Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Heippa kaikki,
tuun mukaan näin vähän myöhäisemmässä vaiheessa. Ihan huippua, että on tällaisia ryhmiä, joissa voi vaihtaa kokemuksia!
Oon 31-vuotias ja meille on tulossa ensimmäinen lapsi (la 23.1.). Eka kolmannes meni ihmetellessä. En oikein uskaltanut puhua asiasta tai liikaa haaveilla tulevasta, vaan lähinnä odotin maagista 12 viikon rajapyykkiä, jolloin voisin taas alkaa ottaa vähän rennommin. No eipä ne asiat useinkaan mene niin kuin itse suunnittelee, vaan 13. viikolla puolta tuntia ennen np-ultraa aloin vuotaa verta, vaikkakin näin jälkikäteen ajateltuna melko vähän. Onneksi ultra oli tosiaan aivan nurkan takana ja itkun kanssa, varmana siitä, että tämä oli nyt tässä, menin ilmottautumaan äitipolille. Suureksi helpotukseksi mahassa näkyi kuitenkin polskivan aivan terve vauva vahvalla sykkeellä.
Ultran jälkeen oon ehtinyt jo tehdä yhden neuvolakäynninkin, jossa kuunneltiin sykkeet ja kaikki oli hyvin. Tästä huolimatta, kun tiputtelu on edelleen jatkunut (niukkana ja ruskeana), oon edelleen hermoraunio. Tunnustelen itseäni ja oloani aivan jatkuvasti, jokainen vessakäynti pelottaa ja aina, kun mahassa tuntuu vihlaisu, sydän pomppaa kurkkuun. Nyt kuitenkin uskallettiin lähipiirille kertoa raskaudesta ja se on onneksi tuonut tuon jatkuvan pelon tilalle pientä innostustakin.
Vertaistuki tulee siis enemmän kuin tarpeeseen tällaiselle hysteeriselle ensiodottajalle...![]()

Tervetuloa mukaan
Löytyikö ultrassa mitään syytä vuotelulle?
Mulla oli kans vuotoa pari pvää np-ultran jälkeen, verta hulahti reilustikin ja mentiin päivystykseen. Sikiöllä oli kaikki hyvin ja kaikki muutenkin näytti olevan ok, ja nyt tällä viikolla oli neuvola (15+5) jossa kuunneltiin sydänäänet. (Jostain istukan reunasta siis ilmeisesti tuli se verenvuoto, tarkkaan ei pystytty sanomaan.) Tosta yhtäkkisestä vuodosta jäi kyllä kamala pelko, että meneekö vielä kesken, mutta nyt sai mielenrauhan kun kuuli noi sydänäänet. Tosiaan se kirkas vuoto loppui yhden yön aikana ja sen jälkeen tuli vähäistä ruskeaa vuotoa melkein pari vkoa, josta silloin lääkäri sanoikin että ruskeaa vuotoa tulee sen jälkeen ja se voi kestää parikin viikkoa.

Millaisia mahoja täällä on?Täällä 16+5 ja maha on jo kunnolla näkyvillä ainakin suurimmaksi osaksi. Aamulla maatessa mahaa ei näy mutta heti kun nousee ylös se pullahtaa esille. Illalla se on ihan jäätävä möykky, mutta heti kun menee makuulle se häviää melkein kokonaan. Ihan viikossa on jäänyt kaikki housut käyttökelvottomiksi kun napit ei mene kiinni!
Mulla rv16, toinen lapsi ja kun katselin kuvia niin saman kokoinen maha oli ollut ensimmäisen kanssa tyyliin viikolla 21. Eli kokoa on jo! Itseäni tämä ei ole haitannut ollenkaan, päin vastoin on ollut ihanaa kun maha näkyy, mutta tiistaina neuvolassa tuli tähän liittyen jotenkin tosi kurja olo. Oltiin eri henkilöllä kuin yleensä ja se kommentoi ainakin 4 kertaa mahan kokoa ja useampaan otteeseen "varmisti" ettei kyseessä ole kaksoset... Mittasi vielä sf-mitankin "ihan mielenkiinnosta" vaikka eihän sitä näillä viikoilla kuulu edes mitata ja tuloksena oli kuulemma kaksosten käyrät... Siis tavallaan ajattelen asiasta niin että ihan sama, mutta kuitenkin inhottavaa saada tollaista kommenttia. Tuli sellainen olo että pitääkö tässä nyt huolestua siitä, että maha kasvaa liian nopeasti!? Muuten oon siis hoikka ja edellisessä raskaudessa tuli painoa melkein 20kg ja nyt oli tullut vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla näillä viikoilla, joten mikään kesän aiheuttama jätskimaha ei ole kyseessä![]()
Älä ota turhaa stressiä siitä!En muista onko aiheesta jo täällä keskusteltu, mutta miten väki suhtautuu koronaan tällä hetkellä? Jokin aika sitten ostin lipun ensi viikonloppuiseen tapahtumaan jossa on enemmän väkeä. Nyt jostain on ilmaantunut korona ahdistus enkä enää tiedä uskallanko mennä. Jotenkin kasvava maha konkretisoi beben olemassaoloa ja kai joku suojeluvietti puskee päälle.. :D mikä on tietysti näinä aikoina ihan järkevääkin.