Taaperoarkea :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Madie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Laittelenpa miekin tänne kuulumisia..

Eetu on kehittyny nyt tosi nopeesti: vähälle aikaa oppinut seisomaan ilman tukea, ja eilen otti kolme askelta (jonka jälkeen kumahtikin mahalleen lattialle :D..). Sanoja ei hirveesti vielä tule, ymmärtää tosin enemmän. Sanoista tulee ugghi (ukki), isshi (isi) ja äithi (äiti)..mutta eihän täs kiire ole :)

1-vuotiskekkerit ois tarkoitus pitää 7.8, päivää ennen "oikeita" synttäreitä. Ihan rennosti kotona ollaan ja lähimmät ihmiset tulee kahville. Ei aiota pukea Eetulle mitään "hienosteluvaatteita" (kuten esim. kravattia, kauluspaitaa, slipoveria yms yms --> vauva näyttää vanhalta papalta niissä :D), koska ne ei kuitenkaan oo mukavat päällä :). Rento meininki siis täällä tarkoitus olla.

Eetulla 1v-neuvola ois 3.8, saa nähdä miten iso poika nyt oikeesti on, tuntuu että ois kasvanu hirveesti pituutta.

Meilläkin nuo synttärijuhlat tulee olemaan todella rennot, ei siis mitään erikoisia juhlavaatteita, ihan omat vaatteet pojalle päälle, ehkä kaapista löytyy farkut ja joku siisti paita. Kaikki  vieraat tulee olemaan aikuisia joten mitään koristeluja en tule tekemään. Katsoo sitten myöhemmin jos alkaa käydä pikkuvieraita niin sitten eri asia. Mut nää synttärit menee nyt näin. Ja synttärit pidetään siis kaksi  päivää ennen oikeeta päivää.

Ihan samat jutut löytyy meiltäkin Hemppa ja Aamu. Ei koneelle silloin ku tyttö on hereillä ja jos jotain ite menee syömään toisen nähden niin sitä samaa olis kans saatava. Ja ihan samaa tuon kanssa et aina kun äitin näkee nii sit pitää hutaa ihan vaan varmuudeks et varmasti huomataan. On joo tahtoa vaikka muille jakaa. Kysyinki mieheltä yks päivä et mistähän tuo laps on periny tuon tempperamenttinsa ku me molemmat ollaan niin tasasia. eip tietnnyt ei. Ehkä se on kerännyt itteensä kaiken molempine suvuista.

Meil ei kävellä eikä puhuta. Välillä tulee joitain sanoja aivan niinku olis sanonu perässä tai tapaillu mut koskaan ei sit sano uudestaan niin et siitä varmasti sais selvää. Yhestä kädestä taluttaen kävelee tosi hienosti ja pirun pitkiä matkoja pihalla. Mut ei edes seiso ilman tukea kuin ian vahingossa jos ei huomaa et kukaan ei pidäkkään kiinni.

Joo Eemi :) Kuulostaa niin tutulta.
Meillä on nyt just ilmeisesti sitten se eroahdistus pahimmillaan. Mä en pääse enää minnekään ilman poikaa. Ei ala itkemään jos lähden esim olohuoneesta vessaan tai johonkin muualle, mutta lopettaa omat touhunsa välittömästi ja lähtee perään. En siis voi enää käydä suihkussakaan, ennen kuin mies tulee töistä. Itse nukun aina pojan kans yhtä aikaa päikkärit niin ei sillonkaan.

Tänään oli kaikista huvittavin "eroitku", kun poika tuli naapurista kyläreissulta ja naapurin mummo ja pappa lähti takaisin kotiin: "byääää". Mä oli ihan että mitä että! :D Ei sentäs niiden takia ole koskaan itkua vääntänyt kun ovat lähteneet.
Taustaa meitin vastapään naapureista, eli ennen pojan syntymää ei oltu mitenkään tekemisissä, mutta sitten kun poika syntyi, ne tuli lahjojen kans kylään ja ollaan siitä asti oltu suht tiiviisti tekemisissä. Thaimaassa kun on tämä perhekulttuuri aivan erilaista, esim monta sukupolvea saattaa asua samassa talossa. Niin niin nuo meidän naapurit jotka pojan aina sillon tällön hakee vähäksi aikaa kylään, on semmoisia (yli?) kuuskymppisiä "vanhuksia", ja sitten siinä samassa taloudessa asuu näiden 2 aikuista tytärtä ja joitain muita vanhempia, en ole perillä sukulaisuussuhteista sen enempää, mutta siis porukkaa on enemmän.

