Tammikuiset 2021

En muista onko aiheesta jo täällä keskusteltu, mutta miten väki suhtautuu koronaan tällä hetkellä? Jokin aika sitten ostin lipun ensi viikonloppuiseen tapahtumaan jossa on enemmän väkeä. Nyt jostain on ilmaantunut korona ahdistus enkä enää tiedä uskallanko mennä. Jotenkin kasvava maha konkretisoi beben olemassaoloa ja kai joku suojeluvietti puskee päälle.. :D mikä on tietysti näinä aikoina ihan järkevääkin.

Mua se on kyllä aika paljon mietityttänyt, kun on nyt raskaana ja lisäksi on autoimmuunisairaus. Ei se koko ajan ole mielen päällä, mut esim eilen kun joutui 2 tuntia istua labrassa sokerirasituksessa, ihmiset pärski laittamatta edes hihaa eteen eikä kyllä näytä ihmiset enää välittävän turvaväleistä missään, niin se ahdistaa. Ei sitä tietty (ainakaan minun mielestä) pidä kokonaan elämää laittaa jäihin kun tiedä kauan tätä kestää, oman harkinnan mukaan ja muistaa vaan olla varovainen.
 
Mulla on kovin ristiriitaiset tunteet tuosta. Oon ollut koko korona-ajan tosi varovainen enkö ole paljoa kotoa liikkunut, kun nyt kerran työtkin hoituu täältä ja mökillä voi käydä. Pari viikonloppureissua olen tehnyt isommassa kaveriporukassa.

Nyt kuitenkin paras ystäväni tulee Suomeen Norjasta viikoksi ja haluaisi tietenkin tavata kun ei olla joulun jälkeen nähty. Siellä tilanne on aika sama kuin Suomessa, joten loogisesti tämän ei pitäisi stressata, mutta hirveästi ahdistaa kuitenkin! Jotenkin se ulkomailta tulo on isompi juttu kun vaikka Tampereelta tai Turusta vierailu. En kuitenkaan koe että voisin sanoa ei. Kysyin neuvolasta ja sieltä sanottiin että koronaa ei pidä varoa raskaana mitenkään enemmän kuin muuten, etenkään keskiraskauden aikana, mutta ei se paljoa lohduta. Ärsyttää myös se että koko ajan on pelko toisesta aallosta ja että tammikuussa olisi taas synnäreillä sääntö ettei tukihenkilöt pääse mukaan...
 
Kyllä itseäkin mietityttää syksy, että mihin suuntaan tää koronatilanne etenee. Pahinta olisi kyllä se, että tulisi taas rajoituksia tukihenkilön suhteen synnäreille...
 
Onko jollain hyviä kokemuksia (esim. Edellisistä raskauksista) öljyistä, jotka ehkäisee raskausarpia. Masin kasvu on alkanut nyt lähipäivinä ja ero esim. Muutaman viikon takaiseen on jo huomattava. Olen nyt käyttänyt bio Oilia mutta siinä on todella vahva tuoksu, mietin että mitäs muita vaihtiksia olisi?
 
Onko jollain hyviä kokemuksia (esim. Edellisistä raskauksista) öljyistä, jotka ehkäisee raskausarpia. Masin kasvu on alkanut nyt lähipäivinä ja ero esim. Muutaman viikon takaiseen on jo huomattava. Olen nyt käyttänyt bio Oilia mutta siinä on todella vahva tuoksu, mietin että mitäs muita vaihtiksia olisi?

Mä käytän ihan perusvoidetta, bio oilisssa on kyllä järkky tuoksu, et ennemmin otan ne arvetkin. Nehän kertoo vaan eletystä ja koetusta elämästä.
 
Mulla ei itseasiassa tullut ekasta raskaudesta raskausarpia lainkaan, vaikka ikääkin oli jo reilusti yli kolmekymmentä. Enkä mitenkään erityisemmin rasvaillut, muistaakseni.
 
  • Tykkään
Reaktiot: JHS
En muista onko aiheesta jo täällä keskusteltu, mutta miten väki suhtautuu koronaan tällä hetkellä? Jokin aika sitten ostin lipun ensi viikonloppuiseen tapahtumaan jossa on enemmän väkeä. Nyt jostain on ilmaantunut korona ahdistus enkä enää tiedä uskallanko mennä. Jotenkin kasvava maha konkretisoi beben olemassaoloa ja kai joku suojeluvietti puskee päälle.. :D mikä on tietysti näinä aikoina ihan järkevääkin.

