Tammikuiset turinat

charlottez

Oman äänensä löytänyt
Ihanaa vuotta 2011 kaikille!!

Ajattelin aloittaa uuden yleisen keskustelun näin tammikuun kunniaksi! Ei tule turhan pitkää tuosta edellisestä!

Eli tänne voi jatkaa siitä mihin tuolla "elokuiset odottajat 2011" keskustelu jäi!

Näin on myös helpompi löytää jotain keskustelun pätkää sitten myöhemmin kun ovat kuukausiin jaettuna nämä yleisetkin!!


Onnea ja iloa kaikille uuteen vuoteen!
 
Hyvää uutta vuotta kaikille turisijoille!!emoticon

Täällä sairaslomaa haettu. Huonoa oloa pukkaa koko ajan. Jospa muutaman päivän lepo auttaisi.. Oli muuten todella komea lekuri...emoticon

Mä varasin ittelleni uuden ultran yksityiseltä..emoticon  Tuli semmonen olo, ettei kaikki ole hyvin.. Niin oman mielenrauhan takaamiseksi päätin tilata, vaikka maksaa maltaita. Maanantaina illalla olisi sitten aika. Hiukan alkaa jo jännittää.. Toivottavasti kaikki hyvin..

WandaCat: Mä en uskaltais ikinä muuttaa ulkomaille.. Pitääks paikkaansa, et siel on vähän kalliimpaa ku Suomessa? (ei oikein liity nyt raskauteen)

Neuvolasta soittivat.. Mulla oli viime raskaudessa raskausajan diabetes. Ei tarvinnu mitään pistoksii.. Nyt sit joudun jo viikoilla 12-16 sokerirasitukseen.. Turussa kaikki yli 25-vuotiaat joutuu/pääsee automaattisesti sokerirasitukseen.. En todellakaan odota innolla tätä.. Ällöä juomaa..emoticon

Noh.. toivottavasti pääsen noille viikoille asti..
 
Miten susta siltä tuntuu ettei kaikki osikaan hyvin? Toivottavasti on :)
No joo elä mitään, kyllä mäki eilen miehelle juttelin että oonkohan enää ees raskaana ku ei oo oikee oloja :D mutta toivottavasti kaikki on hyvin, mä kävin edellisen odotukses aika useesti yksityisel ultras, ja mies on suostuvainen ajatukseen taas että jos nyt toka raskaudes nuita nla-käyntejäkin on vähemmän niin voidaan maksaa siit että käyn yksityisellä.

Kuluis vaan viikot nopeampaa ns turvallisille viikoille niin vois kertoo jo muillekkin kavereille ja loppus tää jännääminen :)
Tuntuu et menee tosi hitaasti aika enkä ees tiiä mitkä viikot mul on nyt menos, vissii jotai 7+ jotai, tosta laskuristahan sen kyl näkee ku oon tän kirjottanut :P
 
Ylihuomenna olisi edessä ultra... olispa jo tiistai. emoticon
Torstaina neuvolassa dopplerilla löytyi jo syke, joten helpottavaa tietää, että siellä on ainakin jotain...

Oletteko osallistuneet / aiotteko osallistua sikiöseulontoihin eli siis niskaturvotus ultraan ja veriseulaan, jossa etsitään krosomipoikkeavuuksien kohonnutta riskiä? Neuvolasta sain tuon esitteen, miehen kanssa mietin että hyvähän tuossa on käydä, varsinkaan kun ei ole mitään riskiä sikiölle (keskenmeno). Mutta entäs sitten jos löytyy kohonnut riski, jatkotutkimuksissa (näytteet istukasta tai lapsivedestä) on keskenmenon riski... Ja entäs jos saisikin tietää, että lapsella voi olla jokin vamma. Miehen mielestä maailmassa on jo tarpeeksi vammaisia lapsia. Tuntuu vaan pahalta ajatuskin, että raskauden joutuisi keskeyttämään. Kun ollaan yritetty tätä jo yli vuosi... Kokemuksia, tuntemuksia, näkökulmia asiaan?

