Tammikuiset turinat

Kävimme tiistaina avopuolisoni kanssa ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Meitä jännitti ihan sikana ja pelotti,koska viime vuonna helmikuus mun piti olla 10rv+3 raskaana mut ei kuulunu sydänäänejä ja raskaus oli keskeytynyt 7rv+4.. Jännitimme että entäs jos ny ei taaskaan kuulu mtn.. Mutta onneksemme vauvan sydän löi kuuluvasti ja kunnolla :) nyt odotamme ultra-aikaa joka on 31.01.

Saimme kuulla tänään et olin  9rv+6 ja La on 10.08.2011 <3

joten siis nyt jo 10rv+1.. aattelin kirjoittaa tän ku tuol neuvolakuulumis-sivul ei paljoo kettää näy eikä elokuiset odottajat 2011.. ois niin kiva jakaa kokemuksii.. mulla täl hetkel iltaisin pahoinvointia ja heikotusta :/  mut muuten on kaiki iha hyvin <3

Kiva et kuului sydän äänet ;) Mulla oli tänään pojan 8kk nla, ja siin samal kysäsin et voiko se kokeilla sil doppleril mahaa et kuulusko mitää ku epäilytti koko raskaus (:D) mut ku viikkoi oli 9+5 ni sano et voi olla ettei kuulu, mut sit lopulta kuuluikin, voi että ne on kyllä ihania ääniä <3 Ja Isi ja Jimikin sai kuulla ne :)
Nyt oon mielissään, ja hyvil mielil voi ultraa odottaa viel pari viikkoa

Moikka taasen.

koitan päästä teidän seuraan mukaan ja ahkerasti kirjoittamallahan sitä väkisten tutustutaan toisiimme. Samassa tilassa ollaan niin vertaistuki on aina hyväksi. emoticon

Aikaisemmin sanoin etten mene np-ultraan. Nyt on sit mieli muuttunut ja  ultraan on aika 20.1 hassua miten ajatukset muuttuu ihan koko ajan sama minkä asian suhteen.

Idaho: Mulla ihan samanlaista, vatsa on aamulla ihan normaali mut päivän aikana isonee. välillä toivoo et voiko tää olla jo raskausmasua vai mikä tää epämääräinen möykky on tossa alhaalla. emoticon

Kurja lukea et monella on etovaa oloa ja oskari kyläilee tiheesti vaikka ihan normaaliahan se on alkuraskaudessa mutta kurjaa silti. Itsellä on oikein huono omatunto teidän puolesta ko mulla ei ole sit minkäänlaista etovaakaan oloa ja väsymystäkään ei juurikaan ole ollut, silmiä väsyttää mut ei sen enempää tosin tällähetkellä olen vain kotona ko ei ole töitä voisko se vaikuttaa asiaan niin paljon et virtaa riittää.Tänäänkin leivoin sämpylöitä aikani kuluksi.

Nia: täällä myös toivotaan et alkaisi jo näkyä oikea raskaus. olis kiva nähdä tuttavien ilmeitä ja uskaltavatko kysyä tilasta ko meillä mun vanhemmat ja tuttavat tietävät (kiitos äidin suuri suu) mut miehen puolelta en usko tietävän kenenkään. mies meinas ettei kerrota ennenkö huomaavat. emoticon

Kaikkea hyvää muillekkin odottaja sisarille ja toivottavasti pian huonot olot ja väsymykset väistyvät tieltä ja saatte nauttia raskaudesta ihan oikeasti. emoticon

Moikka!

Terhituulille jaksamista, en voi edes kuvitella millaista olis hoitaa vielä lasta samalla kun itellä on kaamea vellova olotila ja yrjö lentää..Itselläkin on ollut jo useamman viikon sellainen olotila mistä Niakin taisi mainita, ettei ole liiemmin jaksanut kirjoitella, saati sitten tehdä mitään muuta. Viimeiset neljä viikkoa olenkin maannut sohvalla, tällä viikolla jo joululoman jäljiltä sentään töissä! Täytyypä sanoa, että ihme kyllä työnteko on piristänyt kummasti. Tosin mulla on maksimissaan kuuden tunnin mittaisia työpäiviä tässä jaksossa, se helpottaa tietysti jaksamista.

