Tammikuun höpinöitä löpinöitä

E-KKS: ssa oli miusta hyvä synnytysvalmennus ja lopuks kierrettiin tutustumassa synnärillä. Kiva oli nähdä paikat etukäteen ja oli mahdollisuus kysellä kätilöltä mitä halus. Harmi ettei nykyään enää niin monessa sairaalassa pääse ollenkaan tutustumaan ja valmennuksetkin on netissä.. :/ Mut suosittelen kyllä jos on mahdollisuus.
 
Eniten risoo puheet äidin hyvinvoinnista että neki otetaan huomioon, mutta loppujen lopuksi niitä ei otetakaan. Sama sille onko tukala olla,kipeää jne. kunhan vain lapsi saa kasvaa tarpeeksi isoksi ,että varmasti on äidin olo kypsä tilanteeseen :D
 
Eniten risoo puheet äidin hyvinvoinnista että neki otetaan huomioon, mutta loppujen lopuksi niitä ei otetakaan. Sama sille onko tukala olla,kipeää jne. kunhan vain lapsi saa kasvaa tarpeeksi isoksi ,että varmasti on äidin olo kypsä tilanteeseen :D

Mie ymmärrän kyllä, koska lapsihan syntyy sitten kun on siihen valmis. Samalla tavalla esim. jalkatarjonnassa olevaa raskautta ei käynnistetä, vaan jos se ei itsekseen käynnisty, niin sit ajatellaan ettei se pystyisi syntymään turvallisesti alakautta ja mennään sektioon. Meille äideille kyse on kuitenkin lopulta tosi lyhyestä ajasta, mutta lapsella nää päivät voi vaikuttaa suurestikin. Jotenkin mie tajusin vasta vähän aikaa sitten, miten vähän nykylääketiedekään ymmärtää ihmiskehoa, kun uutisissa oli että ruoansulatuksesta on löydetty kokonaan uusi elin ja umpilisäkkeen tarkoitus on keksitty. Tuli sellainen olo, että ehkä annan mieluiten luonnon hoitaa asian mahdollisimman pitkälle, vaikka sektioon olenkin menossa.

Pitkä ja sekava teksti, sori.

Mutta Runoilijattarelle paljon voimia! Toivottavasti löydät jonkun mieltä piristävän asian viimeiseen rutistukseen ennen synnytystä! :)
 
E-KKS: ssa oli miusta hyvä synnytysvalmennus ja lopuks kierrettiin tutustumassa synnärillä. Kiva oli nähdä paikat etukäteen ja oli mahdollisuus kysellä kätilöltä mitä halus. Harmi ettei nykyään enää niin monessa sairaalassa pääse ollenkaan tutustumaan ja valmennuksetkin on netissä.. :/ Mut suosittelen kyllä jos on mahdollisuus.

Paljo siul on viikkoja et pääsit tutustumaan? Ja tarkoitit L-rannan ekks? Vai? :)
 
Paljo siul on viikkoja et pääsit tutustumaan? Ja tarkoitit L-rannan ekks? Vai? :)

33 tais olla viikkoja sillon mut miusta sinne voi varata aikaa jo kun on 28 viikkoa täynnä. Ja Lappeenrannan sairaalaa tarkotin joo :)
 
Miekin kävin Lappeenrannassa valmennuksessa. Hyvä oli kyl käydä siellä, tosin ite jäin vähä kaipaamaan niitä hengitysharjoitusohjeita. Mutta niitä löytyy hyvin kyl netistäki :)
 
Mä olen täysin samaa mieltä, kuin piinamiina! Sen raskauden on ihan syystä tarkoitus kestää sen 40 viikkoa, niin äidin kuin (varsinkin) vauvan kannalta.

Mekin mietittiin pyyntöä käynnistykseen, mutta hylättiin se aika nopeasti. Antaa vauvan syntyä sitten, kuin hän on siihen valmis.

Ja rehellisesti, emmä tiedä olisinko mä än yy tee nyt valmis lähtemään synnyttämään ja äidiksi, mutta uskon että kohta olen.
 
Mä oon ristiriitasis tunteis käynnistyksen suhteen. Saan sen pelkojen takia jos haluan, riippuen kivuista ja oloista rv38-40. Esikoinen oli ihan valmis jo ku syntyi rv39, ja kaikki sisarukset ollu valmiita ja ne tuli rv37, että yksilöllistä seki..

Mutta haluaasin kokea luonnollisen synnytyksen, tai sen käynnistymisen, mutta jos näitä kipuja pitäis vielä kestää sen 5 viikkoa (olettaen yliajan) niin en todellakaa kestä.
 
