Tammikuun poksahtelut! <3

Mulla se kipuilu helpotti reiluksi viikoksi, kun olin aivan järkyttävässä mahataudissa.. Mutta nyt on tullut sitten takaisin, kun on vatsassa alkanut tasaantumaan suoliston toiminta. Tulen kertoon huomenna mitä mulle sanoivat.. Toivon kyl ettei raskausmyrkytystä olisi, kun ihan riittävästi on tässä raskausdiabeeteksessäkin. Mulla epäiltiin jossain vaiheessa syyksi myös sappikiviä, mutta niille ei kuulemma mielellään alettas mitään tehdä raskauden aikana, eikä niitä ole tarkemmin tutkittukaan. Joku lääkäreistä pyysi ottamaa yhteyttä äitiyspoliin, vaikka päivystyksellisesti mikäli kipua on esim. illalla.. Eli aika ympäripyöreetä on kaikki kommentit tuon suhteen olleet.. Tänään taas on kyljen kivun suhteen ollut rauhallisempi päivä. 

Mut toivottavasti huomennakin tulee hyviä uutisia vauvan ja itseni voinnista, ettei tarttis sairaalaan jäädä.. Sellanen pieni pelko alkaa olla.. Mutta yleisesti mul on kyl niin hyvä olo, että tuskin tarvitsee jäädä. Mutta tällä kertaa taitaa labratulokset sen päättää.. Ja tuo verenpaine, jos on noussut.. mut päivä kerrallaan ei ole enää montaa viikkoa onneksi jäljellä. 


 
Eilen illalla tuli ykköseltä dokumentti huostaanotetuista lapsista, todella mielenkiintoinen ohjelma, mut ei sen katsomisesta meinannut tulla mitään, kun alkoin itkettään kamalasti. Muutenkin koskettava ohjelma ja lisäksi tätä hormooni myllerys päälle.
Joskin kyyneleet tulee poskille ihan tätä palstaa lukiessa mm. synnytyskertomukset saa tunteet pintaan :D

Täällä on äitiysloman ajan siivottu ja järjestelty, laitettu vauvalle tavaroita valmiiksi paikoilleen :) Puikot on kilkannut kovaan tahtiin ja nyt on monenmoista töppöstä ja sukkaa odottamassa.

Vauva viihtyy edelleen ylhäällä, ei oo laskeutunut ollenkaan ja painaa jotenkin oikeaa lonkkaa. Iltaisin tuntuu, et käveleminen on tuskaa. No, jospa hän laskeutuisi näiden viimeisten 3-5 viikon aikana jossain vaiheessa.

Outoa olla kotona yksin päivisin, kun isommat hoidossa. Omaa aikaa, ei tälläistä aikaa ole ollut esikoisen syntymän jälkeen. Nyt pitää "nauttia" näistä viime metreistä. Tavallaan haikeeta luopua masusta, kun tämä (luultavasti) on viimeinen raskauteni. Kovasti kyllä odotan nyyttiä kainaloon, et ei oo helppoa tää naisen elämä 
 
mä näin mun ekan synnytysunen viime yönä :D ehdin jo eilen neuvolassa terkkarille sanoa asiaa kysyttäessä, ettei mulla oo ollu moisia unia enkä oo synnyttäny kyl mitään muutakaan. horppapainajaisia oon nähny ihan tähänkin asti kyllä :/

no, synnytin unessa kotona kolmoset, olivat vissiin kaikki tyttöjä ja jotai kolmekilosia (:O ) ettei niinku realismia ainakaan puuttunut tosta unesta :D sit synnytyksen jälkeen kaikki meni ihan happyhappyjoyjoy, kunnes yhtäkkiä aloin miettii, et se istukka/ne istukat ei muuten ookaan syntyny :D sit aloinki miettii, et niin muuten, syntyköhän sieltä niitä vauvojakaan ja eiku kännykkää kaivelee et kai mä nyt tekstareita lähetin ihmisille asiasta :D
 
Moi näin "pitkästä aikaa"!