Muuten ei voinnissa mitään ihmeitä. Tarkoitus muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi, on tullut tässä pari viikkoa syötyä paljon ja epäterveellisesti, ja paino on noussut jo parilla kilolla. emoticon

 
Mä osallistuin viime raskaudes kans kaikkiin nuihin niskaturovtus ja trisomnian seuloihin, ja niissä ei onneks havaittu mitään et kaikki oli ok, ja terve poika syntyikin :) Ja jotenkin automaattisesti oon tässäkin raskaudessa ajatellut osallistuvani nuihin, ja jos jotakin oikeesti hälyttävää löytys niin nehän sit tutkii sen ja raskaudenhan voi keskeyttää (yllättävän) myöhäänkin, tuntus kyl pahalta mutta musta tuntuu ettei ois hoitamaan ainakaan kovin vakavasti sairasta lasta, ihan jo sen takia että kun tol esikoisel on vaik flunssa niin tuntuu jo tosi pahalta, ni en varmaan kestäs jos pitäs pelätä oikeesti sit hengen puolest ja et minkälainen elämä sit hälle tulis, ja se on varmaan nini rankkaa jos oma lapsi sairastas jtn vakavaa tms, mut uskon kans et joku jeppe tuol ylhääl on tarkottanu kaiken tän tapahtuvan tapahtuvaks, eli ku toi km tos joku kk sit mulle tuli ni uskoni et ei ois voinu selvitä se lapsi maailmassa et oli jtn poikkeavaa ja sen takia meni kesken (niinkuin toden näköisesti menikin).

Mul on toi eka ultra vast joskus tammikuun lopul, et ois sillo just hyvä aika mitata sitä niskaturvotusta. Ja seuraava nla vast helmikuus, et tässäpä tää sit ootelles menee :)
 
Ja tääl sama (jo monettakohan kertaa näin uv:n jälkeen) et toi ruokavalio puoli pitäs muuttaa, täs on nyt ollu joulua ja kaikkee niin on tullu syötyä, ja viel ois 4kg edellisest raskaudest jäljel.

Tai lähinnä pitäs jättää herkuttelut pois ja sit toi vehnäleipä. Ja lisätä kasviksia ja salaatteja, onneksi mies on kokki, ja tekee muutenkin meil aina ruuat niin tietää et saa terveellistä ja maistuvaa ruokaa :P
 
Jaahas, onpa alkanu vuosi.  Nimittäin aikaisempaa pontevammalla pahoinvoinnilla.  Eilinen oli ihan hirveä, jo yöllä heräsin siihen että koko olemus velloi eikä saanu enää nukuttua.  Päivä meni lepposasti sohvannurkkaan kyyristyneenä, ei uskaltanu syödä eikä liikkua kun maha kääntyi ylösalaisin.  Tänään onneks jo inhimillisempi olo, sain käytyä ulkonakin, jee!
Mä osallistuin myös viime raskaudessa noihin seulontoihin ja aion osallistua nytkin.  Jos siellä jotain "karmaisevaa" tapahtuu, on parempi tietää tässä alkuvaiheessa etenkin jos joutuu keskeyttämistä miettimään.  Keskeytys rakenneultran jälkeenkin on mahdollinen lääketieteellisin perustein, mutta siinä vaiheessa raskaus on jo niin pitkällä että se olisi aivan kamalaa.  Lapsi kuitenkin liikkuu jo ja pari viikkoa myöhemmin saattaisi jo keskosena selviytyäkin.  En osaa todellakaan sanoa mihin ratkasuun päädyttäisiin jos seulonnassa jotain näkyisi, sen näkisi sitten.  Haluan kuitenkin tietää.
 
Oi voi.. poskiontelon tulehduksessa ja antibiootti kuurilla.. Vähän mietitytti tuo lääkkeiden syönti, mutta lääkäri vannotti, ettei tällä lääkkeellä ole mitään vaikutusta sikiöön niin uskalsin sitten syödä.. Päänsärky on niin jäätävä, etten voi mitenkään päin olla, mutta kai se tästä.. Töihin onneksi tarvii mennä vasta perjantaina!!

