Taaperoarkea :)

Madie

Piirimestaruustason postaaja
Ajattelin aloittaa uuden keskustelun tuolle vauvat 2 jatkeeksi. Eihän nää  enää vauvoja ole, kun osa jo kävelee ja muitakin hienoja juttuja osataan :) Toivottavasti ei haittaa tämä uusi otsikko. Tervetuloa jakamaan taaperoarkea!
 
Jotenkin on hiljaisen oloista ollut vähän koko foorumilla tässä lähipäivinä. Tai sitten mulla on ollut vaan ihan liikaa aikaa istua koneella ja lueskella ;)

Tällä hetkellä Niklaksen lempilelut on ämpäri (vielä sisätiloissa, kun pihalla on niin paljon talonyhtiön yhteisiä) ja kaikki pallot. Eilen sanoikin "ämpä" ja osoitti ämpäriä ja hetken päästä "paa" ja näytti palloa. Paa toistui vielä pari kertaa pitkin päivää pallolla leikkiessä :) Eli kai se alkaa niitä sanoja oppimaan, hui!
 
Madie, täällä on toinen, jonka mielestä palstalla on ollut tosi hiljaista viime päivinä :-D

Me ollaan tällä viikolla ulkoiltu tytön kanssa lähinnä tossa viereisellä leikkikentällä. Ollaan keinuttu jonkin verran, mutta eniten tyttö tykkää olla maassa möyrimässä. Eilen ja tänään osuttiin samaan aikaan ulos parivuotiaan taaperon ja hänen mummonsa kanssa. Mukava saada välillä aikuista juttuseuraa, kun välillä tuntuu, että on ihan mökkihöperö. Ja tänään Emilia seurasi tosi tarkkaan, mitä se poika oikein teki. Sitä parivuotiasta katsellessa alkoi jo odottaa sitä, että tyttö oppisi kävelemään. Ulkonakin pääsisi paljon paremmin liikkeelle ja enemmän tekemistä.

Meidän tytön lempileikki tällä hetkellä taitaa liittyä magneettikirjaimiin. Isovanhemmat ostivat kirpputorilta muovipussillisen kirjaimia, joissa on magneetit takana. Emiliasta on mukavaa poimia niitä pois pussista, ja tiputtaa lattialle, josta minä taas kerään ne takaisin pussiin. Lemppariasia kaiken muun ylitse taitaa kuitenkin olla meidän nuorin kissa, joka on myös tuossa kuvassani. Sitä tyttö jaksaisi taputtaa ja lätkyttää loputtomiin, kissa vaan on yleensä eri mieltä asiasta ja helposti läppää tyttö naamaan..

Asioihin yhdistettyjä sanoja tai tavuja ei vielä ole. Kun laulan tytölle, alkaa hän aika usein hokemaan väy-väy-väy.. liekö se hänen versionsa mukana laulamisesta ;-)
 
Hyvä ajatus Madie. Olenkin aina vierastanut tuota "vauvat 2" otsikkoa :D

Meillä ei vielä sanota mitään sanoja, mikä yhdistyisi mihinkään, mutta sanojen merkityksiä kyllä tietää. Esim. lamppu ja ankka. Kerran yritti matkia kissaa, mutta aika epämääräsitä suhinaa oli, mutta osasi kirjasta osoittaa kissan, tai sitten se oli hyvä vahinko, kun kysyin missä kissa. Monet kerrat sitä kirjaa lukiessa, näytän missä kissa ja pupu. Saattahan se jo kaaliin mennä :)

Mielipuuhaa onkin kirjojen lukeminen ja tutkiminen, musiikin tahtiin tanssiminen sekä legolaatikon tyhjentäminen lattialle, josta minä taas ne kerään ja kippaus... Myös konttaushippa/piilo on tosi hauskaa. Minä tai isi menee eeltä vaikka kulman taakse ja poikaa säntää täysiä perään ja sitten nauru repeää kun äiti tai isi löytyy kulman takaa. Poika hekottaa jo seuratessa ihan hulluna, niin innoissaan. Muuten kyllä nuo fyysisemmät leikit on isin puuhia, mutta kyllä mää nyt kontata voin ympäri kämppää! emoticon

Mukava lukea muidenkin ihan tavallisesta arjesta!
 
