Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heh. Kaksi päivää ei kyllä ole paljoa ennakkoon otettu :) Mää oon itte semmoinen pilkunviilaaja, että mua itteäni häirittee, jos ei oo oikeesti vielä 1 vuotta :DD kuulostaa ihan naurettavalta jopa omasta mielestäni, jösses.

Me ei olla pitämässä 1 v. -juhlia ollenkaan emoticon  Mutta toki olen aivan innoissani, että poika täyttää vuoden, mutta ihan siis keskenään "juhlitaan". Poika siitä mitään kuitenkaan tajua.
Mun isä on jo jonkun lahjapaketin lähettänyt, että saa raukka ainakin yhden lahjan :)
Mutta kakku täytyy ostaa, lähinnä äitille, kun on semmonen herkkusuu...

Miksikäs olisi älytöntä :D Mekin pidetään pari  päivää aiemmin viikonloppuna kun varsinainen synttäripäivä osuu keskelle viikkoa ja seuraavana vkl on kaverin häät. Pakko pitää kaksipäiväiset synttärit, on niin pieni mökki että yritän jakaa vieraita eri päiville..

Meilläkin juhlitaan neitiä 20. päivä, vaikka se oikea päivä on 15. Mun siskolla on  kolmekymppiset tuona "oikeana" viikonloppuna ja sille varmasti tärkeämpää, että juhlitaan niitä oikeaan aikaan.
Tosin me päätettiin, et juhlitaan synttäreitä pienellä porukalla. Isovanhemmat, tädit ja kummit. Tosin tädeistä 2/3 ei pääse, kummit ei pääse. Mut ei ois sopinu mikään aika kaikille, joten tällä kertaa näin.
En jaksa stressata asiasta sen enempää.

Meillä neiti lähtee noiden juhliensa jälkeen Ukin ja Mummin mukaan ja meidän kavereita tulee viettään iltaa. Eli aikuisten juhlat tiedossa, Jej!!!

Onks kukaan ostanu lapselleen sadeasua, kokoa 74? Ku meil on koko 80, mut liian iso. Päikkyyn olis hyvä olla sadeasu, mu tuntuu, et joka paikassa koot on 80 -->. Ticket to heaven myy, mut en jaksais ruveta tilaileen.

Sartza,  mulla on mielikuva että H&M myisi 74 kokoista, vai olikohan se tuplakoko 74/80, en nyt varmaksi muista.

Me ei mitään synttäreitä ajateltu järjestää, meillä on mökkipaikassa elonkorjuujuhlat juuri tuona sunnuntaina. Ajattelin lipunnoston jälkeen tarjota kahvia ja kakkua, sukulaiset ja kummit voivat tulla jos haluavat.

Synttärit ei ole mulle itselle ollut koskaan tärkeitä, miehen englantilainen perhe taas laittaa niille ihan älyttömästi painoarvoa. Mä täytän itse 30 elokuun alussa, enkä ajatellut mitenkään juhlistaa sitä, anoppi on kauhuissaan, sen mielestä pitäisi järjestää valtavat juhlat tai lähteä jollekkin risteilylle tai lomalle (hoitorahalla ei paljon juhlita tai reissata). Teki mieli sanoa, ettei ole varaa kun mä en nainut rahaa - KOLME KERTAA..

Meillä on 1v synttärit kaks päivää oikeen päivän jälkeen. Mun mielestä (niin tyhmältä kun se kuulostaakin...) synttäreitä ei voi viettää etukäteen, vaan jälkikäteen. Nää on niini näitä juttuja, kuten että kumpi alle, juusto vai kinkku :) Vietetään synttäreitä la, joten päivällä tulee isomummot ja muut "viralliset" ja illemmasta saa tulla sit kavereita. Poika taitaa olla sillon kotona yötä, vaikkakin meille tulee kummeja kylään eli istutaan varmaan niitten kans sit iltaa. Ellei sit miehen vanhemmat vois ottaa pojan yöks..? Täytyypä tuota miettiä. Toisaalta on varmaan aika härdellipäivä eli pojan olis paras nukahtaa omaan sänkyyn. Meillä poika kun tuntuu aina ahdistuvan kun on enemmän porukkaa, etenkin serkut, joilla menoa jo riittää.