Ultra olisi sitten keskiviikkona! Jännittää ihan vietävästi.. Aika matelee ja tuntuu, ettei se päivä tule ikinä!!

Me ei aijota osallistua muuhun kuin normaali ultriin. Itselläni on kehitysvammainen veli ja teen töitä vammaisuuden parissa, joten jos mulle vammainen lapsi tulisi, niin uskoisin että niin on tarkoitettu ja siitä kunnialla selviäisimme..

Ja siksikin tuntuu jotenkin kummalliselta, että kun se on vain sitten tuloksena suurentunut riski ja sitten vasta tehdään niitä oikeita tutkimuksia, jossa on keskenmenon riski ja sit ei kuitenkaan välttämättä mitään ole vialla, niin mielestäni menee jo jollain tavalla minun käsityskyvyn yli.. Mutta ymmärrän toki niitä, jotka haluavat mennä ja se on varmasti silloin hyvä ratkaisu.. Meille sillä ei vaan ole sellaista suurta merkitystä, että lähtisin moiseen.

Kiva kuulla muidenkin mielipiteitä tähän asiaan.. on kuitenkin aika iso asia päätyi sitten mihin ratkaisuun tahansa.


 
Joo no en oo kyllä itse edes kauheana miettinyt tuota että jos näkyski ultrassa tai jossain jtn poikkeavaa, toivotaan tietenkin ettei, mutta en osaa sanoa yhtään miten reagoisin ku ei oo sattunu kohdalle. Jotenki mua alko viime raskaudes sillai kunnol mietityttää sillo joskus rv 35 jälkeen, ku alko todentua se asia et kyl se sielt joskus syntyy ja minkähän näkönen se on jne. Mut toi et vaik rakenneultran jälkee pystys keskeyttää niin tuntuu ihan kauhealta ajatukselta, mutta tosiaan, jso ois tiedossa esim että eläis vaan päivän-tunnin tai sit joutus koko elämän asumaan sairaalas tai jtn. Mut noi on kyl tollasia asioita et ainakaa ite en osaa oikee ajatella, sit jos sellanen sattuu kohalle niin sit sitä vasta näkee miten reagoi yms.
Toivotaan et kaikki saadaa terveet vauvat sit elokuus <3

Mitä ultria teil on ku näin aikasin olette menossa? Kun eiks se niskaturvotus ultran näe ainakin parhaiten joskus rv12?
Mul on ollu pahoinvointia jonkunverran, siitä aloinki epäilee raskautta ku oli oksennsu tauti jatkunu toista viikkoa :D ja sit on kyl väsymystä mitä oli viimeksikin, toi väsymys ärsyttää enempi, nytki oon neljättä päivää yökkäreis völlänny päivät, sen et pojan kaa pihal käy lenkil kerran päiväs mut muuten ihan "haamuna" kotona menny aika :D
 
Oikein iloista ja ihanaa uutta vuotta 2011 teille tulevat mammat!

Lämpimät tervetulotoivotukset uusille keskustelijoille!

Me vietimme vuoden vaihteen Rukalla mökillä mieheni kaveriporukan kanssa ja olihan se ponnistus! Tyypit oli parhaimmillaan viis päivää putkeen humalassa ja minä yritin sen kaiken keskellä selvinpäin jaksaa vähillä unilla. Ei puhettakaan, että olisi saanut levätä. Halusin kuitenkin miehelleni tämän kokemuksen antaa, koska ensi uutena vuotena olemme perheen kesken varmasti kotona.

Nyt olen aivan kuoleman väsynyt ja kauhulla odotan huomisaamua, kun täytyy herätä aikaisin töihin. Helppo viikko onneksi tulossa, monta vapaapäivää ja muuta, niin eiköhän sitä sen verran jaksa.

