Tammikuisten syksy ja talvi :)

Hemppa, me saatiin nyt armonaikaa puheelle 2,5v asti. Jos vielä silloin yhtä kitsaasti puhuu oikeita sanoja, käydään puheterapeutilla tarkistuttamassa mahdolliset motoriset esteet puheen muodostukselle. Jonoa täällä ei kait isommin ole, joten ei tarvinnut alkaa jonotteleen jo nyt. Muutenkin on tädin mukaan hiukan yleisempää pojilla sanojen vähyys 2v kohdalla,samanikäiset tytöt kun saattaa jo höpöttää 2-3 sanan lauseita. Varsinkin kun tämä meidän tättähäärä on niiiiin keskittynyt hyppimiseen/kiipeilyyn/juoksemiseen, viimeisimpänä lisäyksenä nyt se potkupyöräily, ettei puhumiselle vaan jää nyt aikaa. :) Samoin paikoillaan pysyminen piirtämisen,nuppipalapelin tai esim. pottailun takia on yhtä tuskaa. 
Santtu ymmärtää kanssa puhetta todella hyvin ja kuulo on normaali. Joskin hyvin valikoiva. ;) 
Tosiaan sitten keväällä otetaan puhe- ja kasvukontrolli. Santtu oli pitempi kuin uskoinkaan eikä vauvavaaka enää riittänyt,kun alue loppui 15kg. 
Poika oli 15,9kg/96,2cm...kasvukontrolli siis tällä kertaa hulppean venymisen takia, tässä iässä kun pitäis jo hiukan tasoittua. Meillä vaan lykkää pykälää silmään ja venyi  8,7cm 6kk:ssa. :D
 
Onpas tämä palsta jäänyt nyt vähän vähemmälle. Eipä enää ole niin pitkiä aikoja mahdollista kirjoittaa =D

Patrik on nyt tasan 8,5kk. En muista mitä tapahtui missäkin vaiheessa, mutta nyt herralla on 2 hammasta alhaalla ja 4 ylhäällä.
Ei enää kaadu kun nousee tukea vasten, päinvastoin kävelee tukia vasten ja vaihtaa tuolia lennossa menossa. Osaa laskeutua kyykkyyn hienosti. Istuu hauskasti jalat "spiraalissa" tukien, nyt myös enemmän ja enemmän jalat suorana eteenpäin. Siitä kaaduttiin vielä viikko sitten herkästi taaksepäin mutta ei enää. 
Osaa "heittää" palloa eli ottaa sen käsiinsä ja heiluttaa hirveästi käsiä ja irroittaa otteen ja sitten konttaa salamana perään. Menee näin ympäri alakertaa hirveällä ölinällä ja selityksellä =D Nyt on muutenkin tullut käsien heilutus "the jutuksi", istuu nytkin kädet ylhäällä väännellen ja katsoo uutisia innoissaan. 
Puhetta tulee tavujokelteluna parin päivän välein, MÄ mänty ja KÄ kärpänen sekä GAGA kakka ollaan ainakin tunnistettu. Väsyneenä tai nälkäisenä on ÄM MÄM MÄM MÄM mikä toivottavasti ei tarkoita äitiä. Yleensä kyllä hakeutuu noissa tiloissa mun luokse tuota ämmää hokien =D
Kiipeää portaita vaikka kuinka jos antaisi, ihan hyvä vaihtoehto on seistä turvaporttia vasten ja rytyyttää sitä, samalla pomppien. Myös polviseisonnassa on hyvä hyppiä. Ja dvd-hylly on kiva tyhjentää. Keittiön pöydän reunalta ja uunin kädensijasta on hyvä roikkua, välillä jalat ilmassa.

Huh huh. Eiköhän tuosta saa jonkinmoisen katsauksen meidän nykyisiin päiviin =) 

Aivan ihana ja nauravainen ja iloinen ja onnellinen pikkumies tuo on <3 <3 <3 Äidin ja isin pikku poikanen <3
 
Jospa taas kirjottelis tällänen aktiivisempi vaihe kirjottelussa:)

Hansu on kyl ollut hurja kasvuvauhti teillä oma 2v ku oli keväällä yli 10cm lyhyempi ja viitisen kiloa kevyempi tosin on aika pienikokoinen.Ja hyvähän se on kun kasvaa:)

Mä tuossa oon miettinyt että eipä tuolla meidän neidillä tuu hirveemmin mitään tavujuttua tai muutenkaan puheeseem viittaavaa tuntuu tuo liikkuminen tosiaankin vain kiinnostavan liekkö puhe tulla myös vähän myöhemmin.Tuo 2v kun höpöttää jo kovaa ihan selkeesti puhuu toki ei kaikki sanat täydellisesti tuu mutta osaa välillä sanoa esim.siskon nimen missä r ja s.

