Tammikuisten syksy ja talvi :)

ON: Tänään värikylvettiin Vilpun kanssa :) hurjan hauskaa oli. Äiti vaan jotenkin niin vetopoissa että :D Eilinen tanssi treeni sai mut ihan puhki poikki plus sitten vielä tää järkyttävä raskaus väsymys :/ Siitä huolimatta olin niinkin ahkera tänään että sain koko kämpän siivottua lähestulkoon katosta lattiaan ja tehtyä jauhelihakeittoa :D Nyt voinkin hyvällä omalla tunnolla lenkin jälkeen istua sohvalla telkun ääressä :D

Hemppa: Ei se kolmas varmaan niin vaikea siinä sivussa olis :) Ja aikakin kun lentää ihan siivillä niin et huomaakkaan kun pikkuinen kävelee tepastelee :) Eli nyt vaan kovasti yrittämään kun mieskin on jo innostunut :D Tsemppiä mitä nyt ikinä sitten lopulta päätät <3 Jotenkin ois NYT jo sellanen kutina et vois olla tyttö, sillä mulla on ihan mielettömästi nyt naama ruvennut kukkimaan siis finnejä lähes koko pärstä täynnä ja sekös mulle niin kauhee asia onkin :D Mullahan ei siis oikeestaan koskaan oo missään finnejä ollu tällänen baby face kun olen aina ollu :) Sekä sit esikoisesta eroaa siten et nyt tekee hirmusesti mieli suolasta ja esikoisesta teki mieli makeeta ja kaikkee kylmää :) Ja muutenkin jotenkin tuntuu siltä et voi olla :) Ehkä se tunne siitä sit vahvistuu kun pidemmälle päästään. Ultrassakin ajattelin kysellä, kunhan senkin aika koittaa :D


Mummu & pappa toi Vilille jotain ihme vauva suklaa juttua :D Hyvin maistu, äitin & isin pieni suklaa suu <3
 
Hmm mistähän alottais..

Ekaksi vois onnitella Enah:ia!

Ja josko sitten tuohon täällä paljon puhuttuun seuraavaan lapseen. No meillä on menty kortsulla ja välillä ilman nytkin ne jäi kauppaan.Tänään sit otin asian puheeksi miehen kanssa et mikä ehkäisy otettais käyttöön vai haluatko nyt lisää lapsia ja oli vähän epämääränen mut ku tarpeeksi kaivoin sano et tulee jos tulee :O Mä en tiedä oikeen mitä ajattelen vauvakuume on kyllä mut jotenki jänskättää miten sit pärjäis kolmen kanssa ja talouspuolikin ottaa vähän vastaan tässä vaiheessa.Ja mulla on tammikuusta alkaen suunnitelmissa oppisopimus(ei vielä satavarma)niin sit kyl täytyy se käydä eka eli olla se ehkäisy jos en nyt ennemmin raskaaksi tuu. Näkee nyt mutta ehkä parempi olis odottaa nyt muutama vuosi ja sitten tehdä vaikka vielä 2 niin niistä olis seuraa toisilleen.Toki ei niitä välttämättä niin vaan tehdä mutta jos onni suo:)

Sitten noista öistä ja syömisestä.Meillä syödään edelleen tissiä 2-3krt yössä pääosin 3krt joskus ehkä enemmänki en aamulla aina välttämättä muista.Mutta puuroa saattaa joskus mennä vaan muutama lusikallinen eli oikeesti ehkä on nälkä.Muutenkin meillä tökkii välillä tosi paljon syöminen:/ Ei meinata millään avata suuta ja sit saattaa vaan hermostua ja kun otan syliin alkaa kauhee tissin kaivaminen ja sit tulee helposti hellyttyä kun ei neiti sitä ruokaa vaan suostu ottamaan.Meillä toki vaatis päivät enemmän rutiineja kun jos mies iltavuorossa haluaa usein mennä aamulla vanhemmillaan käymään tai pitää kaupassa käydä ja jotenki tuntuu et menee rutiinit ihan sekasin.Jos oon yksin liikenteessä ajattelen jotenki paljo enemmän asioita eikä mee ne rutiinitkaan niin sekasin.Sanoinki et nyt aletaan kyl olla enemmän kotona et saatais rutiinit kuntoon.Kun neitillä pitää se syöminenkin osua juuri oikeaan kohtaan että ruokaa menee.En tiedä kauanko menee että saadaan yösyötöt pois kun välillä aika puoliunessa syötän varmaan täytyis tyttö siirtää vähä kauemmas nukkumaan et oikeesti tulee herättyä ja sit vaan rauhoteltua eikä heti tissiä suuhun:)

Plussatuulia kaikille vauvaa yrittäville!ja toivotaan että miehet heltyy vauvan yritykseen niilla joilla ei vielä oo onnistunu:)
 
jiha, kiva että kävit kertomassa kuulumisia. :) 
Ja kiva kuulla että muillakin on yökukkuja. Tai siis syöjä. Viime yönä annoin pelkkää korviketta tytölle niin hän söi 1.30 ja 6.30 ja molemmilla kerroilla 80ml. Eli nälästä ei kyl oo kyse meillä. 

Ja sielläkin mies jo pikkukolmosesta puhuu... Tai on sillä ajatuksella että saa tulla jos on tullakseen. Mahtavaa. Se on nyt siis susta itsestä kiinni, mitä ehkäisyä käytätte ja miten pitkään jos mies olisi jo valmis kolmoseen. 