Hieman on varauksella tässä kirjotellu tässä kuussa mitään, kun tuo joulukuu oli ihan ihmeellistä mielialan myllerrystä ja tuntu että joka asiasta meinas puhkeilla kriisiä. Onneks nyt tuntuu, että tuo utopistinen joulukuu on takanapäin ja tammikuu onkin alkanut ihan mukavissa merkeissä.. uusi vuosi uusine kujeineen. :)

Mulla loppukuusta tuo LA, siispä kaikilla muilla jännitystä jo enemmän kehissä kun LA:t lähempänä. Oikeestaan ihan mukava tälläin seurailla miten kehittyy tilanteet täällä muilla ja ensisynnyttäjänä saa jo hyvää ohjeistusta tulevaa synnytystä varten - kiitos teille muille siitä! Mut kyl muakin jännää jo tässä kun itestä tuntuu, ettei tule menemään yli LA:n ja niin oli veikkaukset myös kys:ssä ja neuvolassa. Hurjaa!

Joten nyt vikat kuvat pitää tässä räpsiä kunhan sais ihan vikat jutut vielä tehtyä, jotta varusteet ois valmiina h-hetkeä varten. :) Eli ts. vauvan peti pitäs vaan petailla, vaunu ja sitterit koota, lapsen huoneen sisustus viimestellä ja laittaa yks verho sinne paikalleen.. hm.. tästä raskausvatastakin on otettu jo kuva tätä vauta varten, mut itelle ja miehelle vois ottaa yhteiskuvan koiran kanssa ja vielä jotain ekstraa.. :)

Mä oon periaatteessa saanu päivittäin aikaseen tosi paljon kodin laitossa + koiran kanssa, mut sit nyt tää on alkanu mennä koodailemiseen tää aika taas parina päivänä.. pitäny hieman koittaa priorisoida asioita, ettei tee kaikkee turhaa ensimmäisenä vaan ne tärkeimmät sais tehtyä alta pois. Synnärilaukkukin jo paketissa lähtövalmiina, mut toisaalta hieman pitää sieltä poistaa/lisäillä juttuja. Ja sit mitähän tässä ennen la:ta pitäs lapsen juttujen laiton lisäks.. hm.. no vasta kun on tähän muutettu niin tammi-alet pitäs kävästä vielä vilasee huonekalukaupoissa ym, jos jaksas sen vielä.

Mikähän se juttu on, että kun LA lähestyy, niin haluis tyyliin saada koko talon vimpan päälle valmiiksi? Kun ei siinä ole mitään järkeä ja ajan kanssahan ne parhaat jutut vastaan tulee. :)
 
Mä näin myös jotain synnytysunta viime yönä mut en muista siitä kun et johonki lappuun oli kirjotettu 41+0 ja se viittas esikoisen syntymäviikkoihin mut mietin tuossa et oliko enneuni et tääki syntyy sit samoilla viikoilla:) Huomenna la et se olis sit viikko ja päivä jos uni pitäis paikkaansa:)

Eilen tuli illalla jotenki sellanen olo et mikäs kiire tuon vauvan tuolta on tulla ja enää se reipas 2vko maksimissaan. Toki välillä olo on tosi malttamaton ja haluais jo nyytin syliin mut vähä on helpottanu viime viikon äippäpolikäynnistä ja tuntuu et kestän kyl ihan niin kauan et se vaavi sieltä syntyy vaikka sit 2vko menis vielä:) Yks toki miks haluisin vaavin jo mahan tälle puolen on se et se ei kasvais ihan mahdottoman isoksi alle 4kg olis ihan kiva mut pääasia tietty et hengisssä saa vaavin maailmaan vaikka sit 5kg painais:)

Et tällästä vähä tyynempää tänne ehkä tää tästä:)Tsemppiä muillekkin viimerutistuksiin!
 