Mua ainakin mietityttää. Ihan joka päivä, tutkimuksia on vähän, mutta sars ja mers tutkimuksista pohjautuen voi nostaa keskenmenon riskiä. Ja raskaana oleva on ylipäänsä alttiimpi infektioille.
Kevät oli vielä suht iisi, ja ihmiset myös käyttäytyi silloin eri tavalla. Nyt ärsyttää monen suhtautuminen ja tuntuu että unohtaneet koko asian, turvavälin, hygienia-asiat ym. Töissä tulee väkisin kontakteja ja etätyömahdollisuutta ei ole, se on aika harmi.
Toivottavasti syksy ei ole ihan järkky, ja tärkein ettei synnyttämään tarvisi mennä yksin!!
 
Onko jollain hyviä kokemuksia (esim. Edellisistä raskauksista) öljyistä, jotka ehkäisee raskausarpia. Masin kasvu on alkanut nyt lähipäivinä ja ero esim. Muutaman viikon takaiseen on jo huomattava. Olen nyt käyttänyt bio Oilia mutta siinä on todella vahva tuoksu, mietin että mitäs muita vaihtiksia olisi?
Moni kaveri on suositellut Weledan Stretch mark massage oilia ja sitä olen itse käyttänyt. Tosin se haisee TOSI voimakkaasti eli varmaan sama ongelma kuin Bio oilissa!
 
  • Tykkään
Reaktiot: JHS
Moni kaveri on suositellut Weledan Stretch mark massage oilia ja sitä olen itse käyttänyt. Tosin se haisee TOSI voimakkaasti eli varmaan sama ongelma kuin Bio oilissa!
Kiitos! Tästä luin myös netistä hyviä kokemuksista. Lisäksi käytän ihan apteekin perusvoidetta, kun on atooppisen iho.
 
Täälläkin apteekin perusvoide käytössä, mutta kiinnostaisi kyllä tuo Weledan öljy, mutta haju tosiaan aika voimakas. Apteekissa on atoopikoillekin suunnattu Ceridal öljy, ja se tais myös olla hajusteeton :)
 
Millaisia mahoja täällä on?:grin Täällä 16+5 ja maha on jo kunnolla näkyvillä ainakin suurimmaksi osaksi. Aamulla maatessa mahaa ei näy mutta heti kun nousee ylös se pullahtaa esille. Illalla se on ihan jäätävä möykky, mutta heti kun menee makuulle se häviää melkein kokonaan. Ihan viikossa on jäänyt kaikki housut käyttökelvottomiksi kun napit ei mene kiinni!

Itsellä on ollut turvotusta jo vr 6 lähtien mutta noin vr 12 lähtien ollut jo pieni raskausmaha. Nyt vr 17+0 ja mielestäni jo aivan selkeä raskausmaha. Lökäreillä ja raskausfarkuilla mennään, koska muut puristaa. Painoa tullut vain 1kg.
 
Matri kyseli tuolla aiemmin mahan koosta. Mulla oli alkuun tosi turvonnut olo, mutta nyt se on onneksi lähtenyt laskeutumaan. Sen sijaan tilalle on tullut aika kiva pieni raskausmaha, joka iltaisin korostuu erityisesti. Nyt on ensimmäiset sanoneet, että jos tietää tilanteesta, huomaa kyllä mahan muutoksen. Vielä olen yrittänyt kuitenkin vähän peitellä, kun koen edelleen vaikeaksi luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Joka päivä kuitenkin parempaan päin. :)

Oon käyttänyt mahan (ja etenkin kipeiden, kutiavien ja hilseilevien rintojen :woot:) öljyämiseen BioOilia, tosin melko epäsäännöllisesti. Se tuoksuu tosiaan melko voimakkaasti, mutta kumma kyllä en ole saanut siitä pahoinvointia. Yhtenä päivänä myös reidet kutisi aivan järkyttävän paljon. En tiedä, johtuiko se siitä, että myös reisien iho venyy (ei tarttis kyllä tuolle osastolle tulla enää yhtään lisää :grin) vai allergioista, mutta BioOilin ja allergialääkkeen yhdistelmä tehosi siihen kutinaan.

Korona on alkanut huolestuttamaan mua vasta nyt kesän aikana. Keväällä olin rauhallisin mielin, kun rajoitukset tehosi ja ihmiset ottivat suurimmaksi osaksi taudin vakavasti. Olen ammatiltani opettaja ja nyt huomaan vähän kauhistelevani sitä, ovatko perheet olleet myös loman aikana tarkkoina, eivätkä tuo tautia laajemmin koulumaailmaan. Onneksi ainakin keväällä kaikki sujui oikein hyvin parin viimeisen viikon aikana. Ajattelin varalta maanantain lääkärikäynnillä kysellä lääkärin mielipidettä ja lähinnä hakea vahvistusta sille, että voin olla huoletta, kun noudatan hygieniaohjeita jne.
 