Niin liikkumisesta niin meillä myös liikutaan tasojen viertä pitkin ja työnnellään tuoleja välillä myös kärryllä.nyt on jo muutaman kerran ihan muutamaksi sekunnksi päästänyt myös kädet irti eli seissyt ilman tukea:) 

Ulkoiltiin myös tänään niin et päästin marissanki nurmikolle touhaamaan vähän parempi varustus jalkoihin ja käsiin tarttis vielä saada sit olis hyvä:)

Aikaa menee nopeaan pian jo loppuu äippäloma ja marraskuun alusta täytyis osa-aika hommaa tehdä tosin lapset saa olla vielä kotona.Koitetaan järkätä niin et aina toinen kotona.Tammikuulle oon hakenu hoitopaikkaa jos mun työhommat vaan menee niinku pitää.Välillä om sellanen olo et mukavaa mennä välillä töihin välillä taas et ihan hirveetä laittaa tuo pieni tyttö alle vuoden vanhana hoitoon et olis niin ihanaa olla kotona vaan lasten kanssa.Mutta pakko vain töihin mennä ei oikein voi valita.


 
Ammy, sullahan on siellä varsinainen vauhtihirmu. Ehtii sinne ja tänne. :) Onneksi meillä vasta tuo isompi yltää uuninluukun tai apk:n kahvaan. 
Ja voi että mikä söpöläinen. ;)

Jiha, kyllähän tuo kasvu on ollut huimaa. Onneksi en lopulta jaksanut pallomahani kanssa lähteä joulunjälkeisiin alennusmyynteihin..olis tullut ostettua liian pieni toppahaalari tälle vuodelle kun 92cm:stä mietin. ;)
Ja ihan liian pian tuntuu aina tuo mamma"loma" loppuvan. Nyt tuntui vielä lyhyemmältä kun meni 2vkoa yli LA. Itse oonkin jo hoitovapaalla,kun 14.9. oli viimeinen päivä. Tammikuun loppupuolella sitten täyspäiväisesti töihin, kun mitään osa-aikamahdollisuuksia ei ole. 

Roope peruuttelee nyt jo ihan hienosti istumaan ja tänään huiskutteli ekaa kertaa kädet irti lattiasta hirmu käkätyksen säestämänä. :) Ja jotain matalaa vasten voi nousta polviseisontaan. Kohta pitää siis nostaa hiukset ylemmäs ponnarille, jotta niskasilmätkin saa 100% käyttöön. Varsinkin kun nyt on alkamassa lämmityskausi. Hiljalleen ollaankin jo koepesällisiä viritelty takkaan. Santtu poltti viime vuonna sormensa,nyt pitää koittaa skarpata ja vahtia poikia silmä kovana. 
 
Kun puhuitte teidän kaksi vuotiaista. :D
Meidän 2vee oli syyskuun alussa 87cm ja 12,9kg joten ei iso hänkään mutta jos itse olen 153cm ja 50kg, ei voi suurta odottaakkaan. :D

ammylla todella suloinen poika siellä <3

jiha meilläkin puhe jäi esikoisella täysin jalkoihin, ei vieläkään siis tule kuin yksittäisiä sanoja. Tää toinen (tyttö) on nyt alkanu höpötellä kun sai liikkumiset harjoiteltua.

Hansu79 meillä tosiaan olisi myös odoteltu 2,5vee asti puhetta mut kun on kauheat jonot täälläpäin puheterapeutille niin sen takia laittoi ajoissa lähetteen. Ja ihan hyvä niin. Vaikka nyt tuntuu että on alkanut tulla uusia sanoja pari ihan vähälle ajalle.

fjansku meidän tyttö oli 8kk neuvolassa 68cm ja 8,5kg joten ei iso meilläkään eikä kasvukontrollia tarvita. Toki meillä on muutenkin 10kk neuvola mutta ei täti ollut ollenkaan huolissaan tytön kasvusta. 'Enkä ole kyllä itsekään. Mä oon ite 153cm ja mies jotain 172cm että ei voi olettaa lapsienkaan olevan pitkiä.

Me ollaan nyt reissussa, ollaan oltu jo viikko ja sunnuntaina palataan kotiin. Ihanaa kun on muutakin tekemistä kuin olla vain kotona. Kerkeehän siellä olemaan. Täällä etelässä on mahtavat kirppikset, niitä oon kierrelly ja ostellu jo isompia vaatteita lapsille. :) Ja ompa sieltä itsellekin jotain löytyny.
Meidän lasten lempipuuhaa on muuten kun tekee syöttötuolista tuolin ja pyödän jossa on renkaat, isoveli työntää pikkusiskoa siinä. <3

Vauvakuume vain kasvaa. Kolmannen mä haluun!!! Mieskään ei ole kyllä kovin ehkäisyä halunnut käyttää. :) Mutta kierron tilanteesta ei ole mitään tietoa, pillerit lopetin silloin pari kk sitten, oudosti vuotelen silloin tällöin, saa nähdä milloin tasottuu.
 
