Tammikuiset turinat

Tökkönen: Täällä sama juttu, ei pysty syömään kuin linnun annoksia kerralla.  Ja sitten pitääkin olla tiuhaan syömässä...  Kysyit tuosta np-ultran ajankohdasta: 12+6 on se "viimeinen ajankohta" ilmeisesti sen niskaturvotuksen luotettavaan mittaamiseen.  En kyllä tiedä onko se niin nuukaa, mutta ainakin se raskauden kesto on näillä alkuviikoilla helpoin määrittää sikiön koon ja kehitysasteen mukaan, myöhemmin yksilöllisyys alkaa vaikuttaa niin että tarkkaa arviota on hankalampi tehdä.  Veriseerumiseulonta voidaan ottaa raskausviikoilla 10+4-12+6 tai pääperämitan ollessa 30-67mm.  Jos sikiö on näitä mittoja suurempi  voidaan vastaava tutkimus tehdä viikolla 15-16+6.  Mutta toi 12+2 ei siis ole liian myöhään.
Alkaispa täälläkin jo helpottaa...  Pahaa oloa enemmän ärsyttää toi totaalinen väsymys.  Nyt kun olen kotona, on mahdollista nukkua kunnon yöunet joka yö, mutta silti on päivällä semmonen olo että ois valvonu useemman vuorokauden putkeen.  Onneksi mies on nyt jaksanut touhuta tarmokkaasti ton pikkupojan kanssa!  Ekassa raskaudessa mulla kyllä toisella kolmanneksella alko olla taas virtaa joten olen ihan luottavaisella mielellä :)
Mä oon ollu vähän pyörällä päästä kun tuntuu että joillakin on ihan harva se viikko noita ultria???  Käyttekö te yksityisellä vai ootteko jossain seurannassa?  Kun meillä ei ainakaan ole kuin np- ja rakenneultra.  Esikoista pääsin kurkkaamaan viimeksi myös kun jouduin sappi- ja refluksivaivojen takia sairaalaan ja ylävatsan ultran yhteydessä katsottiin sikiön tila kun en tuntenut enää liikkeitä, mutta tämä tehtiin siis kirurgisella osastolla eikä äitipolilla.  Sydänääniähän sitten kyllä kuunneltiin neuvolassa.

Jännä, kun neuvolan terveydenhoitaja just laski että milloin mun kannattaisi mennä labroihin otattamaan ne verikokeet. Niin se laski, että mun kannattaisi käydä ensi viikolla tai sen jälkeisellä viikolla. Viimeistään 20.1. mennessä kuitenkin. Ja nyt kun luin tuosta,että niissä kannattaisi käydä aikaisintaan 10+4 viikoilla, niin laskin että mulla on just tuolloin 20. päivä se 10+4. Niin kummastelen, että hoitaja ehdotti, että voisin käydä jo ensi viikolla...?! Kun silloin viikkoja on kasassa vasta 9+risat. Neuvolan laskuri on neljä päivää edellä, mutta itse tiedän että (ja ultrassakin sain vahvistuksen) että oma laskurini on oikeammassa. Onkohan se oikeasti noin tarkkaa? Taidan kuitenkin varmuuden  vuoksi käydä juuri tuossa 20. päivä. Pitää vaan muistaa toivoa siihen iltavuoroa.

Kcatri: Oliko kyse siitä veriseerumiseulonnasta vai noista muista verikokeista?  Kun noi HIV, kuppa, veriryhmä+Rh-tekijä ja kummpanithan voidaan ottaa ihan missä vaiheessa tahansa ja toi seulontanäyte sitten np-ultran yhteydessä.  Ite ajattelin selvitä yhellä labrareissulla ja otan noi neuvolan näytteet siellä seulontanäytteen yhteydessä kun samaa HUS-labia ovat kuitenkin.

Kcatri: Valitettavasti mulla ei ole käsitystä Kuopion äippäliikkeistä, kun olen itse saanut vaatteita siskolta. Yhdet farkut tilasin älyttömän halvalla Ellokselta.
Mulla ei kyllä juurikaan ole mitään turvotusta havaittavissa, joten kaikki "normaalit" vaatteet sujahtaa vielä päälle ongelmitta. Toisaalta tuo oksentelukin on varmaan hillinnyt painonnousua.
Ja ONNEKSI mulla ei tee edes mieli mitään herkkuja. Mätän hullun lailla suuhun marjoja ja hedelmiä, niitä voisi syödä vaikka kuinka paljon!
Väsymys piinaa ajoittain tosi pahasti. Pitäisi yrittää nukkua joka yö noin kymmenen tuntia, niin sitten selviäisi ilman päikkäreita...