ON: Meillä mies taitaa tosiaan kuumeilla enemmän kuin minä. Eilen kysyin siltä että taitaa meidän talossa joku muu kuumeilla kovemmin kuin minä niin myhäili vaan salaperäisesti. Ja oli kovasti houkuttelemassa mua petipuuhiin mut olin niin väsynyt kun edellisenä iltana oli meillä mennyt vähän myöhään petihommissa niin en eilen sitten jaksanut. Että tämmöstä. 
Viikonloppuna lupauduin töihin, molempina aamuina täytyy siis raahautua ylös sänhystä jo kuudelta!!! Ja tänään täytyy käydä töissä vähän kyselemässä kun vuosi sitten viimeksi olen ollut. 
 
Kumi meillä on käytössä(sillon ku muistetaan ja niitä on:D)mut oon yl miettiny hormoonikierukkaa tai jotain muuta pidempiaikasta.

Kyllä mulla vauvakuume on mut tuntuu et täs vaiheessa täytyy ajatella järjellä.Kun en tiedä millä pärjättäis kun tuntuu et nytkin joissain kuissa juuri juuri ja ollaan maksettu lainasta vaan korkoa ja sitä itse lainaakin täytyy nyt alkaa maksaa.ja toisaalta miettiny myös miten ite jaksais.Et olisko helpompaa muutaman vuoden päästä kun on isommista apua tai vasta esim ku esikoinen menee kouluun sais sitten olla kotona.saattaa olla ettei niin kauaa malteta odottaa mutta tulevaisuus näyttää:)
 
Hei! En ole käynyt foorumilla piiiiiitkään aikaan ja nyt keksin sadepäivän ratoksi katsoa jos vanhat tunnukseni vielä toimivat ja kyllähän ne toimivat! Kiva lukea teidän kuulumisia :) 
Meidän vauva-arki on mennyt mukavasti, vaikka itse alan jo haikailla takaisin töihin ainakin osa-aikaisesti. Toisaalta taas olisi kiva olla pian uudelleen raskaana... Onnea kaikille uudelleen raskautuneille. Huomenna tyttö täyttää 9kk ja ensimmäinen hammaskin tuli juuri

Mukavaa syksyä kaikille!
 
meillä on täällä menossa räkätauti nro n, vaikka veikkaankin kyllä, että Ilona tekee hammasta nro 7, koska alaikenet pullottaa ja hampaan alku näkyy selvästi ikenen läpi. ollaan molemmat räkäisiä, joskin Ilonalla se on menossa jo ohi ja saatiin viime yönä nukuttuaki :) oon käyttäny Ilonaa jo kahdesti lääkärissä, et katsotaan korvat, mut ei siellä oo ollu mitään muuta ku siistit ja liikkuvat tärykalvot. nyt en vie, jollei tule kuumetta ja muuta itkuisuutta. Ilona on ollut kyl nuhaisena itkuinen ja halunnut imeä enemmän tissiä ilmeisesti saadakseen jotai mielihyvää.

kävin työpaikalla tiistaina keskustelemassa töihinpaluusta ja sopimassa, että alan tosiaan tekemään osahoitovapaata ja nelipäiväistä työviikkoa (30h/viikko). olen siis töissä ma-to ja perjantait Ilonan kanssa kotona. toinen vaihtoehto ois ollut 6-tuntinen työpäivä, mut mun mielestä se ei oikein toimi mun ammatissa, joten päädyin tuohon 4päivää/viikko. aloitan tuon heti helmikuun alussa, kun hoitovapaa loppuu ja palaan töihin. tehtiin sopimus vuoden 2013 loppuun ja haluan tehdä tuota siihen saakka, kunnes Ilona täyttää 3v. tietty toivoisin raskautuvani ensi vuoden aikana, jolloin voisin jäädä kotiin jossai vaiheessa ja ottaa Ilonanki pois päivähoidosta, mutta jotai suunnitelmia täytyy olla, jollei niin käykään. mullahan ei se raskautuminen ollut alunperinkään kovin helppoa, joten en odota suuria toisesta yrittämästäkään. toisaalta mietin tässä näitä yövalvomisia, et oispa rankkaa olla nyt raskaana, meinaan mulla oli Ilonan raskaudessa oireena rankka väsymys, ja hulluko mä oon ku haaveilen toisesta pienestä :) sit taas toisaalta mietin, et mulla tulee ikä vastaan, olenhan jo 33v., joten täytyy yrittää takoa kun rauta on vielä kuumaa ja pystyy yrittämään. ja eiköhän se valvominenkin mene, kun on vaan pakko.

meidän pojalla koulu ei oo sujunu ihan toivotusti isossa opetusryhmässä (24 oppilasta), joten hän palaa entiseen pieneen 10 oppilaan ryhmään ainakin joululomaan saakka. luokanopettaja soitti keskiviikkona ja kertoi, että pojalla on levottomuutta ja keskittymiskyvyn häiriötä ja opiskelu kärsii. meidän mielestä ratkaisu on hyvä, koska pienessä ryhmässä on opettajan lisäksi ryhmäavustaja, joten opiskelu sujuu siellä paremmin, kun on koko ajan aikuinen vieressä. kotonakin mentiin siihen, että poika teki läksyt keittiön pöydän ääressä mun valvovan silmän alla ja mun piti opettaa hälle asiat uusiksi, kun hän ei ollut ilmeisesti kuunnellut tunnilla :/ rankkaa sinänsä ku mun rooli nyt on enimmäkseen hoitaa Ilonaa kotona ja siinä sivussa katsoo, et pojan koulu sujuu ja tehtävät tulee tehtyä, ja itse opettaminen ois koulun homma.
 