Ja tänään tosiaan kävi vieraita, jotka poika on tavannut elämänsä aikana 1-2 kertaa, eli ei muista, niin kyllä oli itkua ekat 20 minuuttia ennen kuin lämpes. Harmi vaan, että he joutuivat lähtemään pian pois.

Yks vee on nyt nukkunut jo 2 tuntia yöunia (täällä kello kesäaikaan +4) ja mä otan nyt yhden oluen!

Meillä vietettiin synttärit viikonloppuna, vieraita oli parikymmentä, lähisuku molemmilta puolin. Samassa kaupungissa kun kaikki asutaan, niin oli itsestäänselvyys, että tulevat kaikki. Aikuisia oli meillläkin kaikki vieraat, että vielä tänä vuonna ei lastenkutsuja tarvinnut järjestää :), enkä sitten sen kummemmin koristellut, vähän kukkasia pöydille ja kakkujen päälle vaaleanpunaisia perhosia. Meillä oli Maddella kermanvaalea pellavamekko, jossa oli vähän tylliröyhelöä, sellainen tyylikäs yksinkertainen prisessamekko. Neiti viihtyy vilpoisissa mekoissa, näinollen juhlavaatertuskaan ei ollut epämukava...

Tässä on viimeisen reilun kuukauden aikana tullut ihan hirveästi uusia sanoja, välillä yrittää ihan selkeästi toistaa perässä ja toisaalta välillä pääsee vähän yllättämään jollain uudella sanalla :D . Ei tunnu hidastavan kaksikielisyys puhumista, eikä todellakaan sekään, että lähti aikaisin liikkeelle, vaikka vanhakansa onkin sitä mieltä, että puhe jää jalkoihin.

Ai teilläkin on monikielinen perhe Louvre? Mitä kieltä ja miten teillä puhutaan?
Mua nykyään kiinnostaa tämä asia, kun poika ei ole alkanut ollenkaan puhumaan, lukuunottamatta äiti ja isi -sanoja, mutta tuo äiti-sanakin tulee kyllä milloin sattuu.
Meillä siis minä puhun suomea, isä omaa kieltään thaita ja me vanhemmat sitten puhutaan keskenään englantia...
Just eilen luin vau:n sivulta että 1-vuotias osaaa keskimäärin kolme sanaa... no kyllä mä tiedn, ettei kannata tuijottaa mitän tilastoja, mutta ei ole kyllä paljon sanoja osaava(puhuva) poitsu täällä. Ja heti alkaa sitten miettimään kaikenlaista... meilläkin lähti aikaisin liikkeelle, mutta tiedä sitten vaikuttaako se vai ei.
Ymmärtää kyllä tosi paljon sanoja ja lauseita, kehoituksia, vaan ei puhu.
Joskus yrittää matkia, kun oikein yllytän, mutta se on lähinnä leikkiä, ei mitään pakkopullaa :)
Puhuuko Tweetyn Elsa vielä?

Elsa osaa muutamia sanoja, äitti ja mum on ne tärkeimmät

Sitten osaa sanoa Amppu (lamppu), Epi (koiramme Pepi), Abeabe (uniriepu labellabel) ja  Että (vettä)

Ymmärtää molemmilla kielillä katselukorteista eläimiä ja osoittaa yleisimmät kellot jne.

Meillä tyttö ei puhu vielä yhtään ymmärrettäviä sanoja. Tiettyjä "tavuja" ja äännähdyksiä on, jotka tarkoittavat joitakin tiettyjä sanoja. Itseä ei vielä kauheasti huoleta, kyllä hän ehtii myöhemminkin puhua ;-) Jotkut lapsethan alkavat puhua vasta päälle kaksivuotiaina, ja puhuvat heti alusta asti lauseita..