Minäkin olen piinamiinan kanssa samaa mieltä.
Käynnistystä mun mielestä voisi äidin hyvinvointia ajatellen ajatella rv 39-40, ei aiemmin. Siinä vaiheessa vauva alkaa varmasti olla jo valmis syntymään.

Minä vertaan monesti entisiin aikoihin jolloin ei ole käynnistyksiä ollut eikä äidit ole näin ollen niitä osannut edes ajatella eikä vaatia vaan ovat kipuineen ja väsymyksineen ja työnteon ohella odottanut vain synnytystä. Luonto hoitaa sitten kun hoitaa. Mutta tietysti vanhalla ikäpolvella on näitä gynekologisia sairauksia/ongelmia joita olisi voitu varmasti estää synnyttämällä pienempiä vauvoja joten saadaan olla onnellisia että nykypäivänä äidin lantion tilavuus arvioidaan loppuraskaudessa että voidaan reagoida jos vauva kasvaa lantion nähden liian isoksi.
Äidin koko ei vaikuta myöskään synnytykseen millään tavalla vaan lantion rakenne. Mä olen 152cm pitkä ja mulla on "synnyttäjän lantio" lääkäreiden mielestä. Ja hyvin on kaikki kolme synnytystä mennyt tähän asti :)

Runoilijatar89 tsemppiä! Toivotaan et synnytys nyt käynnistyy "ronklaamisen" seurauksena. Mulla kolmas synnytys lähti käyntiin sisätutkimuksesta seuraavana yönä klo 4!
 
Millä viikoilla oot Runoilijatar89? Pikasesti yritin laskea tuolt listasta että rv36+?
Anna vauvan vaan kasvaa rauhassa. Itsekin vielä viikko pari sitten tuskailin oman oloni kanssa ja toivoin, et vauva tulis jo ulos, mutta nyt jotenkin on helpottanut sekä fyysisesti että henkisesti, vaikkakin supistukset, kivut jalkovälissä ja selässä sekä unettomuus verottavat vointia. Ajattelen, että kyllä sen vauvan on parempi olla tuolla masussa vielä hetki...luonto kyllä hoitaa asian sitten kun vauvan on aika tulla ulos. Ei yhtään haittaa, vaikka menis laskettuun aikaan asti, kuten esikoisella. Ompahan ainakin aikaa täällä kotona touhuilla tai ottaa vaan rennosti. Koita vaikka löytää jotain kivaa tekemistä tai tapaa ystäviä tms. Mä olen treffannut joulun jälkeen jo useamman kaverin, joita en oo nähnyt aikoihin ja se on piristänyt mieltä. Kunhan elämä ei pyöri vaan tuon odotuksen ympärillä, niin helpottaa ☺
Ja tosta odottajan koosta sanon, et mun mutsi on 152cm ja pöngännyt mut 4120g painavan jötikän ulos eli ei se vauvan koko vaan äidin ruumiinrakenne, kuten joku tuolla jo mainitsikin. Tsemppiä viimeisiin viikkoihin...
 
harmittaa etten omalta tunnekuohulta saanut kysyttyä tarpeeksi kaikkea lääkäriltä. Eniten just se jännää että nuo on tosiaan vain arvioita koosta, voi olla jopa isompi se muksu siellä sitten h-hetkellä. Ensin kauhea hössöttäminen koosta että voi voi ku näin vauhdilla kasvaa ja sitten ei olekaan mihinkään kiire. Ja raha virtaa polillekin kalliine maksuineen. Tulee rahastamisen makua. Yhtälailla oisin voinut diabeteshoitajan kanssa vain jutella arvoista puhelimitse ja käydä harvemmin tuolla polilla, kun joka lääkäri sanoo eri asiaa.

Käyntiin latasi niin paljon toiveita että saisi pian nyytin ittelleen ja tiettynä päivänä. Mutta nytpä mennään taas päivä kerrallaan. pessimisti ei koskaan pety -toimii tässäki tilanteessa :wink
 
Täällä mä en nimenomaan haluais käynnistystä edellisen surkean kokemuksen vuoksi, mutta toivoisin kyllä että tää käynnistyisi luonnollisesti vähän etuajassa. Sillä oon jo käynyt kroppaa valmistelevissa hoidoissa (vyöhyketerapia ja akupunktio). Mutta tänään on tosiaan kontrolliaika tuosta beibin koosta niin toivon että ei olis kasvanu niin hurjaa vauhtia kun esikoinen, ettei tarvis 2vkoa yliaikasena punnata sellasta viis kilosta ulos :eek: isänsä on ollut syntyessään 4,9kg ja mä 4,5kg, ja isoja nää meidänkin lapset näyttää olevan:grin mutta luonnollista käynnistystä toivoisin ja käynnistys tai sektio vaan jos on pakko :confused:
 