Nautiskelija, kiva että kävit kurkkaamassa. :) Mukavaa syksyn jatkoa teillekin!

della_79, kurjia noi sairastelut. Mekin oltiin Aleksin kanssa melkein syyskuu kokonaan flunssassa, onneks Emilia ei sairastanu. 
Kivalta kuulostaa tuo 4 päivän työviikko. Varmaan mukavaa kun voi käytännössä ajatella että puolet viikosta olet kotona Ilonan kanssa. :) Ja toivon kyllä suuresti että teille pikkukakkonen tulee ennen ensi vuoden loppua. 

Pojan koulunkäyntikin kuulostaa haastavalta. Olen jostain kuullut ja on kai se ihan tutkittuakin että pojilla on yleisempiä noi kouluvaikeudet ja keskittymisongelmat. Kai se kuuluu siihen "miespuoliseen" jääräpäisyyteenkin osittain. Eikä sitä kaiketi voi mitenkään ennalta ehkäistä. Joitakin koulu kiinnostaa ja toisia ei. Mutta hienoa jos pienryhmästä on apua pojan keskittymiseen ja motivaatioon. 

ON: Kävin tuossa kilpparikokeissa kun kierto on ihan mitä sattuu jne.. mut onneks niissä ei ollu ongelmia. Toivottavasti johtuu vaan niistä pillereistä joita kerkesin syömään noin 4kk. 
Muuten ei arkeen uutta. Miehen kanssa on yritetty säännöllisen epäsäännöllisesti sekstailla kun kierrosta ei hajuakaan. Enkä tiedä ovuloinko edes. Mutta rennolla otteella mennään, ei ressata!(voi kun se oliskin helppoa) :D 
 
SennuS, aika luksusta sulla että tyttö nukkuu noin pitkään. ;)
Meillä Roope heräilee yleisimmin jossain 7-7:30 kieppeillä. Ylösnousun jälkeen menee noin puolisen tuntia ennen kuin syödään pieni puuro 0,5dl:sta hiutaleita ja hörpätään 160-180ml maitoa. 
Lounaalla 11:30-12 syö purkin kasvissosetta ja 150ml maitoa. 
Päiksyt riippuu siitä,miten myöhään on noustu. Jos herää vasta 8 jälkeen,niin ei yleensä ota aamupäiväulkoilulla tupsluikkareita. Silloin oikeat päikkärit alkaa jo 12:30 ja saattaa hurahtaa yli 15. Mutta useimmiten ottaa kärrissä 20-30min tehotupsikkaat 10 jälkeen ja sammuu oikeille päikkäreille vasta 13. Heräilee useimmiten 15:15. 
Siitä sitten välipala masuun, 120ml maitoa ja puolikas purkki hedelmää (tai 1/3 sellaisista 8kk rukiisista hedelmämysleistä tms).
Päivällisellä 17:30 syö ehkä hiukan reilun 1/2 purkkia niitä 8kk ruokia ja pari lusikallista hilloa suu makiaksi periaatteella. Maitoa menee 150ml. 
Iltapalalla 19-19:20 menee 120ml maitoa ja puuro 3/4dl:sta hiutaleita,jonka kyytipoikana saa päivittäisen 2tl ylläpitoannoksen luumua. 
Hampi- ja nassupyykin jälkeen siirrytään yökkäreitä pukemaan ja noin klo20 ollaan makkarissa. Siitä sitten luen sadun ja valot sammuu 20:20-20:30. Yleensä Roope simahtaa 10minuutissa, isoveikka saattaa sinnitellä 21. Yöllä ei tankkailla ja nyt viimeaikoina aika vähän on kitistykin, joten ei se herätys 7 jälkeen ole niin paha juttu. Vielä kun oppis menemään itsekin kiltisti ennen puoltayötä nukkumaan.  ;)

Aika vähänlaisesti minimies syö, mutta kun on tyytyväinen niin kaipa se riittää. Ja enemmän jos koittaa antaa,niin sitten on joka paikka ruokapukluissa,ahmed ahne ei siis tunnista rajojaan. Parin viikon päästä meillä on neuvola niin näkee onko kasvu ihan tyystin hyytynyt, luulen ettei saada 12kg puhki. 

Täältäkin Dellan perheelle paranemistoivotuksia. Ja hurjasti Ilona pukkaa hampaita, meillä jumitetaan neljässä. :) Tosi mukavaa, että sait tuollaisen lyhennetyn työviikon. Mulla ei ole moisiin mahdollisuuksia, kun työaikamuoto ja työn luonne on mikä on. Mutta mikäs meillä, pojat on aina 4 päivää hoidossa ja 6 kotona, kun vanhemmat on 6 töissä ja 4 kotona. :)

Hemppa, toivottavasti teillä tärppää pian. :)

Mitäs meille...Roope kokeilee aina vaan enempi nousta 2 jalalle. Polviseisonta onistuu jo ilman tukiakin. Pinsettiotetta koitetaan houkutella esiin, rusinat tuntuu olevan sen verran herkkuhiiren mieleen että niitä yrittää poimia. ;) Harjoittelua vaikeuttaa välillä harjoituskohteet parempiin suihin pistelevä isoveli. 
Mä oon nyt itse syönyt viikon verran antibiootteja,vielä ei mitää ihmeparannusta ole naamassa havaittavissa. Täti siis ja menikin jo. Eli jos sitten isäntä kolmannelle näyttää vihreää valoa, yrittämään päästään vasta 2013.
Viikko sitten poikien mamma,siis mun äitini, joutui TYKSiin. Alkuviikosta saattaa jo päästä kotiinkin. Äiti sai aivoihin laskimotukoksen ja sen seurauksena lievän vasemmanpuoleisen yläraajahalvauksen...sokerina pohjalla on tällä hetkellä lisäksi keuhkokuumeessa. :/  





 
Tässä on veljesten ehdoton suosikkiyhteisleikki...lukeminen kannatti aina,eikös se niin mennyt??? ;)
 
SennuS, kiva kuulla teidän kuulumisia. Ja hurjan pitkällä olet jo raskaudessa. :) Kivalta kuulostaa teidän päivärytmi myöskin. 