DiaLia, mulla on justiinsa sama homma menossa mistä mainitsit, eli tosta että kämppä on saatava uuteen uskoon. Oon ihan vimmalla myynyt ja roudannut kaatikselle meidän kalusteita, kun ne on olleet "väärän värisiä". Ja tää väri on siis tullut vääräksi vasta siinä vaiheessa kun vihdoin saatiin ostettua uus sohvakalusto olohuoneeseen :) Rahanmenoa tää vaan tietää, ja kun sitäkään ei olis yltiöpaljoa!

Kelalta tuli kans vihdoin mun tukipäätökset. Olin ihan järkyttynyt kun tajusin että mun tulot putoaa puoleen, ja veroprosenttikin nousee! Ei vitsi, en tajua miten sitä tulee pärjään, kun aiemminkin normipalkalla mennessä rahaa ei tosiaan jäänyt säästöön asti, mutta pärjättiin. En tykkää ideasta, että mies joutuisi yksin hoitaa kaikki isommat menot. Puhuttiin jo raskauden alkuvaiheessa siitä että jos maksettais asuntolainasta vaan korkoja mun äitiysloman ajan, mut todettiin että yritetään nyt kuitenkin maksella sitäkin samalla pois,kun ollaan maksettukin sitä vasta pari vuotta, niin sitä on ihan tajuttomasti vielä jäljellä. Ehkä me pärjätään, mut tää finanssipuoli saa kyllä mut sille kannalle, että töihin menen takasin heti kun vaan mahdollista. Tai siis toki oon kotona siihen lokakuuhun asti, mutta en taida jäädä sen jälkeen enää kotiin.
 
Huomenna tosiaan se LA! Huh huh... Menihän tää raskausaika  tosi hitaasti mutta kohta sitä haikeana muistellaan ihanaa  vatsakumpua ja potkuja. <3 Ei oo tosiaan oireita suuntaan eikä toiseen, eikä mulla nyt hirmu kiirus oliskaan saada nyyttiä syliin vaikka todella malttamaton olenkin!

Huomenna aika  Kysin äitipolille, siellä saa painoarvion, kuulee istukan tilanteen ja kohdunsuun tilanteen ja miten jatkossa edetään.

Miehen kanssa veikattiin että tyttö syntyy 20.päivän jälkeen. Meillä minä olen syntynyt 28.päivä, mies 21.päivä ja poika 23.päivä joten eikö olisi loogista että tyttökin syntyisi loppukuusta? :)

Täällä on myös  kaappeja siivoiltu ja paikkoja järkkäilty kuntoon.. Pesänrakennusvietti ilmeisesti päällä, ehkä jo ohi menossa, onneksi.

Mä oon ihmetelly noita omia kelalta saamia rahoja.. Mun mielestä ne ei oo hirmu pienet. Mulla oli siis ennen esikoista ihan normaalit tulot, lähihoitajan peruspalkka + lisät eli ei mitkään pienent tulot eikä niin isotkaan. No nyt saan samat rahat kuin esikoisen aikaan ja hyvin pärjätään. Meillä on todella iso talolaina ja itse hoidan oman osuuden siitä ihan niinkuin ennenkin + kaikki omat laskut ja menot.. Ja joskus jää jopa rahaa säästöön. Eli olen kyllä tyytyväinen saamiini rahoihin.

Ihana kun noin teidän unet on niin todellisen kuuloisia ja varmasti tuntuisiakin :D
 

Täällä myös edelleen vaan odotellaan, koska pikkuinen suostuis lähteä ulkomaailmaan. Tänään 40+2 ja suhtkoht normaali olo palautui taas eilisen jälkeen.
Eilen iltapäivällä jo luulin, että nyt alkaa tapahtua kun vauva riehui ihan kunnolla masussa ja sain todennäköisesti ensimmäiset supparitkin. Illalla otin vaan iisisti kotosalla, kun vauva painoi alas ja tuntui parhaimmalta vain istua/lötkötellä soffalla. Vähän jo valmistauduttiin ja jännitettiin, että jos yön aikana täytyy lähteä. Mut ei tarvinnut. Illalla vauva oli jälleen ihan rauhallinen ja tänä aamuna mulla oli ihan normaali olo. Kävin just 1,5h kävelylenkillä eikä tunnu oikein missään. Joten jälleen odotellaan. Toisina päivinä olen sitä mieltä, että "mitäs tässä odotellessa", mutta kyllä kärsivällisyys alkaa välillä olla koetuksella. Toivottavasti tällä viikolla tavattais meidän pikkuinen..  