Jotenkin itteeni jäi harmittamaan viime neuvolast se että heti ollaa et lapsel saattaa olla jotai vikaa ku on noin pitkä..ja vaikka ite kuitenkin tiedän että eihän meidän lapsist mitää pitkii kasvakkaan :(  Äiti kerto et Kotkas ois joku yksityinen et maksais päälle 40e neuvolakäynti sisältäen myös rokotteetkin.Ajattelin laittaa sen harkintaan,kun meit kuitenkin pompotellaan joka puolelle ni ennemmin maksaisin jostain asiantuntevast yms.
Ja tääl hyrrää vauvakuume hurjast,vaikka nämä kaks ovatkin viel pienii.Niin ihanaa katsoo ku nykyää hurjast pitävät toisilleen seuraa :)
 
Hemppa ja fjansku, on se lohduttavaa tietää ette ole yksin kolmoskuumeen kourissa. ;) 
Ja noista neuvolakäynneistä on itselle tullut välillä hiukan 2jakoinen olo. Toisaalta tuntuu huolestuttavalta kun pistävät lisäseurantaan mutta toisaalta hyvältä että asioita seurataan. Roopen päänympäryshän on taas jo normaaliksi luokiteltava eikä minimiehestä löytynyt mitään vikaa. Pää vaan alussa kasvoi hurjaa kyytiä. Ja varmaan isoveikkakin aukaisee sanaisen arkkunsa lopulta. :)
Pojilla saattaa olla hyvät saumat kasvaa pitkiksi vaikka mä olenkin 164cm hukkapätkä. Isi on 180cm ja mun puolelta löytyy kanssa pitkiä geenejä vaikka itse hävisinkin geeniarpajaisissa. Isä oli 193cm ja pikkuveljeni on jotain 189cm,isosiskon ryökälekin 174cm. Kunhan pojat vaan malttaisivat pitää räpylänsä alle 50,niin sais kenkiäkin helpommin. ;)

Me testattiin tänään fillarin peräkärryä tuplarattaina. Ajattelin, että kävelyvauhdissa testaan ensin miten pojat siellä keskenään viihtyy ja mitenkä Roope pysyy ryhdikkäänä. Ja ihan kivasti meni. 

Tässä on mun pienet kuin sardiinit purkissa. :)
http://aijaa.com/907wlV


 
Nyt se kai on tunnustettava että Roope alkaa jo olemaan iso poika. Eilen meinaan laskin pinnasängyn pohjan alimmalle tasolleen. Minimies alkoi esittelemään, kuinka pinniksessä ollaan ensin polviseisonnassa ja sitten lopulta onnistui hetkeksi ojentamaan jalat suoriksi. Jotta sitten uskallan nukkua joskus omassakin sängyssä isninöörin vieressä, ajattelin säätää sänkyä jo ennen ekaa klopsahdusta. 

Tänään tehtiin eka fillarilenkki niin että Roope oli ilman kaukaloa kärrissä, kylki kyljessä isoveljen kanssa. Pojat viihtyi hienosti eikä kypärän painokaan saanut minimiehen päätä retkottamaan. Sen kypärän hihnan säätöjä metsästäessä tosin meinas käpy palaa pieneltä. ;)
Lenkki jäi lyhyeksi, kun alkoi sataa. Mikäs hätä pojilla, mutta mä en ollut sadevaatteissa. Haettiin lopulta vaan paneelitestin muumivaipat perhekeskuksesta ja kaupasta tarjouksessa ollutta kanaa. Matkaa kertyi jotain 7km. Mutta jos rannikon alkutalvi on samanlainen kuin viime vuonna, fillarikelit jatkuu tammikuulle. Eli ehditään kyllä matkata monta kilsaa lisää. :)

Mä itse kävin tänään pitkästä aikaa verenluovutuksessa. Hymyilytti sitä verenlaskijaakin, kun kehotti ottamaan illan rauhallisesti. Rauhallinen kun on usein aika huono sana kuvaamaan meidän normiarkea,jossa tahtipuikkoa heiluttavat lauantaina 2wee täyttänyt juoksevainen isoveli ja perässä konttaava pikkuveikka kohta 9kk. ;) 
 
mekin aloitettiin viimeinki 8kk soseet, ja Ilona aloitti samantien ruokalakon. puuroa syö edelleen aamuisin ja iltaisin ja sitä menee iso lautasellinen, mutta ruokaa ei ole nyt kolmeen päivään suostunut syömään 1-3 tl enempää. eilen sain syötettyä 1/5 isosta purkista vuorottelemalla ruokaa ja maitoa, mutta tänään ei ottanut kuin yhden tl iltapäivällä. ilmeisesti nuo bonan 8kk ruoat on liian eksoottisia tälle nirppanokalle, joten haettiin tänään kaupasta vanhoja tuttuja 4-6kk soseita ja piltin vähemmän eksoottisia soseita. jospas nälkä saisi lakon loppumaan.