Hansu79, meinasinkin kysellä sun tädin vierailusta että onko se päättäny tulla ja olihan se. Kun kerroit mahdollisesta "mahdollisuudesta" :D 
Ja voi kauheeta, äitisi tilanne. Onneksi vaikuttaa ja kuulostaa ainakin että hän selviää tuosta vielä vaikka keuhkokuume varmasti vaikeuttaa toipumista! Hurjasti tsemppiä ja jaksamista äidillesi, kuin myös sinulle! Varmasti on säikäyttänyt! 
Tuo leikki mitä teidän pojat leikkii on myös meidän lasten suosikki. Mä en vaan uskalla oikein hirveesti lehtiä antaa revittäväks kun Emppu laittaa heti kaiken suuhun ja pelkään että se tukehtuu!! Mut kaikki lelut on yleensä lattialla yhdessä kasassa jne.. 

Ommoo nappoo (savolaisittain) : 
Meilläpä nukutaan täydet yöt! Kiitos vaan äidilleni! Lähdettiin miehen kanssa viime perjantaina yksien tuttujen synttäreille ja mummo tuli sitten lapsukaisten luo tänne meille! Ja hoiti koko yön. Emppu oli herännyt kolmen aikaan mutta eipä ollut suostunut ottamaan äidiltä maitoa. 45min oli itkenyt ja sitten rauhoittunut. (äiti tiesi meidän nikoulusta). Seuraavana yönä nukkui siis koko yön vaikka olinkin hänet illalla laittamassa nukkumaan jne... Ja sen jälkeen on nukuttu täydet yöt. Ja toivon että ne jatkuu näin. Eilen heräsi aamulla kuudelta, otin syliin ja Emppu alkoi hiplata mun hiuksia ja nukahti siihen. Hänellä on siis tuollainen tapa aina nukkumaan mennessä tai väsyneenä. Alkaa hipelöidä minun hiuksia. :) 

Meillä kävellään jo tukia vasten hyvinkin. Ja harjoittelee kovasti seisomista ILMAN tukea!!! Eli yhtä kova vauhti kuin veljellään aikoinaan. Aina kun päästää irti tuesta, nousee sellainen hymy korviin kun itsekin tajuaa että täähän on hienoa! :D 

Karkeista soseista: Nytpä ne sit maistuu ja uppoo ihan niinkuin kaikki muutkin ruoat. Eli noin pari viikkonen meni siinä että harjoteltiin niitä syömään. 

Hampaita on kuusi. Ja seitsemäs pilkottaa jo alaikenessä, varmaan läpi tulee piakkoin. Emppu kielellä hankailee sitä kohtaa, varmasti kutittaa. Käytiin hammashoitajalla viime viikolla, eipä siellä sen ihmeempiä, kokeili vain ikenet jne. 

Rytmi: 
Emilia herää 8-9. Puoli tuntia heräämisestä syödään puuro (1dl hiutaleita, 2,5dl vettä). Päivävaatteiden vaihto. 
N. klo 11-12 menee päikkäreille, juo sitä ennen maitoa 200ml. 
Herää noin klo 13.30-14.30. 
Tässä välissä joskus annan välipalaa (maustamatonta jogurttia + hedelmäsosetta) tai sitten ootetaan klo 15 jolloin syödään iso purkillinen lihasosetta. 
Leikkiä tai ulkoilua tässä välissä. 
Klo 17-18 alkaa väsyä, juo maitoa 150ml ja ottaa pienet torkut, noin 1tunti, joskus ei sitäkään. 
Iltaleikit. 
Puuro klo 20. Yövaatteiden vaihto + nassun ja käsien pesu. 
Klo 21 200ml maitoa ja yöunille. 

Tuossa suurinpiirtein meidän Empun päivä. 

Plussauutisia voitte odotella tältä suunnalta. Jos nyt olis normi kierto, nyt saattas olla ovis ohi. Eli parin viikon päästä toivon kuukautisia tai plussaa. Haluan kyllä että kierto tasaantuu. En vaan ymmärrä kun nyt viikon ajan valkovuoto ollu tosi runsasta ja tuntuu että vieläkin olis, eikös oviksen jälkeen ala kuiva kausi? Että eikö sittenkään vielä oo ovis ollu. Koskaan en oo itteeni kyttäilly näin tarkasti joten tää kaikki on ihan uutta. Mutta kaikkensa sitä tekee vauvansa eteen! Myös mun isoveljellä ja hänen avovaimollaan alkoi nyt yritys, heidän ensimmäistä pienokaista yrittäävät. :) Saadaan serkku meidänkin lapsille. :) 

SennuS puhui noista ryhmistä. Mä olin tottunut elokuisiin 2010 ja sit kun aloin odottaa Emppua, oli vaikea tulla tähän uuteen ryhmään mutta nyt olette mulle ykkösseuraa täällä Vau.ssa. Elokuiset on hiljentyny kokonaan muutenkin. Mutta teistä on tullut kyllä todella tuttuja ja "läheisiä" kun ollaan nyt jutskattu vauvojen syntymän jälkeen. 
 