Meidän tytön synttäreitä vietetään melkein viikko synttäreiden jälkeen (virallinen päivä on tiistaina ja juhlat ovat seuraavana viikonloppuna). Juhlitaan kahdessa erässä, kun kämppä on melko pieni 20 vieraalle, ja lapsellekin on mukavaa, jos vieraita on vähän vähemmän kerrallaan.

Käytiin eilen veneilemässä. Täytyy kyllä myöntää, että pienen lapsen unenlahjat ovat joskus uskomattomat. Vene on pikavene, ja pitää mennessään tietty aikamoista ääntä, puhumattakaan heilumisesta ja pomppimisesta aallokossa. Meidän neiti ei välittänyt kummastakaan häiriötekijästä, vaan nukkui tyytyväisenä sekä meno- että tulomatkalla päikkärit äidin sylissä :-D Ennen reissua olin ihan varma, ettei vauva nuku veneessä ollenkaan. Mutta hyvä näin :-)

Ollaan oltu kesälaitumilla, kun miehellä on ollut kesäloma. Siksi on tullut tännekin kirjoiteltua aika vähän. Ens viikolla on sitten paluu arkeen, kun mies palaa töihin. Mulla on jo lomanloppumisahdistus, on ollut ihanaa, kun ollaan oltu koko perhe kotona jo viikkokaupalla.

Varattiin tytölle myös lapsikuvaus, ikää kuvauspäivänä on 1 vuosi ja 1 viikko. Saapa nähdä miten menee, toivottavasti tulee kivoja kuvia.

Kiitti synttärivastauksista! :)

Oltiimpa tuossa reissussa. Perjantaiaamuna lähdettiin Vasalandiaan, siellä oltiin hotellissa yötä. Eilen lauantaina ajettiin Tuuriin ja kyläkauppaan ja sieltä Ähtäriin eläinpuistoon ja sieltä sit kotiin. Auton mittarissa 900km. Oli todella mukava reissu ja poikakin nautti todella paljon ja osasi muuten olla  todella kiltisti koko reissun. :)
Nyt on kiva palata arkeen, mies menee huomenna jo töihin ja me jäädään pojan kanssa kotiin. :) Luulen että ens kesän reissut jää vähemmälle uuden tulokkaan takia.

Siitä kurapuvusta tulin huikkimaan, että minen oo yhtään varma kannattaako ostaa "just" sopivaa kura-asua, sillä syksyllä sinne alle pitää mennä haalari tms. Joten mieluummin reilun kokoinen kuin sopiva. Näin päiväkodintätinä huikin..

Joo meilläkin on 80cm kuravaatteet, kun parempi tosiaan vähän reilu, kun sellanen joka just menee haalarin päälle.

Muistu mieleen yks kysymys, jota on pitänyt monta kertaa kysyä. Meidän Niklakselle on tullut joku ihme vaihe. Kun häntä katsoo, kun leikkii tai puuhailee muuten vaan niin usein alkaa vetää itseään tukasta tai lyö itseään tai repii. satuttaa itseään siis ihan tahallaan saadakseen lisää huomiota. Onko muilla lapsilla tällaista? Ollaan miehen kanssa ihan ulalla, että miksi ihmeessä lapsi tekee noin. Kun ei siis todellakaan vedetä häntä itse hiuksista tai lyödä tai revitä. Ei oo voinut edes nähdä missään tuollaista käytöstä. Ihan kumma juttu ja sais kyllä loppua, kun ei oo todellakaan kiva katsoa, miten lapsi satuttaa itseään ihan tahallaan.

No voi mahoton Madie ei kuulosta kivalta tuo Niklaksen itsensä satuttaminen. Ei niin ole tuosta tietoa mut muistaakseni Eemikin jossain vaiheessa ikoinaan jotain tuollaista teki. Kai se oli joku vaihe. En muista tarkemmin. Mut ei varmaankaan mitä kamalan vakavaa.