Ai niin! Mun piti vielä kysellä, että oletteko kiinnittäneet huomiota siihen, miten raskaushormonit vaikuttavat teidän mielialaan (vai vaikuttavatko mitenkään)?

Itse oon aika tulinen hyvässä ja pahassa ja näytän tunteeni normaalisti melko avoimesti, ehkä liiankin. Alkuraskaus oli kuitenkin tosi tasaista ja olin siihen kyllä tosi tyytyväinen. Nyt oon alkanut huomaamaan, että oon jopa tavallista dramaattisempi. Etenkin surureaktiot tuntuu nyt jotenkin tuplaantuvan tavallisesta, mutta onneksi myös nauru on ollut ehkä vähän tavallista herkemmässä.
 
Ai niin! Mun piti vielä kysellä, että oletteko kiinnittäneet huomiota siihen, miten raskaushormonit vaikuttavat teidän mielialaan (vai vaikuttavatko mitenkään)?

Itse oon aika tulinen hyvässä ja pahassa ja näytän tunteeni normaalisti melko avoimesti, ehkä liiankin. Alkuraskaus oli kuitenkin tosi tasaista ja olin siihen kyllä tosi tyytyväinen. Nyt oon alkanut huomaamaan, että oon jopa tavallista dramaattisempi. Etenkin surureaktiot tuntuu nyt jotenkin tuplaantuvan tavallisesta, mutta onneksi myös nauru on ollut ehkä vähän tavallista herkemmässä.
 
Herkkyys on kyllä lisääntynyt - tosin ennen ekaa ultraa pidin itsenikin tiukasti ”kuosissa”, ettenyhtäön elättelisi mitään toiveita, ettei muut kuin ahdistuksen tunteet päässet pinnalle. Nyt on sitten alkanut se vähän joka asiasta herkistyminen - iloisista ja surullisista. Yksin jos autossa kuuntelee musiikkia, niin se on varma itku jossain kohtaa :grin
 
Joo itsellä kans hormoonit heittelee ja tosi itku herkkä ole. Masu on kyllä kasvanut. Housut ahdistaa niin töissä kuin kotona.
 
Maha on kasvanut jonkun verran, ja tosiaan suurin osa housuista ahdistaa. Itku on kans välillä herkässä etenkin jos jotain ylisöpöjä vauvajuttuja kattelee:grin Tajusin myös tässä että on alkanut tihkua jonkinlaista esimaitoa.. onko kellään muulla jo tässä vaiheessa (18+1)?? Huomasin vaan mm yöpaidassa pieniä läikkiä :eek:
 
Hei kiinnostaisi tietää mitä teille on sanottu lakun syömisestä raskauden aikana? Se kuitenkin löytyy "kiellettyjen ruokien" listalta, mutta esim. vielä kolme vuotta sitten neuvolalääkäri käski siskoani syödä matalan verenpaineen takia niin paljon lakua kun vaan pystyi! Itsellä on ollut koko raskauden matala verenpaine, mutta ei ainakaan vielä kukaan neuvolassa ole käskenyt syödä lakua ja itse olen unohtanut kysellä!:grin
 
Hei kiinnostaisi tietää mitä teille on sanottu lakun syömisestä raskauden aikana? Se kuitenkin löytyy "kiellettyjen ruokien" listalta, mutta esim. vielä kolme vuotta sitten neuvolalääkäri käski siskoani syödä matalan verenpaineen takia niin paljon lakua kun vaan pystyi! Itsellä on ollut koko raskauden matala verenpaine, mutta ei ainakaan vielä kukaan neuvolassa ole käskenyt syödä lakua ja itse olen unohtanut kysellä!:grin

Mulla on jotenkin sellainen käsitys, että jossain tutkimuksissa oli havaittu lakritsin vaikuttavan lapsen älykkyyteen, muistiin ja kielellisiin taitoihin, ja siksi sitä ei suositella. Mullakin on luonnostaan tosi matalat verenpaineet, ja yleensä sitä salmiakkia ja lakritsaa kovasti suositellaankin, mutta nyt ei kyllä :D

https://thl.fi/fi/-/uusi-tutkimus-vahvistaa-ohjeen-valttaa-lakritsin-syontia-raskauden-aikana
 
Takaisin
Top