Meidän neiti on viime aikoina harjoitellut ilman tukea seisomista, ja reilu viikko sitten hän otti ensimmäiset askeleensa :-) Vähän häntä vaan tuntuu jännittävän, että jos kaatuu. On siis tosi varovainen, ja irrottaa otteensa vain sellaisissa tilanteissa, missä on tuki ihan lähellä, että saa varmasti kiinni, jos alkaa jännittää liikaa/tasapaino alkaa heittää.

Kävelemisen opettelu on jääny taas vähän taka-alalle, kun äitin syli on niin ihana paikka. Koko ajan pitäis saada olla sylissä, parhaat leikit ja touhut poika saakin aikaan sillon kun ite on jossain toisessa huoneessa eikä poika näe äitiä :) Siis sen 5 minuuttia, kunnes sylin vetovoima käy taas mahdottomaksi. Sylistä tietysti näkee parhaiten mitä äiti touhuaa... Tuntuu et nyt on ehkä raskainta aikaa tähän mennessä kun ite ei saa juuri mitään tehtyä, toivotaan että synttärilahjatoiveet toteutuu ja poika saa sekä keinun että hiekkalaatikon pihaan. Eiköhän uudet asiat saa taas pojan viihtymään paremmin.

Sanatkin on taas unohtunu, enää ei tuu kun jotain pojan omaa höpöttelyä, jossa äititäitä tms toistuu koko ajan.

Riippuen aamuheräämisen ajasta, nukutaan joko yhdet tai kahdet päiväunet. Mennään siis ihan sen mukaan, miten poika on väsyny. Kaksilla unilla tuntuis sujuvan paremmin, mutta nyt parina päivänä ollaan menty yksillä. Tänään mennään kaksilla. Jahas, poika taitaa taas herätä, nyt pitää mennä.

Pitkästä aikaa Niklaksenkin kuulumisia :) Meillä kävellään lähes kunnolla jo. Vielä ei pääse ylös ottamatta mistään tukea, mutta nyt uskaltaa jo omin päin lähteä kävelemään suuntaan, jossa ei ole pehmeää kohdetta, kuten äitiä. Ihana katsella tuota taaperrusta.

Sanojen käyttö on vähän vähentynyt täälläkin. Osaa jotain parikymmentä sanaa, mutta päivässä käyttää ehkä 5 niistä. Äitiä yleisemmin :) Ihan kummallista vaikka Niklaksesta on tullut niin isänpoika,mutta ei siltikään osaa vielä isiä sanoa. Mutta tuo isinpoikavillitys on kyllä vähän hupaisaa, kun poika alkaa parkua täyttä kun isä menee käymään vessassa eikä suostu tulla edes äidin syliin. Kai se johtuu siitä, kun mies käy kuitenkin päivät töissä niin ehtii ikävä tulla ja Niklas pelkää, että taasko se isi lähti. On siis täälläkin eroahdistusta ilmassa.

Niklaksesta on kyllä tullut niin herttainen poika. Tänään kun halailin vessanpönttöä niin poika tuli halaamaan mua ja sanoi "aaai". Kyllä meinas itku tulla, kun ihan tarkoituksella tuli äidin oloa parantamaan :)

Meillä pitää muuten olla musiikkitv nykyään koko ajan päällä, että Niklas saa tanssia. Aamulla jo osoittaa telkkaria ja hytkyy niin siitä tietää, että ahaa musa päälle :D

En nyt kerkee tämän enempää mut meidän uusi taito on vilkuttaminen! Nyt vasta! Mut parempi myöhään kun ei milloinkaan. :) Tuun myöhemmin kommentoimaan muiden kirjoituksia.

Hugokin oppi viime viikolla vilkuttamaan. Mietin kauanko menee, kun aina miehen jonnekin lähtiessä vilkutettiin yhdessä ja sitten vain yhtenä päivänä alkoikin itse vilkuttamaan. Nykyään alkaa vinha vilkutus heti kun sanoo vain "heippa" :) 

Hugo hokee "äitä", mitä on hokenut 8kk asti, mutta ei muuta. Eli ei vielä puhetta. Mies on oppinut puhumaan 3v., mutta silloin heti kunnolla, joten ei kovin stressaa vaikkei puhetta hetkeen kuulukaan. Ihana olis kyllä jos osais sanoja, mutta kyllä ne aikanaan sitten tulevat. 