Siina menee syyskussa hoitoon ja olen just tullu ajatelleeks et joo pitää ne kuriksetki ja kumisaappaat ostaa. Mut mä ainakin ostan jo kokoa 86. Tiä sitä sitten onko taas tosi märkä talvi ja märkää lunta paljon niin mahtuvat sitten toppiksien päällekkin. Onneks mulla tosin on yks toppapuku Eemiltä asti säästynyt. Oli serkuilla välillä mis on alaosa puvusta täysin veden pitävä. Se huono puoli siinä vaan on et musitan kui sekoppuroitui aina jos oli enemmän pakkasta. Et pitää varmaan ostaa toinenkin toppapuku. Ellei tuolta serkkutyttöjen kotoa löydy toista sopivaa. Mut siis tarpeeksi väljät pitää kurikset olla, jotta elle mahtuu tarpeeksi vaatetta.

Niit kuriksiaki on taas monenelaisia. Olen vaan huomannu et useinkaan ei niitä halvipia kannat5a ostaa. Vuotavat ku seula ja laps on märempi niillä ku olis ilman. Vesi ei sit pääse sieltä sisältä pois

Voihan kääk, mitä sitä joutuukin hommaamaan lapselle, kun Suomeen muutttaa. emoticon
Täällä riittää, kun on iso pino t-paitoja ja shortseja. emoticon

Meillä ei siis ole mitään muuta, ou nou... Yks mun paras kaveri kyllä laittoi viestiä, että mitäs laitetaan pojalle synttärilahjaksi... mä sit sanoin, että joku huppari varmaan ois tarpeen, kun lentokoneissa on kuitenkin aina niin kylmä...

Saan varmaan alkaa haalimaan kavereilta ja kavereiden kavereilta käytettyjä vaatteita ens hätään, ennen kuin pääsee ite ostamaan. Suomessa tuntuu muutenkin tuo lapsen "pitäminen" olevan aikamoista kilpavarustelua. Vaunutkin on nykyään kuin jotain panssarivaunuja.. huh huh.

Se hyvä puoli täällä on, kun on niin vaatimatonta, ei tarvi olla niin kauheesti kaikkee. Ilmankin pärjää. Vähän niinkuin Suomessa ennenvanhaan, ei oo paljon tavaraa ja leikitään ulkona :D
Terveisiä kehitysmaasta :D :D

Madie, meillä Onni repii itseään hiuksista kun kielletään jostain, päälle kamala rääkyminen kun ei saakaan tehdä jotain. Siis ihan sanallisesti kielletään tietenkin. Ollaan oltu ihan ihmeissään ja tuumattu että on meillä viksu poika, kurittaa itse itsensä :D No vitsi vitsi. En yhtään tiedä mistä tuo johtuu ja miksi on alun perinkään alkanut tekemään kun mistään ei ole mallia käytökseensä saanut.

Huijui, huomenna tutustumisilta päiväkotiin! Äitiä ainakin jännittää :D

Ostettiin nyt neidille 80cm sadepuku.
Mut siis tää mun huoli johtu näköjään siitä, että toi mun kirppikseltä ostama takki on aivan jumalattoman iso! Siis takki oli 8cm leveämpi, ku tää uus. Ja hihatkin roikku ties missä.

Siis tottakai ton uuden alle mahtuu haalari hyvin, mut ei onneks roiku päällä, niinku toi vanhempi. Nyt siis neiti valmis hoitoon
Ens maanantaina alotetaan tutustuminen. Torstaihin asti mennään sinne joka päivä vähän eri aikaan ja saa jäädä muutamaks tunniks sinne. Perjantaina sit eka kunnon hoitopäivä. Sillonkin Mummi pääsee hakemaan aikasemmin.