ollaan sairastettu räkätautiaki kahdessa erässä, eka taudin sai Ilona, sit ku hän parani, se tuli mulle ja sen jälkeen uudelleen Ilonalle. varmaan alkuperäisesti tullut isoveljen kautta koulusta. käytettiin korvatki näytillä eilen illalla, mut vasemman korvan punoitusta lukuunottamatta mitään korvatulehdukseen viittaavaa ei ilmennyt. ei saatu antibiootteja, vaan seuraillaan tilannetta, jos tulee kipeäksi, uudelleen lekuriin.

meillä Ilona nousee seisomaan pinniksessä, mut ollaan laskettu keskimmäiselle tasolle, mikä riittää vielä toistaiseksi. Ilona nukkuu nykyään jo 6h ekan pätkän, herää n. klo 3-3.30 ja nukahtaa vielä n. klo 4.30-5 asti, kunnes otan viereen tissille ja aamuun saakka. päikkäreitä ollaan nukuttu aamuisin yhdessä, koska mulla on vieläki ihan järjettömät univelat tuosta meidän molempien sairastelusta ja hampaidentulosta. en ole edes jaksanut tuota aamua unikouluttaa myöhemmäksi, on vaan helpompaa ottaa viereen herättämättä koko taloa.

 
fjansku, mua kans harmittaa toi neuvolan touhu välillä. Just esim. tohon pituuteen liittyen. Heti sanotaan että kasvaa miinuskäyrällä kun on vähän lyhyempi. Olen aina vain sanonut että kun katsotte äitiä, ette voi ihmetellä lapsen kasvavan miinuksella. Muutenkin nykyään ihmiset ajattelee helposti että jos ei oo "käyrä"lapsi tai "mallinkasvoinen", on varmasti jotain häikkää. Se ärsyttää suunnattomasti. 
Mä oon aina saanu katseita ja supattelua mun pituudesta. Olen muutenkin kasvoiltani nuoren näköinen niin aina ihmiset kattoo oudosti tai muuta kun kävelen kahden pienen lapsen kanssa tai olen baarissa!!! Omalla kylällä sitä ei tapahdu mutta heti kun meen muualle, alkaa tätä esiintyä. Monta kokemusta on meidän talon rakennusajalta, kun hoitelin asioita erilaisissa liikkeissä, täytyi aina ensin esittäytyä myyjille ennenkuin he uskoivat mun olevan oikealla asialla, luulivat tietysti että mitä toi teini tänne tulee jne.. Meni vähän aiheen vierestä mut haitanneeko tuo :D 

Tuosta yksityisestä neuvolasta, sinuna kuitenkin harkitsisin vielä.. Kyllä ne julkisella puolella mun mielestä asiansa osaavat ja alkavat tutkia jos on jotain häikkää tms.. Mutta ne tietyt kommentit vois jättää sanomatta. 

Hansu79, ootko puhunu miehelles kuumeesta? Mitäs hän on mieltä kolmosesta? ;D 
Tosi ihana kuva pojista, siellä vierekkäin napottaavat. Ja olen lukenut sun päiväkirjoja, tosi kivasti kirjoitat, sitä on mukava lukea. :) Itsekin aloitin blogin päiväkirjana itselle, se ei ole julkinen enkä tiedä haluanko sitä koskaan julkaista. 
Mä en oo miehelle vieläkään puhunut kolmoskuumeesta, pelkään että isku tulee vasten kasvoja ja mies kieltäytyy totaalisesti vaikka tilannehan on se että ehkäisyä ei tosiaan ole käytössä ja mies kyllä tiedostaa mun kuumeen... En tiiä miksi sitten pelkään mahdollista totuutta asiasta. 

Della_79, pikaista paranemista teille! Syksy on kyllä kurjaa aikaa kun kaikki flunssat iskee varmasti peräkkäin joten sairastelua on tiedossa parhaimmillaan kuukausi putkeen. Varsinkin lapsiperheissä. 

ON: Meillä on laskettu myös pinnasängyn pohja tuossa pari viikkoa sitten alimpaan asentoon, tyttö alkoi keikkua siinä laidan luona niin uhkaavasti etten halunnut odottaa ekaa kupsahdusta. Meidän sänky oli silloin vielä vieressä joten ei suurta pudotusta ois tullu mut nyt vaihdoin makkarin järjestystä ja meidän sängyn ja pinnasängyn väliin jäi puoli metriä joten se ei ois ollu enää mukava pudotus. 