 
Eilen tehty puolentoista kilsan lenkki ja supisteli ilmeisestikkin ihan kipeesti ja vielä saunaankin menin ja ei mitään! no aamulla sitte kolmen kilsan lenkki koiran kans ja ei sitäkää vähää tuntoja kun eilen ! hohoh. ja sitten seuraava kihisyttävä asia ! onko täällä blondeja jotka olisvat värjänny hiuksia raskausaikana ? Meinaan mä värjäsin viimeksi heinäkuussa, ja silloin kampaaja sanoi että hän värjäsi työkaverin hiukset kun tämä oli viimosillaan raskaana ja väri oli vetänyt ihan keltaiseksi !! no en sitten ole uskaltanut mennä sen jälkeen kun leikkauttamaan mnutta nyt tympii tuo tyvikasvu niiin suuresti että meinaan haljeta! uskaltaako mennä värjäämään ? pelkään nyt vaan sitä että tukka vetäisikin keltaiseksi.. on mullakin ongelmat :D nyt ois kuitenkin hyvin aikaaa käydä siellä kampaajalla istumassa kun taas vauvan synnyttyä ei ehkä niin kovin äkkiä lähdetä tukkaa värjäämään..
 
Täällä tänään neuvola takana, rv 39+3. Rupesi hiukan jollain tavalla masentaan kun ensi viikoksi varattiin vielä aikaa ja puhuttiin jo yliaikaisuus kontrollista äippäpolilla. Odotettavissa oli että yli menisi kun omalla äidilläkin mennyt, mutta jotenkin tuo LA on vaan niin suurena päivämääränä mielessä pyörinyt.

Tuosta hiusten värjäämisestä. Itselläni ei vaaleat hiukset ole, mutta kun alkuraskaudessa kävin kampaajalla pysyi väri päässäni viikon. Että kyllä hormoonit voivat vaikuttaa värjäys tulokseen. Ihan samalla tavalla kun joskus teininä värjäiltiin ja tulos saattoi olla ihan mitä tahansa :)
 
Moikka. Ei ollut raskausmyrkytystä eli se ei ainakaan kipuilua selitä.. Kait  noi kylkiluut vaan ruskaa ja paukkaa, kun vauva painaa niin paljon tuonne kylkeen. Sykekäyrä oli hyvä ja ultrassa oli kaikki kunnossa. =) Toivottavasti sullakin kylkikipu hellittää jossain vaiheessa ja viimestään synnärille se jää, tsemppiä loppuun. 

 Itte olen tällä hetkellä tosi väsynyt viime yön valvomisesta, että toivottavasti tulee es jotain selkeitä lauseita.. Parin tunnin unilla ei meinaa päivä mennä läpi.. 
 
Ja muuten tohon hiusten värjäys asiaan että mulla tosiaan värjättiin elokuussa hiukset viimeeksi ja olinhan silloin jo raskaana eikä ollut mitään ongelmaa värin pysymisen kanssa tai muunkaan. ja luulisi että alkuraskaudessa se hormoonitoiminta olisi 'vilkkaampaa' kuin nyt taas. :o mutta tietä sitä sitten.
 
Aurinkoinen82, harmi ettei selvinnyt mitä se kipuilu on. Mut onhan se ihan järkeenkäypää että vauva se on ja kohtu jotka venyttää paikkoja ja siitäki seuraa sit omituisia kipuiluja. Toivottavasti mullakin jää laitokselle ne kivut.