oi SennuS, miten pitkällä sä jo oot :) ihan kaiholla oon kyl muistellu viime syksyä, ku näihin aikoihin silloin maha kasvoi ja Ilona liikuskeli niin kovin :) mä kyl toivon pikkukakkosta ja mun puolesta saisi saada alkunsa vielä tänkin vuoden puolella, mut eipä se taida olla mun päätettävissä, ainoastaan yrittää voidaan :)

mä oon kans tykänny tästä ryhmästä, vaikka oonki kirjoitellu tonne toista vauvaa kuumeileviin (ku en osannu ratkaista, minne mä oikeastaan kuuluisin, koska periaatteessahan mä haaveilen kolmannesta lapsesta, mut jos lasketaan nämä itse synnytetyt, niin sit mä kuulun toisesta haaveileviin) kesästä lähtien ja tykkään kyl siitäki ryhmästä, mut tämä ryhmä on ollu jotenki pysyvämpi siis siinä mielessä, ettei tule koko ajan uusia ja täällä kirjoittelevat tietää toistensa lapsista, niin ei tarvii koko ajan samoja juttuja kirjoittaa uusiksi.. jos ymmärrätte mitä tarkoitan :) oon miettiny kans, et mitenkähän sit jos mä joskus plussaan, et miten ihmeessä mä sopeudun johonki uuteen ryhmään ja menenkö mä edes sellaiseen, ainakaan kovin aktiiviseksi jäseneksi.

Ilonan päivä on kutakuinkin tällainen:

-herätys ekan kerran aamulla klo 3-4 (en enää ota siinä vaiheessa viereen, joten nukutaan vielä klo 5-5.30 asti, jolloin saa ekan kerran tissiä ja tokan kerran n. klo 6-6.30)
-ns. oikea herätys ja ylösnousu n. klo 7-7.30
-aamupuuro ja n. 50-100ml maitoa n. klo 8-8.30
-ekat päikkärit äidin kans (ja tissiä) n. klo 9.30-11 (nukkuu yleensä 30min-1,5h)
-lounas + 100ml maitoa n. klo 11.30-12.00
-välipala + 100ml maitoa n. klo 14-15
-tokat päikkärit n. klo 15.30-17 (yksin n. 30min-1h)
-päivällinen + 50-100ml maitoa n. klo 17-18
-iltapuuro n. klo 19.30-20
(-iltaleikkiä n. 30min ennen nukkumaanmenoa, koska Ilona saa virtapiikin puurosta ja tipahtaa paremmin, ku saa vähän aikaa leikkiä ennen nukkumaanmenoa)
-"unitissiä", hammaspesu, iltapusu iskälle ja nukkumaan n. klo 20.30-21

miehen iltoina noudattaa melko samaa kaavaa, mut tissittelyjä ei tietty ole ja Ilona on yleensä ollu kiukkuinen syystä tai toisesta, niin iltaleikit on jääneet väliin. jos meillä on menoa, ohjelmaa vähän sovelletaan tai ruokapurkki otetaan mukaan.

sain vasta eilen Ilonalle ujutettua 8kk sosetta, kun blandasin sitä 5kk soseen sekaan. Ilonaa ei siis tökkiny palat, vaan enemmänki se maku. josko se nyt tästä :)

imettääkö täällä enää kukaan? munhan ei pitäny edes näin pitkään imettää, mut en sit voinukaan kieltää tissiä ku Ilona niin tykkääki imeä kaiken sen meidän alkuhankaluuden jälkeen. aattelin lopettaa joulukuussa ja nyt pikkuhiljaa vähennellä ja siirtää aamua pitemmälle. huomasin muuten tuossa, et kun Ilona herää kätisemään aamuyöllä, hän rauhoittuu paremmin, jos en kiinnitä mitään huomiota ja jatkaa unia vielä jonkin aikaa :) tietty, jos huuto kiihtyisi, uskoisin, että on nälkä, mut taitaapa olla enemmän tapa kuin nälkä, siis tuo yöherääminen.

Hansu79 voi miten ikävältä kuulosti tuo sinun äidin tilanne! toivon, että hän toipuisi pian ja pääsisi kotiin!

Ilona harrastaa repimisleikkejä yksinään, viimeksi haukkasi palasen ton pojan tärkeästä koulupaperista :O en kyl anna repiä mitään, koska kaikki menee meilläki suuhun. toinen kiva leikki on notkua eteisessä rattailla tai koiran kans sekä yrittää syödä rattaiden mukanaan tuomia kuivia puunlehtiä :P tai sitten purkaa cd/dvd-hyllyä.

Hemppa toivottavasti tulisi plussa testiin :)

Ilona seisoo ahkerasti tukea vasten ja sain hänet eilen ottamaan muutaman valvotun askeleen taaperokärrynki kanssa :) kova kiire on aina veljen tai koiran ja nyttemmin jopa iskänkin perään ja tyttö konttaa kaikkien mainittujen perään eteiseen, mistä häntä pitää sit aina hakea :)
 
Josko koittais taas kuulumisia ehtiä kertomaan.

Ensin vähän kehityksestä. Miellä tyttö varmasti lähtee kävelemään myös ennen tuota vuoden ikää. Ilman tukea seisotaan "vahingossa" jo jonkin aikaa, mutta kun huomataan että mistään ei pidetä kiinni tarrataan äkkiä johonkin. Pinsetti ote on ollut jo pitkään hallussa ja lempi puuhaa on laatikoiden tyhjentäminen.