Taisin siitä jo aiemmin mainita, että nyt alkaa vihdoin elämä voittamaan, eikä pariin päivään ole tarvinnut päätä pönttöön työntää.  Useammat ruokalajitkin alkavat jo maistumaan, myös tuoreet vihannekset ja hedelmät! Noita en ole voinut syödä banaania lukuunottamatta moneen viikkoon, onko muilla ollut tällaista terveellisen ruoan etovuutta? Olen ihmetellyt sitä, että esimerkiksi appelsiinista todella on aiemmin lentänyt laatta, samoin kuin esimerkiksi viinirypäleistä ja salaatista. Olin kuvitellut että tuollaiset raikkaat aineet saisi hyvän olon aikaiseksi.

Hih, huomaa taas että kun olo alkaa parantua niin nää viestitkin pitenee...
Onkohan maa jo palannut lomilta? Kiinnostaisi kuulla miten Aasian kiertäminen on alkuraskauden vaivojen lomassa sujunut! Mukavaa viikonloppua kaikille!

Hei Dindi
Muistuipa mieleen että viime raskaudessa ajattelin myös selviäväni ilman pahoinvointeja, eli toisin siis kävi ainakin mulle :D
Pahoinvoinnit alkoi joskus viikon 20 tienoilla, muttei onneks kestänyt kun kuukauden tai pari. 
On nää raskaudet niin erilaisia, ettei ikinä tiedä mitä odottaa.
Onnea sinulle että selviäisit ilman pahoinvointejaemoticon

Minäkin ihmettelen miten te jotkut käytte noin usein tai aikaisin ultrassa? Käyttekö yksityisellä vai missä?

Minulla ensimmäisellä neuvolakäynnilla vaan juteltiin neuvolatädin kanssa ja täyteltiin tietoja. Neuvolatäti laittoi lähetteen np-ultraan joka onkin sitten ensimmäinen ultra! Aikakin sinne tuli eilen ja se on 24.1...huh että jännittää ja pelottaa ihan vietävästi. Täälä on nyt menossa 10+5.

Väsymystä tääläkin on hurjasti. Tuntuu että työpäivän jälkeen on ihan poikki. Iltaisin on valmis menemään nukkumaan jo yhdeksän aikaan siinä missä ennen tuli pirteästi valvottua puoleen yöhön. Nytkin tässä koneella vain nuokun :D

Mulla ei masu vielä kunnolla näy, ehkä kasvanu hieman, mutta näyttää lähinnä siltä että olisi muutaman kilon lihonut. Mikä on ihan mahdollista joulutankkauksen sekä jäätelösantsaamisen puolesta :D
Ihan odottelen sitä raskausmasua :) niin ja potkuja jotta voin luopua näistä vainoharhoistani mitä tuo ultra toi tullessaan. 

Mulla on helpottanut pahanolon kanssa, ja on huomattavasti helpompaa esikoisen kanssa ku jaksaa puuhastellakin jotain. Mutta sympatiat ja voimia niille joita se vielä riepottelee!

Yksityisellä suurin osa meistä on varmasti käynyt ultraamassa.. Maksaa 50 eurosta jopa 200 euroon (pyöristettynä).. Riippuu paikasta ja varmaan paikkakunnasta.. Joissakin kunnissa on alkuraskaudessa lääkärineuvola ja joillakin siellä ultrataan. Turussa tämmöistä käytäntöä ei ole..

Ensi viikolla sitten tilaan rakenneultraan ajan.. Johon on kyllä vielä pari kuukautta aikaa. Kait se on hyvä tilata ajoissa. Aattelin jossain viikon 16 tienoilla mennä kuunteluttamaan noi sydänäänet. Ku meillä ei siis ole tässä välissä neuvolaa ollenkaan uudestisynnyttäjillä. Sokerirasitukseenkin pitäisi jo aika varata.. En ihan vielä ota, ku tätä huonoa oloa on ollut.. Ja ku ei kerran saa syyä mitään.

Nyt sit oottelemaan et liikkeet alkais tuntua.. Jostain kuullut, että vois jo tuntea ne viikolla 15, ku ei oo eka raskaus..