Minusta on kans alkanu tuntua että meillä ei enää vauvaa ole. Emilia kävelee tukia vasten jo hyvin ja viihtyy näin ollen yksin pitkiäkin aikoja tai sitten leikkiivät veljen kanssa yhdessä, kumminkin, aina kun ollut sellainen äidin sylivauva, siitä ei ole enää tietoakaan. :( Ja sekös on saanut vauvankaipuun mun mieleen. 

Paljon olen miettinyt käytännössä sitä jos meillä olisikin kolmas lapsi, joitakin sovellettavia juttuja on mielessä mutta just vaihdettiin autokin isompaan johon varmasti mahtus se kolmaskin. ;D 

8kk soseet on tehnyt meilläkin jonkinnäköisen lakon niinkun dellan tyttö. Heti alkaa tyttö yökkiä ja kääntelee päätä pois ekan lusikallisen jälkeen. Mustaakseni esikoinen otti aika hyvin vastaa karkeemman ruoan mutta tämä tyttö ei kyllä varmasti suostu niitä helpolla syömään. Välillä olenkin antanut niitä 6kk soseita ettei ihan kuihdu koko tyttö. Harjoittelu siis jatkuu. 

Meilläkin sairastetaan. Tai minä ja Aleksi ollaan kipeitä oltu jo kolme viikkoa, onneksi Emppu ei oo vielä tautia saanut eikä mieskään ole pahemmin sairastanut. En tiiä, miks me sitten ollaan esikoisen kanssa jatkuvasti nuhassa. Mikä tätä pitkittää. 

Oltiin tosiaan reissussa viikko, nyt oltu pari päivää kotona ja on tää vaan ihanaa palata kotiin vaikka mukava oli olla vähän lomallakin. Kiertelin kirppareita ja voi että siellä on söpöjä vaatteita tytölle, tulihan miihin upotettuakin rahaa ihan mukavasti. Vaikka just nyt pitäis säästää kun vanhempainvapaa loppuu 13.10 ja tippuu raha ihan minimiin... 
 
Ja öistä vielä.... Meillä syödään edelleen yöllä pari kertaa. En oo vaan jaksanu alkaa pitää unikoulua kun tiedän että tyttö ei helpolla luovu tissistä. Ajattelinkin nyt ens yönä kokeilla antaa tuttipullosta vettä kun hän olisi tissiä vailla.
Saa nähdä montako minuuttia raaskin huudattaa ennenkuin hellyn ja annan tissiä. :D 
 
Vähän myöhässä tuun mukaan ketjuun mut eipä sen varmaan väliä :) Elikkä täällä 1.1. syntyneen poitsun mami :) Meidän synnytyksen kesto oli 10,15h, ponnistusvaihe siitä 12 min :) Ilokaasun ja epiduraalin voimalla, alatiesynnytys :) Poika nukkunut alusta asti todella hienosti. Ensimmäiset 3kk herättiin kerran yössä syömään (aina klo 03) :) 3kk eteenpäin vaihdettiin tuo maito tuttiin ja 5kk eteenpäin me ollaankin sitten nukuttu ihan koko yö :) Päivässä nukutaan vielä kahdet päikkärit ekat klo 11 ja toiset klo 18. Meillä istutaan tukevasti, noustaan tukea vasten, kiivetään ylös esim. sohvalle, kävellään tukea vasten jne :) Päivässä syödään 2 kertaa perunaa ja kerran hedelmää, aamu ja iltapalaksi puuroa. Päivässä menee tällä hetkellä n. 700 ml maitoa. Plus sitten välipalat jolloin päästään tätä sormiruokailua harjoittelemaan juuri opitulla pinsetti otteella :D Välipala meillä yleensä banaania, mandariinia tai omenapaloja (ilman kuoria) tai sitten syödään ihan lusikan avulla viilistä josta on nyt juuri viime päivinä tullut meidän herkku (siis juuri ollaan aloitettu viiliksen antaminen) :)  Harrastetaan muskaria ja värikylvetään, molempia kerran viikossa. Viimeisessä neuvolassa joka oli siis kuukausi sitten pojan mitat olivat 78cm ja 11250g sekä pääppä mittä 48 :) Isomies siis jo <3 Tää oli tälläinen "lyhyt" tiivistelmä pojusta :)

Onko muita muskarilaisia/värikylpyläisiä? :) Ollaanko teillä tykätty? :)
 
tervetuloa tänne Enah!

me käydään Ilonan kans muskarissa ja ollaan kyl tykätty (tai ainakin äiti tykkää, vaikkei musiikki- ja laulutaitoinen olekaan :D). vaihdettiin muskariaika aikaisemmaksi, koska edellinen ois ollut klo 11.20-12.00, mikä sotki meidän ruoka- ja päikkysysteemin ja nyt on sitten klo 10.15-10.45, mikä sopii paljon paremmin. Ilona tykkää, kun saa imeksiä marakassia ja rytmikapuloita ja lauleskelen muskarilauluja myös kotona ja ilmeestä päätellen tyttö tykkää.

muut vauvat on pienempiä meidän muskariryhmässä, mutta eipä se menoa haittaa. Ilona tykkää etenkin piirileikkiosuudesta, kun äiti heiluttaa ja pyörittää kunnolla sylissä (tyttö on niin vauvajumppavauva ja käydään siis myös jumppaamassa kerran viikossa).
 