Hemppa, kai mä oon tottunut vaan siihen tiettyyn summaan minkä oon saanut tasaisesti kouraan kahdesti kuussa, ja nyt kun tuli Kelan päätökset, ja näkee oikeesti summat numeroina, niin tuntuu että en ikinä tuu pärjäämään noilla rahoilla. Pakkohan se kyllä on, ei muu auta. Ja ehkä sitä oppii sit säästeliäämmäksikin, kun ei oo enää vauvan tultua aikaakaan käydä shoppailemassa turhakkeita :)

Ja arvatkaas mitä, mä en tosiaan tiedä tuleeko ens yönä lähtö, mulla on tullut säännöllisiä supistuksia tänään jo kahdelta iltapäivästä asti, käytiin tossa elokuvissa ja syömäsäkin illan mittaan miehen  kanssa, kun ajateltiin että mitä jos on oikeesti viimeset hetket nyt käsillä! Hauskaa vaan oli, kun kellottelin suppareita elokuvateatterissa, ja kyllä, niiden väli on 5-15 minuuttia, kestää noin puoli minuuttia. Nää ei vaan oo mitenkään TOSI tuskallisia, istualtaan kestän ihan hyvin, mut kun käveltiin autolle, niin kävelyä ei kyllä mielellään harrasta supistuksen aikana.

Toivottavasti nää nyt olis jo "niitä oikeita" supistuksia, jatkoa seuraillen, ajattelin mennä suihkun kautta nukkumaan, ja odotella josko nää vahvistuis tästä tai muuten tulis sellanen olo että pitää lähteä.
 
meille tuli eilen vaunut miehen veljen perheestä ja miehen veli sanoi, että mekanismi toimii ilman väkivaltaa (varmaan osasi jo ennalta aavistaa, että me saadaan primitiiviraivarit jo heti alkuunsa, jos ei osata käyttää mekanismia :D) vauvan sänkyä en oo pedannu, koska en tiedä, miten kauan joudun vielä odottelee synnytystä, jos sen kaksi viikkoa, en halua lakanoita pölyttymään turhaan. meille tuli myös seinään kiinnitettävä hoitotaso, mutta seinänpaikka on vielä auki, kaipa se kylppäriin laitetaan. kätevältä se ainakin vaikuttaa, siinä on taskut purkeille.

mä putoan kelan rahoille maaliskuussa ja ensimmäinen erä on jotenkin fiksusti kompensoitu mun palkan kanssa eikä sen kummemmin mietitty, että mä saan viimeisen äitiysloman aikaisen palkan helmikuun puolivälissä ja sit tulee ihan onneton äitiyspäivärahaerä maaliskuun alussa eikä sillä maksa edes lainanlyhennyksiä. se siis huolestuttaa eniten just tällä hetkellä :( pakko yrittää maksella tässä kuussa ja helmikuussa enimpiä laskuja ja velkoja pois ja lakkauttaa turhia lehtitilauksia ja nipistää tiukalle.

vauva se vain antaa odottaa itseään, liikkuu kyllä paljon edelleenkin ja punkeaa alakertaa vasten, mutta mitään muuta ei tapahdukaan. supistuksia on tosi harvoin, ei edes joka päivä, eikä mistään limatulpasta oon mitään havaintoakaan.. alakerran punkeminen aiheuttaa kyl sen et pissiä tulee "ihan päästä asti".

kotona alkaa olla tylsää, pojalla on tylsää, eläimillä on tylsää. mihinkään ei voi lähteä ja ainoat ihmiskontaktit on neuvolantäti ja siwan kassantäti sekä ihmiset facessa ja täällä. onneksi kukaan ei sentään kysele jokojokojoko:a, mä kilahtaisin varmaan siitäki. tänä aamuna meinaan alkoi heti ärsyttää kun raskausviikon vaihtuessa vau.fi oletti heti et synnytys ois onnellisesti ohiemoticon
 
Heidh Mä värjäsin  hiukset muutama kuukausi sitten ja niistä tuli keltaset. Ihmettelin kyllä kovin, eipä tullut mieleen että raskaus tälläistä voi aiheuttaa. En ole nyt jaksanut niin välittää vaikka juurikasvu ja väri on järkky. Mentävä sitten jossainvaiheessa suosiolla kampaajalle.