Aamu: meillä rakastetaan myös hippapiilosta, sillä saa ihan kunnon naurut aikaan. Välillä innostuu ja huitoo käsillä niin, että ei meinaa pystyssä pysyä, on kuin lentoon lähdössä :D.

Meillä ensimmäiset jotain tarkoittavat "sanat" tuli pari kk sitten, oli huur = puuro ja kro =mikro... ai miten niin ruoka on neidille tärkeää? :D. Isiä tai äitiä ei vielä kuulu, mutta kissa on ka ja heppa on ppa. Tosi paljon ymmärtää sanoja jo, ihan uskomatonta!
 
Hei tää on todella hyvä idea Madie! Eihän nää mitään vauvoja enää ole!



Jotenkin tuntuu hirveen haikeelta kun poika viihtyy paljon  yksin, leikkii  leluillaan tai menee keittiöön ja hakee  sieltä peltisiä uunipeltejä sun muita  ja  niitä kolistelee ja leikkii itsekseen, missä siis mun pikkuvauva  joka roikkui sylissä ja antoi pusuja paljon?  Kyllä nytkin välillä  pyrkii syliin ja heti tulee halaamaan ja suu auki pusua antamassa muttei enää läheskään yhtä usein kuin ennen. Kaikki muu kiinnostaa enemmän, yhyy!

Toisaalta hyvä että  poika viihtyy myös yksin. 

Täällä myös tuo piiloleikki on hupaisaa. Aina tulee nauru kun isi tai äiti löytyy (tää on yleensä isin ja pojan leikkejä).

Meillä on  ruennut nyt todenteolla näkymään pojan  tempperamenttisuus! Auta armias jos isä menee ilman häntä suihkuun, kauhea huuto. Kauheeta myös jos menee vessaan ja laittaa oven kiinni kun häntä ei  nyt otettu mukaan! Myös kaikkea samaa on saatava maistaa mitä me syömme.

Ja päivä päivältä mä rakastan enemmän tota poikaa, sama on isillä <3
 

Olipa ihanat ekat sanat Louvren lapsella :)

Meilläkin tuo hippa- ja piiloleikki on niin in! Sitten vielä hauskempaa on olla isin tai äidin sylissä ja juosta niin karkuun toista vanhemmista. Siinä pääsee paljon lujempaa :D

Hemppa, ei mee tasan onnenlahjat! Mä oon niin monesti tällä viikolla toivonut, että Niklas vois edes hetken viihtyä yksin leikkimässä, mutta ei. Yleensä istuu lattialla leikkimässä ja mun täytyy olla vieressä ja siitä sitten kipuaa 10-30 sekuntin välein halaamaan ja takas leikkimään. Onhan se suloista, mutta olis kiva voida itekin tehdä jotain. Nyt hampaan puhkeamisen jälkeen tuo on vaan pahentunut. No tänään on kyllä ollut jo vähän parempi päivä.

Ihana ilma, täällä on 27 lämmintä! Muuten olis niin ihanaa, mutta nuo päiväunet! Mites muut? Saatteko helposti näin lämpimällä lapset päikkäreille? Yleensä menee alle 5 minuuttia, kun Niklas nukahtaa, mutta tänään piti lykkiä puolesta tunnista tuntiin kummillakin unilla. Ja pelkässä bodyssa nukkuu niin en ylipukenut. Kai se pitäis opettaa sisälle unille, kun täällä on viileämpää. Miten ihmeessä Aamu saat ikinä poikasi unille? ;) vaikka kai hän on jo tottunut...

On muuten äärimmäisen suloista, kun Niklas katsoo heiluvia puunoksia ja heiluttaa takaisin. Onko muilla tällaista? :)

 
Meidän tyttö on nukkunut päiväunet sisällä talven kovista pakkasista lähtien. Nukkuu nykyään paremmin päiväunet sisällä kuin ulkona vaunuissa. Sisällä saattaa nukkua 2,5 tuntia putkeen, ulkona yleensä herää puolen tunnin jälkeen.