Tervetuloa Enah! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan ;)

Nyt on jääny mun kirjottelu tosi huonolle tolalle, anteeksi siis siitä.. Nyt otin itteäni niskasta kiinni ja yritän lueskella kaikki lukematta jääneet jutut tässä, kuitenkin hirmu ihana lukea muiden kuulumisia ja vauvojen kehityksiä <3 :)

Meillä oltiin nyt sairaana maanantaista asti, tänään ensimmäinen terve päivä. Ajattelin ensin että vauvarokko ja odotinkin tänään näppylöitä vaan ei niitä tullu. No, pääasia että kuume laski ja ohi meni, hurjalta se tuntu ku tytön kuume huiteli 39 tienoilla ja oli tosi väsyny ja aivan totaalisesti ei-oma itsensä! Surkeaa katseltavaa suorastaan :(
Tänään on ollut iloinen oma itsensä taas ja kyllä on helpottunu olo :)

Meillä tehdään kovasti hampaita, nyt on alhaalla edessä 3 ja ylhäällä edessä 2 ja luulen että kulmaan tulossa seuraava. Jännä miten minä ja neuvolatäti epäiltiin sillon alussa että tyttö tekee kulmaan ensimmäisen hampaansa, vaan eipä tehnykkää, patit siellä on edelleen, mutta mitään ei näy :D

Tyttö liikkuu omalla tyylillään, ryöminnän ja konttauksen välimuodolla :) Nousee välillä konttausasentoon kyllä muttei liiku siitä mihinkään. Isänsä ei kuulema kontannu ollenkaa joten jää nähtäväksi miten tyttö päättää tehdä.
Istuu erittäinki hyvin jo, ilman tukea, selusta kylläkin pitää aina varmistaa, muuten saattaa nakata ittensä vauhilla selälleen.. Istumaannousua harjottelee kovasti, varsinki unissaan!

Porinaa kuuluu jatkuvasti, tyttö onki yhtä papupata ku äitinsä ja isänsä :) Tavujokeltelua on ollu jo jonkin aikaa ja se on tosi hauskan kuulosta :D Kyllä sieltä ihan selkeet iskä ja äiti on tullu, ainaki isin ja äitin mielestä :D Ja taitaapa meilläki tuota ämmämmäätä kuulua :)

Yöt on ihan pikkusen rauhottuneet, nukkuu jo useamman tunnin yhtäsoittoa, ilman että tarvis parannella asentoa ku on pinniksessä poikittain jumissa :) Välillä täytyy nostaa viereen niin siinä sitten posottelee tyytyväisenä aamuun asti. Yleensä juo maitoa vielä k. 5, joskus jaksaa nukkua 8 asti ilman. Parempi että juo k. 5 ja nukkuu 9 asti ku että herää vasta 8 maidolle eikä nuku enää :P :D

Kaks kertaa viikossa käydään kerhossa (perhekerho ja MLL-perhekahvila) ja Emma on ku kala vedessä :D Hirveesti siellä kalkattaa ja naureskelee ja yrittää kommunikoida muiden vauvojen kans :) Tykätään ihan hirmuna! :)

Täällä kans vauvakuume nostaa päätään. Raskaustestinki tein ku kuvittelin et menkat ois olleet myöhässä nii täytyy myöntää et pienoinen pettymys oli ku näytti negatiivista, no ehtiihän sitä :D
Serkku osti ennen raskauttaan tukkupaketin ovulaatiotestejä (joku ihme tarjous) ja aiko antaa mulle osan niistä ku seuraavan kerran nähdään (parin vkon päästä) niin taidetaan ottaa miehen kans ne käyttöön ettei tulis kovin suurta ikäeroa sisaruksille :)

 
Pakko hehkuttaa tänne. Ollaan harjoteltu omaan sänkyyn nukahtamista.
Ensimmäinen ilta: Huutoa, silittelyä ja rauhottelua 1,5 tuntia.
Toinen ilta: Huutoa, silittelyä ja rauhottelua 20min.
Kolmas ilta: Huutoa, silittelyä ja rauhottelua 5min
Tänään eli neljäs ilta: Silitys, hyvän yön toivotus jonka jälkeen yksi huuto eli n. 5 sekunttia, ähinää ja nukahti!