Me varmaan otetaan ne perustestit, mutta en usko, että sen enempää halutaan lähteä tutkailemaan tilannetta. Enkä aio missään tilanteessa keskeyttää raskautta. Ihme se on vammainenkin tai muuten sairas lapsi. En ole edes osannut tällaisia asioita tässä alkuraskaudessa ajatella.

Täällä kuvotus ja väsytys tosiaan jatkuu. Rintojen arkuus on hiukan hellittänyt, nyt niihin kestää jo koska. Nännit tosin ovat kasvaneet ja nännipihat tummuneet reippaasti. Turvotusta mulla on ihan hirveästi iltaisin. En usko vielä lihoneeni yhtään, koska normaalit vaatteet ei purista ja olen syönyt aivan normaalisti. Minulla ei olisi varaa kyllä lihoa yhtään, koska olen jo valmiiksi erittäin ylipainoinen (kilpirauhasen vajaatoiminta ja pco aiheuttajina). 

Täällä on pyörineet jo vauvan nimet mielessä. Ajattelin, että ei vielä näin aikaisessa vaiheessa, mutta silti vain iltaisin, kun menen nukkumaan, niin kaksi nimeä pyörii koko ajan mielessä. Molemmat poikien. Mutta tätä ei oteta kyllä asialistalle ennenkuin vauva on oikeasti syntynyt. Tällä hetkellä tätä elämän alkua nimitetään vain Katkaravuksi :D. 

LauraElina: Osanottoni suruusi ja voimia! Toivottavasti se olit sinä, joka oli plussannut syyskuisiin. Toivon sitä sinulle todella! <3

Missä on leluponi tosiaan? Olisi kiva kuulla hänenkin kuulumisiaan!
 
Onnellista uutta vuotta kaikille!

Idaho:
No onhan täällä Norjassa tosiaan kalliimpaa kuin Suomessa (lukuunottamatta vaatteita ja karkkeja...) mutta myös palkat ovat korkeammat.

).( Perjantaina ilmestyi järkyttävä 24/7 närästys ja polte ruokatorvessa. Mies hommasi Nexiumia ja sinne katosi se vaiva ja sen jälkeen ei ole tarvinnut oksentaa kuin yhden kerran tänä aamuna. Öklötystä on vielä ja vähäinenkin ruokamäärä saa ähkyn aikaiseksi. Olo on joka tapauksessa 10 kertaa parempi kuin muutama päivä sitten. 

Edellisessä raskaudessa otettiin veriseula ja niskaturvotus-ultra. Nyt lienee mahdotonta saada ainakaan veriseulaa, ultra on ehkä saatavissa jos tarpeeksi vaatii.
 
Hei!
Itse olen melko uusi täällä, tein siis uuden vuoden aattona ClearBluen testin, johon ilmestyi selvä plussa. Eikös nuo ClearBluet ollut aika luotettavia?

Tänään pitäisi soittaa neuvolaan, vaikka vielä hiukan vaikea uskoa tätä todeksi.. :) eilen aamulla tuli jopa niin heikko olo kahvia keittäessä, että pitihän siinä sitten käydä pöntölle puhumassa norjaa..

Hyvää Uutta Vuotta Mammat ! emoticon


Lilypie Pregnancy tickers
 
Tervetuloa m4r14! emoticon

Mulle tuli vaan jotenkin semmonen olo, että kaikki ei ois hyvin.. En tie mistä.. Ehkä siitä, ku viime ultrassa oli niin pal pienempi, ku mitä olin ite laskenu..

Kiva, että neuvolassa ovat jo sykkeen löytäneet Kcatri.. Näköjään vaihtelee neuvoloittain, että koska kuuntelevat ja koska ei.. Itse aion osallistua noihin ultriin ja seulontoihin. En tiedä mitä tehtäisiin, jos jotain löytyisi..  Sen näkee vasta sitten jos jotain löytyy..