Nyt pitää painella saunaan, että ehtii ajoissa nukkumaan. Väsyttää tuleva työviikko jo nyt... emoticon

Mulla otetaan labrassa samalla ne HIV, Hepatiitti ja syfilis, veriryhmä ja se down riski veriseula. Ne pystyy käymään täällä Siilissä. Sitten se np-ultra on Kuopiossa, mutta siihen tulee kutsu vielä erikseen.

Hyvää alkavaa viikkoa!

Moi =)

Uusi tulokas täällä (24v) , esikoista odotellaan! Laskurin mukaan LA olis 29.08. Tiistaina ekaan neuvolaan, kyllä jännittää! Alavatsassa on tuntunut menkkakivuilta tuntuvia "vihlaisuja" ja on sitte niin huono olo koko ajan että! Isännälle oon oloa kuvaillu kaameeks krapulaks :D Melkein vois sanoo et päivät vierähtää sängyssä tai sohvalla, uhkarohkeelta tuntuu lähtee portista pihalle! Onks muillakin näin kaameeta??

NeaK: Tervetuloa! :) Voin kyllä omalta osaltani allekirjoittaa nuo oireet. Koko ajan väsyttää, olo on kuin krapulaisella ja mitään ei saa aikaiseksi.

Meillä oli viikonloppuvieraita kylässä ja tottakai vieraat+ mieheni nauttivat mallikkaasti alkoholia koko illan. Itse jaksoin nuokkua hieman yli puolen yön ennenkuin oli pakko mennä nukkumaan. Tänään aamulla olo oli yhtä pahoinvoiva kuin eilisen illan juhlijoilla. Varsinainen myötätuntokrapula emoticon
No näihin on jo totuttu.. Lisäoireeksi on ilmaantunut kipu alaselässä.

Eilen kerrottiin miehen vanhemmillekin että heistä tulee mummo ja vaari. Häkellykseltään onnistuivat kuitenkin onnittelemaan ja hetken mietinnän jälkeen totesivat että nythän heistäkin sitten tulee isovanhempia. emoticon

Moi vaan kaikki pitkästä aikaa! emoticon En oo ehtiny käydä täällä kirjoittelemassa, mutta mukana vielä ollaan :)
29.12 oli ensimmäinen neuvolakäynti, 24.1 olis lääkärikäynti ja 25.1 ultra. :) En malta oottaa... Mulla pahoinvointi on onneksi ollut aika vähäistä, yks yö tosin heräsin siihen kun oli hervoton päänsärky, oksetti ja vessaan kävelin seiniä pitkin... Jätän kuitenkin mielummin oksentamatta, joten äkkiä takaisin sänkyyn nieleskelemään ja kullalta särkylääkettä pyytämään. Seuraavana aamuna piti soittaa äitille että tuoppas panadolia, kun kotona oli vaan buranaa. Ruokaa en saa kovin paljoa kerralla alas. Äitillä oli kuitenkin eilen hirmuisen hauskaa, kun mun teki mieli illalla lihapullia :D
Onnittelut vielä kaikille uusille tulokkaille! :)

nii ja edelliseen lisäys, unohdin mainita että rv 9+4 mennään :) mulla tuntuu enemminkin että viikon vierähtää nopeesti, vastahan oli rv 7! :D

Täällä tuskaillaan verokortin kanssa. Pitäis tilata uusi muutosverokortti, mutta kun näillä näkymin on töitäkin tiedossa vain tämän kuun loppuun. Oon nyt kuitenkin laskenut että hyvällä tuurilla töitä vois olla ainakin kesäkuun loppuun jos vaan onnistaa. Mutta sitten heinäkuussa alkaa äitiysloma ja sitä oon pähkäillyt, miten sen kanssa toimitaan, lasketaanko äitiyspäivärahat jo tälle verokortille, kun oon ymmärtänyt että sille pitäis olla ihan oma verokortti?!? Tietääkö kukaan...?