Ihanaa!
 
Hannan, aika hienosti kyllä mennyt tuo harjoittelu. :)

Eyewink,mukavaa kuulla sustakin välillä. Ja toivottavasti pikku2 tarrais sitten kohta kyytiin. :) 

Enah,onpas teilllä tosi pitkänhuiskea nuori mies. Mullekin olis kevannut tuo 1.1. Roopen synttäripäiväksi. ;) Mutta sitä sain mitä tilasin, LA oli siis jo jouluaattona ja hartain toiveeni oli että vuosi ehtis vaihtua ennen synnytystä,ehtipä sitten loppiainenkin tulla ja mennä.. :D 

Hemppa, isäntä on tietoinen mun kuumeesta. Vastukseksi kysymykseen että onko isin kanta kolmanteen absoluuttisen,ehdottoman varma ja jyrkkä ei, sain että ainakin tällä hetkellä kyllä. Näissä kahdessa on kuulemma kädet ihan riittävän täynnä työtä ja lompakko alvariinsa tyhjä. Eli siis kuitenkin ehkä?? ;) Onpa sitä pari kertaa lipsahtanut ilman sukelluspukua touhuilemaankin... 
Ja mukavaa että oot käynyt lueskelemassa päikkyjä. Niiden kirjoitteluun kuluvan ajan vois tietty käyttää hyödyllisemminkin. :) 

Della_79, toivottavasti olette jo paranemaan päin. Mä odotan jo kauhulla poikien hoidon aloitusta, ollaankohan vielä juhannukseen mennessä saatu kaikki flunssat häädettyä mökistä. :/
Meilläkin tökki alkuun nuo 8kk ruoat ja räkätaudin aikaan niille tuli hetkeksi aikalailla täysstoppi. Nyt taas uppoavat kuin mummo suohon. Jos sitten joku tökkii, niin siinä on perunamykyjä. Osa niistä on mun mielestä välillä aika kovia näille suht hampaattomille pienille. 
Mutta alussa jouduin tosiaan hiukan houkuttaan Roopea syömään niitä 8kk juttuja. Laitoin jotain lempparikasvissosetta mukaan, ensin 50-50 suhteella ja siitä hiukan sileää vähennellen kunnes koko ateria meni karkeampana. 
Ja nyt kun pakkasesta kaivoin loppuja omatekemiä soseita jotka olivat aika löysiä, "suurustin" niitä maissinakuilla joista osan jätin klönteiksi. Hyvin minimies niitä "pureskeli", nyt oon jo uskaltanut antaa ksylitolipastillinkin kokonaisena. Sen verran hyvin on oppinut ruokaa siirteleen suussaan eikä enää yökkäile. :)


Ja meillä oli tänään aamuyöstä iloinen uneton. Kuudelta luovutin ja nousin ylös, kun 4:40 pölinän ja lelujen kurittamisen aloittanut minimies pirityi isin kotiintulokolistelusta lopullisesti. Napotti katsella isin kanssa simpsoneita kun mä kohottelin ÄO:ta kahvin voimalla. Sitten jatkoi pikku2 parissa,kun isi meni nukkumaan. Meidän pieni tv:n orja. ;)
Puol8 iloinen unettomuus vaihtui tikkuiseksi väsymykseksi ja saatuaan 2dl tuutia nukahti salamana. Nyt sitten katsellaan mitä päivä tuo tullessaan, uloskaan ei varmaan päästä kun sataa vettä. Toisaalta eihän huonoa keliä olekaan, on vain vääränlaista pukeutumista. ;)
 
Hansu79, Olen kans huomannu nyt ton merkityksen, ettei ole huonoa keliä vaan huonoa pukeutumista. Ennen oisin kattonu ulos ja todennu "siellä sataa vettä, en lähekään ulos." Nyt katon ulos ja ajattelen, että siellä sataa vetä, pitää siis laittaa ulkohousut ja kumpparit jalkaan. Sen verran helpompia meillä on ulos nukutukset, että sinne tulee lähdettyä melkein säällä kuin säällä :)
 
Meidän pieni mies sai eilen illalla ensimmäistä kertaa elämässään iltapalaks puuro sijasta leipää :D Ja ilmeisesti oli niin hyvää kun ois syöny vieläkin enemmän (annoin 1 viipaleen). Pikkuhiljaa aletaan nyt jo harjottelemaan ihan noita normaali kotiruokia ei niin soossattuna (siis ollaan tähänkin asti syöty mutta lähes täysin mausteetonta nyt on otettu mausteita mukaan ja sileämpää enkä nyt tarkoita ihan sileää sileää :D). Mä niin rakastan tota poikaa enkä pystyis enää kuvittelemaan elämää ilman <3 Meillä siis on nyt käynnissä myöskin toisen pienen yritys :) <3