Noniin.. Täytyypä mennä kuskaamaan pissanäyte labraan..

idaho: Täällä sama juttu neuvolakäyntien kanssa.  Np-ultran jälkeen mulla on 1.2. lääkärineuvola ja seuraava sitten huhtikuun puolivälin hujakoilla...  Jos ei ala potkut tuntua niin sitten käyn minäkin kuunteluttamassa sydänääniä välillä.  Inhottavan pitkä tauko kyllä!
Ja sitten hehkutusta, saatiin lapsenvahti sittenkin joten mieskin pääsee ultraan mukaan, jee!  Hirveen äkkiä aika on nyt kuitenkin tuntunut menneen kun siihen ultraan on enää vajaa 2 viikkoa.  Esikoisen kohdalla tuntui kestävän ikuisuuksiin.  Mutta mä olenkin semmonen "mulle kaikki heti" -ihminen.  Nyt kun on täystyöllistetty 24/7 ton pojan kanssa niin ei ehdi pyörittelemään peukaloita.  Ja niin, onneksi se odotus tosiaan kestää niin pitkään, ensimmäisen lapsen syntymä on niin totaalinen elämänmuutos että siihen pitää valmistautua kunnolla ajan kanssa.  Mulla ainakaan ei ollut aavistustakaan mitä kaikkea lapsi tuo tullessaan <:)

Kiitos tsemppauksesta  Moon :)

Me saatiin kanssa hoidettua niin että anoppi tulee synnärille mukaan niin pääsee mies kattelemaan tuota nuorimmaista :) ja sovittiin että sama käytäntö uusiksi nyt 25.1. 

Oletin kanssa kaikenlaista kun esikoista ootettiin että millaista se vauva arki sitten on. Mutta se oli niin paljon enemmän emoticon

Moikka.

Minä en ole paljoon kirjoitellut tänne. Itsellä ensimmäinen neuvola takana joka oli 5.1. siitä ei jäänyt oikeen mitään käteen. Tai no kasa lappuja :D Ei yrittänyt kuunnella sydänääniä, enkä tajunnut edes ehdottaa moista tuli siinä niin paljon asiaa.
Ensimmäisen ultran aika tulee kuulemma postissa kotiin. Itse en ole vielä käynyt missään ultrassa ja todella epätietoinen olo, jotenkin nyt kun näin "pitkälle" odottanut (9+1) niin maltan varmasti odottaa vielä. Ei hirveästi ole tuota ylimääräistä rahaa laittaa yksityisille ja täällä Helsingissä ne taitavat olla aika hintaviakin.

Minulla oli aivan järkyttävää pahoinvointia viikoilla 7-8 nyt on ollut monta päivää, ettei ole juuri edes oksettanut ja on pystynyt jo syömäänkin. Nivusissa tuntuu painetta välillä ja ajoittain vielä pintä nipistely vatsasta.

Emme ole vielä kertoneet asiasta vanhemmille tai muille sukulaisille. Paitsi minun siskoni ja kaksi serkkua tietää tästä ja muutama kaveri. En halua hehkuttaa tätä raskauttani hirveästi ennen, kuin tiedän itse missä mennään varmasti. En ole tosiaan tehnyt muuta kuin kotitestin, ei vielä ole otettu edes verikoetta..

Välillä ei oikein osaa edes ajatella että on raskaana kun mitään konkreettista ei ole nähnyt vielä. Sitten kun on ultrakuva kädessä niin varmasti tulee jo vähän turvallisempi olo. :)

Josko mä nyt onnistuisin tänne kirjottamaan, kahdesti jo tarinoinut hirveän stoorin. Ekalla kerralla peruuta nappia ja toinen ei vaan ilmestynyt! Mun lyhyt pinnani tässä alkuraskaudessa meinas heittää koko peen tietokoneen parvekkeelta veks sitten niin. Mutta nyt uusiks!

Itse kävin Helsingissä alkuraskauden uä:ssä 3.1. Vastasi jo tiedossa olevia viikkoja silloin 7+2 ja sydän sykki kovasti! <3 Kallista lystiä, mutta varmuuden halusin! Äiteellä ollut monta kohdun ulkopuolista ja siskolla monirakkulatauti ym. niin pelotti sitten, ettei mullakaan vois natsata. Näin nyt kuitenkin!