Täällä ei mitään merkkejä. Välillä suppareita, mutta ei edes kipeitä. Kyllä voi aika käydä pitkäksi ja on todella raivostuttavaa , kun jokainen soittelee ja kyselee joko joko ja tätä on jatkunut jo joulukuun puolivälistä saakka vaikka huomenna vasta la!!! kohta en viitsi enään vastata puhelimeen. Mieheni odottaa myös kovasti ja jokaisesta inahduksesta kysyy , että jokos lähdetään (mutta tämä on enemmän söpöä)
 
mulla oli ennen mustiksi värjätyt hiukset ja yritinki värjätä kesäkuussa edellisen kerran samalla värillä. mulla väri tarttui huonosti hiuksiin ja kyselinki sitten kampaajalta, kandeeko mun edes yrittää värjätä hiuksia. tehtiin sit tossa syksyllä kampaajalla eka vaalennuspesu ja sit värjättiin mun letti punertavanruskeaksi ja siihen tuli muutama raitakin. värjäsin sit loka- ja marraskuun juuria kampaajalla ja joulukuussa värjättiin raidat umpeen punertavanruskealla. mulla on kampaajan värit pysyneet etenki latvoissa tosi hyvin, kaupan värit haalistui ihan alta parin viikon.
 
Hiusväreistä.. Mulla on aikaisemmissa raskauksissa pysynyt väri kuin väri päässä, eikä oo väri muuttunut. Tässä raskaudessa oli kauhea sulkasato ja kaupan värit ei oo pysynyt päässä, mut noi ns ammattilaisvärit on pysynyt hyvin, vaikka oon ite värjännyt. Hiukset on kasvanut tosi paljon, kesästä on tullut varmaan 10cm :)
 
Eli taidan jättää kokeilematta  tota värjäystä, ei tässä nyt kauaa oo siihen että ei oo raskaana ;) kuhan ennen ristiäisiä saa tuon pehkon värjättyä ni se saa nyt riittää :) muut sanoo ettei tyvikasvu ole edes pahan mutta omaan silmään iskee ja pahasti mutta eiköhän tällä nyt vielä pärjätä jonkun aikaa.
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa blondi tukka ja värjäsin sitä 1,5-2kk välein, hyvin pysyi väri päässä eikä tullut keltainen. Värjäsin siis kampaamossa.

Nyt on ruskeat ja on sama homma. Ei raskaus ole vaikuttanut mun hiuksiin millään tavalla. :)
 
Heissan!
Mulle laitettiin raitoja joku aika sitten, aluks säikähdin, et ne olis ollu punertavia, mikä siis ei ollenkaan ollu tarkoitus, mut sit tajusinkin et se oli vaan se kampaamon valo...hurjan paniikin ehti jo iskeä :D
Siitä, miten ihmiset käyttää sanaa 'poksahtaa', tuli vaan mieleen, että en itse kyllä jaksais siitä ottaa pulttia, on se niin paljon mukavampi sana kun muutamat ilmaisut jota mulle on sanottu: miten olis 'HALJETA'? Tai olisko jonkun mielestä kiva 'RÄJÄHTÄÄ'? Ja en siis oo mitenkään 'iso' tai mitään, hoikassa kunnossa muuten paitsi pyöreä masu... Joidenkin ihmisten huumori on niin erilaista...Tosin kaikki tollaset toteajat on kyllä sinkkuja ja lapsettomia, eli ehkä ne luulee oikeesti olevansa hauskoja, raukat. Vaikea olis kuvitella että joku synnyttänyt tuttu laskis suustaan tollasta...
 
Takaisin
Top