksyy johtohommiin?
 
Joo tuskin sielä enää jatkan äippälomani jälkeen. Aivan loppu tällaiseen paskaan. Työkavereistakin vain muutama oikeasti hyviä tyyppejä... loput ovatkin sitten seläntakana puhujia kateellisia ämmiä... :angry1
 
Tiitu on kyl harmi et on tuommoinen työpaikka :sorry: Mut päivätoiminta on ihan jees, siellä harvemmin on ne kaikista huonokuntoisimmat. Riippuen siitä onko yksityinen vai julkinen toimija, vanhuspuolella yksityisellä harvemmin on saunottajaa/pesijää niin siinä "pääsee" pesemään oikein urakalla. Muutenhan se on ruuan jakelua, jutustelua ja kevyen toiminnan vetämistä. Näin ainakin Tampereella. Vammaispuolesta tms en sitten osaakaan sanoa, aina ollut vanhusten parissa vaan töissä :)
 
Tiitu ihan uskomatonta pas... :sad001 Ihan hirveetä kuunnella millaisia työpaikkoja/esimiehiä on olemassa.. On toki itsellekin joskus niitä huonoja sattunut matkan varrelle. Tiitu katso tämä uutena mahdollisuutena, aina on mahdollisuus että pidät uudesta työstä vanhaa enemmän ja positiivista tosiaan nuo työajat! Tsemppiä! :)
 
Kiitos tsempeistä ja neuvoista!:love2
Juu en jotenkin kauheasti jaksa murehtia tulevaa. Nautin nyt vain tästä raskaudesta!:happy:
Meidän firma on kuuluisa siitä miten alaisia kohdellaan kaltoin ja etenkin sijaisia huijataan mennen tullen. Liittoon moni ollut useasti yhteydessä mm palkoista ja työvuoroista joissa huijataan. Mikään ei tunnu vaan muuttuvan:bored: Uhrit senkun vaihtuu.
Äippäloma on hyvää aikaa miettiä tulevaisuutta uudestaan.
Sitä en vaan ihan käsittänyt miten raskaus "suojelee" irtisanomiselta???
 
Muokattu viimeksi:
Tsemppiä Tiitu90 loppumetreille ennen kun pääset äitiyslomalle.
Kuulostaa kyllä aika kauheelta sun työpaikka. Onneks pääset hetkeksi miettimään uutta työpaikkaa.
 
Tiitu, jo on inhottava tilanne. Mä varmaan irtisanoisin itseni. Ootko hoitaja? Töitä sinä saat takuulla! Keikkaa pukkais ovista ja ikkunoista mullekin mutta en oo nyt ottanut vastaan kun ei pakko ja vaikea yks kaks järjestää lapsen hoito. Mutta ei kenenkään pidä sietää moista kohtelua.
Itse sain vakipaikan 2016 yhdestä hoivakodista, mutta totesin 2kk aikana että en jää sinne. Hurjaa menoa, tosi paljon yövuoroja miten sattuu mikä ei yhtään mun juttu ja edes raskausaikana en saanu öitä pois :sad001 Vaihdoin sitten vanhaan tuttuun kotihoitoon ilman öitä. En kyllä kyenny raskaana sitä hoitajan itsenäistä hommaa tekemään mm.supistusherkkä kohtu, selkävaivat ja muut. Raskaus ei oo sairaus, mutta tuo mukanaan liudan vaivoja jotka on otettava tosissaan eikä leikittävä terveydellä eikä oman jaksamisen kanssa. Raskaus on ainutlaatuista aikaa. Jos moukka työnantaja ei sitä tajua ni se on sen menetys sitten. Työ on tärkeää toki mutta oma vointi nyt edellä :Heartred
 
Tiitu raskaus ei ole peruste irtisanomiselle ja varmasti pelkäävät että sen casen olisivat kyllä hävinneet ja siitä olisi ylipäätään noussut kunnon juttu. Muuten olisivat ehkä saaneet keksittyä ihan mitä vaan joka olisi nielty joten kuten, mutta koska olet raskaana niin varmasti olisivat itse joutuneet tuomiolle irtisanomisestasi. Hienoa ettet anna asian lannistaa ja nautit raskaudesta! :)

Itsekin juuri mietin kun tekisi mieli/pitäisi pian luopua tietyistä töistä/vuoroista. Tiedän että esimies on samaa mieltä, mutta itse olen niin tunnollinen etten haluaisi sanoa etten tee jotain. Mutta oman ja vauvan hyvinvoinnin kannalta, itseä niskasta kiinni nyt vaan..
 
Tiitu, jo on inhottava tilanne. Mä varmaan irtisanoisin itseni. Ootko hoitaja? Töitä sinä saat takuulla! Keikkaa pukkais ovista ja ikkunoista mullekin mutta en oo nyt ottanut vastaan kun ei pakko ja vaikea yks kaks järjestää lapsen hoito. Mutta ei kenenkään pidä sietää moista kohtelua.
Itse sain vakipaikan 2016 yhdestä hoivakodista, mutta totesin 2kk aikana että en jää sinne. Hurjaa menoa, tosi paljon yövuoroja miten sattuu mikä ei yhtään mun juttu ja edes raskausaikana en saanu öitä pois :sad001 Vaihdoin sitten vanhaan tuttuun kotihoitoon ilman öitä. En kyllä kyenny raskaana sitä hoitajan itsenäistä hommaa tekemään mm.supistusherkkä kohtu, selkävaivat ja muut. Raskaus ei oo sairaus, mutta tuo mukanaan liudan vaivoja jotka on otettava tosissaan eikä leikittävä terveydellä eikä oman jaksamisen kanssa. Raskaus on ainutlaatuista aikaa. Jos moukka työnantaja ei sitä tajua ni se on sen menetys sitten. Työ on tärkeää toki mutta oma vointi nyt edellä :Heartred

Juu hoitajana täälä ollaan. En nyt viitsisi vielä tässä vaiheessa itseäni irtisanoa rahasyiden vuoksi. Mutta olen kyllä 99% varma siitä että jos tämän ajan vielä jotenkin jaksan ennen äippälomaa niin sen jälkeen katselen muuta työtä. Maksakoot nyt minulle vielä äitiyslomarahat!
 
Takaisin
Top