Paranemisia charlottez!! Uskoisin, että lääkkeet turvallisia. Itse viime raskaudessa söin pari antibiootti-kuuria. Ientulehdukseen ja pissatulehdukseen. Kuitenkin noi tulehdukset voivat olla vaaraksi sikiölle..

Närästys on kyllä niin ärsyttävää WandaCat. Mulla se vaivasi viime raskaudessa puolivälin jälkeen. Ja nyt näköjään alkanut jo.. YYYH!!!emoticon

Huonoa oloa edelleenkin. Aamulla tosin hiukan parempi.. Ja nyt on tullut lisää kiloja...emoticon  Oon nyt koittanukkin kattoo tota syömistä.. Pelkään niin paljon noita kiloja.. Kauheella vaivalla saanut edelliset pois..

Ja hitsi et vatta turvonnut iltaisin.. Siis ihan järkyttävää!! Iltaisin näyttää siltä, et oisin paljon paljon pidemmällä.. Ja hirveen tukala olo.. Aamulla turvotus onneksi laskenut..

Tänään illalla se ultra.. Jännittää.. Toivottavast ois kaikki hyvin.. Ja heebo ois kasvanu...
 
JES! Täällä työhommatki järjesty. Mulla loppuu nykyinen työsoppari 31.1.2011 ja tänään työnantaja löi käteen muutaman kuukauden mittaisen pidennyksen, elikkä 30.4.2011 asti. Sen jälkeen voinki heittää tyytyväisenä tälle paikalle hyvästit ja jäädä lomalle, ensin pitelen omaa lomaa heinäkuun alkuun ja sitten alkaakin kauan odotettu äippäloma. Onneksi näin, niin saa vähä paremman äippärahan keräiltyä tässä kokoon.

Neuvola meillä piti olla nyt tulevana keskiviikkona, mutta jouduin sen perumaan, koska en saanut töistä vapaata, murr. Menemme sitten ensimmäistä kertaa näytille 10.1.2011. Kuulemma vähän turhan viime tinkaan vaan ei se auta. Kun et saa vapaapäivää, niin et saa. Eikä kesken töidenkään pääse. Silloin olis viikkoja kasassa 9+2.
 
Onneksi olkoon Nia työsopimuksen jatkamisesta!! Tuskin siitä on haittaa, että meette neuvolaan noilla viikoilla.. Eikös se ole tärkeintä, että ehtii siihen niskaturvotusultraan oikeilla viikoilla..

Ultrassa käyty. Sydän sykki ja oli kasvanut tasan kaksi viikkoa viime kerrasta!! Joka siis oli kaksi viikkoa sitten. Eli kaikki kunnossa. Lääkäri sanoi, että erittäin epätodennäköistä keskenmeno enää tässä vaiheessa, kun kerran kasvanut noinkin täsmällisesti..

Nyt alan pikkuhiljaa uskoa, että meille tulee toinen lapsi. IIK.. Jotenkin pelottavaa.. Tosin en kyllä vielä ihan täysin voi iloita, mutta koko raskauden ajan aina pientä pelkoa varmasti tulee olemaan..

Pitää tästä mennä puuroa keittelemään...
 
Hassunhauskaa tullutta vuotta 2011 kaikille! :)
Huhhai, ensi viikolla olisi ensimmäinen neuvolakäynti edessä ja miekkosen raahaan kyllä mukaan, asiastahan en ruvennut keskustelemaan sen kummemmin, vaikka kovasti hää yritti vänkäillä menojaan ja ajansiirtoa ehdotella, ilmeisesti jotain olevinaan tärkeää olis ollut.... :D
 
Idaho: Oli kyllä hyvä tuo työhomma, että järjesty noinkin sulavasti. Olin ehtinyt hulluna stressata. Meillekin ultrakäynnillä sanottiin, että ei oo tämä lapsi tulossa poies, että niin hienosti kasvaa ja sydän sykkii. Ei oikeastaan ole keskenmeno koko raskauden aikana pelottanutkaan. Joskus vaan hiipiny pieni ajatus mieleen, että entä jos mutta kovin lahjakkaasti olen tuommoiset ajatukset työntänyt mielestä pois. 