Tuosta ruumiinrakenteesta/ lantion mitoista...Kun ekan kerran rakenneultrassa aikaan ilmaisin huoleni kätilölle mitä vauvan kokoon tulee ( oon ite suht pitkä, mut esikoisen odotusaikana lantion mittauksen lopputulos oli, että max 4,5kg mahtuu), niin tämä kätilö oli sitä mieltä, että enempi vauvan tarjonta vaikuttaa kuin koko, jotta hyvin vois sellanen about 5 kiloinen mahtua :shifty:....Ite kuitenki mietin, että enempi siihen kokoon voidaan vaikuttaa ja en nyt tieten tahtoen haluis poitsua mahassa päästää hyvin lähelle sitä 4,5 kiloa kasvamaan...Tyytyväinen oon, että sain sen käynnistyksen 38 viikolle, enkä yhtään myöhemmäksi.:p. Täysiaikainenhan se vaavi silloin on...
 
Mä sain onneks vielä ajan pelkopolille juttelemaan synnytyksestä. Täälläkin huolettaa vauvan koko, ja että mahtuuko se tulemaan ulos... Onneks on myös se yks kokoarvio vielä viikon päästä (sillon 38+0), mutta vähän mietityttää että kuinka tarkkoja noi kokoarviot oikeasti on. Mua pelottaa eniten se, että vauvan koko arvioidaan väärin ja sitte ku oon yrittänyt ikuisuuden ponnistaa sitä ulos niin huomataan että eihän se mahdukkaan ulos ja edessä hätäsektio... :sad001 En toisaalta myöskään haluaisi keinotekoista käynnistystä, vaan että lähtisi luonnollisesti syntymään, uskon että olisi sekä äidille että vauvalle vähemmän stressaava ja turvallisempi tapa. Mutta todennäköisyydet siihen on aika pienet, jos vauva nyt jo kasvaa viikkoa edellä niin tuskin annetaan kasvaa laskettuun aikaan asti (ja kun en sitä yli 4,5 kiloista halua synnyttää..), ja juurikaan mitään synnytystä ennakoivia merkkejä ei oo viel toistaseksi ollut, joten luulen että ilman puuttumista tää raskaus menee helposti yliajalle ja vauva kasvaa liian isoksi. :sorry: Lisähuolta tuo se, että miehen syntymäpaino oli yli 4,5 kg ja sillä oli jo vauvana aika massiivinen pää, joten huolettaa kyl todellakin puskea sen isopollaista muksua ulos... Tietysti nyt vähän myöhäistä valittaa, mitäs valitsin isopäisen miehen :p
 
Siskoni on käynnistetty kolme kertaa, kahdet ekat yliaikaisuuden ja isojen vauvojen takia ja viimeinen radi + insuliinin takia. Ei ole kuulema kovin hauskaa tai luonnollinen tapa synnyttää, ja viimeinen jotta yritettiin käynnistää viikolla 38 ei halunnutkaan käynnistyä vaan käynnistysyritykset kesti kolme päivää ja sen päälle hätäsektio.

Hänen kokemuksien perusteella pelottaa enemmän käynnistys tai sektio kuin luomusynnytys. Vaikka todellakin toivon että poika tulisi enemmän etuajassa kun myöhässä, niin hän saa tulla vasta kun itse tahtoo!
 
Tää koko ja käynnistysasia mietityttää itseänikin. Yks luonnollisesti käynnistynyt hyvä synnytys on takana ja nyt mahdollisesti käynnistys edessä jos synnytys ei ala ennen 1.2.

Lähipiirissä on suurimmaksi osaksi käynnistettyjä synnytyksiä, harvinaista tuntuu olevan että luonnollisesti käynnistyy. Ja tosi yleistä että koon takia joudutaan käynnistään ennen rv 40. Se on outoa että vauvat kasvaa suuriksi eivätkä tule ajoissa pois.

En tiedä kumpi olisi parempi omassa tilanteessa, käynnistys ja vähän pienempi vauva vai ison vauvan punnertaminen jos antaa sen tulla kun tulee. Kun itse uskon siihen että kaikki sujuu paremmin mitä vähemmän puututaan synnytyksen kulkuun..

Nyt ei mitään muuta toivoisikaan kuin että synnytys lähtisi käyntiin, mutta vaikea uskoa että ennen tuota rv 39 lähtisi.
 
Takaisin
Top