Torstaina mulla siis alkaa työt, mut mies pitää lomapäivän sillon. Eli viikon päästä pitäs olla valmiina aamulla meneen töihin!!! Ja meidän yöt vaan tuntuu pahenevan=( Katotaan kuinka tää perhe jaksaa syksyn...

Voih. Mä en ole ollenkaan valmistaunu henkisesti töihin paluuseen. Viimeset viikot on menny vaan odotellessa tän olon laantumista. Eli siis omaa napaa kattelessa ja välillä pönttöä.
Sinneppä töihin oli smunkin mentävä vähä reilun kuukauden päästä. Vieläkään ei ole tullu ilmotusta Siinan hoitopaikasta. Siitä kun aikasemmin soitin sanoivat et ilmottavat elokuussa.

Jotenki musta tunuu siltä et tulee rankka syksy tän hyvin epävakaisen ja kamalan kesän päälle eikä se kevätkään herkkua ollu. Noh on tässä vuodessa jotain hyvääkin ollu mut aika paljo oon saanu sänkyä kattella ja näitä ihania uusia seiniä. Tosin jo niin tarpeeks et ei se töihin meno siksi tunnu ollenkaan niin hirveältä. Mut loma on kyllä jäänyt kokonaan pitämättä.

Siina pääs tänään  ekaa kertaa ite kiipeemään soffalle. Tosi kiva ku ei sit osaa tulla sieltä turvallisesti alas.

Meidän kurapuku on 74cm, oli tosi hyvä keväällä, mut nyt on sit ostettava 80-86cm syksyksi ja talveksi. Argh! Voi tätä rahan menoa vaikka kuinka yrittäs säästää viimeset säästöt niin ei..... Laskujakin tuntuu olevan sitä enemmän mitä vähemmän rahaa tulee.... Eilen illalla tuli kunnon masiskohtaus siitä että joutuuko tässä nyt tekee paljonki viikonloppuhommia ennen uutta äippälomaa joka alkaa joulukuun alussa.

No jotain positiivista: Aleksi osaa kolme sanaa: Äiti, auto ja pupu. <3

Voihan oma tahto!!!! Ja sitä kyllä löytyy, ihan vois tästä kuormasta muille jakaa. emoticon Tällä hetkellä poika ei malta leikkiä juuri lainkaan itsekseen, koko ajan pitää roikkua äidissä. Huoh.

No mutta, nyt poika on oppinu nousemaan kyytiin sellaisiin istuttaviin / työnnettäviin mopoihin ja autoihin eli jotain uutta kiinnostusta tästä talosta löytyy kuitenkin. Ja askeleita tulee nyt koko ajan 2-10 kpl kerrallaan, eiköhän synttäreihin mennessä jo kävellä sit kunnnolla. Sanoja yrittää toistella tosi usein, vakiosanoja on kuitenkin ei, äiti ja anna. Muut tulee satunnaisesti kun ensin niitä pojalle toistelee.

Meillä on sadevarustus kokoa 80-86. Uskoisin et menee pitkälle talveen, tuntuu olevan sen verran reilunkokoisia. Ajattelin niitä huutaessani juurikin sitä, että mahtuu sit toppavaatetta tarvittaessa alle. Ja eipähän näillä keleillä paljoo vielä sadevaatteita ole tarvittukaan :)

Synttäreiden järkkäilyä ja viettoa oon tässä nyt kovasti miettiny, täytyy vielä puhua aiheesta miehen kanssa ni eiköhän me johonki ratkaisuun päästä. Luultavasti vietetään synttäreitä kahtena päivänä peräkkäin. Voimia siis tälle äidille! Ja vielä ne kaikki leipomiset, joo... Onneks valmiinakin saa kaikkee hyvää.

Taaperoon liittymätöntä, mutta eilen nyt sit päätettiin, et seuraavasta kierrosta aletaan oikeesti yrittämään kakkosta. Vähän pelottaa ajatus pienestä ikäerosta ja omasta jaksamisesta liki yh:na, mutta on muutkin pärjänneet. Ja eihän sitä koskaan tiedä kuinka kauan yrittämisessä taas menee (ed 1,5 vuotta...). Eikun puuhiin siis vaan!