Tyttö on muuttunut hieman sosiaalisemmaksi, tänäänkin seurasi mielenkiinnolla ulkona, mitä muut lapset tekivät. Tähän mennessä vieraiden lasten läheisyys on saanut likan yleensä itkemään. Nyt vaan pitäisi saada itsestään irti, että saisi vauvalle enemmän lapsikontakteja. Olen vaan huono lähtemään mihinkään perhekahviloihin tms., kun eka ajatus niistä on, että siellä on kuitenkin joku kauan käyneiden sisäpiiri, johon tällaiset ensikertalaiset eivät kuitenkaan pääse sisälle..
 
Madie, luulen myös, että poika on tottunut tähän kuumuuteen, koska on koko ikänsä täällä asunut (minä en edelleenkään).
Joskus nukkuu huonommin, mutten tiedä oikeaa syytä, onko kuuma vai jokin muu. Tai no, täällähän on aina kuuma, paitsi ihan yöllä. Meidän makkari on edelleen lämmin (nyt klo 23:30), se viilenee hitaasti. Meillä seinätkin hehkuu pitkälle iltaan. Nyt poika on heräillyt ja kitissyt pitkin iltaa, ja nenäkin on vuotanut koko päivän, ja ny kuulostaa olevan hieman tukkoinen. Luulen ja toivon sen johtuvan hampaasta, on ollut vähän sellaiset elkeet, että saattaisi olla tulossa lisää (nyt 4)

Täällä ei heilutella takaisin puun oksille (hih), mutta katsellaan lumoutuneena :) Joo ja muita taaperoita tapittaa myös, joillekin hymyilee,vaikkei ne tylsät hymyile takaisin.

Mä olen kyllä tosi helpottunut pojan siirryttyä yksiin päiväuniin noin viikko sitten, vai milloinhan se oli... Ennen nukuttamiset oli yhtä taistelua, meni melkein aina 1-2h. Nyt, aah, poika nukahtaa muutamassa minuutissa, joskus jopa heti! Aivan mahtavaa! Ja näin jälkiviisana voin sanoa, että yksiin päikkäreihin olisi voinut siirtyä jo aiemminkin, koska nukkumaanmeno oli aina niin ikävää.

Meillä on rytmi sellainen, että kun herätään, valvotaan 4 tuntia, nukutaan 2 tuntia ja valvotaan 6 tuntia ja nukutaan 12 tuntia. Raaka versio.

Päivät selkeni huomattavasti!
 
Päiväunista: Meillä nukutaan vielä kahdet. Ihan sama, ulkona tai sisällä, ekat  unet on 2-3h ja toiset on 1-1,5h. Ja helposti nukahtaa yleensä. Meillä siis mennään nukkumaan vasta kun  ollaan todella väsyneitä. Ja aivan ihanaa kun poika joskus nukahtaa päikkäreille mun syliin. <3 Aawww..  Voitteko kuvitella, reilun 9kk ikäinen hulivilipoika tulee joskus itse äitin syliin ja painaa pään rintaa vasten ja rupee nukkumaan. Siitä vaan kantaa sit omaan sänkyyn. :) Kuinkahan kauan tätä herkkua kestää että päiväunet on noin pitkiä ja nukahtaa helposti. :D



Meillä ei vielä vilkutella eikä taputeta. Eikä poika tunnu edes olevan kiinnostunut semmosista.

 
Kuulostaa ihanalta nuo teidän päiväunet^^ :) Niklaskin tykkää aamuisin isin lähdettyä töihin tulla mun viereen ja nukahtaa siihen pitäen mun sormesta kiinni. ja yleensä pitää änkeä niin kiinni muhun, kun vaan pystyy. On varmaan yöllä ollut ikävä :)

Eli ilmeisesti Niklas on ainut ketä häiritsee kuumuus. Kyllä meilläkin mennään päiväunille vasta sitten kun on todella väsynyt ja siksi se onkin niin outoa, että poika jaksaa huutaa vaunuissa vielä puoli tuntia.