Hampaita on nyt viisi ja kuudes on ihan puhkeamaisillaan. Kolme hammasta tuli pari päivää sitten ja kaikki yhden vuorokauden aikana. Siinä meni samalla vähän häneksi meän unikoulu. Melkein viikko oltiin jo menty lähes syömättömillä öillä, eli tissiä otettiin vasta 6-7 aikaan aamusta ja jatkettiin vielä unia, mutta nyt tyttö ei ole rauhoitunut muuten kuin tissille herätessään. Viikonloppuna meillä olisi miehen kanssa menoa ja äitini on tulossa hoitamaan tyttöä yöksi ja hiukan hirvittää jättää toinen jos vaikka sattuukin olemaan taas sellanen yö että vain tissi kelpaa. Mutta pakkohan tämä ensimmäinenkin kerta on joskus tulla. Ja mulla alkaa tosissaan olemaan sellanen olo, että omaa tänne kiitos. 

Mie siis imetän vielä, enkä ole lopettamassakaan. Toiveissa olisi, ettei tarvisisi lopettamalla lopettaa imetystä vaan että se pikkuhiljaa ihan kuin itsekseen jäisi pois. Onkohan tämä edes mahdollista oikeasti? :D Pulloa tyttö ei vieläkään juuri huoli, ehkä just sen 20 ml saan pullosta annettua.

Päivärytmi ei ole meillä ihan säännöllinen, mutta tässä jonkinlaista osviittaa siitä miten meillä päivät menee:

Pyritään siihen ettei yöllä syötäisi, yritetään siis ensin hyssyttelemällä mutta jos tunnin huutamisen jälkeen tyttö ei millään meinaa rauhoittua niin silloin imetän.

Tyttö herää n. klo 6-7 omasta sängystä, jolloin otan viereen ja imetän.
Noustaan ylös klo 8-9 ja syödään aamupalaksi jotain pientä, hedelmää leipää tms.
N. klo 10.30 syödään lounasta 
klo 11-12 mennään ulos nukkumaan ja nukutaan pari tuntia.
Herätään ja leikitään. syödään päivällinen.
klo 16-17 mennään jälleen ulos nukkumaan, nyt nukutaan hiukan vähemmän tunti-puolitoista.
N. klo 20 syödään iltapalaksi iso annos puuroa ja sosetta ja yleensä klo 21 ollaan jo unessa.

Maitoa siis vain tissistä, aina ennen unia ja unien jälkeen ja ruokailun päälle.
Lounas ja päivällinen ns. oikeita ruokia eli joko kaupan valmis soseita tai sormiruokaa. Vähän riippuen siitä mitä kaapissa on ja kuinka nopeasti ruoka pitää saada pöytään :)

En nyt enää pysyny laskuissa mukana, mutta onnea kaikille yrittäville. Ja muistakaahan pitää meät täällä ajantasalla :)

Nyt täytyy lopettaa että ehtii jotain muutakin tehdä ennenkuin tyttä unilta herää.
 


Näin iloinen minimies meillä lähti aamupäivällä ihmetteleen pikkupakkasta ja lumihitusia. :) Ravakan tuulen takia laitettiin ihan veljen vanha karvalakki,pysyi posketkin lämpimänä. 
 
Meidän syksykuulumisia pikaisesti :)

eli, mulla alkaa 2 viikon päästä työt.. apuakamalaahirveäähyiyök.. oona menee sit viikon päästä maanantaina tutustumaan hoitopaikkaan.. onneksi hoitopaikka on tuossa tien toisella puolella.. helpottaa hirveästi aamuja :) hoitotäti on aivan ihana, tykkään kovasti :) töissä teen vuoroviikoin aamua ja iltaa, kun teen iltaa, mies hakee sitten oonan hoidosta.. kaippa sekin tästä rupeaa menemään omalla painolla.. mua aivan hirvittää viedä oona hoitoon, itkettää jo valmiiksi.. oona on onneksi tosi reipas, et varmasti pärjää siellä.. siellä on myös kaks alle 2 veetä hoidossa, ettei ainakaan aika tule pitkäksi :)

tänään käytiin neuvolassa, koska tytöllä on jo pidemmän aikaa punottaneet posket ja ovat kuivaneet.. hänellä on nyt sitten ilmeisesti atooppinen iho.. viikon sibicort-kuuri ja jouduttiin jättämään tomaatti ja porkkana pois.. myöskään mitään maitovalmisteita ei nyt tämän viikon aikana syödä.. meillä on juotu nutrilon omneo korviketta siitä lähtien, kun oona hylkäs äidin :D eli siis päätti ihan itse lopettaa tissittelyn.. josku 6-7kk ikäisenä.. toivottavasti tuo sibicort-kuuri auttaa.. jos ei auta, joudutaan lisätutkimuksiin.. kananmuna-allergia löytyy myös.. neuvolassa ottivat myös mitat.. 2.11.12 tulee siis 10kk.. 71,5cm/8480g on tyttö <3

hampaita meillä on hurja määrä :) ja tälläkin hetkellä tehdään alas lisää hampaita :) vähä vajaa 3kk aikana on tullut 7 hammasta :) ylhäällä on 4 ja alhaalla 3.. eli kuolaa ja räkää tulee vaikka kuinka paljon! :D

yöt menee välillä hyvin ja välillä huonosti.. oonalla oli korvatulehdus, jonka takia valvottiin pari yötä.. nyt syödään kerran yössä ja muutamasti käyn laittamassa tutin suuhun kun sitä kitisee.. oona myös nukkuu omassa huoneessa.. häiriintyi niin lujaa, kun me mentiin miehen kanssa nukkumaan tai miehen puhelin soi yöllä tai se lähti yöllä töihin.. tää järjestely sopii meille paremmin kuin hyvin :)