Dessa kirjoitti:
Voihan oma tahto!!!! Ja sitä kyllä löytyy, ihan vois tästä kuormasta muille jakaa. emoticon Tällä hetkellä poika ei malta leikkiä juuri lainkaan itsekseen, koko ajan pitää roikkua äidissä. Huoh.

Ihan niinkuin minun kynästä tämä pätkä...

Mä olen tehnyt niin syöttöhommat, että syötän pojan eka, ja sitten itse, mutta poika tahtoo syödä minunkin ruokaa... Pakko tulla repimään mamin lautasta, ja kiljua jos en anna. Huoh. Täytyy varmaan syödä salaa hahaa. Yhtäaikaa en halua, koska siinä olis sitten molemmat ruuat kylmänä ennen kuin ehtii syödä... ja aikamoista häslinkiä, kokeiltu on.

Enkä nykyään voi tulla enää pojan valvoessa tähän koneelle. Sama kiljuminen ja nyyh, kun ei saa ottaa hiirtä. Poika luulee, että se on puhelin, koska siinä on valot. Joskus kun saa hiiren käteensä, laittaa sen korvalle xD

Nyt poika puputtaa banaania, niin saa muutaman minuutin tässä istua.

Dessa kirjoitti:
Vähän pelottaa ajatus pienestä ikäerosta ja omasta jaksamisesta liki yh:na, mutta on muutkin pärjänneet. Ja eihän sitä koskaan tiedä kuinka kauan yrittämisessä taas menee (ed 1,5 vuotta...). Eikun puuhiin siis vaan!

Kappas, samat suunnitelmat täällä. Meilläkin Elsa oli melkein kahden vuoden projekti, ja nytkin pitää itselle ja miehelle muistuttaa, että voi olla pitkä odotus edessä. Toisaalta tällä kertaa ei varmaan ole niin suuria paineita  kun esikoista yrittäessä. Paitsi että jollei ole tärpännyt tammikuun loppuun mennessä mä menen takaisin töihin, hyi yök ja puistatus.

Aamu81, toi on kyllä varmasti kurjaa kn ei saa syödä rauhassa. Me syödään samaan aikaan ja on ihanaa kun saa syödä oman ruokansa lämpimänä. Yksi sormiruokailun ehdottomin plussa mun mielestä. Siihen mennessä kun tyttö alkaa menettää kiinnostusta ruokaan, on itse jo yleensä syönyt, ja sitten voi keskittyä enemmän Elsan avustamiseen.

Aamun  kirjotus ois voinu olla mun kirjottamaa.. Tuo syöminen on täälläkin haasteellista. Vaikka kuinka paljon poika ois saanu masuun omaa ruokaa niin auta armias jos äiti tai isä syö kohta perään jotain muuta, heti tullaan roikkumaan lahkeeseen ja kiljumaan että mullekin!!
Sama juttu tää koneella istuminen, poika jos näkee että oon tässä, se alkaa istua lattialle ja suoraa huutoa huutamaan että äiti istuu taas koneella! Ja jos syliin ottaa, heti pitää alkaa venkuilla siitä pois mut lattialle jos laittaa, alkaa huuto. :D

Tsemppiä teille vauvapuuhiin!!

Aamun  kirjotus ois voinu olla mun kirjottamaa.. Tuo syöminen on täälläkin haasteellista. Vaikka kuinka paljon poika ois saanu masuun omaa ruokaa niin auta armias jos äiti tai isä syö kohta perään jotain muuta, heti tullaan roikkumaan lahkeeseen ja kiljumaan että mullekin!!
Sama juttu tää koneella istuminen, poika jos näkee että oon tässä, se alkaa istua lattialle ja suoraa huutoa huutamaan että äiti istuu taas koneella! Ja jos syliin ottaa, heti pitää alkaa venkuilla siitä pois mut lattialle jos laittaa, alkaa huuto. :D

Tsemppiä teille vauvapuuhiin!!

Takaisin