Huomenna on Niklaksen elämän toinen yökyläily. En kyllä yhtään stressaa, kun on niin mummunsa perään, että kaikki menee varmasti ihan loistavasti.
 
Meidän tyttöä kuumuus haittaa ehkä ilmeisimmin niin, että päiväunet jäävät tavallista lyhyemmiksi. Meillä on kuitenkin kodissa se hyvä puoli, että aurinko ei paista oikeastaan missään vaiheessa meidän asuntoon. Aamuisin hetken aikaa tytön omaan huoneeseen, mutta ei ehdi lämmittää kämppää kuumaksi. Pysyy siis hitusen viileämpänä kuin esim. meidän edellinen asunto, jossa aurinko paahtoi olkkaria ja keittiötä koko iltapäivän.

Hemppa, kuulostaapa ihanalta! Emilia on nukahtanut lyhyen elämänsä aikana noin ehkä kaksi kertaa..
 
Meillä on nyt tällä viikolla otettu muutamat ensi askeleet <3 Ja koko ajan haluaa vaan lisää opetella tasapainoa ja kävelyä.

Jokeltelua on myös alkanut tulla kun aiemmin ei oikein tullut tavujokellusta ollenkaan. Nyt tulee ma-ma, pa-pa, tä-tä....

 
Meillä tapahtui eilen uskomattomia. Riialla on usein tapana kakata ruokapöydässä, niinpä ajattelin että jos koittais laittaa pöntölle. Odotukset ei todellakaan ollut korkealla...
Isi syötti, hetken syötettyään nostin Riian pois pöydästä ja vein pöntölle, isikin tuli mukaan kyykkimään. Juteltiin kakasta ja yritettiin työntää hänen kanssa, ei mitään. Takaisin ruokapöytään. Istuttiin siinä vastakkain isi syöttöpuuhissa ja minä ajatuksissani kun yht'äkkiä kuuluu Riian suusta "kakka". Me katottiin toisiamme että sanoko se kakka? Ei voi olla. No, äkkiä vaippa pois ja pöntölle. Siinä änki ja teki kakan. Mä silmät märkänä iloitsen et jee se kakkas, jee Isi kattoo vierestä pöllämystyneenä. Eikä muuten jäänyt ainutkertaiseksi :) Paitsi että toiste ei enää kakkaa sanottu, vaan tehtiin sattumanvaraisesti kun vein pöntölle. Et sitä ilmoittelua enemmänkin odotellessa :)
 
Hemppa, vau! Siitä se lähtee, pian Aleksi menee kuin vanha tekijä emoticon  Jos meidän tyttö lähtee kävelemään samalla aikataululla kuin äitinsä, saan vielä odottaa kuukauden jos toisenkin. Itse oon nimittäin lähtenyt kävelemään vasta 14 kk:n ikäisenä.

minnikristiina, teillähän on edistytty emoticon Ootteko pottailleet, vai onnistuiko toi pönttöön tekeminen ihan "tuosta vain"?
 
meillä kanssa neitiä viety nyt parisen viikkoa potalle aina aamuisin ja iltaisin,
useimmiten tekeekin pissat potalle!

nyt tällä viikolla seisomista treenattu oikein urakalla ja tänään otti useaan kertaan
4 askelta kävellen ja selvästi riemuitsi tästä itsekin, lisää odotellessa <3

meillä on nyt päiväunet olleet viikon verran yhteensä kahden ja puolen tunnin luokkaa.
eli nukkuu puolisen tuntia aamulla ja parisen tunti iltapäivällä ja jaksaa usein jo valvoa pitkien unien jälkeen kuusikin tuntia putkeen.

nyt ollaan kovasti yritetty käydä totuttelemassa keinuun ja hiekkalaatikkoon. ainakin neiti tuntuu nauttivan!
 