Hansu79: Heh :) Joo ollaan pitkiä, jo 2 kk iässä jouduttiin pituus seurantaan kun kauhee pyrähdys oli sillon jo tullut :/ Mut nyt on pikkuhiljaa tasottunut :) Meillä oli vähän sama sillon :D Sanoin miehellekkin et perkule mä en lähe sinne ennen kun kello on yli puolenyön :D (5 min matka synnärille, yöllä tuli lähtö. Tosin niin kun se nyt ensisynnyttäjällä vaan luiskahtais ulos :D) No mut saittepa ainakin 2012 vuoden puolelle  


Meidän pieni-mies loppukesästä <3
 
Enah, kadehdittavan lähellä sulla tuo synnäri. Mä en olis kyllä uskaltanut vetkutella,jos olis lähdön merkkejä alkanut kuulumaan uudenvuodenaattona. ;) Tuolla LA joulukuussa 2011 löytyy synnytyskertomus Roopesta jos kiinnostaa lukea...ihan riittävän kiire tuli lopussa. :)
Ja ihan vauhdikkaastihan sullakin on esikoinen tullut maailmaan. Mulla kesti 7h,silloin ehdin sentään sairaalakuteisiin. :D
 
Mahtavaa miten paljon tullut tekstiä! :) 

Enah; tervetuloa! Kivan kuuloinen synnytys ollut teillä. :) Teidän arki kuulostaa ihan meidän esikoisen vauva-ajalta. *haikeana* muistelen... 
Ja onhan sielläkin pojalla kokoa, taitaa nää pojat kasvaa nopeammin kuin tytöt. 
Ihanan näköinen pikkumies kuvassa <3 

Mä just yhden kaverin kanssa puhuin muskarista, mut todettiin että se on aika kallis täälläpäin. Varsinkin kun nyt jään pienen rahan varaan niin en taida kehdata maksaa kahdesta muksusta sitä muskaria joten päätettiin kaverin kanssa rueta käymään perhekerhossa näin aluksi. Esikoinen kaipaa muuta lapsiseuraa kun kotona ollaan oltu hänen syntymästään asti joten se perhekerho vois olla hyväkin juttu. 

Paljoko teillä muilla maksaa muskarin vuosimaksu/lukukausimaksu? 

eyewink; kiva kuulla sustakin. :) Oonkin miettiny, missä olet. 
Toivotaan että pikkukakkonen tärppäisi pian. :) Ja sielläkin arki kuulostaa kivalta. 

Hannan; mahtavaa, harjoittelu on tuottanut tulosta. Eikä ole siis kauaa tarvinnut taistella. Meidän pitäis kyllä alkuun päästä eroon yösyömisestä, sitäkin vielä harrastetaan 2-3kertaa yössä, veikkaan kyl et voi olla hampaitakin tulossa kun yöllä itkeskelee välillä. 

Hansu79; eihän toi sun miehen vastaus nyt jyrkkä ei:kään ole! :D Jos tuosta voi jotain tulkita... Luulempa että siellä miehenkin mieli saattaa muuttua. Mä ajattelin että josko tänään miehelle puhuisin tästä ainaisesta kuumeesta joka ei todellakaan häviä ennen ku saan sen nyytin! Juuri alkoi menkat ilmeisesti, johan tuo oli aikakin. Sillon heinäkuun alussa lopetin pillerit ja nyt tuli vasta ekat kunnolliset menkat. Kylläkään maha ei ole kipeä niinkuin mulla aina eka päivä on ollut. Että tiedä sitten. Raskaana en ole, testejäkin olen muutama ehtinyt tehdä :D 

Vieläkö muuten imetät? 

Ihania varmaan tollaset aikaiset herätykset. Onneks meidän lapset ei herää ennen kahdeksaa ja nukkuisi siitäkin varmaan pidempään mut mulla on herätys soimassa, muuten se päivä venyy illasta eikä meillä jää miehen kans aikaa olla yhtään kaksin. :) 

Maitotuotteista: Esikoiselle aloitin jo lehmänmaidon 10kk iässä jo juomanakin vaikka ohjehan on että 10kk iässä voi rueta tekee ruoat tavan maidosta ja 12kk iässä juomana. Aloitin kuitenkin varovasti ja täysin lehmänmaitoon siirryttiin 11kk iässä joten ajattelin toimia samoin nyt toisen kanssa. Tietenkin olettaa ettei oireita tule. Esikoiselle taisin 8-9kk iässä aloitella jogurtit (maustamaton) joten pitäisi tytöllekin alkaa pikkuhiljaa antaa jogurttia. 
 
Takaisin
Top