Tsemppiä pahoinvoiville! Itte ei ole tarvinnut pyrjötä kuin pari kertaa. Järin ei etovaa oloa ole sen kummemmin näkynyt.
Joku oli kirjoittanut, että terveellinen ruoka ei maistu :o Mulla just toisinpäin, mäkkiruoat tulee ylös kyllä samantien. Kotonakaan voi tehä mittää rasvasta, hyiii. Neljän viljan nalle puurosta on tullu mun lempparia nyt!

Nyt 18.1 tiistaina olis eka neuvola, jännittää kyllä! Vaikka ennemmin taitaa jännittää se eka ultra, ehkä sen saa sitten jo helmikuun alkuun :) Pääsisi mieskin näkemään pikku katkiksen!

Väsymys meinaa olla kovaa.. opiskelut pitäis hoitaa nyt keväällä valmiiksi ja saada sairaanhoitajan paperit. Opintotukee en nosta, niin töitäkin on pakko tehdä. Ja vissiin sukuvikaa alkaa pukkaa.. verenpaine on matala. Pitkin seiniä saa kävellä, jos kauan on pystyssä. Täytyy vissiin koittaa vähän rauhoittua töissä. Ehkä sekin siitä helpottaa. Onneksi tuo rintojen arkuus on alkanut helpottaa! Johan sitä on marraskuun puolivälistä kestetty! Ne pirulaiset on vaan alkanu kasvaa jo niin pal, että mistähän mää loppuvaiheessa rintaliivit haen, ku on nyt jo niin vaikeeta!

Joku olikin perustanut uuden ryhmän ja laittanut jo masukuvan! Samanlaista turvotusta täällä ja koko päivän. Ei edes aamulla oo hyvä. Aineenvaihdunta on sekasin ja vatta on koval ja argh, kaikkia ihania vaivoja. Jotai venymistä/löystymistä tuol on jo alkanu tapahtuu ku nyt on 2pv nippaillu välillä aivan saakelisti. Kyykystä kun ylös nousee ni hirveitä kipuiluja! Muilla ollut samanlaisia jo viikoil 8+6?

Oikein hyvää uutta vuotta muuten kaikille! Tuleekin mukava vuosi! :)

Heissuli :)

Mulla on nippaillut, se johtuu kohdin kasvusta :) Ja sama juttu täällä, ei maistu pizzat sun muut, hirveesti tekee mieli salaattia ja hedelmiä. Kaikkea raikasta. Salmiakki ja jäätelö tosin kummittelevat, välillä iskee ihan hirveitä himoja :D

Ja vatsa on täälläkin kovalla, en tie josko aloittais jonku luumukuurin jotta säästyis mahdollisilta pukamilta emoticon .

Tosi kiva Moon, että saitte lapsenvahdin!! Mäkin aattelin, etten mene tässä raskaudessa varhaisultraan, ku ei ehi aatteleen ees asiaa niin pal. No, toisin kävi ja nyt 200 euroa köyhempänä.. No, hyvän asian takia..emoticon

Juu, ei oikeen osannu millään tavalla aavistaa, et mitä se äitiys sit loppujen lopuks on. Ja vieläkin tulee semmonen olo, et onks mul ihan oikeesti lapsi!! :) (ärsyttää ku ei oo kunnollist hymiötäemoticon )

Samoja kipuja täälläkin ollut kuin Karolla! Ihan normaalia. Mulla on silleen, että hedelmät sun muut eivät aiheuta huonoa oloa, mutta niistä ei oo mitään apua pahoinvointiin. Silloin kun todella huono olo, niin täytyy syädä jotain rasvaista ja suolaista, että helpottaa hetkeksi.

Ummetusta täälläkin.. Ja siitä varmaan johtuu suurin osa tästä turvotuksesta.. Oon jo muutaman bona-luumusoseen jo syönyt. Täytynee hakea levolacia apteekista, niinkuin viime raskaudessakin..

Keuhkot sattuu.. Flunssaa siis liikenteessä.. Taas..emoticon

Vihdoin pääsen taas tänne purkamaan patoutunutta kirjoitustarvetta!emoticon Kirjoittelin jo juttuja ylös tuossa pari päivää sitten...