Sukey kun meillä ei oo pottaa, niin aattelin laittaa sit pöntölle. Oma äiti kertoi että minä ja veljeni aikoinaan pelättiin pottaa, niin äiti oli sit suoraan opettanut pöntölle. Turhaa sellasta varmaan itekkään sit ostaa... Tarvis vaan keksiä tohon pöntön juureen jotain koroketta että on sit helppo "kiipeä" sinne jatkossa :) Mut mitä tarkoitat "tuosta vain"? Siis hetken mielijohteesta hänet sinne pöntölle vein ja ton kakan sanomisen jälkeen jostain syystä työnsi kakat kuin vanha tekijä :D
 
Onpas täällä mahtavia edistymisiä! :)

Niklaksellekin on tullut tässä parin päivän sisällä niin paljon uusia taitoja, että ällistyttää. On oppinut taputtamaan, vetää koko ajan itsensä konttausasentoon (ei siis vielä konttaa), kiipeää aivan kaiken yli ja nousee kaikkea vasten seisomaan. Ja nämä siis kaikki reissussa välillä la-ti. Voitais olla useamminkin!

Ihanaa tämä lämpö, mikä on saapunut. Meillä on uitu pihalla altaassa 2 päivänä. Pitäis kotiinkin ostaa sellainen pikkuallas.

Ja ei edes tippaakaan ikävöinyt Niklas yökylässä. On niin mummun perään, että välillä tuntuu, että rakastaako se äitiään ollenkaan!
 
Mää ostin viikko sitten sellaisen selkä-/käsinojallisen potan. Musta tuntuu, että tuo poika vähän pelkää sitä. Ei tykkää istua ollenkaan. Pari kertaa päivässä olen siihen istuttanut, muttei ole mitään vielä tullut. Poika istuu niinku tikku paskassa siinä potalla. Joku siinä jännittää, ja pakko päästä pois. Aina kyllä katsoo pottaan sen jälkeen kun nousee, ja monesti alkaa sitten leikkimään sillä, muttei siihen kyllä voi mitenkääään istua!

Olen miettinyt, että pitäisikö ostaa sellainen pikkupotta, missä ei ole mitään selkänojia, jos se ei olis niin "hurja" heh.
Tai sitten se sellainen pöntön pienentäjä vai miksi sitä sanotaan...

Ja asiasta kukkaruukkuun. Mun on pitänyt alkaa käyttämään melkein vain ja ainoastaan housuvaippoja, kun en saa niitä tavallisia tarravaippoja enää laitettua pojan päälle. Selällään ei voi maata enää muuten kuin nukkuessa!  Laitan vaippaa, tai kuivailen kylvyn jälkeen tai ihan mitä vaan, älytön taistelu selällään ei voi enää olla.
Joten housuvaipat on helppo vetästä jalkaan kun poika seisoo ja se kuivaaminen kylvyn jälkeenkin menee nykyään vain seisoma-asennossa, pukeminen...
Yöksi saan kuitenkin laitettua tavallisen vaipan, kun annan maitopullon pojalle sänkyyn ja siinä se juo maitoa uuvuksissaan ja saan laitettua vaipan ;)
 
minnikristiina, juuri tuota tarkoitin, kuin vastasitkin :-)

Aamu, meilläkin tyttö jännittää pottaa. Alkaa lähestulkoon joka kerta itkemään, kun hänet istuttaa potalle (olen ajatellut, ettei tykkää istua paljas iho muovia vasten). Meillä on sellainen pieni käsinojaton potta, jossa on hieman etuosaa korkeampi takaosa. Uskon kuitenkin, että "jännitys" menee ohi, kun vaan jaksaisin istuttaa potalle muutamaksi sekunniksi kerrallaan useamman kerran päivässä.

Me käytämme vielä ihan tavallisia teippivaippoja, joskin välillä on hetkiä, jolloin housuvaippa saattaisi olla kätevämpi pukea. Libero-kerhon Up&Go-laatikossa oli muutama housuvaippa kokeilua varten, mutta jotenkin tavalliset teippivaipat vaikuttavat kätevämmiltä. Ihan kuin ne olisivat vähän imukykyisempiä tjtn.
 
Takaisin
Top