Dindi: Meillä minä kans ilmoitin miehelle, että sitte ja sitte muuten käydään. Ei se osannut vastaankaan sanoa. On vain mielissään, kun saa olla mukana. Ultrassakin aivan mielissään hymyili ja katteli minua ylpeästi. :D
 
Hyvää uutta vuotta myös Savosta!
Tosin ei tämä vuosi nyt kovin hyvältä tunnu... Tänään alkoi työt loman jälkeen ja tuntui jo iltapäivällä, että voimat on ihan loppu! Töiden jälkeen ruokaa vatsaan ja sohvalle ihan umpikoomassa nukkumaan. Olen yleensä aika aktiivinen tyyppi ja nyt meinaa vi...ttaa tämä laiska olotila. Huomenna revin itseni lenkille vaikka puoliunessa! Anteeksi valitus, mutta en enää jaksa miehellekään tilittää emoticon
Onneksi huomenna on ultra. Jospa se antaisi voimia tulevaan...
 
Hei vain kaikille!
Kademielellä taas luen ultrajuttuja.  Mäkin haluun!  Muistin tänään vihdoin ja viimein varata sen ekan ultran, tuli asia mieleen 3 min ennen ajanvarausajan loppua <:)  26.pvä ois luvassa ko. tapahtuma ja eihän tuohon ole onneksi kuin reilu kolme viikkoa aikaa.  Vaan odottavan aika on pitkä.
Joku väläytteli täällä tota sokerirasitushommaa.  Hyvinkään sairaalan kaikki synnyttäjät joutuu moiseen koitokseen.  Siinä taas yks hankala paikka kun pitää se pari tuntia kökkiä siellä labran penkillä nälissään.  Ja mistä ihmeestä saa taas siihenkin lapsenvahdin???  No onneksi se ei ole vielä ajankohtaista, kerkee sumplia jotain.  Ultra-aikakin on kyllä aamulla, oon yrittäny MLL:n kautta saada hoitajaa mutta eipä ole vielä tärpänny.  Kummasti oli kyllä helpompia nää jutut silloin kun esikoista odotti <:)
 
Nia: Kiva et ultrassa oli kaikki niinkuin pitääkin :)

Minä kävin sillo yksityisellä varmistaan tän raskauden ja sillo oli viikkoja 6+5 ja se sano jo sillon kans tuota et syke näkyy jne et aika varmasti pysyy sisäl, ja sit sano et ku 8 viikolle päästään ni on jo 80% varmuus "selviytyä" siis et pysyy sisällä =) Eli eikö me kaikki olla jo aika hyväl mallil ;)

Mua kans väsyttää ja viime raskaudessakin väsymys oli ärsyttävintä, koulusssa nuokuin tunnit ja työharjottelu meni päin peetä ku ei jaksanu vaan. Ja nyt ku on tuo 7kk pienimies joka ei anna armoa väsymykselle niin vielä enempi mielenkiinnol odotan tätä raskautta :D :s Ja sit ku ei ees kahvia saata juoda koko kuppia mutat empä tiiä piristäskö tuo muutenkaan. Aamusin on tapa keittää kahvia ja niin oli viime raskaudeski, jos olin yksin aamun ni piti se kahvi keittää :D kyl sitä aina vähän yritin sit juoda. Ja sit tää pissalla ramppaaminen, ärsyttää ku just saatu poika nukkuu heräilemättä yöt ja nyt ite pitää heräillä ravaamaan vessas :D jospa se tästä! :D

Meil neuvolas sano ku kävin tosiaa niinki aikasin siel ku 6+5 viikoil, niin sano et yleensä eka nla käynti on just sillo rv10 tienoil, eli ei sulla viimetippaan tuo eka nla kerta jää :) kun vaan saat sit ultra ajan sinne viikkojen 12? tienoille.
 
Takaisin
Top