Voi Nia, kateeksi käy että voit nukkua iltaisin! Mä taas nuokun ensin töissä, ja kotiin tultua on pakko leikkiä esikoisen kanssa, ja lukea kirjoja ja pukea nukkea jne siihen asti kun mennään nukkumaan. Pahoinvoivana... Mä olen nyt mennyt joka ilta nukkumaan samaan aikaan tytön kanssa yhdeksältä, mitenkään muuten ei jaksaisi.

Idaho, yritä kestää. Pahoin voidaan täälläkin, tosin vatsa on nyt sen verran parempi, että voin jo syödä jotain illallakin (joskin eilen kävin jo maate mentyä yökkäämässä tyhjää vatsaa ulos). Ja päivällä voin jo pureskella salmiakkipastilleja, mikä on IHANAA! :)

Mulla ainakin viimeksi meni verokortin tiedot suoraan verovirastolta Kelaan, ja käsitääkseni ne käyttää sitä ja lisää siihen vaan sen 2%. Mikä on musta vähän epäloogista, koska tulothan yleensä pienenee kun jää vanhempainvapaalle, mutta näin se lienee. En jaksanut alkaa lähetellä sinne uusia verokortteja. Tulipahan kivat veronpalautukset. :)

Hei Moon, kiva että teille järjestyi hoito ultran ajaksi, mutta tuli vaan tuossa aikaisemmin mieleen, että mikset olisi hätätilassa myös voinut ottaa esikoista mukaan ultraan? Kyllähän 10-kuinen siellä hyvin mukana menee, isän sylissä. Mutta jos hoitaja on niin onhan se varmasti mukavampaa kahdestaan.

Ja sitten omiin asioihin. Onko kellään ollut vielä supistuksia??? Mä huomasin eilen sohvalla maatessani, että pahus vieköön, kyllä se mulla vaan supistelee! Tuntui kuin joku olisi potkinut kohdussa, mutta eihän se katkarapu saa vatsanpeitteitä hievahtamaankaan vaikka kuinka yrittäisi. Tuntui tosi hassulta. Mäkin ODOTAN tosi paljon että liikkeet alkaa tuntua (joskus ikuisuuden päästä), niin sit ainakin tietää että joku siellä on. :)

Noi supistukset pelottaa siksi vähän, että kaverilla oli eka raskaus tosi helppo niinkuin mullakin, mutta sit toinen (juurikin 2 vuotta ikäeroa) oli tosi hankala, kun supisteli koko raskauden ajan niin että vikat 4-5kk joutui olemaan vähän väliä sairaslomalla. emoticon
(Täältä todella puuttuu kaikki perushymiöt!!! Toi on about ainoa ei-iloinen...)
Eli tietysti toivon että olisin tällä kertaa yhtä toimintakykyinen kuin viimeksikin, viimeiseen asti!! Sille oli hoitaja tuumannut, että ehkä kohdulla on niin tuoreessa muistissa synnytys, joten se innostuu supistelemaan liian aikaisin. Onko muilla supistuksia??? Ekassa raskaudessa mulla ei taatusti ollut vielä tässä vaiheessa.

Ai niin vielä, mullekaan ei tullut neuvolassa (1.käynti viikko sitten) mieleenkään pyytää kuuntelemaan sydänääniä. Toisaalta ehkä ihan hyvä, koska jos ne ei olisi vielä kuuluneet, niin olisin varmaan stressannut sitä sitten. Mutta pari viikkoa pitää vielä sinnitellä ultraan (28.1.). Täällä Espoossakaan ei taida olla sit toisen lapsen odotttajalle muuta kuin seuraava neuvola helmikuun lopussa, eli kuukausi siinä menee taas. Ja sit seuraava tapaaminen onkin rakenneultra. Onneksi ne liikkeet alkaa jossain vaiheessa tuntua, mutta mäkin käyn varmaan välillä kokeilemassa doppleria, jos alkaa ahdistaa :)

Mulla kun oli sillon 8+2 viikoilla se ultra niin se oli ainakin ihan neuvolassa. Kun jotkut on puhunut että on käyneet ekoja kertoja jossain yksityisellä. On varmaan paikkakuntaisia eroja, missä vaiheessa on ensimmäiset ultraukset. Mulla oli siis noilla viikoilla eka ja sitten seuraava on se seulontaultraääni viikoilla 12+1. Ens viikolla oon menossa labraan niihin verikokeisiin, joissa otetaan samalla down riski-kokeet ja ne muut HIVit ja hepat ja veriryhmä.