Hugo oli tänään aamupäivän siskolla hoidossa, tunnin alkuun oli katsellut vähän ihmeissään ympärille, mutta sitten leikki iloisesti loppu ajan. Ei malttanut unille mennä ollenkaan, kotiin tullessa meni sitten heti nukkumaan :) Meillä taas hääpäivä lähestyy ja edellinen hääpäivä kun vietettiin synnärillä, niin nyt vois tehdä oikeasti jonkun pienen reissun. En vain tiedä raaskinko jättää Hugoa edes yhdeksi yöksi hoitoon :( Vaikka antibioottikuuri vierotti Hugon pullosta ja nukkuu siis yöt nykyään niin, että tutin kun käy pari kertaa laittamassa suuhun niin muuten ei heräillä. Mutta silti... :D 

Oon siis itse ollut reissussa, mutta silloin mies hoiti poikaa, joten en murehtinut yhtään :) 

No johan ne ensiaskeleet nähtiin meilläkin tänään!!! Ja tosiaan ihan yht äkkiä. Ei mitään et seisois ensin ilman tukea vaan lhti vaan ottamaan ite yht äkkiä askeleita. Ja ihan niinku Eemiki Siinaa nauratti koko ajan. Monta kertaa sit kulki sen parin pientä askelta isille ja taas äitille. Voi sitä onnea ja kikatusta. Ihan meinas äitinki sydän pakahtua. emoticon . Ikää siis Siinalle kerkes tulla jo 1v 1vk ja 6pvä tarkalleen.

Tänään Siina hetken malttoi katsoa Teletappeja, jotka eivät muuten enää niin hyvin koukuta kuin ennen. Harmi. Tuli keittöön sit silleen koko ajan sanoen et öh öh öh öh. Ja ku mä katoin sillä oli sukka kädessä ja ku sil oli jalassa sellaset puolpotkarit nii toinen sukkaosa oli mennyt pahasti makkaralle. Se nous istumaan siitä konttaus asennosta ja ihan selvästi näytti mulle sitä sukkaa ja sitä makkaralla olevaa puoltpotkaria. Jotenki nii sulosta ku se tuli kertomaan et jokin oli huonosti. Ja sit Siina on oppinu nostamaan jalkaa ja laittamaan tai siis ainakin yrittää laittaa sitä vaippaan tai housun lahkeeseen.

Siina onkin osanut vilkuttaa jo pitkään ja taputtaa. Ja aina jos sitä kehuu se heti taputtaa itelleen

Meillä kans poika alko muutama päivä sitten vilkuttamaan ihan oikeesti. Vilkutusleikkiä on leikitty usein, mut mitenkään jonkun lähtöön liittyvää vilkutusta ei aiemmin ole ollut. Äitillekin poika vilkutti tänään autosta kun mun vanhemmat haki pojan päiväks hoitoon. Oli tarkotus tehdä miehen kanssa meidän to do-listaa pienemmäksi, mut jotenkin sählättiin koko päivä eikä saatu juuri mitään aikaan. No, käytiin me tietysti rauhassa syömässä ja köllöteltiin sängyssä jonkin aikaa, mut olis silti pitäny saada enemmän aikaan. No, ens viikolla poika menee taas yhdeks päiväks mun vanhemmille hoitoon, jos vaikka sitten saisin enemmän aikaan kun oon yksin kotona. Ainakin verhot olis kiva laittaa ennen synttäreitä, ne kun on jääny remontin jälkeen laittamatta. Pitäis ja pitäis ja aina vaan pitäis sitä ja tätä -kyllä joku päivä :)

Just kun muutama päivää sitten kirjotin et nyt on kävelyn opettelu taas jääny vähemmälle, poika tietysti alko heti kävelemään enemmän. Osais oikeesti jo kävellä, mut aina kun tukikohde lähenee, kävely herpaantuu ja usein juuri ennen tukea mätkähtää maahan. Eikä poika väsyneenä selvästikään jaksa kävellä, mieluummin vielä yleensäkin kontataan. Mut edelleen oon sitä mieltä et vajaan viikon päästä, kun 1v tulee täyteen, poika kävelee enempi kuin konttaa. Saas nähdä miten mun arvion käy.