7kk vanhana oona alkoi ryömimään, muttei kyl ryömi sillä lailla, et vetäis itseensä käsillä :) muistuttaa lähinnä liskoa kun painaa menemään.. 9kk vanhana oppi nousemaan tukea vasten seisomaan, nousi itse istumaan ja konttimaan (toki ryömimällä pääsee nopeempaa) :) konttimaan oppiminen oli hauska tapaus.. vein oonan päikkäreille, jolloin ei vielä osannut konttia, kun heräs päikkäreiltä lähti saman tien konttimaan :) myös taputetaan ja vilkutetaan :)
meidän iso tyttö emoticon

tämmöstä siis meidän syksyyn :)
 
me ollaan Ilonan kanssa harjoiteltu harvakseen taaperokärryn kans kävelyä ja palloleikkiä. Ilona ei kuitenkaan oma-aloitteisesti vielä halua kävellä tukea vasten, joten se varmaan myöhemmin edessä. konttaamalla edetään vauhdikkaasti ja kiipeilyä harrastetaan myös. Ilona ei vielä osaa vilkuttaa eikä taputtaa, mut ollaan niitäki harjoiteltu. pussailua harrastaa ja leikkii mun hiuksilla sylissä ollessaan :)

annoin Ilonalle sunnuntaina leikkeihin hänelle hankkimani vauvanuken ja on kyl ollu jännää katsella, miten noin pieni ymmärtää jo vauvan päälle :) Ilona halailee ja pitää nukkea sylissä tosi nätisti, pussailee ja laulelee sekä jokeltelee kimeällä äänellä nukelle :) myös autot kiinnostaa ja vauvanuken kanssa melkein tasapuolisesti mielenkiintoa herättävä lelu on veljeltä saatu spidermanin auto (ilman irtoavia pikkuosia).

ollaan saatu yöimetys melkein kokonaan pois, Ilona nukkuu 5.30-6.00 asti ja herää sitten vaatimaan tissiä. oon tossa kohtaa imettäny ja sit riippuen neidin aktiivisuustasosta (=potkiiko selkään tms.) oon pitäny vieressä tai laittanu takas omaan sänkyyn. imetyksiä on nykyisellään 3-4 päivän aikana. päiväunia nukutaan aamulla yhdessä ja iltapäivällä Ilona nukkuu yksin n. tunnin unet.

mulla alkoi menkatkin viikko sitten perjantaina ja olivat onneksi tosi vähäkipuiset (pientä nipistelyä vain) ja niukemmat verrattuna entisiin, joten nythän voikin kuvitella et endo on ainakin nyt rauhallisempi :) nyt mekin päästään yrittämään kunnolla raskautumista, sormet ja varpaat vaan ristiin, et se meidän iässä vielä onnistuu ;) en oo kyl aikonu ottaa käyttöön ovistestejä tms., vaan mennään rauhallisella tahdilla. keskusteltiin myös hoitoihin hakeutumisesta, jollei pikkukakkosta ala kuulumaan ja mies oli suostuvainen siihen :) mies toivoo niin kovin tyttövauvaa :D

 
Josko kans kirjoittelis..

Mistähän alottaisi.Neidin kehitys tässä vaiheessa se et konttii.menee karhunkävelyä(jalat suorina siis)tai sit serkulta opitulla tyylillä ponkii toisella jalalla vauhtia.Seisomaan ei vielä nouse ilman tukea mutta seisoo kyllä ajoittain jonkin aikaa ilman tukea,veikkaan et ainakin ennen vuoden ikää kävellään ehkä jo ennen joulua:)

Entero-rokon meillä sairasti molemmat toki neiti säästyi ilman näppyjä eikä pojankaan menoa näpyt haitannu.Et kuume oli se"pahin".

Syömisestä meillä syödään yöllä välillä vähemmän välillä enemmän.Ja ruoka maistuu pääosin aika huonosti mut mulle tärkein et aina jotain menee neiti olis vaan sitä mieltä et pitäis antaa kikkiä eikä mitään perunaa syödä:D

Mutta muutoksia syömiseen tulee varmaan jonku verran huomisesta lähtien.Mä nimittäin aloitan työt.Tai meen työkkärin tuella nyt ensi harjottelemaan vanhainkotiin jouluun asti.Eli 6h/päivä vain.Vähän haikee olo et ei saa enää lasten kanssa olla kotona.mut toisaalta voi olla kiva päästä välillä muutakin tekemään:)Ja ollaan miehen kanssa ristiin töissä eli hoitoon ei lapset vielä mee.

Meidän kolmannen teko nyt taitaa jäädä.Koska tämän hetkisen ajatuksen mukaan meen joskus ens kuulla laittamaan hormoonikierukan.Ajatus olis että jos pääsen oppisopimus-koulutukseen niin käyn sen ja katsotaan sitten sen jälkeen tuleeko lisää lapsia:)Ehkä sitten joskus jos saadaan vielä kaksi että niistä on seuraa toisilleen.Mutta sen näkee sitten mihin tulokseen tullaan.Ja kun eka päästään sinne asti että se kierukka laitetaan.
 
Nopea päivitys tähän väliin.

Tytö on ottanut haparoivia yksittäisiä askelia jo kuukauden ajan, mutta eilen tuli jo ainakin 10 askelta peräkkäin. Innostukseltani sekosin laskuissa :) Johonkin näyttäis olevan hoppu.