Tänään ensimmäinen kuntosali tiedossa neljään viikkoon, apuva, hapottaa jo valmiiksi, on päässyt kunto repsahtamaan. Pitää vaan rennosti ottaa...

emoticon

Kannattaa Kcatri ehkä laskea sillee et arvioit sitä palkkaa siihen kesään asti ja loppuvuoden sit äitiysrahat arvioidaan etuus -kohtaan. Kelan sivuilla on niitä laskureita niin saa ainakin suurinpirtein arvion. Nehän lasketaan vuoden 2009 tulojen perusteella ellei tuloja ole viimeisen puolen vuoden aikana ollut kai 25% enemmän. Sitten kun joskus saat kelan päätöksen niin voi laskee kortin uudelleen. Toinen vaihtoehto ois laskee palkkaa koko vuodelle ja teet sitten kesällä uuden kortin. Kela ottaa aina 20% veroa jos sinne ei toimita mitään korttia tai jos toimittaa palkkakortin. Pitää olla etuuskortti. Pääasia et arvioit jotain tuloa koko vuodelle ettei tule loppuvuodesta hirveen iso prosentti:)

Heipä hei! Meillä laskettu aika on 2.8. Varhaisultrassa käytiin jo kun piti tuo laskettu aika selvittää (menkat ei olleet alkaneet). Ja uusi ultra on 21. päivä. 
Kuvotus olo on ihanasti takanapäin ja pystyy nyt nauttimaan raskaudesta ja leikkimään kunnolla tuon isomman vauvan kanssa :)

Tervetuloa Tulppa!

Sain eilen puhelun omalääkäriltäni klo 9, että HCG arvo on aika matala. Hän oli sopinut gynekologin kanssa konsultaatiosta tänään. En jaksanut asiasta kovasti hermostua, koska olin saanut HCG arvon jo aikaisemmin ja todennut sen olevan normaali, mistä lienee omalääkäri keksinyt sen olevan matala?! Mutta ultra kyllä kelpaa...

Tänään kävin sitten sairaalalla ultrassa, jossa löytyi viikkoja (9+5) päivälleen vastaava sikiö, oikeassa paikassa ja sydämensykkeineen. Eli ei mitään vikaa missään. 

Pahoinvointi on hieman helpottanut, vaikka yökkiä saakin vielä pari kertaa päivässä. Närästys vaivaa vielä pahasti. Gynekologi suositteli Omeprazolia jos ei reseptittömillä pärjää.

Ens viikolla ajattelin kokeilla töihin paluuta, jos ei muuten niin tekemällä puoltapäivää alkuun. Alkaa jo tämä sohvalla makaaminen riittämään.

Eka neuvolakäynti onnellisesti ohitse ja siellä se pikkusydänkin tykytti hurjaa vauhtia :D Verinäytteitä seulontoihin ja uä parin viikon päästä.. ja ilman minkäänlaista oireilua selvitty tähän asti ja tietenkin jotkut pahoinvoinnit alkaa juuri kun pääsen sanomasta... joten koputtelenpa puuta ;)

Vein töihin tuon verokortin mikä tuli postissa... hakee sitten kesällä uuden. Kun ei nyt edes tiedä onko töitä helmikuussa. emoticon

Tänään tuli kutsu seulontaultraäänitutkimukseen, se on 31.1. eli viikoilla 12+1. Ens viikolla meinasin käydä siellä verikokeissa. Tämä viikko menee vaan töitä paiskiessa ja yrittäessä vähän kuntoillakin. :) Eilen piiitkästä aikaa kuntosalilla, otin vähän iisimmin ja silti jalat ihan juntturassa. Mutta kyllä teki hyvää. emoticon

Justjust...  Oon tässä pari päivää jo ajatelut pahoinvointien vähän löysänneen...  No tänään on sitten päivä taas aloitettu pää pöntössä.  Jee.  No pakko tän on joskus helpottaa???
Mä oon ollu siinä käsityksessä että Kelan tuista lähtee oman veroprosentin mukaan (+2%) ennakonpidätykset mutta jokatapauksessa se vähintään 20%!  Onko nää nyt sitten muuttuneet?  Vai oonko mä vaan jälkeenjäänyt?  X)
Ultraan nyt tasan 2 viikkoa aikaa.  Näillä näkymin ei mies pääse mukaan, ei saada mistään lapsenvahtia.  Suoraan sanottuna perseestä.  Ei onnistu edes MLL:n lapsenvahtipalvelun kautta, tiedänpä ettei sieltäkään tartte enää vahtia kysellä.  Ja pirun kallista sekin ois ollu jos olis onnistunu :(

Kelaan voi laskea ihan oman kortin että sitä voi saada pienmmäksi kun tuo 20%. Itse vasta kuulin että työnantaja maksaa palkkaa ekat kolme kuukautta kun jää äitiyslomalle! Ihan mahtava uutinen kun en näistä ole tienny. Ja lomatkin kertyy äitiysloman ajalta:) Nyt sitten vaan pitämään vanhoja lomia pois ja mikäs sen mukavampaaemoticon

Laskelmien mukaan olisin rv 11+4 ja parin päivän päästä VIHDOIN VIIMEIN ensimmäinen ultra (np)emoticon

Heipä hei. Enpä ole pahemmin mitään jaksanut kirjotella.. Jotenkin puhti pois, eikä oikeen mikään innosta.emoticon  Oon kyl käyny lukemassa joka päivä..