aamu: ihan vaan suomea ja ruotsia puhutaan, ei sen eksoottisempaa. Hassua, että vaikka mulla ruotsi hyvin sujuukin, niin välillä oon ihan pihalla kun Madde sanoo jotain, kun en ole jotenkin kääntänyt aivoja ruotsinkielelle... neitikin sen huomaa ja joutuu äitille rautalangasta vääntämään, viimeksi kolmannella kerralla vasta tajusin mitä sanoi, kun osoitti kelloa ja sanoi klocka... ai joo, siis kello. Hölmö äiti . Ja huomaa selvästi, että isin kanssa puhutaan vähän eri juttuja, kun toiset aiheet on enemmän ruotsinkielisiä ja toiset suomenkielisiä, vaikka ymmärtää hyvin molemmilla kielillä. Kai se on sekin, että toiset sanat on helpompia toisella kielellä, esim lamppa helpompi kuin lamppu, kun on vaan yhtä vokaalia? Tai sit ei, en tiedä .

Tosta vilkutuksesta, meillä on vilkutettu jo pitkään ihmisille poislähtiessä, mutta nyt on alettu vilkuttamaan linnuille ja puille silloin kun tuulee... Mun mielestä joku täällä jo aiemmin kirjoitti lapsensa vilkuttavan puille. Aika hassua!

Meillä on nyt alkanut tutista vieroittaminen. Unille saa tutin, ei muuten. Toistaiseksi ei ole tuttia kaivannutkaan

Meillä alettiin käveleen 1 v synttäripäivänä, eli viikko sitten, mutta edelleen etenee enemmän konttaillen.
Tuona päivänä siis itse vaan lähti etenemään kohteesta a kohteeseen b :) Saattoin myös pysähtyä ihmettelemään tv:tä ja keikuttaan lannetta musan tahdissa. Edelleen sama meno, mutta jos johonkin on päästävä pian, esim huoneesta karkaavan äidin perään, niin konttaamalla mennään niin että läpse vaan käy. En tiedä kauan menee, että ihan kävelee esim. huoneesta toiseen.

Poika taas just äsken heräsi keskellä yötä... :/ Tätä on jatkunut jo muutaman päivän. Joskus 2-4 aikaan yöllä herää ja saattaa valvoa kaksikin tuntia ennen kuin nukahtaa. Apuva. Mun vauva on aina nukkunut niiiin hyvin yöt, ihan pikkuisesta asti. Nyt on tämmöisiä heräämisiä ihan liikaa. Poika ei itke tms,herää vaan. Plääh, ärsyttävää.

Louvre, ookke :) Thain kielessäkin on paljon helpompia sanoja, ja todella lyhyitä. Pojalla onkin aikamoinen repertuaari mitä hän osaa tehdä, jos thaiksi kehoitetaan. Oon miettinyt että miten olisi suomeksi helpoinsamat jutut, mutta ei se oo sama :) Esim. wai-tervehdys, semmoinen hauska virnistys, lentosuukko, heipat ja mitähän vielä tulee, kuin liukuhihnalta thaiksi... Opetin mä ton virnistyksen, mutta sanon vaan hymy, niin tulee semmonen virnistys, mikä ei kyllä hymyltä näytä :D irvistys lähinnä.