Tällä viikolla (huomenna tulee täyteen 10 viikkoa) oon ollut tosi väsynyt. En oo jaksanut iltaisin enää puuhastella oikein mitään kun on jaksanut töissä pakertaa eskarilaisten kanssa. Nyt viikonloppuna on pakko yrittää siivota kun tuntuu että koko mökki on ihan sekaisin. :) "Onneksi" tässä ei ole pyörimässä jaloissa mitään pikkuista, en tiiä millä voimilla olisin sellaista hoitanut. Tuossa ADHD-luonteisessa koirassa on jo ihan tarpeeksi. emoticon
Oon kyllä miettinyt, että jos/ kun joskus hankitaan vielä toinen lapsi niin ikäeroa saisi olla enemmänkin... En jaksais odottaa vauvaa pienen vauvan kanssa... Mutta suuri hatunnosto kaikille, jotka jaksavat!

Aurinkoista viikonloppua!

Tuli sitten perjantaina aika sinne np-ultraan. Se on 1.2. Ihanaa sitten vihdoin näkee mitä mahassa on. Nyt olen ruvennut vaan pelkäämään, että jos se niskaturvotus on liian suuri ja mitä sitten jne. Huoh.. Osaisipa sitä olla stressaamatta edes vähän aikaa. emoticon

Sonja: Mulla ei oo ainakaan vielä supistellut. Kerran aattelin et supisteli, mut meni ohi eikä oo sen jälkeen. Mä nyt oottelen, et kuin aikasten alkaa, ku viimeks supisteli siit viikosta 23 eteenpäin..

Täällä tullut nyt riesaksi väsymys. Tosin oon flunssassa ni sil on varmaan vaikutusta asiaan.. Töissä ei millään jaksais olla.. Eikä kyl tällä hetkellä kiinnostakkaan.. Nyt taas semmonen olo, et mikään ei kiinnosta. Tahtois vaan olla ja möllöttää..

Huono olo jo pikkuhiljaa alkaa helpottamaan..

Nyt ei oo oikeen mitään semmosta mitä odottais.. Siis niinku ultraa tai jotain.. Ku rakenneultra vasta parin kuukuaden päästä ja sitä ennen ei mitään neuvolaa tai mitään.. Jos ne liikkeet sit alkais tuntumaan..

Äääh... töihin täytyy tänään mennä.. Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!!

Meil ei oo tääl ku ne 2 ultraa mitkä kuuluu raskauden seurantaan neuvoloiden lisäks, mä kävin sillo toteamas raskauden omasta tahdosta yksityisellä ku oli alkanu suoraan keskenmenon jälkeen tää että onko kaikki ok.

Mä oon kans alkanu kelailee et kuin hitto sitä jaksaa ku esikoinen nyt 8kk vilkas poika, eroahdistus päällä ja vierastaminen et hoitoon ei kyl voi laittaa, siis vaik edes mummolleen. Ja muutenkin toi eroahdistus ku pitäs olla sylis koko ajan tai vähintää 2 metrin säteel pojast, sit ku käyt nopee hakee vaik paperii vessast ni parku alkaa :D Voi toinen, onse rankkaa kasvaa isoksi.
Mut onneksi on toi mieskin tossa josta on niin paljon ollu apua, ku hän on hoitanu nyt yösyötöt ja heräilyt, ja muutenkin osallistuu ton lapsen hoitoon ihan yhtä täysvertasesti ku minäkin :)

Meil ois joku puoltoist viikkoo ultraan, jänskättää! Ja sen jälkee tosiaa helmikuus neuvola+lääkäri.

Mul alko viimeks raskaus näkyyn joskus rv 20 jälkeen, et saapas nähä nyt kuin käy ;) mul on pitkä selkä niin se vauva piiloutuu kuulemma hyvin sinne selkään jolloin maha ei ihan heti ala näkymäänkää. Toisaalta ois kiva jos tääki alaks näkyy vast sillo joskus ku en halua mitää isoo mahaa muutenkaa ku on toi pikkupoika hoidettavana ja kannettavana täs koko ajan :D Mut katotaa vaa ni oon jo joskus rv 25 iha tuhdis kunnossa :P

Takaisin