Esmeralda: Tiiän et huolestuttaa oireeton raskaus, mutta niin monessa paikassa lukenut, et ihan normaalia sekin, että tuskin vaavelilla mitään hätää on..emoticon

Tervetuloa mukaan Tiisa! Mäkin aion kyllä mennä tohon np-ultraan, kun kerran semmoista tarjotaan ihan ilmatteeks..emoticon

Toivottavasti pahoinvointi on jo helpottanut sonja!! Mulla kyllä jatkuu ja jatkuu.. Oksettaa ja ällöttää ja etoo...emoticon

Muakin harmittaa ihan hirveesti et kerroin työkamuille.. Niinku kcatrikin kertoi.. Jotenkin tulee semmonen olo, et tuottaa huonoo onnee ku kertoo useemmal ihmisel.. Tänään kerroin sit ihan julkisesti töissä.. Ja nyt harmittaa suuresti.. Mulle sanottiin selkä-ja vatsalihasliikkeiden tekemisestä, että voi tehdä niin kauan ku tuntuu vaan hyvältä.. (jossain vaiheessa vatsalihaksia ei tietenkään edes pysty tekemään).. Mä oon ihan pienesti yrittänyt nyt vahvistaa selkä-ja vattalihaksii ku on noita selkävaivoja.. Sen oon huomannu, että vattallaan tekeminen kyl on aikast epämieluisaa..

Tökkönen: mäkään en oikeestaan pystyis syömään isoja annoksia.. Mutta syön silti.. Sitten ällöttää.. Ja nyt on jo tullut 2 kiloa lisää.. itkuhan tästä tulee..emoticon

Tervetuloa Neak ja tulppa!

Kiva kuulla myös Leluponin kuulumisia!

Kivoja ultrakuulumisia wandacatilla!

Todella kurjaa moon, ettei vahtia löydy..

Mua turvottaa ihan hirveesti.. Ällöttää tää iso vatta.. (joka on iltasin oikeesti tosi iso ja pinkee). En ymmärrä mistä johtuu.. Huomenna ois se np-ultra.. Viikoilla 10+5.. Vähän mietityttää, et onko turhan aikasten.. Oisin ehkä kuitenkin halunnu sen ensi viikkoon, mutta tällä mennään.. Kaikenlisäks mul on neuvolan viimenen ultra-aika ja siit ois ollu hyvä mennä suoraan labraan, mutta eipäs mikään labra enää ole sen jälkeen auki.. Enkä ois ees ehtinyt mihinkään sieltä.. Noh, toivottavasti riittää että meen seuraavana aamuna..

Poika kipiänä ja nyt tutnuu et iteki saamassa flunssaa.. Tosi kiva..emoticon

Moro!!!

Täällä ollaan taustalla vielä mukana, mut voimat ei riitä kauheesti kirjoittelemiseen tai muuhun.

Pahoinvointi on mennyt hurjaksi..pitää syödä tunnin välein, ettei yrjö lennä...öisin on vaikea nukkua, kun oksettaa silloinkin. Rankkaa voida pahoin koko ajan ja hoitaa tota esikoista...

Np-utra on 24.1. ja rakenneutraankin sain jo ajan...jos vaan kaikki hyvin on..luulis, että näillä oloilla on..

Palaan paremmalla ajalla..
Voikaa hyvin!

Täällä kans taustalla ahkerasti lueskelen teidän kuulumisia. Ei itselläkään tule kauheasti kirjoiteltua, kun tuo väsymys on jotain niin totaalista. Aamulla jaksaa hädintuskin nousta töihin, työpäivä menee haukotellen ja nuokkuen (onneksi en joudu olemaan paljon paikallaan vaan juoksen yläkerran ja alakerran väliä koko ajan). Illalla sitten töistä kotiin päästyä vetelen sikeitä sinne seiskaan kasiin asti, syön ja menen sänkyyn katsomaan televisiota ja nukahdan :D. Kuulostaa, hmm. elämältä? Not. Ajattelin nyt viikonloppuna terästäytyä ja käydä ihmisten ilmoilla, vaikka syömässä ravintolassa jos ei muuta.

Olispa kiva jos masu rupeis kasvamaan jo, ettei näyttäis vaan LIHONEELTA! :DDD

Takaisin