Eetu lähti sit eilen kävelemään, heti kun kuume katosi :D..hauskan näköistä on, kun toinen niin huterasti etenee..mut viitisen metriä heti eka pyrähdys oli! Tänään juhlitaan synttäreitä :)

Nyt, pieni hetki kanssanne. Koko viikon jo pitänyt kirjottaa, mut tuntuu et aina kun kirjottaa, se ottaa jotenki älyttömästi aikaa. Riian keskiviikkoisia synttäreitä siis vietettiin eilen. Oon ollut koko viikon kesälomalla, onneks, meinaan lähestulkoon koko viikko näitten järjestelyyn on mennyt. Että onneks juhlat on nyt ohi!!!! Huomattiin myös et meiän 62 neliöinen kaksio oli vähän turhan ahdas ja aivan liian kuuma 21 ja puolikkaalle ihmiselle :D
Nämä siis vei multa viikon +kämpän siivousta pitkin viikkoa, kaiken muun tein ite, paitsi ton voileipäkakun. En uskaltanut ottaa riskiä, kun oo aiemmin tehnyt vaan kerran sellasen ja se silloinen oli aikalailla katastrofi :D Kertakaikkiaan onnistuneet juhlat kyllä!

Käytiin viikon aikana myös tutustumasaa Riian uuteen päiväkotiin, minkä hän alottaa siis HUOMENNA : / Äitiä surettaa. Nyt jo kamala ikävä! Alkanut harmittaa jotenkin vietävästi koko systeemi, haluis vaan kuitenki olla hänen kanssa kotona, kaksin. Tosi ahdistavaa, mitäköhän huomisesta tulee kun nyt jo niin ottaa rinnasta, tiedän ainakin et lähden itkien sieltä pois! Me molemmat itketään, Riia on niin järjettömän kova vierastamaan et tiedän ton alun olevan tosi vaikeaa. Senki takia epäilyttää koko homma :( No yritän ainakin pitää hoitopäivät mahd. lyhyinä! Vaikka onhan täs kuitenki paljon positiivistakin, just toi Riian vierastaminen sais nyt loppua tähän, karaistuis vähän ! Se on oikeesti kamalaa kun koko maailmassa on vaan kolme aikuista, ketä Riia ei vierasta (onneks lapset on kuitenkin asia erikseen). Ei mitään toivoa et synttäreilläkään KETÄÄN olis häntä pidellyt, tai että mitään "ilo valokuvia" oltais otettu. Ei, ku hää istus koko toimituksen mun tai isin sylissä, eikä ketään saa häntä puhuttaa, saati sit koskea. Oikeesti tosi kurjaa! No saa nähdä mitä tulevan pitää!

Riia on jo jonkun aikaa kävellyt tukien, ja heinäkuun lopussa nousi ilman tukea seisomaan, sitä nyt kovin harjottelee, kaipa ne jalat siitä vahvistuu ja sit vois lähteä kävelemään, sitä odotellessa :) Sit oon hirveesti miettinyt tota puhetta, tavallaan mä en ite huomaa sitä jos hän sanoo jotain tiettyä, kun meiän keskinäinen kommunikointi onnistuu ilman sanojakin, ni luulen eten oo paras kertomaan. Mut jos jonkun sanan on jossain kohtaa sanonut, niin toistelee niitä kyl tosi harvoin, et tavallaan hän tietää ne ja osaa sanoo ne, mut ei sano niitä :D Uusin mikä tuli nyt viikonloppuna oli, kun hän lähti 8v siskon perään ja huusi Siisi. Siskon nimi on siis Siiri :) Ja nämä kaikki uudet kivat jutut tulee sit tietysti myös uniin, eli Aamu I feel You! Viikon verran tässä nyt ollaan nukuttu vähän niin ja näin. Riiakin kun on aina ollut niin hyvä nukkuja, niin nyt sitä ite on sit niiiin väsynyt :s Hän menee siis ihan normisti kasin aikaan nukkumaan, mut herää 21-23 välillä ja yksikin yö kukkus kahteen asti, tosi kiva! Ja ihan hänestä näkee et hänellä ei ole mitään hätää, vaan ei vaan yksinkertasesti malta nukkua. No viime yönä ei onneks herännyt, et jospa ne levottomat yöt olis nyt takanapäin!!

Niin ja hei, mää pääsinki tänään taas juoksulenkille, kolmen viikon tauon jälkeen. JAU että oli I-HA-NAA <3

p.s. eikä vieläkään vauvauutisia

Mikä ihme vaihe näillä on nyt menossa? Meillä kaksi viimeistä yötä oltu ihan ylipirteitä joskus kolmen aikoihin, eikä haluttais nukahtaa uudestaa ollenkaan :(

Takaisin