Tänään tyttö on selvästi ottanut askeleita sen muutaman, pysähtynyt ja jatkanut konttaamalla. Nopeus on varmaankin tytölle nyt se tärkeämpi kuin uusi hieno taito :)
 
Pikaisesti täältäkin ettette luule et oon hävinny :D

Pirun hiiva! Siis kutittaa niin hitosti! En ikävempää vaivaa tiedä. Otin tuossa tunti sit sen kapselin, toivottavasti alkaa helppaamaan pian. 

Kierrosta en tiedä, nyt kai pitäis olla loppukierto, joskin aion odotella vielä testailujen kanssa tai sit menkat alkaa. Rennosti menty tämä kierto. 

Emppu kävelee tukia vasten ja seisoskelee ilman tukeakin. Askeleita ei vielä ihan uskalla ottaa ilman tukea mut en usko et siihenkään kauaa menee, vaikka mielessäni toivon ettei pitäisi kiirettä. 
Juttua tulee ihan hirveesti ja tuntu että ihan kun hän jotain sanojakin jo sanoisi tarkoituksella. Esim. "anna" "kakka" yms.. 
Vilkuttaa osaa, taputtaa ei ihan vielä vaikka kovasti seuraa että miten sitä tehdään. 
Yöt onneksi nukutaan syömättä, joskin nyt heräillään muuten kun hampaita tekee. Ja vähän flunssaakin on. 

Vauhdikasta on siis meno! Mutta pää kylmänä kohti uusia tuulia jos kolmonen sattuisi tarttumaan mukaan. 
Tänään miehen kanssa unelmoitiin että alettais rakentaan toista taloa, siis että tää myytäis pois ja tehtäs se meidän "unelmatalo" mut täällä hyvät tontit on kyl aika kortilla. :/
 
Jospa sitä jotain elonmerkkiä antais meistäkin. :)

Täällä oli ihana lyhyt "talvi", jota me kaivataan kaikki takas. Nyt siis sataa päivät pitkät vaakatasossa vettä,tuulee ja on synkkää ja pimeää kuin mörön pyllyssä. :/ Pojat muistuttaa leikkisellä käytyään melkoisia suohirviöitä,neulasia,mutaa ja hiekkaa on kumipuvut (ja naamat) täynnänsä, duon saa pestä vesiletkulla ennen riisumista. :P
Hiljaksiin ollaan myös toipumassa kellojen käännöstä, en oikein osannut ko. toimenpidettä arvostaa, kun kertaheitolla aamut rupes taas alkamaan 6:30. Nyt ollaan päästy jo 7:15, heti mukamas paljon parempi. ;)
Viime torstaine pojilla oli hammaskaluston 1- ja 2wee tarkistukset samalla käynnillä, hampaat tarkisti suuhygienisti tai jokin vastaava, lääkäriä ei ollut paikanpäällä. Meidän systeemit hampaiden hyvinvoinnin kannalta on kuulemma hyvällä mallilla. Isoveikan 16 ja pikkuveikan 4 hammasta olivat siistit ja reiättömät. .D Seuraavaa kutsua tarkastuksiin saadaan odottaa sellainen 1,5 ehkä jopa 2 vuotta. Taitaa olla kaupungilla hammasresurssit vähissä. :/
Roopella onkin tuon käynnin jälkee luku vaihtunut 4->5, alas tuli oikealle alakakkonen. Hygienistin mukaan kaikki kakkoset puhkeavat piakkoin. 
Risaisia öitä tässä on ollutkin jokusia,panadol tuntuu onneksi helppaavan oloa. Päivisin minimies on onneksi iloinen itsensä. :)

Äitinikin on jo päässyt sairaalasta ja kuntoutuu hyvää vauhtia. Ajokiellossa on 3kk,joten varmaan pitää lähteä moikkamaan mammaa vielä ennen mun töihinpaluuta. Jotenkin tuntuu että sekin on jo liian lähellä. Tarkkaa päivää en vielä edes tiedä, mutta jossain tammikuun puolenvälin jälkeen. 

-mai- ,tsemppiä töiden aloitukseen. Ja toivottavasti sibicort toimisi ja posket parantuisivat. meilläkin alkoi poskien punoitus ja kuivuminen molemmilla välittömästi, kun lämpötilat putos ja syystuulet voimistuivat. :/

Hemppa, toivottavasti hiiva häippäisee ja pikku3 olis jo tarttunut kyytiin. 
Mä taisin saada elinikäisä traumoja talonrakennuksesta...ajatuskin uusinnasta hirvittäis. Ja me sentään saatiin talo muuttokuntoon  -08, eli käytiin vain töissä ja rakennettiin, lapsia ei ollut. ;) Tosin eipä ollut muita tekijöitäkään sen jälkeen kun Kastellin pojat lähti,pakollisten sähkö- ja putkimiesten lisäksi talon rakennukseen osallistui meidän lisäksi vain muurari ja pikkuveljeni,joka naksi lautaverhoiluosat paikoilleen.
Ja meillä isäntä iski vyön alle, ottamalla esiin rahakortin kolmatta lasta ajatellen. Talo kun pitäis kolmannen lapsen myötä vaihtaa isompaan,se tietäis paljon lisää velkaa. :/ Retale tietää, että raha-asioilla saa mut vaikeaksi. ;)

Hannan, teidän pienellä on kyllä jonnekin kiire...meillä häthätää noustaan tukea vasten pystyyn ja teillä jo kohta kävellään. ;)
 
Takaisin
Top